- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Europos Sąjungos institucijų baudą gavusi Lietuva dar šiais metais planuoja atstatyti Rengės geležinkelį ties Mažeikiais, kuris turės strateginę reikšmę Latvijos Liepojos uostui.
Vertino konkurso rezultatus
Jau įvyko 19 kilometrų ilgio šio geležinkelio linijos atstatymo konkursas. Už mažiausią beveik 10 mln. eurų kainą šią geležinkelio atšaką pasisiūlė atstatyti su Estijos geležinkeliais susieta kompanija „Skinest Baltija“.
Konkurso laimėtoja ji kol kas nepaskelbta. Išvadą turi pateikti Lietuvos nacionalinių objektų saugos koordinavimo komisija. Ji yra pateikusi papildomų paklausimų dėl šio konkurso.
„Skinest Baltija“ yra Estijos geležinkelių kompanijos „Skinest Rail“ dalis. Šios kompanijos vienas iš savininkų esąs susijęs su Rusija.
Lietuva anksčiau ar vėliau privalės atstatyti geležinkelio liniją į Latviją.
Linija buvo išardyta daugiau nei prieš dešimt metų, kad naftos produktai iš „Orlen Lietuva“ Mažeikiuose keliautų ne į Liepojos, o į Klaipėdos uostą. Už tai, kad išardė šį geležinkelį Lietuva ES turėjo sumokėti 28 mln. eurų baudą.
Ar pavilios naftos produktus?
Ar atstačius geležinkelio atšaką iš Mažeikių iki Rengės, „Orlen Lietuva“ naftos produktai pajudės į arčiau esantį Liepojos uostą? Tokia tikimybė yra, bet Liepojos uostas per seklus, kol kas per menkai išvystyta jo infrastruktūra.
Faktas, kad atstačius geležinkelio liniją Liepojos uostas siūlys pačius įvairiausius variantus, kad „Orlen Lietuva“ naftos produktai pasuktų į šį uostą.
Dabar apie 50 proc. Liepojos uosto krovinių sudaro Latvijos gamintojų produkcija. Kitą dalį krovinių sudaro tranzitas, tarp jų ir nemaža dalis iš Rusijos. Tai yra grūdai, šiek tiek specifinių anglių.
Liepojos uostas susitaiko su tuo, kad Rusijos krovinių jame gali nelikti. Pačios Latvijos rinkos kroviniai taip pat vis sunkiau pasieks Liepojos uostą. Nykstant kroviniams iš Rusijos Rygos ir Ventspilio uostai darys viską, kad surinkti Latvijos produktus.
„Latvijoje yra labai didelė konkurencija tarp uostų. Liepojos uostas yra nekonkurencingas dėl masinių krovinių, nes pas mus per maži gyliai. Taip pat mes esame toliau, iki mūsų krovinius geležinkeliais yra brangiau gabenti tiek iš Rusijos, tiek iš Baltarusijos“, - aiškino vienas iš Liepojos uosto „Ekers Stividors LP“ valdybos narių Gatis Svetinšas.
Jau būta bandymų
Kur pasuks Liepojos uostas, kai jame neliks rusiškų krovinių? Liepojos, kaip ir kitų Latvijos uostų žvilgsnis krypsta į Baltarusiją.
Jei kroviniai iš Baltarusijos į Liepojos uostą keliautų per Lietuvą, atstumas iki jo gerokai sumažėtų. Tai būtų įmanoma atstačius prie Mažeikių išardytą geležinkelio liniją.
Dabar kroviniai iš Baltarusijos į Liepojos uostą turi judėti per Daugpilį. Skaičiuojant nuo Minsko susidaro maždaug 700 kilometrų. Jei traukiniai judėtų per Lietuvą nuo Minsko iki Liepojos atstumas sumažėtų iki 560 kilometrų. Nuo Minsko iki Klaipėdos yra maždaug 500 kilometrų.
Panašu, kad Liepojos uoste tokia schema jau buvo analizuota. Ji kol kas vertinama skeptiškai. Manoma, kad per Lietuvą į Latviją gabenamiems kroviniams dėl prioriteto Klaipėdos uostui būtų taikomi didesni įkainiai.
„Neturime kokių nors ypatingų vilčių dėl Mažeikių - Rengės geležinkelio linijos atstatymo. Vežti krovinius geležinkeliais per kelių šalių teritorijas dėl skirtingų operatorių yra gerokai sudėtingiau nei gabenti per vieną šalį“, - svarstė G.Svetinšas.
Maždaug prieš dešimtmetį Latvija buvo prašiusi Lietuvos, kad per jos geležinkelius būtų atverta tiesioginė linija į Ventspilio uostą. Ji apie 100 kilometrų būtų sutrumpinusi atstumą iš Baltarusijos į Ventspilio uostą. Lietuva nesutiko paleisti per Lietuvą į Latvijos uostus judančių krovinių.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
ŽŪM: iki gegužės 15 dienos smulkūs ūkiai dar gali pretenduoti į palankią paramą2
Smulkieji ūkininkai iki gegužės 15-osios dar gali teikti paraišką negrąžintinai paramai. ...
-
G. Skaistė: dėl didesnės Lietuvos banko įmokos į biudžetą reikia ECB pozicijos2
Finansų ministrė Gintarė Skaistė sako, kad norint padidinti Lietuvos banko (LB) įnašą į valstybės biudžetą, reikia gauti Europos Centrinio Banko leidimą. ...
-
Muitinė tikrina I. Vėgėlės šeimos valdomos „Vilpros“ veiklą, finansinę apskaitą8
Muitinės departamentas, reaguodamas į žurnalistų kolektyvo „Biuro“ tyrimą „Kandidatas ir kondyškės“, ėmėsi tikrinti kandidato į prezidentus Igno Vėgėlės šeimos valdomą įmonę „Vilpra“, prane&scaro...
-
Konkurencijos taryba: viešų elektromobilių stotelių plėtra be viešų konkursų – neskaidri
Siūlymas leisti savivaldybėms viešų elektromobilių įkrovimo stotelių rangovus atrinkti be viešojo konkurso mažintų tinklo plėtros skaidrumą, iškreiptų konkurenciją, teigia Konkurencijos taryba, įvertinusi Susisiekimo ministeri...
-
Sunaikinus Jonavoje rastą sprogmenį, atnaujintas traukinių eismas2
Jonavoje šalia geležinkelio tilto ketvirtadienio rytą aptikus sprogmenį ir sustabdžius traukinių eismą, popiet objektas sunaikintas, eismas atnaujintas. ...
-
LEA: Lietuvoje pabrangus benzinui, Lenkijoje jis kainuoja centu pigiau2
Praėjusią savaitę benzinui brangus 0,3 proc., pirmą kartą nuo praėjusių metų gruodžio mėnesio Lenkijoje jis kainuoja pigiau nei Lietuvoje. Tuo metu dyzelino kaina per savaitę mažėjo 0,6 proc., praneša Lietuvos energetikos agentūra (LEA). ...
-
G. Nausėda pasisakė apie I. Vėgėlės šeimos verslui mestus kaltinimus32
Prezidentas Gitanas Nausėda sako, kad šalies vadovo posto siekiantis advokatas Ignas Vėgėlė turėtų pats paaiškinti situaciją dėl mestų įtarimų jo šeimos valdomai įmonei „Vilpra“. ...
-
Konkurencijos kaina Lietuvoje: prarado 20 investuotojų, pasigenda aukštųjų technologijų darbuotojų3
Pernykštis užsienio investicijų Lietuvoje rekordas gali būti nepakartotas. Investuotojai ant kulno apsisuka visai ne dėl karo baimės. ...
-
Institucijos sutarė stiprinti ir plėsti gynybos inovacijas1
Šalies institucijos sutarė dar labiau stiprinti gynybos inovacijas – bus sudarytos sąlygos Lietuvos gynybos pramonei kurti aukštos pridėtinės vertės produktus, taip skatinant naudoti mokslo potencialą ir stiprinant verslo ir kariuomen...
-
Agentūra „Investuok Lietuvoje“ perspėja apie naująją realybę1
Prasčiau už kaimynines valstybes pagal ES pažangos indekso rodiklius vertinamai Lietuvai reikia didinti produktyvumą, stiprinti regionų ekonominę specializaciją ir lygiuotis į Šiaurės šalių ekonomiką, įspėja agentūros „Investu...