Quantcast

Vilniaus rajono savivaldybė kelius asfaltuos dar 500 metų

80 proc. Vilniaus rajono savivaldybei priklausančių kelių yra neasfaltuoti. Tai pats prasčiausias rodiklis iš visų šalies savivaldybių. Tačiau kelininkų darbo tempai tokie, kad visi rajono savivaldybei priklausantys keliai bus išasfaltuoti tik po kelių šimtų metų.

Dirba kaip sraigės

Dulkėse dūstantys Vilniaus rajono gyventojai lengviau atsikvėpti galės dar negreitai. Maždaug 2300 km žvyrkelių ir vieškelių vis dar laukia asfalto dangos, tačiau per metus rajono savivaldybė sugeba išasfaltuoti vos po kelis kilometrus jai priklausančių kelių.

Štai pernai buvo išasfaltuoti 5 km, ir tai tik todėl, kad buvo gauta parama iš ES struktūrinių fondų.

Kiek geresnė padėtis šalia sostinės nusidriekusių kelių, kurie priklauso valstybės įmonei „Vilniaus regiono keliai“.

Sklando negeri gandai

Adomas Čerškauskas Paberžėje gyvena per 30 metų. Ir visą tą laiką laukia, kol išdidžiu rajoninio kelio vardu vadinamo vieškelio bemaž 9 km ruožas į Dubingius bus padengtas asfaltu. Bet metai bėga, o rezultato kaip nėra, taip nėra. Tuo keliu net į dvi pakeliui esančias mokyklas vežami mokiniai, o tarp gyventojų sklando kalbos, kad Susisiekimo ministerijos dokumentuose kelias net du kartus jau buvo asfaltuotas.

„Visi Paberžėje taip kalba. Iš pradžių sovietmečiu tas kelias neva buvo asfaltuotas, o antrą kartą jį “asfaltavo„ jau nepriklausomybės laikais. Popierius užpildo, ir gyvenk sau kaip nori“, – skėsčiojo rankomis vyriškis.

Neturi kuo kvėpuoti

Netekęs vilties sulaukti normalaus kelio paberžiškis pasiryžo rinkti gyventojų parašus ir žada su jais kreiptis į visas įmanomas instancijas nuo ministerijos iki Automobilių kelių direkcijos. Kovą vyriškis nutrauks tik tuomet, kai autobusu važiuojantys moksleiviai galės atsidaryti langą, o pakelės kaimų močiutės nebijos pasidžiauti skalbinių lauke.

„Nuvažiavau į Matuizas. Mažytis kaimelis, žiūriu – trinkeles kloja. Sakau, vyrai, kas čia dabar? Tai sako, Europa tiek pinigų duoda, kad nespėjame panaudoti, net kaimuose šaligatvius klojame. O kas pas mus rajone? Vaikai negali langelio atsidaryti, nes dulkių stulpai. Ten pakeliui keturi kaimeliai, trobelės, senukai gyvena, ir taip visą gyvenimą tom dulkėm kvėpuoja“, – piktinosi pašnekovas.

Vyriškis įsitikinęs, kad neasfaltuotas kelias – korupcijos, persmelkusios visą kelių tvarkymo sistemą, pavyzdys. Tuo jis įsitikino, kasmet stebėdamas greiderio, lyginančio minėtąjį kelią, darbą.

„Dabar juos kontroliuoja, navigacija sumontuota, kad jis tikrai tą ruožą palygintų. Tad kai kelyje vien duobės, atvažiuoja greideris ir pravažiuoja pirmyn atgal pakeltais peiliais, nieko nelygindamas. Kilometražas yra, o kelias kaip buvo, taip ir liko“, – svarstė pašnekovas.

Darbus sujaukė krizė

„Vilniaus regiono kelių“, prižiūrinčių neasfaltuotą kelio ruožą Vilniaus rajone, atstovai dienraščiui tvirtino, kad situacija nėra tokia tragiška, kaip tikina Paberžės gyventojas. Kelius asfaltuoti sutrukdė ekonominė krizė, bet dabar darbai vėl vyksta kaip reikiant.

„Tas ruožas yra kelyje Joniškis–Dubingiai–Paberžė, ir iš tiesų jis neasfaltuotas. Ir nebus asfaltuotas, bent jau iki 2015 m. O tuomet, kai bus sudaroma nauja žvyrkelių asfaltavimo programa, būtinai šį ruožą įtrauksime“, – patikino „Vilniaus regiono kelių“ Techninio ir projektų rengimo skyriaus viršininkas Algirdas Bruzgė.

Kelininkų atstovas papasakojo, kad šiuo metu iš 695 įmonės Vilniaus rajone prižiūrimų kelių bemaž 80 proc. – 443 km – turi asfalto dangą. „Ir tai bene geriausias rodiklis iš visų savivaldybių. Nes neasfaltuotų kelių rodiklis Vilniaus regione yra 30 proc., o čia – 21“, – džiaugėsi A.Bruzgė.

Kiti lauks ilgiau

2012–2013 m. Vilniaus rajone „Vilniaus regionų keliams“ priklausančių žvyrkelių bus asfaltuota per 11 km. Kitais metais ketinama pabaigti asfaltuoti visus žvyrkelius, einančius per gyvenvietes. Tad tikėtina, kad A.Čerškauskui liko laukti ne tiek ilgai. Daugų daugiausia – 10 metų.

O štai gyvenantiems prie Vilniaus rajono savivaldybės prižiūrimų kelių tokia šviesi perspektyva artimiausius kelis šimtmečius vargu ar nusišypsos.

Šiuo metu iš 2300 km Vilniaus rajonui priklausančių vietinės reikšmės kelių ir gatvių daugiau nei 80 proc. neasfaltuoti, daugiausia tai žvyrkeliai, grįsti arba tiesiog keliai be jokios dangos. Pasak Vilniaus rajono savivaldybės atstovų, tokia situacija susiklostė dar tarybiniais laikais, kai keliai rajone buvo itin menkai prižiūrimi.

Pasigedo nesumokėtų mokesčių

Pastaraisiais metais padėtis rajone tapo dar sudėtingesnė – arčiau gamtos apsigyvena vis daugiau naujakurių ir esamo finansavimo katastrofiškai trūksta. Vilniaus rajono savivaldybės statybos skyriaus vyriausiasis specialistas Jurijus Jelinskis dienraščiui tvirtino, kad esama padėtis primena užburtą ratą.

„Vilniaus rajono savivaldybėje yra 250 sodininkų bendrijų, kuriose nuolat gyvena neprisiregistravę, todėl mokesčių nemokantys gyventojai. Tačiau keliais jie naudojasi. Ežerų juk Vilniuje nėra, tad ir važiuoja visi į rajoną. Pastaruoju metu ėmė rastis labai daug ūkininkų, gyvenančių vienkiemiuose, ir kiekvienas nori asfaltuoto kelio, o ką mes turime daryti?“ – retoriškai klausė J.Jelinskis.

Apskaičiavo duobės kainą

Pirmiausia savivaldybė finansavimą skiria tiems keliams, kuriais važinėja viešasis transportas. Tuomet prioritetas skiriamas seniausioms, bet dar nesutvarkytais keliais besinaudojančioms gyvenvietėms. Ir tik paskiausiai, jei lieka pinigų, tvarkoma visa kita.

Vidutiniškai kiekviena iš 23 rajone esančių seniūnijų iš savivaldybės gauna nuo 100 tūkst. iki 170 tūkst. litų. „Dalis lėšų eina iš Automobilių kelių direkcijos. Dar nuo savęs savivaldybė nemažus pinigus prideda, bet tai vis vien mažai. Tai finansavimas, kurio pakanka esamų kelių būklei palaikyti. Žvyrkeliai mūsų prasti, duobėti, juos reikia nuolat lyginti. Apskaičiavus, vienos duobės kaina išeina 60 litų“, – dėstė J.Jelinskis.

Pasak pašnekovo, dėl šių priežasčių nuoseklios žvyrkelių asfaltavimo programos Vilniaus rajone neegzistuoja. Gavus papildomą finansavimą darbai ima judėti sparčiau.

„Šiemet iš dalies ES lėšomis išasfaltavome 2 km ruožą nuo Bezdonių link Ąžuolinės, atlikti paruošiamieji darbai Nemėžio kaimo Baltarusių gatvėje. Tai dar truputį per kilometrą. Šiemet bus asfaltuojama Vilties Ilgoji gatvė Kuprijoniškėse ir pašto gatvė Rūkainiuose. Iš viso tai sudarys apie 3 km“, – aiškino specialistas.

Komentaras

Susisiekimo ministro patarėjas Martynas Čerkauskas

Kiekvienas tvarkosi kaip moka. Galima taupyti, gyventi Naujininkų bendrabutyje ir susitaupyti namui. O galima skolintis ir iškart pirkti būstą. Taip ir Vilniaus rajono savivaldybė – giriasi, kad skolų neturi, o kelių susitvarkyti negali.

Automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos skiriamų pinigų vargu ar galėtų užtekti savivaldybei. Norint turėti tvarkingą kelio dangą, prisidėti reiktų ir patiems.

Yra tokių savivaldybių, kurios nė cento neprideda prie direkcijos skiriamų pinigų. Nežinau, ar Vilniaus rajonas priskirtinas prie tokių, tačiau, matyt, galėtų būti ir daugiau tų pinigų. Štai kaip Druskininkai susitvarkę, viską užsiasfaltavę.

Visos lėšos keliams asfaltuoti ir prižiūrėti skirstomos tolygiai, atsižvelgiant į eismo intensyvumą, kelių apkrovą, gyventojų skaičių.

Jokios diskriminacijos čia tikrai nėra. Lietuvoje tą patį gali visi pasakyti – pinigų mažai. Nėra labiau ar mažiau mylimų savivaldybių, o prašymų visada daugiau negu pinigų.


Šiame straipsnyje: keliasKelių priežiūra

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių