Lietuviai vis dažniau skundžiasi dėl nepageidaujamų reakcijų į vaistus

Vaistų kontrolės specialistai pastaraisiais metais gauna vis daugiau medikų, farmacininkų ir pacientų skundų apie nepageidaujamas reakcijas į vaistinius preparatus.

Didžiausias šuolis buvo nuo 2007 iki 2011 metų - pranešimų skaičius šiuo laikotarpiu išaugo nuo 126 iki 528. Pernai jų sumažėjo iki 342, o šiemet jau gauta apie 280 pranešimų. 

Valstybinės vaistų kontrolės tarnybos Vaistų saugumo ir informacijos skyriaus vedėja Virginija Žilėnaitė-Puodžiuvienė sako, kad bendra tendencija - skundų skaičiaus augimas.

"Tai nerodo, kad vaistai pasidarė kažkokie nesaugesni (...) - tai rodo gydytojų ir pacientų aktyvumą", - antradienį žurnalistams sakė ji.

Tiesa, iki šių metų pranešimus galėdavo pateikti gydytojai, vaistininkai bei vaisto rinkodaros teisės turėtojai - gamintojai arba jų atstovai. Nuo 2013 metų pradžios skųstis gali ir pacientai bei pacientų organizacijos.

Iš 280 šiemet tarnyboje gautų pranešimų pacientai pateikė 19.

"(Pacientų pranešimai - BNS) pakankamai išsamūs, kartais net išsamesni nei specialistų", - pastebi V.Žilėnaitė-Puodžiuvienė.

Skundžiamasi dėl kenksmingo vaistų poveikio juos vartojus tiek tinkamai, tiek netinkamai, pavyzdžiui, perdozavus. Pasitaikė tokių rimtų reakcijų į vaistus kaip anafilaksinis šokas ar invaginacija.

"Taip pat pranešama ir apie vaisto neveiksmingumą, ypač kalbant apie vakcinas ir apie kontraceptikus", - pažymi skyriaus vedėja.

Tarp preparatų, dėl kurių dažnai skundžiamasi, tarnybos atstovai paminėjo tuberkuliozės vakciną vaikams. Skundų dėl limfmazgių uždegimo po injekcijų per metus gaunama apie dešimt.

"Įvertinant tai, kad beveik visi naujagimiai skiepijami, tai yra trisdešimt keli tūkstančiai per metus, ir iš jų apie dešimt yra tų, kuriems kažkas sureaguoja - skaičius yra nedidelis, ir mes dėl to bėdos nematome", - tikino tarnybos vadovas Gintautas Barcys.

Lietuvos rinkoje apie 40 preparatų, kuriuos reikia papildomai stebėti. Anot G.Barcio, šie vaistai nėra nesaugūs, bet jų "santykinė rizika yra didesnė",

Tai paprastai biologiniai preparatai arba nauji vaistai, kurių sudėtyje yra naujų veikliųjų medžiagų ir apie jų poveikį bei pašalines reakcijas kol kas žinoma mažiau nei apie senesnius.

"Klinikiniai tyrimai užtrunka tam tikrą laiką ir daromi su tam tikru pacientų skaičiumi, o kartais nustatyti retesnėms šalutinėms reakcijoms reikia daugiau laiko ir kad daugiau žmonių vartotų tą vaistą. (...) Kadangi dauguma šių vaistų yra nauji, dėl to ypač šiuos vaistus reikia stebėti", - paaiškino V.Žilėnaitė-Puodžiuvienė.

Tarp tokių preparatų yra, pavyzdžiui, suaugusiųjų priklausomybei nuo tabako gydyti skirti vaistai, kurių veiklioji medžiaga - vareniklinas.

Valstybinė vaistų kontrolės tarnyba nesaugių preparatų neregistruoja arba nurodo juos pašalinti iš Lietuvos rinkos. Nuo 2008 iki 2012 metų tarnybos iniciatyva uždraustų vaistų skaičius svyruoja nuo 1 iki 8 per metus.

Šiemet tarnyba dėl kokybės defektų savo iniciatyva nurodė nutraukti prekybą šešiais preparatais, dar 13 vaistų atšaukti gamintojų iniciatyva.

Nuo 2009 metų pagal EK sprendimus Lietuvoje rinkodaros teisė galutinai sustabdyta keturiems vaistiniams preparatams.

Lietuvos vaistinių preparatų registre yra apie penkis tūkstančius vaistų.



NAUJAUSI KOMENTARAI

o

o portretas
O dar paprasčiausiai pasako, kad neišsigalvoti nesamonių, arba tai, kad organizmas pripras.O jei aš nenoriu, kad mano organizmas pratintusi prie kažkokių mano organizmui netinkamų ir su kitom mano ligom nesuderinamų vaistų kai tam yra normalių, nesukeliančių pašalinio poveikio vaistų, kuriuos kažkodėl gydytojai išrašo labai ir netgi labai nenoriai. Pats turi ieškoti, aiškintis ir dar po to eit kryžiaus kelius, kad medikas pasakytų, kad taip tokie yra ir mes galim juos išrašyt.

mama

mama portretas
gaila. kad medikai, kaip specialistai, visada stengiasi nuneigti šalutinį vaistų poveikį. Prieš kelias dienas Kauno Šilainių poliklinikoje mano dukrai buvo atliktas regos tyrimas, prieš tai išplečiant akių vyzdžius. Nežinau, kas buvo žaibiškos reakcijos priežastis: pasenę plečiantys lašai, jų perdozavimas ar tiesiog alerginė reakcija, tačiau dukra nualpo, stipriai krito kraujospūdis. o po to rankas ir kojas sutraukė mėšlungis. Kas keisciausia,atvykę tos pačios poliklinikos gydytojos jai suleido Tiazepamo, neva dėl to, jog jai užėjo panikos priepolis iš baimės... Kaip sunku buvo pripažinti, kad tai galbūt alerginė reakcija ar tiesiog anafilaksinis šokas. Dukrai patarė apsilankyti pas psichologus... Ar tai ne cirko numeris, tik laimei, su gera pabaiga

tiap

tiap portretas
net ir papildus naudojant pasireiškia nemalonūs šalutiniai poveikiai, todėl geriausia iš viso nieko nevartoti.
VISI KOMENTARAI 3
  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Orai
  • TV
    programa
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Facebook
  • Twitter
  • RSS

Galerijos

Daugiau straipsnių