Psichologas: nuo per didelio informacijos kiekio gali padaugėti streso

  • Teksto dydis:

Karo Ukrainoje naujienas sekame dažniau nei įprastai – nuolat stebime naujausius įvykius, tikriname informacijos kanalus ir pranešimus telefone. Psichologas įspėja, kad nepertraukiamas naujienų srautas gali turėti neigiamą įtaką emocinei sveikatai ir kasdieniams darbams.

Psichologas, „Jaunimo linijos“ Kauno padalinio vadovas Mykolas Kriščiūnas dalijasi įžvalgomis, kodėl svarbu sekti naujienų srautą ir kada reikėtų atsiriboti nuo perteklinės informacijos.

Pasak jo, dažną naujienų tikrinimą šiuo laikotarpiu lemia noras įsitraukti į netoliese vykstančius ir itin aktualius įvykius. M.Kriščiūno teigimu, naujienų kanaluose pateikiama informacija ir vaizdai neretai sukelia intensyvių jausmų.

„Atsitraukti nuo naujienų nėra lengva, nes norisi kiekvieną minutę žinoti, kas naujo įvyko. Itin intensyvus įsitraukimas į socialinius tinklus ir naujienų srautą leidžia pajusti kontrolę ir įkvepia konkretiems darbams ar pagalbai. Kai kuriems nuolatinis naujienų sekimas gali suteikti ramybės jausmą, nes jaučiatės informuoti apie tai, kas vyksta. Tačiau svarbu išlaikyti pusiausvyrą ir kiekvienam pastebėti, kiek tos informacijos galite „pakelti“, – tikina specialistas.

M. Kriščiūno teigimu, tiek naujienų stebėjimas, tiek ir nežinojimas, kas vyksta, gali kelti sunkesnių jausmų. Psichologas aiškina, kad tęstinis stresas ir nerimas gali sukelti didelių neigiamų pasekmių, kurios persiduoda ir į kasdienį gyvenimą – darosi sunku susikaupti, įsitraukti į darbus ar veikti kažką kito, negalvojant apie esamą situaciją.

„Nuo per didelio informacijos kiekio nerimas ir stresas gali dar labiau padidėti. Svarbu suvokti, kad kiekvieno žmogaus smegenys ir organizmas turi skirtingą limitą, iki kurio galite susikaupti, suprasti ir įsisavinti visą informaciją. Sudėtinga apsibrėžti šias ribas, kiek kiekvieno iš mūsų smegenys gali „pavežti“ tos informacijos. Tačiau naujienų stebėjimas, turint tikslą padėti ir prisidėti, gali suteikti papildomų jėgų, tad turimi rezervai ir energija ne taip greitai išeikvojami“, – pabrėžia jis.


Naujienų srauto valdymo būdai

Laiko planavimas. Psichologas teigia, kad svarbu susiplanuoti, kada žiūrite į telefoną ir sekate naujienas. Reikėtų kiekvienam asmeniškai įvertinti, kada geriausia stebėti informacijos srautą – galbūt ryte ar vakare, kai apžvelgiate visos dienos naujienas, galbūt galite paskirti 5 min. per valandą. Tačiau svarbu „neprilipti“ prie ekrano prieš pat miegą ir vos tik atsikėlus, nes smegenims reikia atsitraukti nuo technologijų, o nuolatinis jų naudojimas ir jų skleidžiama šviesa gali sutrikdyti natūralius miego ritmus. Jeigu pajutote, kad jums sunku planuoti savo laiką, galite pasinaudoti išmaniųjų įrenginių siūloma funkcija „Screen time“ (liet. „Ekrano veikimo limitas“). Naujienų tikrinimas neturėtų būti nevaldomas ar nestruktūruojamas, nes tai gali labai išvarginti.

Pranešimų nutildymas. Jeigu jaučiate, kad darosi per sunku susikaupti darbams, kai telefonas nuolat pypsi, išjunkite arba apribokite iššokančius pranešimus. Kiekvieną kartą, kai gaunate pranešimą, smegenys suaktyvėja, iš karto norisi pasižiūrėti, kas įvyko. Net jeigu nepatikrinate telefono, dėl šio suaktyvėjimo kurį laiką prarandate savo dėmesį ir susikaupimą.

Informacijos kanalo pakeitimas. Tai taip pat gali padėti išlaikyti pusiausvyrą šioje situacijoje. Reikia tiesiog pakeisti būdą, kuriuo gaunate informaciją. Pavyzdžiui, jeigu visada naujienas tikrinate telefone, pabandykite žiūrėti žinias, paklausyti radijo ar pakalbėti su draugais. Šis metodas padės visą dėmesį išskaidyti keliems informacijos šaltiniams ir leis šiek tiek pailsėti nuo ekranų. Žinoma, labai svarbu atsirinkti informacijos kanalus ir išsirinkti kelis šaltinius, kuriuos esate pajėgūs patikrinti.

Kasdienė veikla, užsiėmimai. Negalima ignoruoti šiandienių įvykių, tačiau labai svarbu kartais atsitraukti nuo pačios situacijos, kad galėtumėte sveikiau į ją pažiūrėti ir prisidėti prie pagalbos. Kartais naudinga atsitraukti nuo informacijos srauto ir užsiimti mėgstama veikla – tai gali būti knygos skaitymas, fizinė veikla ar susitikimas su draugais. Naujienų srautas gali labai išvarginti, tad užsiimti mėgstama veikla šioje situacijoje yra sveika. Pailsėję nuo informacijos gausos, galėsite produktyviau dirbti, gyventi ir efektyviau prisidėti prie reikalingos pagalbos.


Šiame straipsnyje: karas Ukrainojestresaspatarimaispecialisto patarimai

NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Orai
  • TV
    programa
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Facebook
  • Twitter
  • RSS

Galerijos

Daugiau straipsnių