Quantcast

Mamoms automobilius statyti siūlo ir neįgaliųjų vietose

Iniciatyvos „Rezervuota mamoms“ palaikytojai siūlo prie poliklinikų, „Sodros“, darbo biržos ir prekybos centrų įrengti specialias vietas, kur mašinas galėtų statyti vairuojančios mamos.

VGTU Saugaus eismo centro direktorius V. Sadauskas pastebi, jog su mažaisiais atvykusiems asmenims galėtų būti leista automobilius statyti neįgaliesiems skirtose vietose. Tačiau jis pažymi, jog tai jokiu būdu nereiškia, kad motina sulyginama su neįgaliuoju.

Autoledi.lt projekto vadovės, iniciatyvos „Rezervuota mamoms“ vienos iš iniciatorių Ievos Kukevičienės nuomone, specialios vietos automobiliams statyti mamoms su vaikais bei nėščiosioms galėtų būti įrengtos ne tik prie prekybos centrų, bet ir ten, kur mamos ar tėveliai su mažamečiais vaikais dažnai lankosi, pavyzdžiui, prie poliklinikų, ligoninių ar „Sodros“ padalinių.

„Tokios vietos galėtų būti įrengtos arčiau įėjimo, visų pirma dėl vaikų saugumo. Pavyzdžiui, kalbant apie prekybos centrus, tai nėščiosioms, tėveliams su vaikais yra patogiau, kai automobilis yra pastatomas arčiau įėjimo. Ne visoms nėščiosioms, ypač nėštumo pabaigoje, lengva toli vaikščioti, bei dėl tam tikrų fiziologinių dalykų – sunku ir automobilį statyti bei jį vėliau rasti.

Be to, automobilių stovėjimo aikštelėse yra judėjimas, o lakstantiems vaikams yra tikimybė, jog gali būti nepastebėti vairuotojų, tuo labiau jeigu mamytė apsikrovusi pirkiniais“, – dėstė pašnekovė.

Autoledi.lt projekto vadovė pabrėžė, kad tikrai nesvarbu, kas – tėvelis, seneliai ar mama – vairuoja automobilį. Visame pasaulyje, kur tokios vietos įrengtos, jų žymėjimas ar ženklai yra tik rekomendacinio pobūdžio ir teisiškai nėra reglamentuoti.

Svarbiausia pasiekti tai, kad jei į tą pačią vietą automobiliui pastatyti pretenduoja šeima su mažamečiais vaikais ar atvykę žmonės be vaikų, būtų gražu, kad toji vieta būtų užleista tiems, su kuriais atvyko mažamečiai vaikai.

„Kol kas Lietuvoje mandagumo ir tolerancijos vairuotojams vis dar trūksta, ypač vairuojančių moterų atžvilgiu. Jeigu moteris lėčiau važiuoja, tai į ją žiūrima su agresija. Tačiau statistika rodo, kad kaip tik saugiau vairuoja moterys, nors ir važiuoja lėčiau.  

Vakarų Europos šalyse vairuotojai vienas kitą iš žvilgsnio supranta, kur kas daugiau šypsosi vienas kitam ir net esant dideliam judėjimui didmiesčiuose stengiasi elgtis supratingai vienas kito atžvilgiu“, – kalbėjo I. Kukevičienė.

Problemas spręsti siūlo remiantis užsienio šalių patirtimi

VGTU Saugaus eismo centro direktorius, Lietuvos vairuotojų sąjungos narys Vigilijus Sadauskas sako, kad užsienio šalyse didžiųjų prekybos centrų automobilių stovėjimo aikštelėse dalis vietų yra pažymėtos „Baby in the car“ (kūdikis automobilyje) ženklu.

Kai kuriose šalyse pagal nebylų susitarimą tėvams, atvažiavusiems su vaikais, automobilius leidžiama statyti neįgaliųjų vietose.

„Tai nereiškia, kad mama prilyginama neįgaliajam, bet ji arba tėtis, apsipirkti atvykęs su mažais vaikais, yra nebaudžiami, jeigu pasistato automobilį neįgaliųjų vietose. Neįgalusis nebūtinai turi būti žmogus be rankų ar be kojų – jis gali būti žmogus, kuriam sunku atlikti tam tikrus veiksmus arba panašiai. Tai priklauso nuo visuomenės kultūros ir pareigūnų sąmoningumo“, – sakė pašnekovas.

V. Sadausko nuomone, specialių aikštelių automobiliams statyti – kurios būtų skirtos tėvams, atvykusiems su vaikais – įrengimo kaštus turėtų padengti žemės, ant kurios stovi, pavyzdžiui, prekybos centras, savininkai.

„Manyčiau, kad specialios vietos automobiliams statyti turėtų būti įrengtos ten, kur iš tiesų reikia, kur dažniausiai važiuoja mamos su vaikais: prie prekybos centrų, kažkokių socialinės rūpybos įstaigų, poliklinikų.

Būtų keista, jeigu tokias vietas įrengtų prie Operos ir baleto teatro arba „Siemens“ arenos, nes jeigu iš tikrųjų koks nors renginys, pavyzdžiui, „Tele bim – bam“, vyksta „Siemens“ arenoje, tai atvažiuoja daug vaikų ir tada kiltų nesusipratimų.

Tikslinga tokias vietas būtų įrengti tik ten, kur yra poreikis atvažiuoti, pabūti pusvalandį ar 15 minučių ir po to išvažiuoti. Daryti bet kur tik tam, kad padaryti, tikrai nėra logiška“, – svarstė V. Sadauskas.

Pašnekovas taip pat pastebėjo, kad galbūt visai nebūtina, jog automobilių stovėjimo aikštelėse stovėtų vietas tėvams su vaikais žymintys specialūs ženklai.

„Skandinavai atliko tyrimą. Jeigu tai yra parašyta, įteisinta kažkokiu formaliu valstybės ženklu, tai daugelis žmonių sako: „Valstybė kišasi į mūsų gyvenimą, mes nenorime“. Dėl šios priežasties jie kartais labiau kliaujasi savo kultūros išsivystymo laipsniu.

Galbūt ir nevertėtų statyti specialaus ženklo „Moteris su kūdikiu“ ar „Tėtis su kūdikiu“, nes atsiras eilė tokių – kad ir koks 70-metis sunkiai paeinantis senelis – kurie sakys: „O kodėl mums nėra atskiro ženklo?“. Nemanau, kad turėtų būti įteisinti atskiri ženklai, bet prekybos centrai – kadangi tos aikštelės yra jų nuosavybė – norėdamos pritraukti klientų, prie dalies vietų automobiliams pastatyti galėtų pastatyti vežimėlius, į kuriuos galima įdėti vaiką iš automobilio su kėdute.

Visi kultūringi žmonės supras, kad vežimėlis skirtas ne jam. Keistai atrodytų, jeigu vežimėlį, skirtą vaikui įdėti, stumtų 50 ar 40 metų vyriškis su dama be vaiko“, – kalbėjo VGTU Saugaus eismo centro direktorius V. Sadauskas.

Pritartų leidimui naudotis neįgaliųjų vietomis

Lrt.lt kalbinti Vilniaus ir Kauno miesto savivaldybių atstovai pritaria, jog būtų galima pasinaudoti užsienio šalių patirtimi ir tėvams su mažais vaikais leisti automobilius statyti neįgaliesiems skirtose vietose. Pašnekovai pažymėjo, jog specialių vietų automobiliams pastatyti įrengimo ir priežiūros išlaidos turėtų būti kompensuojamos iš įstaigų, prie kurių šios vietos būtų, biudžeto.

„Aš manau, kad tai yra realu, bet reikia žinoti viso miesto požiūrį į tai. Aš manyčiau, kad tam žmonės pritartų. Siūlyčiau mamoms leisti naudotis neįgaliųjų parkavimo vietomis, galbūt didinti jų kiekį kažkaip. Aš įsivaizduoju, tai būtų protingiausias sprendimas“, – sakė Vilniaus miesto savivaldybės Komunalinio ūkio direktorius Virginijus Pauža.

Kauno miesto savivaldybės administracijos Miesto ūkio departamento Miesto tvarkymo skyriaus vedėjas Aloyzas Pakalniškis pažymėjo, jog specialios vietos automobiliams statyti vairuojančioms mamoms yra reklama, todėl jų įrengimas turėtų būti pačių įstaigų reikalas.

„Įstatymai įpareigoja tik neįgaliesiems įrengti specialias vietas – įvažiavimus, užlipimus ant šaligatvio, tačiau įstatymiškai niekaip nėra reglamentuota dėl tokių atvejų, kaip tarkime, mamos su mažais vaikais. Aš nieko prieš, kad būtų įrengtos specialios vietos jiems, neskaitant galimybės statyti automobilį neįgaliesiems skirtose vietose, tačiau tai turi būti nustatyta įstatymiškai“, – pažymėjo pašnekovas.

Tuo metu Klaipėdos miesto ūkio departamento direktorius Liudvikas Dūda sako, jog iš tikrųjų nemaža dalis neįgaliesiems skirtų vietų dažnai stovi tuščios arba į jas automobilius stato tie, kurie joms neskirtos.

„Ar patiks pačioms mamoms morališkai būti sulygintoms su neįgaliaisiais? Negalima palyginti žmogaus su tuo, kuo jis nėra. Manau, mamoms su vaikais būtų galima skirti dalį neįgaliesiems dabar skirtų vietų, tačiau ženklas, žymintis, kam šios vietos yra skirtos, turėtų būti pakeistas, perdažytas“, – sakė L. Dūda.

Lrt.lt kalbintų savivaldybių atstovų nuomone, specialios vietos automobiliams pastatyti, kurios būtų skirtos nėščiosioms ir tėvams su mažais vaikais, turėtų būti prie gydymo įstaigų, prekybos centrų, galbūt ir Darbo biržos.

Ligoninės idėją vertina skeptiškai

Vilniaus miesto universitetinės ligoninės viešųjų ryšių specialistė Eugenija Kostinienė informavo, jog Vilniaus miesto universitetinės ligoninės direktoriaus Rimanto Keblo nuomone, specializuotų vietų automobiliams pastatyti nereikia, nes „išskirtinių sergančių nėra“.   

„Mūsų direktoriaus nuomone, tokių aikštelių ar vietų į ligoninę atvažiuojančioms mamoms su vaikučiais tikrai nereikia daryti. Pirmiausia, į ligoninę atvažiuoja visi vienodai sergantys, išskirtinių sergančiųjų nėra. Kiekvienam sava liga ir savas skausmas yra pats svarbiausias.

Tuo labiau, kad yra vaikų ligų skyriai, taigi visi tėveliai atvažiuoja su sergančiais vaikais. Kaip ir kuriems reikėtų pasakyti: „Tavo skausmas svarbesnis, tavo liga didesnė arba tavo skausmas mažesnis, o tavo skausmas didesnis, tai tu statykis automobilį į tau skirtą vietą“?

Be to, prie ligoninės sergantieji ne patys atvažiuoja, o juos dažniausiai atveža – kiekvienam pasistatyti mašiną turi būti sudarytos vienodos sąlygos ir jos yra“, – pastebėjo pašnekovė.

Kaip perdavė viešųjų ryšių specialistė E. Kostinienė, direktoriaus R. Keblo nuomone, specialias vietas vairuojančioms motinoms su vaikais galbūt būtų tikslinga įrengti prie prekybos centrų ir kitose panašiose vietose, kur kartais iš tikrųjų vyksta mūšis, o prie Vilniaus miesto universitetinės ligoninės visi lygūs.

Kauno 2-osios klinikinės ligoninės direktoriaus pavaduotojas ūkio reikalams Stasys Navasaitis palaikė idėją šalia ligoninių įrengti specialias vietas automobiliams, kurios būtų skirtos čia atvykstantiems tėvams su vaikais, tačiau abejojo, ar ligoninėms pavyktų jas įrengti savo pačių lėšomis.

„Tokie dalykai reikalingi, bet aš neįsivaizduoju, iš kokių lėšų būtų galima įrengti aikštelę. Lėšos, kurias mes šiandien naudojame, skiriamos tik tam, kad galėtume suteikti žmogui medicininę pagalbą, remontui praktiškai neskiriame, nes pinigų tam yra per mažai.

Prie akušerinio korpuso tėra viena neįgaliesiems skirta vieta, o ten pasikonsultuoti atvažiuoja tikrai daugiau žmonių, reikėtų bent 5 tokių vietų. Šiaip, kiek pastebėjau, kad atvažiuotų pačios moterys su mašina, labai retai pasitaiko. Dažniausiai jas atveža artimieji, vyrai, kurie jų laukia.“ 



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių