Dingęs arabų žurnalistas – sostų karų auka?

Brutalus susidorojimas su arabų kilmės Jamalu Khashoggiu gali virsti tarptautiniu konfliktu. Ar tiesa, kad su JAV gyvenusiu žurnalistu susidorota už jo profesinę veiklą? O gal įtakingos šeimos atstovas žinojo per daug? Atsakymo paieškos veda į Saudo Arabijos karališkuosius rūmus.

Garsūs ir labai turtingi

J.Khashoggis visur pristatomas kaip apžvalgininkas, tačiau 59 metų turkų kilmės Saudo Arabijos piliečio biografija neprimena žurnalistikos žvaigždės gyvenimo. J.Khashoggis buvo ne šiaip "The Washington Post" bendradarbis: jis ne tik analizavo pasaulyje vykstančius reiškinius, bet ir pats darė įtaką jiems.

Žurnalisto giminės šaknys siekia Turkiją. Vienas garsiausių jo protėvių – senelis Mohammadas Khaledas Khashoggis, buvęs pirmojo Saudo Arabijos karaliaus Abdulazizo asmeninis gydytojas.

Toliau – dar įspūdingiau. J.Khashoggio tetos Samiros buvęs vyras – garsusis Europos verslininkas, kuriam priklausė prabangus prekybos centras "Harrods" Londone, viešbutis "Ritz" Paryžiuje. Mohamedas al Fayedas – tas pats, kurio sūnus Dodis al Fayedas buvo itin artimas princesės Dianos draugas ir žuvo kartu su ja per automobilio katastrofą Paryžiuje. Žurnalisto genuose – ne vien verslumo užuomazgos, bet ir polinkis į literatūrą: rašytojos yra abi tetos Amira ir Soheir.

Kitas dėdė – Adnanas Kashoggi – XX a. pabaigoje buvo vienas turtingiausių planetos žmonių. Tačiau žiniasklaidos dėmesio jis sulaukė, skirtingų šaltinių teigimu, ne vien dėl 10 mlrd. JAV dolerių vertės turto, ekscentriško gyvenimo būdo, bet ir dėl vaidmens garsiajame Irano kontrų skandale.

1986-aisiais A.Khashoggis buvo apkaltintas tarpininkavus tarp JAV ginklų prekeivių ir Irano, kuriam tuomet galiojo tarptautinės sankcijos. Jo pavardė šmėžavo Nikaragvos kontrų skandale, jis gaudavo milžiniškas išmokas iš amerikiečių bendrovės "Lockheed" ir, sakoma, net būdamas užkietėjęs musulmonas vahabitas, kai jam buvo naudinga, galėjo bendradarbiauti net ir su Izraelio slaptosiomis tarnybomis.

1989 m. Šveicarijoje dėl pagalbos Filipinų diktatoriui Ferdinandui Marcosui vykdyti machinacijas naudojant valstybės pinigus jis buvo areštuotas ir išduotas į JAV. Po to, kai Niujorko teismas išteisino, A.Khashoggis dingo iš viešumos, o pernai pranešta apie jo mirtį.

Žurnalisto pusbrolis Emadas Khashoggis – nekilnojamojo turto kompanijos "Gobemad" įkūrėjas. Agentūra prekiauja ne šiaip eiliniams mirtingiesiems skirtais butais: jai priklauso kompleksas Kanuose, garsiuoju adresu "Croisisette 55", nekilnojamojo turto "aukštosios mados" perlu vadinamas ansamblis "Diamant sur le parc", esantis netoli Trokadero aikštės Paryžiuje. Verslo karūnos deimantas – už rekordinę 275 mln. eurų sumą 2005-aisiais pirkti Liudviko XIV rūmai Prancūzijoje.

Regiono ekspertai tikina, kad turtus Khashoggių giminė susikrovė iš ne visada skaidrių verslo sandorių ir labai artimų ryšių su įtakingiausiais žmonėmis Rijade.

Akis į akį su O.bin Ladenu

J.Khashoggis mokyklą baigė Saudo Arabijoje, paskui studijavo JAV ekonomiką. Žurnalisto karjerą jis pradėjo 1985 m. – dirbo arabų laikraščių korespondentu, apžvalgininku, vėliau – laikraščio "Al-Madina" vyriausiuoju redaktoriumi.

"Jis buvo ypač mielas, net sunkiomis temomis laisvai bendravęs žmogus", – apie dingusį žurnalistą sako žinomas arabų kraštų žinovas, Vokietijoje ir Egipte dirbantis politologas Asiemas El Difraoui.

Jiedu susipažinę apie 2003–2004 metus, europiečiui bendraujant su buvusio Saudo Arabijos slaptųjų tarnybų vadovo – beje, buvusio JAV prezidento Bilo Clintono kurso draugo iš Džordžtauno universiteto – princo Turkio aplinka. J.Khashoggis ir jauniausias karaliaus Faisalo bin Abdulazizo sūnus princas Turkis nuolat kalbėdavę apie tai, kaip galima būtų modernizuoti Saudo Arabiją.

Jamalas ne kartą buvo sutikęs O.bin Ladeną. Dešimtąjį dešimtmetį bandė jį atkalbėti nuo posūkio į militarizmą.

Kaip žurnalistas J.Khashoggis lankėsi Alžyre, Kuveite, Sudane, Afganistane. Pastarajame jis sutiko tada dar su sovietų armija, o ne Vakarų pasauliu kovojusiu, būsimuoju Rugsėjo 11-osios išpuolių organizatoriumi Osama bin Ladenu.

"Jamalas ne kartą buvo sutikęs O.bin Ladeną. Dešimtąjį dešimtmetį bandė jį atkalbėti nuo posūkio į militarizmą. Vien dėl to jis ieškojo Osamos Sudane ir Afganistane", – prisiminė A.El Difraoui.

Kaip dingusiam žurnalistui pavyko užmegzti artimą ryšį su dar neseniai labiausiai ieškomu teroristu vadintu "Al Qaeda" lyderiu, aplankyti jį garsiajame Tora Boros olų komplekse ir slėptuvėse Sudane? "Juk elito aplinkoje visi vienas kitą pažįsta", – sako A.El Difraoui.

Tiek O.bin Ladenas, tiek J.Khashoggis priklausė tai pačiai kartai, abu buvo kilę iš turtingiausių Saudo Arabijos karalystės šeimų: O.Bin Ladeno tėvas buvo statybų magnatas, žurnalisto dėdė Adnanas – įtakingas prekeivis ginklais, senelis – karališkasis gydytojas.

Prieš srovę

Nors užaugo konservatyvioje aplinkoje, J.Khashoggis visada buvo maištininkas. 1999–2003 m. jis buvo pagrindinio Saudo Arabijos anglų kalba leidžiamo laikraščio "Arab News" vyr.redaktoriaus pavaduotojas. Praėjus metams po Rugsėjo 11-osios, jis paskelbė rašinį, kuriame šias atakas vadino išpuoliais prieš toleranciją, koegzistenciją ir patį islamą.

2003 m. J.Khashoggis tapo vyriausiuoju kito svarbaus Saudo Arabijos laikraščio "Al-Watan" redaktoriumi, tačiau šiame poste išbuvo tik 52 dienas: karjera baigėsi tada, kai rašinyje atvirai sukritikavo Saudo Arabijos tikėjimo mokymą.

Gimtinėje paskelbtas draudimas dirbti žurnalistu buvo atšauktas tik dėl ryšių su princu Turkiu – patarinėjo, kai šis buvo ambasadorius JAV. 2007–2010 m. J.Khashoggis vėl vadovavo "Al-Watan", tačiau postą teko palikti tada, kai išspausdino ultrakonservatyviąsias grupes kritikavusio Saudo Arabijos poeto Ibrahimo Al-Almaee rašinį.

Paskui J.Khashoggį princas al Waleedas buvo paskyręs Bahreine veikiančios televizijos "Al-Arab News Channel" direktoriumi. Karjera truko vos kelias valandas. Kai parodytas interviu su vienu vietos opozicijos veikėju, buvo nutraukta visos televizijos veikla.

Pastaraisiais metais televizijos "Al Arab News" generalinis direktorius J.Khashtoggis dažnai pasirodydavo kaip politikos komentatorius televizijų MBC, BBC, "Al Jazeera", "Dubai TV" eteryje. Prieš pat dingimą J.Khashoggis davė interviu BBC, kuriame kritikavo Izraelio naujakurių gyvenvietes, o garsųjį Oslo taikos susitarimą pavadino žlugusiu.

Mohammedas bin Salmanas

Už modernaus fasado

Vis dėlto klaidinga būtų manyti, kad J.Khashoggis buvo vakarietiškojo tipo disidentas. "Jis niekada neabejojo karališkaisiais rūmais. Iš dalies net jiems tarnavo. Kaip publicistas jis tikrino sistemos ribas, tačiau niekada nerizikavo", – sako Artimųjų Rytų ekspertė Gudrun Harrer.

Situacija pasikeitė būtent sustiprėjus kronprinco Mohammedo bin Salmano įtakai. Paradoksalu, tačiau MbS – taip dažnai vadinamas Saudo Arabijos kronprincas – nors ir ėmėsi reformų, kurias įgyvendinti ragino ir J.Khashoggis, iš esmės nepakeitė šalies politinės kultūros: plaukiantieji prieš srovę, turintys kitokią nuomonę yra negailestingai persekiojami.

Vakarų žiniasklaidos išskirtinio palankumo sulaukęs dėl to, kad panaikino istorinį draudimą moterims vairuoti, princas Mohammedas nekeičia požiūrio į valdžios kritikus. Represijos nesiliauja, nors jos kenkia ne tik politiniams, bet ir ekonominiams ryšiams su Vakarais.

Likus kelioms dienoms iki J.Khashtoggio dingimo, terorizmu buvo apkaltintas artimas pastarojo bičiulis ekonomistas Essamas al-Zamilas, drįsęs suabejoti daliniu naftos kompanijos "Aramco" privatizavimu.

Iki šiol Saudo Arabijos karališkieji rūmai buvo savotiškas giminės akcinė bendrovė, tačiau kronprincui gavus vis daugiau galių, šalis virsta vieno žmogaus diktatūra. Ne viena įtakinga karalystės giminė jaučiasi nuskriausta, o pirmiausiai – buvęs vidaus reikalų ministras, princas Mohammed bin Nayefas, po karaliaus Abdulos mirties buvęs antrasis eilėje į sostą. Tačiau pernai vasarą neteko šių titulų ir dabar, skelbiama, jam yra skirtas namų areštas.

Lemtinga pažintis

Pernai rugsėjį J.Khashoggis pasitraukė į JAV, tačiau net bijodamas dėl savo gyvybės nenustojo rašyti kritiškų rašinių. Savo komentaruose "The Washington Post" jis kritikavo kronprincą Mohammedą bin Salmaną.

Kai pirmoji žmona atsisakė palikti Saudo Arabiją, J.Khashoggis užmezgė ryšius su turkų kilmės Stambulo universiteto filosofijos doktorante Hatice Cengiz. Pora susipažino gegužę konferencijoje Stambule. Noras įteisinti santykius su 36-erių moterimi tapo lemtingas. Į Saudo Arabijos konsulatą žurnalistas nuėjo skyrybų su pirmąja žmona dokumentų ir gyvas pastato nebepaliko.

J.Khashoggis buvo superelito narys. Jis galėjo žinoti per daug.

Kas linkėjo mirties?

A.El Difraoui abejoja, kad žmogžudystės atveju į J.Khashoggį pasikėsinta tik dėl jo žurnalistinės veiklos – veikiau dėl tos biografijos dalies, kurios veikla plačiajai visuomenei mažiau matoma.

"Saudams priklauso pusė pasaulio arabų žiniasklaidos. Jie yra sukūrę labai tvirtą žiniasklaidos apsauginę sieną. Kaip žurnalistas ir aktyvistas J.Khashoggis gal ir buvo ypač nemalonus, bet jis nekėlė rimto pavojaus. Tačiau žinojo labai daug. Jis buvo ne tik princo Turkio spaudos atstovas, kaip kartais sakoma. Jis buvo jo vienas svarbiausių patarėjų ir ilgą laiką pats dirbo slaptosioms tarnyboms. J.Khashoggis buvo superelito narys. Jis galėjo žinoti per daug", – nuogąstauja ekspertas.

Paklaustas, kokios temos galėjo būti pavojingiausios žurnalistui, A.El Difraoui vardino: korupcija arba seni ryšiai su ekstremistais.

"Tačiau pirmiausia ir karališkųjų rūmų nesutarimai. Jei slaptosios tarnybos rūpinasi šalies vidaus saugumu, jos taip pat turi žinoti, kas vyksta valdančiojoje šeimoje. Dažnai nenuspėjamas princas Mohammedas bin Salmanas šiuo metu yra stipriausias žmogus šalyje. Tačiau kai kuriuos iš savo šeimos jis nuteikė prieš save. Kas bus, kai mirs jo tėvas Salmanas? Tuomet Mohammedui veikiausiai vėl teks kovoti. Galbūt J.Khashoggio žinios buvo pavojingos ir šia prasme, – samprotavo A.El Difraoui. – Jo senas rėmėjas princas Turkis kažkada ir pats norėjo būti kronprincu. Turkis žino beveik viską, kas susiję su šeima. J.Khashoggis taip pat daug ką pažinojo."

Esama spekuliacijų, kad šalies vadovai norėjo susigrąžinti J.Khashoggį, o kai pagrobimas nepavyko, jis buvo nužudytas. A.El Difraoui neatmeta tokios versijos.

Jamalas Khashoggis

Stalas virto ešafotu

Vis daugėja įrodymų, kad J.Khashoggis buvo nužudytas gimtosios Saudo Arabijos konsulato Stambule. Žmogžudystės versija buvo paskleista netrukus po dingimo – spėjama, kad ją galėjo nutekinti Turkijos pareigūnai, remdamiesi diplomatinėje atstovybėje esančios sekimo aparatūros informacija. Vėliau pasirodė žinia, esą egzekuciją įrašė žurnalisto išmanusis laikrodis, o įrašas buvo susietas su virtualioje erdvėje esančia duomenų saugykla.

Naujausi neoficialūs duomenys neigia anksčiau skelbtus pranešimus, esą 59-erių žurnalistas buvo tardomas, o vėliau jam nukirsta galva arba jis nužudytas netyčia. Remdamasi šaltiniais Turkijos saugumo tarnybose regiono žiniasklaida skelbia, kad J.Khashoggis buvo nužudytas vos atėjo į konsulatą – jam buvo suleista nuodų injekcija, o vėliau jo kūnas sukapotas ant generalinio konsulo rašomojo stalo. Tai esą atlikęs Saudo Arabijos saugumo pareigūnas Salahas Muhammadas al-Tubaigy.

Egzekucijos dieną visi konsulato darbuotojai turėjo laisvadienį, o generalinis konsulas Mohammedas al-Otaibis palikęs patalpas dar prieš žudynes.

Turkijos vyriausybės remiama žiniasklaida su J.Khashoggio dingimu sieja ir kaip vieną įrodymų, kad pasikėsinimas buvo suplanuotas, nurodo kelių Saudo Arabijos kariškių vizitą. Grupė žudikų būriu pavadintų asmenų spalio 2-ąją privačiu lėktuvu atskrido į Stambulą ir po kelių valandų grįžo į tėvynę. Vienas jų – Saudo Arabijos aviacijos karininkas 31 metų Mashalas Saadas al-Bostani – grįžęs į Rijadą pateko į avariją ir žuvo. Turkijos leidinio "Yeni Safak" versija – šitaip jis galėjo būti nutildytas. Iš viso žudikų būryje buvę 15 asmenų, iš kurių devyni – Saudo Arabijos saugumo tarnybų darbuotojai, keturi – kronprinco asmens sargybiniai. Vienas jų – Maheras Abdulaziz Mutrebas – turi diplomatinį pasą ir nuolat keliauja su princu Muhammadu bin Salmanu.

Augant tarptautiniam spaudimui Saudo Arabija sutiko leisti Turkijos pareigūnams atlikti kratą generalinio konsulo rezidencijoje Stambule. Krata turėjo būti atlikta antradienį, tačiau operacija buvo nukelta esą dėl pastate buvusių konsulo šeimos narių. Tyrėjai apžiūrėjo tiek rezidencijos vidaus patalpas, tiek diplomatų tarnybinius automobilius. Tiesa, likus maždaug dviem valandoms iki Turkijos ekspertų atvykimo į rezidenciją atvažiavo 11 Saudo Arabijos tyrėjų grupės narių.

Boikotuoja verslo ryšius

Dėl incidento su J.Khashoggiu Saudo Arabijai nugarą atsuka verslo pasaulis. Į spalio 23–25 d. Rijade vykstantį forumą "Ateities investicijų iniciatyva" atsisakė vykti Prancūzijos ekonomikos ministras Bruno Le Maire'as. Iš Saudo Arabijos valstybinio turto fondo organizuojamos konferencijos pasitraukė "JP Morgan" ir "Ford" vadovai, britų milijardierius Richardas Bransonas ir "Uber" generalinis direktorius Dara Khosrowshahi. Savo atstovų neatsiųs ir tokie žiniasklaidos galiūnai kaip "Bloomberg" ir CNN.

Nepaisant abi šalis siejančių verslo ryšių, Didžiosios Britanijos užsienio reikalų sekretorius Jeremy Huntas įspėjo, kad Saudo Arabijai gresia rimti padariniai, jeigu pasitvirtins įtarimai, kad J.Khashoggis buvo nužudytas.

"The Washington Post" apkaltino prezidento Donaldo Trumpo administraciją vykdant "diplomatinę valymo operaciją" Rijadui. Į Saudo Arabiją išvykęs JAV valstybės sekretorius Mike'as Pompeo, "panašu, labiau linkęs ne išsiaiškinti tiesą, o padėti Saudo Arabijos de facto valdytojui ištrūkti iš krizės, kurią pats sukėlė". "Geriausia metafora pono Pompeo diplomatijai apibūdinti, regis, yra vaizdas, kurį žurnalistai matė prie Saudo Arabijos konsulato Stambule, kur spalio 2 d. paskutinį sykį buvo matytas ponas Khashoggi: tai atvykstanti valytojų su kibirais, šluostėmis ir valikliais komanda", – rašo dienraštis.

J.Khashoggio palikimas

Pagerbdamas J.Khashoggio atminimą, "The Washington Post" paskelbė paskutinį jo rašinį. Jo tradicinei skilčiai skirtą tekstą redakcijai perdavė žurnalisto vertėjas ir asistentas, praėjus dienai po jo dingimo. Rašinyje "Arabų pasauliui labiausiai reikia nuomonių laisvės" jis remiasi kasmetine apžvalga, kurioje įvertinamas piliečių teisių ir demokratijos pasaulio šalyse lygis. "Rašinyje jis nuogąstauja, kad tik viena vienintelė arabų pasaulio šalis įvertinta kaip "laisva", – Tunisas. Jo teigimu, žlugo tiek su Arabų pavasariu, tiek su internetu, kaip nuo cenzūros laisva informacijos sklaidos priemone, sietos viltys. Šiandien daugumoje šalių ne tik grįžta prie senosios tvarkos – kai kurie laisvės esą dar mažiau. Arabų pasaulis atsiskiria nauja geležine uždanga, kurią nuleidžia ne išorės, bet vidaus jėgos, bandančios tokiu būdu išsaugoti valdžią. Likimo grimasa: savo paskutiniame rašinyje J.Khashoggis atkreipia dėmesį, kad už visuomenės kritiką vienas jo kolega arabas buvo nubaustas kalėti penkerius metus, pastebi, kad Egipto valdžia konfiskavo vieną nepatikusį laikraštį. Abiem atvejais užsienio valstybės reagavo tyla. "Arabų vyriausybėms paliktos laisvos rankos nutildyti žiniasklaidą", – konstatavo jis.



NAUJAUSI KOMENTARAI

neleiskit tai durnelei zurnaliugai

neleiskit  tai  durnelei  zurnaliugai  portretas
vaikiskas pasakas skaityt ir ziuret ...nes pagal tas pasakas kuria savo pasauleziura ir rasineja debiliskus anegdotus spaudoje...
VISI KOMENTARAI 1
  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Orai
  • TV
    programa
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Facebook
  • Twitter
  • RSS

Galerijos

Daugiau straipsnių