Quantcast

Vaizdo ir teksto koegzistencija

Sparti technologijų kaita skatina kasdienėje aplinkoje susidurti su begale vaizdų. Autentišką, vidinį žmogaus pasaulį veikiantys išoriniai vaizdai perša tam tikras ideologijas, požiūro perspektyvas, formuoja asmeninę ir kolektyvinę nuomones.

Šiuolaikinė vaizdų kultūra sustiprinama paveikiomis antraštėmis, skandalingais tekstais, skatinančiais žmogų interpretuoti gautą medžiagą ir sukurti dar daugiau vaizdų bei jų perskaitymo galimybių.

Apie vaizdo ir teksto sąveiką žiniasklaidoje taip pat menininkų kūryboje, paskaitoje "Vaizdo ir teksto simbiozė: pro et contra", vykusioje Kauno fotografijos galerijoje, pasakojo poetas, eseistas, fotografas, Vilniaus dailės akademijos fotografijos ir medijos meno laboratorijos specialistas Ričardas Šileika.

"Vaizdas yra pagrindas. Nuo jo galima pradėti dėlioti tekstą. Žiniasklaidos šaltiniai iš anksto pritrupina daugybę vaizdų, tekstų, o žmogus vidinėje savo sistemoje juos dar padaugina", – sakė R.Šileika. Periodinėje spaudoje, informaciniuose portaluose vaizdai neretai būna didesni nei antraštės. Vaizdo įtaigumas pritraukia skaitytojus, vėliau susidominčius ir tekstu, papildančiu vaizdą.

Eseistas informacijos gavimo sistemoje išskyrė portalus, kuriuose vaizdo kompozicija, spalvingumas, ženklai ir simboliai visada pirmajame plane. "Vaizdas ir tekstas vienas kitą iliustruoja, sustiprina. Gaunama informacija veikia žmogaus refleksus: žiaurūs, brutalūs vaizdai erzina, kelia pyktį, gražių žmonių ar estetiškos aplinkos vaizdai ramina", – teigė jis.

Kalbėdamas apie meninę kūrybą, R.Šileika išskyrė fotonovelės žanrą, kurį įvardijo pereinamuoju žanru iš informacinio į kūrybinį. Geras pavyzdys yra 1983 m. išleista fotografo Romualdo Rakausko knyga "Vilties šviesa", kurioje vaizdas ir tekstas papildo vienas kitą.

"Fotonovelė – tai ne iliustravimo, ne atkartojimo zona. Joje vienodai svarbūs abu: ir vaizdas, ir tekstas", – aiškino fotografas. Paskaitoje buvo paminėti ir nelabai vykę fotonovelių knygų pavyzdžiai, kuriuose per daug iliustratyvumo, dėl to vaizdas ir tekstas nesuskamba. Taip atsitinka todėl, kad metaforos vaizde ir tekste labai artimos, interpretuojamos tiesiogiai, nepaliekant erdvės ieškojimui.

"Vaizdo ir žodžio sąryšis yra be galo svarbus. Iliustracija būtina teksto vizualumui išplėsti. Tai ne lyginimo, o santykio problema. Sampyna yra svarbiausia, o sąveika įvyksta žiūrovo suvokimo lygmenyje, ne atskiruose fotografijos ar teksto lygmenyse. Kūryba – lyg "sekretas", kurį žiūrovas turi atrasti, atkasti", – pasitelkdamas praeityje populiaraus vaikų žaidimo – stiklu uždengto spalvingų popierėlių ar gėlių slėpimo – metaforą dėstė R.Šileika.

Eseistas taikliai apibūdino, kad kūryba yra tam, kad žmogus galėtų nugyventi kelis gyvenimus. Per vaizdus, tekstus, atrasdamas naujus pasaulius. "Vaizdas turi sukelti būseną, kurios žmogus nėra patyręs, galbūt tik susapnavęs", – teigė poetas.

Aiškindamas darbo (vaizdo) ir jo pavadinimo santykį, eseistas pabrėžė, kad pagrindinis dalykas, kurį meno kūriniui suteikia pavadinimas – apibendrinimas. Esama atvejų, kai pavadinimas uždaro vaizdą, panaikina jo perskaitymo galimybes, taip, anot R.Šileikos, nutinka tada, kai vaizdas ir jį lydintis pavadinimas yra per daug asociatyvūs. "Įsivaizduoju, kad pavadinimas gali būti uždarų, atvirų ar pravirų durų metafora. Kai durys užtrenkiamos – jautiesi paklydęs, kai jos atviros – tampa nebeįdomu, nes viskas pasiekiama ranka, o kai jos praviros – tai laisvė: suvokti, pajausti, patirti – gyventi", – reziumavo R.Šileika.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Kur dingo rinkimų kampanija?
    Kur dingo rinkimų kampanija?

    Gerai kažkas pastebėjo, kad pas mus nevyksta jokia rinkimų į šalies prezidentus kampanija. Praėjusią savaitę jau buvo paskelbti visi oficialūs kandidatai, tarp kurių yra milijonierių, tačiau nematyti nei plakatų, nei skelbimų su vieš...

    8
  • Ugnis ir vanduo
    Ugnis ir vanduo

    Pastarąsias dienas pasaulyje kažkaip nevaldomai įsišėlo ugnis ir vanduo – dvi iš keturių stichijų ar pradinių elementų, sukūrusių Žemę ir sudarančių jos egzistencijos pagrindą. Bent jau taip mąstyta Antikoje. ...

    1
  • Žodžiais dvoko nepridengsi
    Žodžiais dvoko nepridengsi

    Paputojo vienuoliktokų tarpinių patikrinimų jovalas, pakaitinis jo maišytojas garsiai trinktelėjo durimis, palikdamas dvoką uostyti 26 tūkst. gimnazistų, jų tėvams ir mokytojams. ...

    1
  • Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje
    Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje

    Geležinės uždangos jau seniai nebėra. Tačiau jos šešėlis dar juntamas. Kelių, geležinkelių, oro, energetikos ir kitokios jungtys yra prastesnės toje Europos pusėje, kuri patyrė komunistinį valdymą. Ypač prasta situacija dėl &Scaro...

  • Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame
    Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame

    Manau, kad kiekvienas žmogus tai galėtų pritaikyti sau, prisimindamas anapilin iškeliavusius artimus žmones ir nepanaudotą laiką bendravimui su širdžiai mielais. Bet šiandien ne apie tai. ...

    2
  • Kai net ir galvai reikia renovacijos
    Kai net ir galvai reikia renovacijos

    Atšyla oras, pakyla noras. Visų pirma, ginčytis, piktintis ir leisti žvygauti emocijoms dėl šildymo sezono (ne-)pabaigos. ...

    8
  • Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis
    Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis

    Išankstiniai indikatoriai rodo, kad ekonominis aktyvumas Lietuvoje laipsniškai atsigauna. Vis dėlto, kol daugelis pagrįstai Lietuvos ekonomikos atsigavimą sieja su eksporto ir pramonės rodikliais, vidaus vartojimas tampa ypač svarbiu kompone...

    1
  • Belaukiant kuklesnių palūkanų, mažėja manančiųjų, kad būstas pigs
    Belaukiant kuklesnių palūkanų, mažėja manančiųjų, kad būstas pigs

    Pirmą šių metų ketvirtį padaugėjo gyventojų, kurie mano, kad būstas per artimiausius dvylika mėnesių brangs arba jo kaina nesikeis. Prasčiausi gyventojų lūkesčiai dėl būsto kainų buvo lygiai prieš metus. Tai, kad, atsižvelgus į ...

  • Šašo krapštymas
    Šašo krapštymas

    Virtualios realybės filmą „Angelų takais“, leidžiantį persikelti į M. K Čiurlionio paveikslus, pamatė 300 tūkst. žmonių. Įsitikinę jo terapine galia, filmo kūrėjai nutarė parodyti jį kalėjime. Visų mačiusiųjų įspūdžiai pana...

    6
  • Virtualybės tironija
    Virtualybės tironija

    Paskutiniajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje kino režisierius, rašytojas Vytautas V. Landsbergis, lankydamasis Niujorke, filmininko ir poeto Jono Meko studijoje, įrašė jųdviejų tarpusavio pašnekesį apie gandus, arba, kaip t...

    1
Daugiau straipsnių