Quantcast

Iš vaikų turėtume mokytis, kaip bendrauti nesureikšminant negalios

  • Teksto dydis:

Maždaug kas dešimtas Lietuvos gyventojas šalia žmonių su intelekto ar psichosocialine negalia jaučiasi nejaukiai ir nenorėtų, kad jų vaikai matytų tokias negalias, rodo apklausų duomenys. Tačiau vaikams, kitaip nei suaugusiesiems, kito žmogaus negalia nebaisi, jie ją priima natūraliai ir nesureikšmindami. Pedagogų teigimu, taip yra todėl, kad vaikai nevaržomi išankstinių nuostatų ar stereotipų.

Nėra stereotipų

Pasak Vilniuje veikiančios Šilo mokyklos, kurioje mokosi vaikai su intelekto negalia ir raidos sutrikimais, laikinai einančios direktorės pareigas Astos Stulgaitienės, vaikai nesivadovauja stereotipais ir vieni kitus mato be skirtybių.

„Mūsų mokyklos mokiniai jau ketverius metus bendrauja su Vilniaus Sietuvos progimnazijos mokiniais: kartu einame į žygius, organizuojame bendras veiklas, lankomės vieni pas kitus svečiuose. Galiu drąsiai teigti – mokyklos gal ir skirtingos, bet vaikai niekuo nesiskiria, jiems lengva bendrauti ir negalia netampa kliūtimi draugauti. Labai įsiminė užsimezgusi artima vienos mūsų mokyklos mergaitės ir progimnazijos mokinės draugystė. Nors mūsų mergaitė nekalbanti, bet jos puikai viena kitą suprato, labai laukdavo susitikimų, o susitikusios visada vaikščiodavo susikibusios už rankų“, – sako A. Stulgaitienė.

Susitikimų laukia

Sietuvos progimnazijos direktorė Daina Valackienė sako, kad bendradarbiavimas su Šilo mokykla prasidėjo nuo mokytojų bendravimo, o vėliau bendros veiklos pradėtos organizuoti ir mokyklų mokiniams: sporto varžybos, žygiai, kalėdinės kūrybinės dirbtuvės, maisto gamybos ir stalo serviravimo pamokos, muzikos pamokos su muzikos instrumentų gamyba ir daug kitokių užsiėmimų.

„Mokiniai laisvai bendrauja, žaidžia, draugiškai varžosi tarpusavyje. Kūrybinėse veiklose mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, reikia teikti vienokią ar kitokią pagalbą, todėl vieni kitiems padeda atlikti darbus. Ypač smagu stebėti vaikus sporto varžytuvių metu. Visų emocijos panašios, visi stengiasi laimėti, visi vienodai išgyvena dėl savo komandos pergalės. Judriose veiklose net negali atskirti, kur progimnazijos, o kur specialiosios mokyklos mokinys“, – pasakoja D. Valackienė.

Kad galėtų augti be stereotipų, bent vienoje iš šių vietų vaikas turėtų matyti, kad negalia nėra kažkas baisaus ar kliūtis bendrauti.

Pasak A. Stulgaitienės, Šilo mokyklos mokiniams bendros veiklos visada yra tarsi šventė. Jų tėvai taip pat džiaugiasi bet kokia vaikų galimybe išeiti už mokyklos ribų, bendrauti, susidraugauti, būti tokiems kaip visi vaikai.

D. Valackienė, paklausta, kaip tokį projektą vertina Sietuvos progimnazijos mokinių tėvai, sako, kad reakcijų iš pradžių buvo visokių.

„Prieš pirmą susitikimą progimnazijos klasės mokytoja su mokiniais kalbėjo apie mokyklą, į kurią planuojama vykti, atvykusi mokytoja iš Šilo mokyklos pasakojo mūsų mokiniams apie savo mokyklos mokinius, jų mokymosi specifiką. Klausėme ir tėvų, ar leis savo vaikui vykti į specialiąją mokyklą. Dauguma pritarė ir sakė, kad vaikui reikia pažinti įvairius žmones. Buvo keletas manančių, kad jų vaikai neturėtų matyti ligoto žmogaus, tad jų neįtraukėme į veiklas. Tačiau jau po pirmųjų susitikimų, kai sugrįžę vaikai klasėse pradėjo dalytis įspūdžiais ir emocijomis, kad jiems patiko bendrauti, pasikeitė ir skeptikų požiūris. Norinčių dalyvauti veiklose ratas didėja“, – sako D. Valackienė.

Ji įsitikinusi, kad toks bendravimas turės teigiamą įtaką mokinių požiūriui į negalią, padės jiems išaugti tolerantiškiems, natūraliai priimantiems kitokius žmones, nevaržomiems stereotipų.

Padeda priimti negalią

Anot A. Stulgaitienės, visuomenė vis dar atsargiai reaguoja į žmones su intelekto ar psichosocialine negalia, nes bijo to, ko nežino. Negalia, kaip sąvoka, yra žinoma, bet kas tai yra, kaip su tuo gyventi, kaip padėti – nežinia, tad ir atsiranda įvairių stereotipų.

„Nuostatos formuojasi vaikystėje, pirmiausia – artimiausioje vaikui aplinkoje, šeimoje. Kita vieta, kur vaikas praleidžia daug laiko, – ugdymo institucija. Kad galėtų augti be stereotipų, bent vienoje iš šių vietų vaikas turėtų matyti, kad negalia nėra kažkas baisaus ar kliūtis bendrauti. Mūsų ir Sietuvos progimnazijos bendravimo pavyzdys yra puikus įrodymas, kad vaikai geba priimti, kartu žaisti, draugauti ir rūpintis vienas kitu, nepaisydami negalių. Tokie projektai leidžia keisti požiūrį ir kurti visuomenę, kurioje būtų priimamas kiekvienas, nesvarbu, kokių silpnybių ar stiprybių turime, nes kiekvienas esame vienodai verti būti visuomenės dalimi“, – sako pašnekovė.

Kaip tinkamą sprendimą keisti visuomenės požiūrį į žmones su intelekto ar psichosocialine negalia A. Stulgaitienė vadina didesnę įtrauktį. Šiandien vyksta specialiųjų poreikių turinčių vaikų įtrauktis į bendrojo lavinimo mokyklas, tačiau neretai susiduriama su iššūkiais: pedagogų padėjėjų trūkumu, kitų mokinių tėvų nuostatomis, kartais ir pedagogų priešiškumu specialiųjų poreikių turintiems mokiniams, silpna motyvacija jiems padėti.

„Specialiųjų poreikių vaiko ir jo tėvų įtraukimas į visuomenę yra nuostabus dalykas, bet jei jie toje bendruomenėje yra nelaukiami ir traktuojami kaip problema, ar tai yra rezultatas, kurio mes siekiame? Manau, integracija turi vykti palaipsniui, nesiekiant greito rezultato, tam turi pasiruošti švietimo įstaigos, pedagogai, mokinių tėvai. Tik tinkamai pasiruošusi bendruomenė pajėgs priimti negalią“, – teigia ji.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Mums labai pasisekė, antra dalis: žmonės
    Mums labai pasisekė, antra dalis: žmonės

    Du dešimtmečiai Europos Sąjungoje (ES) atnešė neabejotiną ekonominį progresą – didėjantį šalies konkurencingumą, augančias gyventojų pajamas ir perkamąją galią. Tačiau nemažiau svarbu įvertinti ir demografinius bei s...

    1
  • Rusija gali būti terorizmo auka, net jei jį vykdo jos vadovybė
    Rusija gali būti terorizmo auka, net jei jį vykdo jos vadovybė

    Terorizmas padėjo gimti Vladimiro Putino režimui. 1999 metų rudenį dirbdamas korespondentu Maskvoje, mačiau, kokį siaubą visuomenei atnešė kruvini daugiabučių namų sprogdinimai Rusijos sostinėje ir kitur. ...

  • Pagrindinė švietimo sistemos užduotis – atsparumo stresui ugdymas?
    Pagrindinė švietimo sistemos užduotis – atsparumo stresui ugdymas?

    Pagrindinė švietimo sistemos užduotis – atsparumo stresui ugdymas, bent jau toks įspūdis susidaro stebint situaciją mūsų valstybėje. ...

  • Dresūros mokykla
    Dresūros mokykla

    Akimirką stabtelėję pagalvokime, ką nuveikiame per tris minutes. Per šešias. Visa, ką darome įprastomis aplinkybėmis, atliekame nesižvalgydami į chronometrą. Nebent gaiviname širdies smūgį patyrusį žmogų, lenktyniaujame su g...

    4
  • Pravieniškių choras – be solisto
    Pravieniškių choras – be solisto

    Kol Lietuvoje sutartinai buvo dejuojama dėl tarpinių atsiskaitymų, o Vilniuje laidojo „Dėdę Vanią“, vienos Jurbarko mokyklos tualete nepilnametis talžė kitą tokį pat. Daužė, suprantama, į veidą, sunkėsi kraujas ir sirpo mėlynės. Vi...

    9
  • Nekantriųjų karta
    Nekantriųjų karta

    Rytoj pradėsime Didžiąją savaitę prieš Velykas. Krikščionims tai – ypatingas laikas nuo Kristaus įžengimo Jeruzalėn Palmių sekmadienį iki jo prisikėlimo Velykų rytą. Gyvenantiems be tikėjimo – ypatingos skubos laikas. J...

    5
  • Batalijos feisbuke – stiprioji nueinančio ministro pusė
    Batalijos feisbuke – stiprioji nueinančio ministro pusė

    Būtent toks įspūdis susidaro, stebint paskutines dienas poste skaičiuojančio mūsų krašto apsaugos ministro Arvydo Anušausko veiksmus. ...

    3
  • E. Lucasas: E. Macrono nenuspėjamumas atsiperka
    E. Lucasas: E. Macrono nenuspėjamumas atsiperka

    Prancūzijos politika Ukrainos atžvilgiu dažnai yra ydinga, bet niekada nebūna nuobodi. Normandijos formatas ir Minsko susitarimai po pirminio Rusijos puolimo prieš Ukrainą 2014-aisiais atskleidė senųjų Vakarų šalių požiūrį į Rusijos...

  • Suvalgė patinėlį
    Suvalgė patinėlį

    Didžiausiais vabzdžiais pasaulyje vadinamųjų europinių maldininkų patelės poravimosi metu kartais sužvėrėja: suėda patinėlį. Kaip tai įmanoma? Tačiau taip juk atsitinka ne tik vabzdžių pasaulio pievose. Yra panašių reiškinių ir...

    2
  • Po matematikos tarpinio patikrinimo: įžvalgos be pykčio
    Po matematikos tarpinio patikrinimo: įžvalgos be pykčio

    Daugeliui praėjusią savaitę sutriko miegas. Aš, kaip ir visi kiti, nebegalėjau nieko dirbti – bendravau su mokytojais ir mokiniais, aiškinau, guodžiau, drąsinau. Tvyrant įtampai, bandžiau rasti racionalų grūdą ir atskirti isterij...

Daugiau straipsnių