Gyvenimas be dramų

Japonija, Filipinai, Kongas, Malaizija, Singapūras, Nepalas, Kuba – tai keletas tolimų šalių, kurių kasdienybės akimirkos užpildo Kauno fotografijos galerijos erdvę, kurioje vyksta fotomenininko, vieno pirmųjų Lietuvos alpinistų Romualdo Augūno personalinė paroda "Romualdas Augūnas. Fotografijos".

Galerijos sienos tampa pereinamąja erdve į kitokią realybę, kuri užfiksuota fotomenininko kūriniuose, nesiekiančiuose priblokšti parodos žiūrovo ar vaizdu papasakoti neįtikėtinos istorijos. Kitokia realybė R. Augūno fotografijose tai – realybė, kuri supa ir mus, čia, Lietuvoje, tačiau pro kurią praeiname dažnai jos nepastebėję, kadangi ji per daug paprasta, kasdienė ir neįsimenanti. Ši – kitokia – realybė prieš beveik dešimtmetį, kai niekas dar nežinojo apie Instagram, buvo tai, kuo žmonės (pasi)tikėjo, ko nesistengė koreguoti kompiuterinėmis programomis ar fotografiniais filtrais.

R.Augūnas fotografijose, fiksuodamas gatvės gyvenimo akimirkas, dėmesį sutelkia į erdvės judesį, dinamiką, momentines kadre esančių žmonių emocijas. Tačiau nei pačios erdvės, nei žmonių fotomenininkas neišskiria ir nepadaro jų ypatingų istorijų, kurios kasdien užpildo socialinius tinklus, veikėjais ar superherojais. Menininko kūriniuose žmonės ir lieka žmonėmis, o gatvės – gatvėmis.

Romualdas Augūnas. "Kongas"

Dažnai virtuali realybė reikalauja paveikslo, kuriame įvykiai, emocijos, patirtys būtų labai ryškūs, o R.Augūnas lieka prie fragmentiško kitokios realybės vaizdo, kuriame svarbios detalės.

Dabartyje tapo gana įprasta pasakoti apie kiekvieną savo gyvenimo akimirką, žinoma, tikintis sulaukti reakcijų (komentarų, like’ų). Konkurencija šioje srityje yra gana didelė, todėl ypač svarbus tapo "nuoširdumo" faktorius, socialiniuose tinkluose priartinantis istorijos pasakotoją prie jo sekėjų. R.Augūnas savo fotografijose yra visiškai nenuoširdus ir neasmeniškas. Jis, kaip ir parodos lankytojas, yra žiūrovas, stebėtojas, kuris nesistengia tapti pirmaplaniu veikėju, nes jam daug įdomiau būti atradėju. Ir tos kasdienio gyvenimo akimirkos, nesvarbu, būtų parsivežtos iš Nepalo, Kubos ar kitos tolimos šalies, tiek žiūrovui, tiek pačiam menininkui tampa ne trumpalaikiu įspūdžiu, o tikru prisiminimu, atminties dalimi.

Tuo ir skiriasi kitokia R.Augūno realybė nuo tos, kuri supa mus dabartyje. Jos susikeitė vietomis. Nes ta realybės forma, kuri yra matoma virtualybėje, jau nebėra kitokia. Ji tapo įprastà. Lygiai taip pat tapo įprasta ir manipuliuoti kasdieniame gyvenime supančia realybe, pritaikant ją prie virtualybės, kuri dabar tapo svarbesnė, įdomesnė (visiškai ignoruojant faktą, jog buvo ir bus netikra). Virtualybėje netgi vyksta įdomus žaidimas – "aš palaikinsiu tavo realybę, jei tu palaikinsi manąją" – kurio tikslas yra sukurti "nuoširdų" ir "draugišką" ryšį su asmeninių istorijų sekėjais, be kurių šiuolaikinis socialinių tinklų pasakotojas būtų nesvarbus. O "būti nesvarbiu" – tai būti pakeistu, iškeistu į kažką kitą, kieno istorijos asmeniškesnės. Šiuolaikiniam pasakotojui tai prilygsta tragedijai. Tačiau juk ir tragedija gali būti panaudota socialinio tinklo kanalui palaikyti ir atskleisti savo "drąsą būti pažeidžiamam". Kurti virtualią realybę ir nuolatos galvoti apie jos scenarijus gali būti tikrai sudėtinga.

Romualdas Augūnas. "Meksika"

Dažnai virtuali realybė reikalauja paveikslo, kuriame įvykiai, emocijos, patirtys būtų labai ryškūs, o R.Augūnas lieka prie fragmentiško kitokios realybės vaizdo, kuriame svarbios detalės. Čia taip pat svarbus yra fotomenininko kūriniams būdingas grūdėtas fotografinis paviršius, kurį galima interpretuoti kaip laikinumo ženklą. Žvelgiant į kai kurias fotografijas, rodos, būtų galima nupūsti ar ranka nubraukti mažomis granulėmis nusėtą nuotraukų paviršių ir vaizdo nebeliktų, jis išnyktų. Aksioma "Nieko nėra pastovesnio už laikinumą" pasitvirtina, nors virtualybė, į kurią vieną kartą įkelta istorija lieka joje amžinai, ir nori šią aksiomą paneigti. Istorijos, prisiminimai, mintys – virtualioje realybėje tampa failais, priklausančiais jau nebe pasakotojui, nebe klausytojui, nes nepaisant to, kad toje erdvėje failai išlieka, iš žmogaus atminties jie išsitrina, kadangi kiekvienu asmeninės istorijos pasidalinimu socaliniame tinkle siekiama vis labiau nustebinti, todėl svarbaus, reikšmingo, neužmirštamo atsiminimo vietą užima pasikartojantys trumpalaikiai blykstelėjimai, tokie panašūs vienas į kitą.

R.Augūno darbai, kurių fotografines išklotines galima su lupa ištyrinėti galerijoje, nors ir turi sąsajų, tačiau nėra panašūs vienas kitą. Kūriniai nepasakoja nuoseklių istorijų, veikiau yra jų fragmentai, atskirti nuo konteksto. Jie tampa dalimis daug platesnio turinio, kurio į asmeninį pasakojimą nepavyktų įsprausti. R.Augūno fotografijos atkreipia žiūrovo dėmesį į mažas detales – paprastos kasdienybės minutes – kurios galbūt nėra pripildytos gilios prasmės ar išgyvenimų, tačiau yra tikros. Ne(iš)taisytos ir nepagražintos. Fotomenininko kadruose išryškėja gyvenimo patyrimo momentai, kurie tikrai ne visi yra vienodai reikšmingi, tačiau neabejotinai visi – Didžiojo paveikslo, kuris galbūt atsivers tada, kai atsidursime prie savo gyvenimo krašto, dalys.



NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Orai
  • TV
    programa
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Facebook
  • Twitter
  • RSS

Galerijos

  • Ciniškos dviveidystės žavesys
    Ciniškos dviveidystės žavesys

    Kaip ten sakė komunistinės džiovos iškamuotas poetas J.Janonis? "Ar tu matei?" ...

    1
  • Du kairės kojos batai
    Du kairės kojos batai

    Šią savaitę Švietimo, mokslo ir sporto ministerijoje į pirmą posėdį rinkosi darbo grupė, rengsianti Ugdymosi šeimoje tvarkos aprašą. Seimui įteisinus tokią alternatyvaus ugdymo galimybę, lyg ir galima pasidžiaugti: i&sca...

    12
  • Pato situacija dėl įtakos aukščiausiame valdžios ešelone
    Pato situacija dėl įtakos aukščiausiame valdžios ešelone

    Nors ponas Karbauskis ir viešai deklaruoja, kad "rūko su Jo Ekscelencija taikos pypkę", akivaizdu, kad susiklostė pato situacija dėl įtakos aukščiausiame valdžios ešelone. ...

    4
  • Tu esi beviltiškas!
    Tu esi beviltiškas!

    Tikriausiai visi yra ištarę savo viduje tokį nuosprendį katinui, sutuoktiniui, vaikui, tėvams, bendradarbiui, viršininkui ar pavaldiniams. Beviltiški tinginiai, nesugebantys išnešti šiukšlių! Visiška...

    8
  • Vejamės traukinį
    Vejamės traukinį

    Vargu ar rasime kitą tokią profesiją, kur nuo tragedijos ir triumfo dažnai skiria vos vienas žingsnis. Nebent kazino lošimai, jei tai galima prilyginti profesinei veiklai. Dar praėjusią savaitę atrodė, kad šis tarptautinis sezonas Lietuv...

  • Jis buvo pasirengęs mirti
    Jis buvo pasirengęs mirti

    Legendos byloja, kad Nelsonas Rolihlahla Mandela gimė 1918 m. liepos 18 d. (mirė 2013 m. gruodžio 5 d.) vienoje Pietų Afrikos provincijų. Teigiama, jog vardas Rolihlahla reiškia "sukeliantis bėdas", o jo šeima buvo tiesiogiai susi...

    8
  • Didysis politinis mačas
    Didysis politinis mačas

    Estai ir vėl mus aplenkė. Šįkart stulbinamai kūrybišku politiniu mąstymu. Estijos prezidentė ponia KK pastarųjų dienų vizitui pasirinko ne Pasaulinį ekonomikos forumą Davose ar Holokausto forumą Jeruzalėje, o Karaliaus Jurgio salą A...

    3
  • Aukso lesyklos testas
    Aukso lesyklos testas

    Ar gali būti kas bendra tarp princo Harry ir Vladimiro Putino? Gali, ir dar kaip. Kone vienu metu abu parodė, kokios skirtingos gali būti visuomenės ir kokie skirtingi gali būti kiekvieno iš mūsų pasirinkimai. ...

    4
  • Lietuva ant plento
    Lietuva ant plento

    Aišku, ant Lietuvos ašies galo sukasi susisiekimo ministro kepurė. Susišūkčioja Prezidentūra su Seimo Kultūros komitetu. Prezidentas šaukia, ministras turi trauktis iš kelio! Komiteto pirmininkas atkerta, Jūsų Ekscelen...

    2
  • Europos valstybės turi ieškoti simbolinės ir praktinės atsvaros Kinijai
    Europos valstybės turi ieškoti simbolinės ir praktinės atsvaros Kinijai

    Minsko tarptautiniame oro uoste ženklai užrašyti trimis kalbomis: rusų, anglų ir kinų. Man sakė, kad tokiu būdu ne tiek stengiamasi, kad svečiai iš Kinijos jaustųsi patogiai, kiek priminti atvykėliams iš Rusijos, jog net ir jų k...

    5
Daugiau straipsnių