Quantcast

Ar tinkamai ruošiamės suvaldyti potencialias grėsmes?

Progą apie tai pamąstyti suteikė Kinijos, Uhano mieste atsiradęs ir sparčiai plintantis virusas 2019-nCoV, paprasčiau dar vadinamas Koronavirusu.

Reali įtaka

Aišku visada galima pasakyti, kad pučiamas dirbtinis baimės burbulas, nes mirtingumas nuo šio viruso gerokai mažesnis negu nuo daugelio kitų infekcinių ligų (pvz., nuo tymų, siekiančių beveik šešis procentus).

Galima sukurti sąmokslų teorijų apie gobšius pasaulinės farmaceptininkų bendruomenės atstovus arba Kinijos ir Amerikos prekybos karo pratęsimą. Visa tai gal ir neblogos temos, pavargus nuo nuobodžių televizijos serialų. Tačiau norėtųsi pakalbėti apie žemiškus dalykus, galinčius realiai daryti įtaką mūsų gyvenimui.

Taigi, kada paskutinį kartą girdėjote sirenas savo mieste? O kada paskutinį kartą asmeniškai dalyvavote bent darbo kolektyvo pratybose, kuriose ruoštumėtės sudėtingai situacijai – rimtam gaisrui, gamtos stichijai ar, kas dabar jau visiems prieš akis, pražūtingo viruso šėlsmui?

Reikalingi patarimai

Nuo pirmųjų pranešimų tarptautiniuose žiniasklaidos kanaluose praėjo vos kelios savaitės, tačiau ne ką daugiau turime to būtinam pasiruošimui reikalingo laiko. Privalome skubiai ir nedelsiant skleisti esminę, svarbią informaciją – kam turi pasiruošti eilinis pilietis ir kokie svarbiausi jo veiksmai, kai momentas X ateis.

Galima pagirti Krašto apsaugos ministeriją, kuri prieš porą metų yra išleidusi patarimų rinkinį "Ką turime žinoti apie pasirengimą ekstremaliosioms situacijoms ir karo metui" (nemokamas PDF versijas, įskaitant ir pritaikytą vaikams, galima atsisiųsti iš https://kam.lt/lt/katurimezinoti.html). Visgi, nors šiame leidinyje yra patarimų, kurie tiktų ir epidemijos atveju, tačiau pagrindinė jo paskirtis yra pasiruošimas kariniams konfliktams ir būtent jiems skiriamas pagrindinis dėmesys. O juk viruso šėlsmas gali būti gerokai sudėtingesnė situacija.

Svarbūs klausimai

Tad kokie klausimai turi būti atsakyti jau šiandien?

Pirma, centrinė valdžia, o ypač – savivaldybių administracijos – turi pateikti aiškias rekomendacijas, kokius maisto, vandens, medikamentų ir kitų būtinų medžiagų išteklius turi namuose sukaupti kiekvienas pilietis. Nes nelaimės atveju ne tik neveiks parduotuvės, niekas į jas neveš šviežių produktų, bet gali sutrikti ir pagrindinių komunalinių paslaugų veikla, o ligos mastams pasiekus itin aukštą lygį gali nebelikti ir kam teikti bazinę pagalbą.

Antra, kiekviena savivaldybė turi paruošti aiškų gydymo įstaigų planą, kuriame būtų aiškiai nurodytas geografinis gyventojų paskirstymas. Nes jokio laisvo pasirinkimo epidemijos atveju negali būti. Gyventojams neturi būti palikta apsisprendimo laisvė, visose įstaigose turi būti užtikrintas būtinas paslaugų lygis. Kitu atveju formuotųsi visiškas chaosas, kuriame net minimalios sveikatos priežiūros užtikrintų būtų nebeįmanoma.

Trečia, tiek centrinė valdžia, tiek savivaldybės turi nuolatos stebėti pavojaus lygį ir apie besikeičiančią situaciją reguliariai informuoti visiems gyventojams pasiekiamais būdais. Gyventojai turi nedviprasmiškai suprasti, kada ir kokių priemonių turi imtis – kada pavojus yra kontroliuojamas, kada jo šėlsmas yra nebevaldomas ir skelbiamas dalinis arba visiškas karantinas.

Negalima delsti

Priminsiu, kad laikas eina ir visai gali būti, kad prarandame tą paskutinį santykinės ramybės laikotarpį, kai virusas kol kas dar neskrajoja mūsų gatvėse ir prekybos centruose oro lašeliniu būdu.

Šie trys klausimai – tik patys paprasčiausi ir mažiausiai diskusijų keliantys. Tiek Vyriausybė, tiek kiekviena savivaldybė privalo turėti ir išbandyti detalius krizių valdymo planus. Juose – gerokai sudėtingesnės ir aukštesnio lygio problemos. Tačiau net bazinės informacijos stoka rodo, kad padėtis yra, švelniai tariant, įtempta. Tą patvirtinta ir situacija Alytaus gaisro metu, kai valstybės ir savivaldybių reakcija geriau, nei bet kokios pratybos atskleidė, kad didelio masto krizėms pasiruošusi tik labai maža viešojo sektoriaus dalis. O būtent nuo koordinuoto ir darnaus visų jų veikimo priklauso, ar, nelaimės atveju, aukas Lietuvoje skaičiuosime dešimtimis, ar dešimtimis tūkstančių.

Pasauliniu mastu 2019-nCoV mirtingumo rodiklis, siekiantis 2,9 proc., nėra labai įspūdingas, tačiau Lietuvai, šiandieną sunkiai besuskaičiuojančiai tris milijonus gyventojų, galimas 81 tūkst. Lietuvos piliečių gyvybių praradimas tolygus nusikaltimui.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Pirmi mero V. Benkunsko kadencijos metai: sostinė išsirinko merą, kuris dirba puse etato
    Pirmi mero V. Benkunsko kadencijos metai: sostinė išsirinko merą, kuris dirba puse etato

    Kasmetinė mero ir tarybos darbų ataskaita ilgus metus buvo privalomas dokumentas, kurį miesto vadovas kasmet pateikdavo vilniečiams, kad jie galėtų matyti, kaip vykdomi valdžios  įsipareigojimai. Šią tradiciją įvedė Artūras Zuokas, ka...

  • Timūras be būrio
    Timūras be būrio

    Potvynis Sibire nesibaigia, užtvindė jau ir urano kasyklas (skęstantys miestai, kaimai, namai su visu gyvuoju inventoriumi šiuo atveju – ne tiek svarbūs), taiką vis drumsčia ukrainiečių koviniai dronai (nepainioti su kovinėmis žąsimis),...

  • Atstatėme istorinį teisingumą
    Atstatėme istorinį teisingumą

    Man, kaip partizano ir tremtinės dukrai, itin svarbu ir labai džiugu, kad balandžio 18-ąją Seime įstatymo pakeitimu atstatytas istorinis teisingumas nuo okupacijų nukentėjusiems panašaus likimo Lietuvos gyventojams. Mano inicijuotoms Asmenų, nu...

  • Strateginė migla
    Strateginė migla

    Agresija prieš kaimynus, tarptautinės teisės ignoravimu Maskva išvadavo Vakarų sąjungininkus nuo vidinio poreikio laikytis tam tikro komunikacijos etiketo. Auklėjimas laisvojo pasaulio atstovams trukdo nusileisti iki Rusijos nebeprezidento D...

  • E. Lucasas: pavėluotas JAV pagalbos paketas Ukrainai turėtų išsklaidyti niūrią nuotaiką
    E. Lucasas: pavėluotas JAV pagalbos paketas Ukrainai turėtų išsklaidyti niūrią nuotaiką

    Skleidžiasi pavasaris. Nusilpę Ukrainos gynėjai gaus dalį jiems reikalingos amunicijos. Nukentėję Ukrainos miestai turėtų gauti daugiau oro gynybos priemonių. JAV politinė sistema pagaliau, vėluodama pusę metų, pasiekė rezultatą, kurio norėjo d...

  • Willkommen in Litauen
    Willkommen in Litauen

    Vos Vyriausybė ir „Rheinmetall“ pasirašė ketinimų protokolą dėl amunicijos gamyklos Lietuvoje, jau tą pačią dieną ėmė tyliai mutuoti nepasitenkinimo erzelis. Kadangi gamyklą planuojama statyti ant Sveikatos mokslų universiteto v...

    19
  • Kur eina karavanas?
    Kur eina karavanas?

    Dar neišsivadėjo keturių komunarų aura Ramybės parke – jau iš peties triūsia naujo paminklo statytojai. Nors sakoma, kad dovanotam arkliui į dantis nežiūrima, kauniečiai išdrįso: ne visi entuziastingai sutinka verslininko i...

    16
  • Autoritarinis populizmas: kur slypi pavojai?
    Autoritarinis populizmas: kur slypi pavojai?

    1950-aisiais parama populistinėms jėgoms svyravo ties 10 proc., 2023 m. išaugo beveik iki 27 proc., rodo švedų analitinio centro TIMBRO ir Europos laisvosios rinkos analitinių centrų tinklo EPICENTER parengtas Autoritarinio populizmo indeksa...

    11
  • Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?
    Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?

    Lietuvą pasiekė puiki žinia – Vokietijos gynybos pramonės gigantas ,,Rheinmetall AG‘‘ planuoja statyti Lietuvoje amunicijos gamyklą. Tai ne tik geros ir ilgalaikės darbo vietos viename iš Lietuvos regionų, Lietuvos eksporto didi...

    5
  • Žiurkėnas mumyse
    Žiurkėnas mumyse

    Reikia saugoti savo kailiuką, nes gyvename kosminės įtampos laikais. Todėl svarbu ne gynyba, o mityba. Visavertė. Tokia yra mūsų, žiurkėnų, ambicija. Misime iki susivėmimo ir gal išvengsime susinaikinimo. ...

    8
Daugiau straipsnių