Quantcast

Apie šventinę psichozę

Dovanojimas ir dovanų laukimas mums visiems pažįstamas ir geidžiamas. Tačiau turbūt kiekvienas labai skirtingai regime šį veiksmą, kuris yra aktualus žmonijai nuo seniausių laikų. Praėjo nemažai laiko, kai žmonės vienas kitam dovanojo gyvūnų dantis ar kabančius sodus, tačiau šiandien šis tarsi nekaltas ir savanoriškai malonus aktas virto savotišku judėjimu, įtraukiančiu tam nepasiruošusius žmones. Dovanų pirkimas ir nuolaidų medžioklė išplinta lyg užkrečiama psichozė, miestai skęsta spūstyse – šventės ir vėl užklupo netikėtai.

O juk šventės yra nuostabus laikas, nes jų metu žmonės linkę sau ir kitiems dovanoti tai, ko jie nusipelnė paties geriausio. Bet kas tai? Pagalvokime.

Apklausos, tyrimai ir statistika sako, kad šis geriausias dalykas yra nuperkamas. Jis turi konkrečią kainą ir ji proporcingai priklauso nuo mūsų pajamų. Galima sakyti, kad šios geriausios dovanos kaina yra kiek didesnė, nei mūsų galimybės ją nupirkti. Tai patvirtina Lietuvoje jau skelbiama žinia, kad kreditų įstaigų paslaugos suaktyvėja būtent šiuo laikotarpiu. Vakarų pasaulis su Jungtinėmis Valstijomis priešakyje yra išvystęs didžiulį verslą, vadinamą kalėdinėmis paskolomis. Nuostabus žodžių junginys. O jei dar pridėtume ir tą žinutę, kad kasmet šimtai milijonų eurų išleidžiama toms dovanoms, kurios nėra geidžiamos (nepatinka gavėjams), tada viskas skamba dar liūdniau. Šis kasmet didėjantis dovanų pirkimo bumas dažnai stimuliuojamas iš mūsų vidinio noro padaryti viską teisingai. Bet gal kaip tik dėl šio noro ir klystame? Gal visgi kažkuri dovanos dalis nėra nuperkama?

Atlikta nemažai tyrimų dovanų ir dovanojimo tematika. Žvilgtelėkime, ką šie tyrimai atskleidžia.

Daiktų praktiškumas

Daiktus dovanoms žmonės perka dažniausiai. Tai yra maistas ir gėrimai, drabužiai, technikos įrenginiai (populiariausi telefonai ir planšetės), papuošalai, dovanų kuponai. Šiai dovanų grupei išleidžiama daugiausia pinigų, nes dažnai siekiama nupirkti naujausius ir ypatingiausius daiktus, todėl jau įprasta, kad kainos žymiai pakyla. Tai dažnai yra ir rinkodaros dalis, todėl verta būti budriems ir savęs paklausti, ar jūsų išrinktas daiktas tikrai bus prasmingas tam, kuriam jį dovanosite. Jeilio universiteto apklausos atskleidė, kad mes kur kas labiau vertiname daikto pritaikomumo ir dažno naudojimo galimybę, o ne patį daiktą savaime. Galbūt skambės keistai, bet žavus kavos puodelis, kurį naudosime kasdien, gali suteikti daugiau džiaugsmo nei slidinėjimo abonementas, kuriuo pasinaudosime du kartus per metus, nors pastarojo kaina ir akimirkos įspūdis gali būti kur kas efektingesni.

Taigi, dovanos brangumas nereiškia garantuotai didesnio džiaugsmo, nes praktiškumas yra svarbesnis kriterijus.

Patirtys

Greičiausiai daug kas girdėjo ir žino, bet statistika skatina priminti. Tik apie 20 proc. (Jungtinių Valstijų duomenys) perkamų dovanų yra ne daiktai, o patirtys, t. y. kelionės, kino ar teatro bilietai ir kitos pramogos. Tačiau patirtys yra būtent tai, ką žmonės (ypač jaunesni, Z karta) vertina žymiai labiau nei daiktus. Jei dovanojate bilietus į teatrą dviem, jūs padovanojate ne tik teatro reginį, bet dar ir laiką su jumis ar su kitu žmogumi, o tai kuria dar didesnę vertę.

Taigi, dovana, žadanti ir kviečianti į patirtį, palyginti su daiktais turi daugiau galimybių sukurti tikrą dėkingumą ir džiaugsmą ją gavus.

Simbolizmas

Tiek daiktai, tiek patirtys gali sukurti dar daugiau džiaugsmo, jei dovanodami juos suteiksite simbolinę reikšmę. Šis simbolis gali būti jūsų ir to žmogaus santykių, praėjusių metų, pasiektų tikslų, įveiktų sunkumų, prasmingų susitarimų, susitaikymo, amžinos draugystės ar ko kito simbolis. Gimus Jėzui Trys Karaliai atnešė dovanų, tačiau jos turėjo simbolinę reikšmę: auksas, smilkalai ir mira. Dovana be simbolio nuvertėja itin greitai.

Taigi, simbolio suteikimas dovanai padidins jos vertę labiau nei kaina.

Klauskime artimųjų ne apie tai, ko jie nori dovanų, o ko jiems trūksta.

Suasmeninimas

Visi norime būti išskirtiniai, todėl žmogų neabejotinai pradžiugins asmeniškai jam sukurta dovana. Tačiau dovanoti tokias dovanas nėra lengva, rizikuojame stipriai prašauti, nes mūsų manymas, kas pradžiugins žmogų, ir tai, kas jį iš tiesų pradžiugins, gali būti labai skirtingi. Suasmeninimas gali būti gana paprastas, pvz., dovanoti puodelį termosą su ant jo išgraviruota gavėjo mėgstama fraze, arba sudėtingesnis – žinant artimojo mėgstamą lietuvių rašytoją suorganizuoti su juo susitikimą (žinoma, ne Kalėdų rytą) arba bent jau linkėjimą ant knygos.

Taigi, suasmeninimas reikalauja daugiau kūrybos, bet ir emocionaliai labai sujaudina.

Nuostaba

Žmonės, nelinkę atskleisti ar klausti, ko kitas norėtų dovanų, rizikuoja pirkti ir gauti daug nereikalingų dalykų. Nuostaba ir staigmena yra tarsi neatsiejama dovanos dalis, tačiau ji kiek pervertinama. Galime pagalvoti taip: ar vertingiau yra padovanoti tai, ko žmogus tikrai nori, ar mums svarbiau jį nustebinti mažiau jam reikalinga dovana? Siekis nustebinti kartais yra svarbus tik dovanotojui, o tas, kas gauna dovaną, labiau vertina pačią dovaną. Galime ieškoti aukso vidurio, pvz., šeimoje susikurti asmeninius norų sąrašus ir pasidalyti jais su kitais. Tokiu atveju paliksime ir staigmenos džiaugsmą, o taip pat apsisaugosime nuo nereikalingų dalykų pirkimo ir gavimo.

Taigi, siekdami nustebinti labiau rizikuojame. Ar verta?

Įpakavimas

Įspūdingas dovanos įpakavimas sukuria ir didesnę viltį rasti įspūdingą dovaną viduje. Didelė dovanų dėžė, prabangus popierius ir kitos vizualiai įspūdį kuriančios pakuotės gali turėti visai priešingą efektą, todėl su įpakavimu geriau nepersistengti ir nesuteikti per didelių vilčių.

Taigi, ypatingas dovanos įpakavimas gali sumenkinti pačią dovaną, todėl geriau rinktis kuklesnį variantą.

Tai ką pirkti?

Geriau savęs klausti, ką dovanoti, o ne, ką pirkti, nes tai lengviau pametės mintį, kad dovanos vertę dažniau kuria ne pati dovana, o jos asmeninė ar simbolinė reikšmė bei pritaikomumas. Tam nereikia paskolų. Klauskime artimųjų ne apie tai, ko jie nori dovanų, o ko jiems trūksta. Jei bičiuliui trūksta motyvacijos sportuoti, padovanokite jam pažadą kasdien daryti mankštą kartu, gyvai ar virtualiai. Tokio 2 mėnesių sporto abonemento nepranoks joks sporto klubas. Jei vaikai prašo žaislų, padovanokime tokius, kurie skatins leisti laiką kartu, o ne atsiriboti nuo šeimos.

Jei sutuoktiniui trūksta laiko sau, dovanokime laiką. Tokia dovana gali būti suplanuotas jūsų dviejų poilsio savaitgalis, keletas bilietų į renginius (vienam asmeniui), o gal ramybės simbolis – vaistažolių arbata, su jūsų kvietimu ir pažadu ją išgerti kiekvieną vakarą kartu. Dažnai pakanka tiesiog pasivaikščioti gryname ore ir atsigręžti į gamtą, kuri yra neišsemiamas sveikatos ir geros savijautos šaltinis, padedantis atgauti vidinę ramybę. Būtent ramybė yra didžiausia vertybė šioje prieššventinėje psichozėje. O tam tikras vaistažolių derinys, pvz., iš ramunėlių, melisų, valerijonų, apynių spurgų ir mėtų, turi ne tik simbolinę prasmę – tai natūralus gamtos turtas, mokslo patikrintas kaip turintis raminamą poveikį ir gerinantis miego kokybę. 

Pati dovana itin retai yra vertinga savaime ir neabejoju, kad mažiau ar daugiau visi tą jaučiame. Mes nusipelnėme paties geriausio. Reikia tik paklausti ir nuoširdžiai išgirsti.

Ko norėtumėte jūs?



NAUJAUSI KOMENTARAI

ALGIS

ALGIS portretas
Aš jau kelinti metai neduodu sukčiams uždirbti .

tai įdomu tik vaikams

tai įdomu tik vaikams portretas
aš prie šito bizinio niekada neprisidėsiu. tai šventės parodija.
VISI KOMENTARAI 2

Galerijos

  • Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?
    Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?

    Lietuvą pasiekė puiki žinia – Vokietijos gynybos pramonės gigantas ,,Rheinmetall AG‘‘ planuoja statyti Lietuvoje amunicijos gamyklą. Tai ne tik geros ir ilgalaikės darbo vietos viename iš Lietuvos regionų, Lietuvos eksporto didi...

    4
  • Žiurkėnas mumyse
    Žiurkėnas mumyse

    Reikia saugoti savo kailiuką, nes gyvename kosminės įtampos laikais. Todėl svarbu ne gynyba, o mityba. Visavertė. Tokia yra mūsų, žiurkėnų, ambicija. Misime iki susivėmimo ir gal išvengsime susinaikinimo. ...

    1
  • Po Sibirą – be vadovo
    Po Sibirą – be vadovo

    Įpusėjus 1911-ųjų vasarai, Josifas Visarionovičius Džiugašvilis (1878–1953) persikėlė į Vologdos miestą, mat caro valdžia jam čia leido pagyventi porą mėnesių. Vologdoje jis trumpam buvo užmezgęs romaną su paaugle Pelagėja Onufr...

    3
  • Kur dingo rinkimų kampanija?
    Kur dingo rinkimų kampanija?

    Gerai kažkas pastebėjo, kad pas mus nevyksta jokia rinkimų į šalies prezidentus kampanija. Praėjusią savaitę jau buvo paskelbti visi oficialūs kandidatai, tarp kurių yra milijonierių, tačiau nematyti nei plakatų, nei skelbimų su vieš...

    9
  • Ugnis ir vanduo
    Ugnis ir vanduo

    Pastarąsias dienas pasaulyje kažkaip nevaldomai įsišėlo ugnis ir vanduo – dvi iš keturių stichijų ar pradinių elementų, sukūrusių Žemę ir sudarančių jos egzistencijos pagrindą. Bent jau taip mąstyta Antikoje. ...

    1
  • Žodžiais dvoko nepridengsi
    Žodžiais dvoko nepridengsi

    Paputojo vienuoliktokų tarpinių patikrinimų jovalas, pakaitinis jo maišytojas garsiai trinktelėjo durimis, palikdamas dvoką uostyti 26 tūkst. gimnazistų, jų tėvams ir mokytojams. ...

    1
  • Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje
    Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje

    Geležinės uždangos jau seniai nebėra. Tačiau jos šešėlis dar juntamas. Kelių, geležinkelių, oro, energetikos ir kitokios jungtys yra prastesnės toje Europos pusėje, kuri patyrė komunistinį valdymą. Ypač prasta situacija dėl &Scaro...

  • Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame
    Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame

    Manau, kad kiekvienas žmogus tai galėtų pritaikyti sau, prisimindamas anapilin iškeliavusius artimus žmones ir nepanaudotą laiką bendravimui su širdžiai mielais. Bet šiandien ne apie tai. ...

    2
  • Kai net ir galvai reikia renovacijos
    Kai net ir galvai reikia renovacijos

    Atšyla oras, pakyla noras. Visų pirma, ginčytis, piktintis ir leisti žvygauti emocijoms dėl šildymo sezono (ne-)pabaigos. ...

    8
  • Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis
    Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis

    Išankstiniai indikatoriai rodo, kad ekonominis aktyvumas Lietuvoje laipsniškai atsigauna. Vis dėlto, kol daugelis pagrįstai Lietuvos ekonomikos atsigavimą sieja su eksporto ir pramonės rodikliais, vidaus vartojimas tampa ypač svarbiu kompone...

    1
Daugiau straipsnių