Paroda be sienų

Kartą per metus Kaune vyksta paroda, apie kurią savo nuomonę turi visi: ir menininkai, kultūros lauko atstovai, ir jiems prijaučiantieji. Nuomonės yra gana kategoriškos. Jas išklausius, drąsiai galima išskirti šios parodos – kalbant socialinių tinklų leksika – sekėjus ir jos nesekėjus. Viena pusė išskiria, kad parodai pritrūksta meninės kokybės, kita pasisako už tai, kad kartą metuose viena iš svarbiausių Kauno galerijų plačiai atveria duris visiems, kurie kuria: neribodami dailės šakos pasirinkimo, meno kūrinio realizavimo formos, temos, netaikydami amžiaus kriterijų. Žinoma, kalba sukasi apie Kauno paveikslų galerijoje vykstančią Geriausio metų kūrinio parodą.

Kitų autorių tekstuose ši paroda yra įvardinama ir reginiu, ir netgi reiškiniu. Ko gero, abu įvardinimai yra jai tinkami. Kiekvienais metais organizatoriai atlieka didžiulį darbą galvodami apie parodos architektūrą – estetiškai išeksponuoti per šimto menininkų kūrinius, kurių nevienija joks jungiamasis elementas – tikrai didelis iššūkis.

Kiekviena Geriausio metų kūrinio paroda, kad ir kokia nevienalytė ji būtų, žiūrovą pasitinka apgalvota ir kiek tik įmanoma vizualiai baigta ekspozicija, kurioje pristatomi ir tapybos, akvarelės, piešimo, grafikos, tekstilės, keramikos, odos meno, stiklo, mažosios plastikos, ir instaliacijos, vaizdo meno, objekto meno kūriniai. Ši paroda – reginys, atspindintis skirtingas dailės formas pasirinkusius Kauno menininkus, skirtingai išnaudojančius pasirinktų dailės šakų galimybes ir skirtingai suvokiančius estetikos kriterijus.

Šio reginio kontekste nereikėtų lyginti vienų menininkų su kitais. Paroda perteikia bendrą Kauno meninio lauko vaizdą, kuris Geriausio 2018 metų kūrinio parodoje yra laipteliu aukščiau nei buvo praėjusiais metais.

Jau vien dėl to, kad ekspozicijoje galima pamatyti vis daugiau jaunosios kartos menininkų, kuriančių Kaune, darbų. Jų raiškos formos yra laisvesnės, jie linkę eksperimentuoti, ieškodami savitos meninės kalbos; jaunųjų menininkų kūryboje pasirenkami motyvai gana asmeniški, reflektuojantys autentiškus vidinius pasaulius; rinkdamiesi kūrinio formatą jie dar nėra labai pasitikintys savimi, bet stengiasi tobulėti.

Paroda tampa jų išsigelbėjimo ratu ir kartą metuose jie pasiekia išsvajotąjį krantą, kuriame gali susitikti su žiūrovais, kolegomis.

Vyresnės kartos dailininkai renkasi aiškiau žiūrovui perskaitomus motyvus; didelį formatą, kuriame atsiskleidžia technikos išmanymas, meistrystė, profesionalumas. Vyriausios kartos dailininkai – priešingai – pasirinkdami formatą yra santūresni, tačiau raiškos prasme džiazuoja, nesiekdami nei nustebinti, nei priblokšti. Tiesiog mėgaudamiesi laisve.

Šių metų parodoje (kad ir kokia ji spalvota tiesiogine šio žodžio prasme) juntama ir globėjiška kuratorės ranka, kuri vieniems menininkams atvėrė galerijos duris, kitiems – patapšnojo per petį ir palinkėjo sugrįžti kitąmet. Todėl parodoje, neprarandant jos pirminės koncepcijos, išlaikomas balansas tarp skirtingų meninio profesionalumo lygių.

Skirtis tarp menininkų, kurie yra pripažinti ir aktyvūs Kauno (ir ne tik) meninio lauko dalyviai bei tų, kurie kuria tyliai, yra jaučiama. Ir šių metų ekspozicijoje ji tampa pliusu, žyminčiu, kuo Geriausio 2018 metų kūrinio paroda skiriasi nuo kitų Kauno mieste vykstančių parodų.

Ši aplinkybė, ko gero, ir leidžia parodą pavadinti reiškiniu. Kaunas nėra didelis miestas, parodinių erdvių jame ne tiek ir daug, todėl natūralu, kad pirmenybė jose pasirodyti yra skiriama Lietuvoje, užsienyje pripažintiems menininkams. Susiklosčius tokioms aplinkybėms, mažiau aktyvūs kūrėjai atsiduria už borto. Todėl Geriausio 2018 metų kūrinio paroda tampa jų išsigelbėjimo ratu ir kartą metuose jie pasiekia išsvajotąjį krantą, kuriame gali susitikti su žiūrovais, kolegomis ir kūrybinio lauko atstovais. Paroda tampa galimybe parodyti save ir pažiūrėti į kitus – praplėsti savo matymo ir suvokimo lauką, pasisemti įkvėpimo ieškant naujų raiškos formų. Juk geri pavyzdžiai įkvepia.

Kita vertus, ir menininkai, kurie savo kūrybą parodo galbūt tik kartą metuose, žinomus kūrėjus gali šio to pamokyti, pavyzdžiui, atsipalaiduoti. Kad ir koks nedidelis tas mūsų miestas, vietos jame užteks visiems. Gerai, kad Kauno meninis laukas yra platus ir spalvotas, gerai, kad kiekvienas Geriausio 2018 metų kūrinio parodą aplankęs žiūrovas turi laisvę pasirinkti būtent tai, kas artima jam. Juk meno pasaulis tuo ir turi būti ypatingas, jog neturėtų turėti sienų.



NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Orai
  • TV
    programa
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Facebook
  • Twitter
  • RSS

Galerijos

  • Kaunas atgimsta smulkiųjų verslininkų sąskaita?
    Kaunas atgimsta smulkiųjų verslininkų sąskaita?

    Šalia Kaune plytinčioje laisvojoje ekonomikos zonoje kyla nauji mūrai – stambių tarptautinių įmonių investicijų liudijimai. Tuose mūruose jau dabar dirba dešimtys ir šimtai naujų darbuotojų. Visiems jiems reikia kažkur pav...

    3
  • Apie sriubą, ir ne tik
    Apie sriubą, ir ne tik

    Mūsų žiniasklaida (ne visa) minta sensacijomis, o į pagrindinę sensacijų košę sraunia čiurkšle subėgo sriuba, o tai ir rodo pagrindinio žinių portalo lygį. Kaipgi čia apeisi tokią kulinarijos naujieną – iškart nebaigtu...

    16
  • Stalčiukų istorijos
    Stalčiukų istorijos

    Stalčiukuose slypi mūsų brangūs prisiminimai, dailiais kaspinėliais perrišti laiškai, išsivadėję kvepalų flakonėliai. Tai neišblunkantys reginiai mūsų atmintyje, nukeliantys į vaikystės nerūpestingas dienas.  ...

    3
  • Betono kultas
    Betono kultas

    Ne, nekalbėsime savaitės tema, kuria nepasisakė turbūt tik susimąstęs tamsus Nevėžis, bet ir tas žada. Ot negeri tie amerikosai, ėmė ir atidavė patys žinot ką. Kada nors baltarusiai taip atidavinės Karbofosą. O europeoidai irgi negeri, nes tuoj...

    38
  • Ir puošia, ir nelabai
    Ir puošia, ir nelabai

    Užsitęsus bobų vasarai, visus traukte traukia į gatves pasidairyti po miestą ir pakvėpuoti benzapirenu. Ir puiku, miestas mūsų gražus, tad ir pasvarstykime, kas jį puošia. O kas kiek mažiau. Šiuo atveju – apie skulptūras. ...

    21
  • Kaune yra visko
    Kaune yra visko

    Yra tokių miestukų, kuriuose viskas taip tobula, kad lyg nieko ir nevyksta. Tarkim, Šveicarijoje. Nuobodybė kvadratu, bet Kaunas kitoks, jame yra viso ko. Žinoma, ir to, ką Kultūros sostinės komanda rodo savo klipuose, bet ir to, kas kelia nerim...

    37
  • Kas turi ateitį, gali kurti istoriją
    Kas turi ateitį, gali kurti istoriją

    Man pačiam, kaip ir kolegoms, neretai tenka sulaukti klausimo – kaip vertintini procesai, dabar vykstą Kaune? Ar nebus taip, kad pakankamai intensyvi plėtra (nors, užbėgdamas įvykiams už akių, pasakysiu, kad ta plėtra nėra tokia jau ir intensyv...

    4
  • Regioninės politikos logika bus laužoma
    Regioninės politikos logika bus laužoma

    Nepaisant skambių šūkių, kad planuojant investicijas regionų plėtrai, turi dalyvauti regioninės institucijos, kurios geriausiai žino vietos poreikius ir galimybes, iš esmės regionų plėtros tarybos turėjo tik dvi ribotas funkcijas &ndas...

  • Savivalda – ne fabrikas
    Savivalda – ne fabrikas

    Kai visoje Europoje vyksta decentralizacijos procesai, siekiant priartinti valdžią prie žmonių, Lietuvoje kelią skinasi viduramžiški plėtros planai. Vienas tokių – Kauno miesto mero Visvaldo Matijošaičio paskelbtas planas prijungti...

    9
  • Apie Kauno norą prijungti dalį rajono
    Apie Kauno norą prijungti dalį rajono

    Kai visoje Europoje vyksta decentralizacijos procesai, siekiant priartinti valdžią prie žmonių, Lietuvoje kelią skinasi viduramžiški plėtros planai. Vienas tokių š. m. rugsėjo 9 d. Kauno miesto mero Visvaldo Matijošaičio paskelbt...

    16
Daugiau straipsnių