- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Specialiųjų tarnybų automobiliai su švyturėliais daugeliu atveju turi pirmenybę kelyje, tačiau ne visų šių tarnybų automobilių vairuotojų elgesys tenkina vairuotojus. Ypač kritikos negailima švyturėliais padabintiems automobiliams, vežiojantiems aukščiausius šalies asmenis.
Išskirtinės teisės
Mėlynos ir raudonos spalvos švyturėlius Lietuvoje naudoja vos kelios tarnybos – policija, greitoji medicinos pagalba, ugniagesiai ir dujų avarinė tarnyba. Visi šių tarnybų automobiliai dažniausiai nudažyti skiriamosiomis spalvomis ir lengvai identifikuojami kitų eismo dalyvių. Yra ir dar viena tarnyba, kurios automobilius puošia mėlyni arba mėlyni ir raudoni švyturėliai. Tai Vadovybės apsaugos departamentas (VAD). Šiai įstaigai priklausančiais automobiliais vežiojami aukščiausi šalies asmenys ir aukščiausio rango svečiai.
Ne kartą teko girdėti istoriją, kaip ne tik užmiestyje, bet ir mieste pro eilinių vairuotojų automobilius prašvilpia raudonais ir mėlynais švyturėliais blyksintys automobiliai, kuriais vežami aukščiausi šalies vadovai – Prezidentė, Seimo pirmininkas ir ministras pirmininkas. Šių trijų svarbiausių šalies vadovų eskortai šiek tiek skiriasi. Seimo pirmininko ir premjero automobilius lydi tik kitas VAD automobilis, o Prezidentę – ir vienas policijos pareigūnų ekipažas.
Gali ignoruoti
Visai neseniai sostinėje įvykusi avarija, kurioje dalyvavo taksi ir Seimo pirmininką vežęs automobilis, verčia kelti klausimą, ar visuomet raudonais ir mėlynais švyturėliais pažymėtų automobilių vairuotojai kelyje elgiasi tinkamai.
VAD Mobilios palydos skyriaus viršininkas Mindaugas Laumenis "Kauno dienai" patvirtino, kad specialiųjų transporto priemonių vairuotojai, važiuodami keliu su įjungtais mėlynais ir raudonais arba tik mėlynais švyturėliais ir specialiaisiais garso signalais, gali pasinaudoti pirmenybe tik tada, kai tai nekenkia eismo saugumui, ir tik tuo atveju, kai įsitikina, kad jiems duodamas kelias.
"Pasinaudoti pirmenybe taip pat gali ir transporto priemonių, kurias lydi specialiosios transporto priemonės, vairuotojai, tačiau tik tada, kai tai nekenkia eismo saugumui, ir tik tuo atveju, kai įsitikina, kad jiems duodamas kelias", – pabrėžė M.Laumenis.
Paklaustas, ar VAD vairuotojams leidžiama viršyti nustatytą maksimalų leistiną greitį, pašnekovas nurodė žvilgtelėti į Kelių eismo taisyklių (KET) XXIV skyriaus 186 punktą. Jame apibrėžiama, kad specialiųjų transporto priemonių vairuotojai, važiuodami kelyje su įjungtais mėlynais ir raudonais (arba tik mėlynais) švyturėliais (kurie turi būti matomi 360 laipsnių kampu) ir specialiaisiais garso signalais, gali nepaisyti taisyklių V, X, XII, XIV, XV, XVI, XVII, XVIII, XIX, XXI, XXII skyrių (šiuose skyriuose kalbama apie vairuotojų pareigas pėstiesiems, eismo dalyvių išsidėstymą kelyje, nustatyto greičio laikymąsi) ir 1–3 priedų reikalavimų ir pasinaudoti pirmenybe tik tuo atveju, jeigu nepakenks eismo saugumui, ir tik tada, kai įsitikina, kad jiems duodamas kelias. Šia teise taip pat naudojasi transporto priemonių, kurias lydi specialiosios transporto priemonės, vairuotojai.
Priartėti pavojinga
Pamatę pro šalį policijos pareigūnų ar VAD departamento automobilių lydimą eskortą kai kurie vairuotojai susivilioja prisijungti prie eskorto ir kelionės tikslą pasiekti greičiau važiuodami eskorto užnugaryje, tačiau M.Laumenis to daryti nepataria.
"Pirmiausia tai nesaugu pačiam vairuotojui. Jam kyla pavojus dėl nesaugaus atstumo laikymosi iki važiuojančio kortežo. Neatsakingas vairavimas gali trukdyti kitiems eismo dalyviams ir atkreipia kortežu važiuojančių pareigūnų dėmesį, kurie nežino tokio vairuotojo tikslų ir ketinimų. Pareigūnai gali imtis veiksmų – pirmiausia persekiojančios transporto priemonės važiavimo fiksavimo vaizdo įrašymo įranga, stebint, ar pernelyg priartėjęs automobilis nekelia grėsmės kortežui ir identifikuoti galimus KET pažeidimus daromus tokio vairuotojo", – pasakojo M.Laumenis.
Pasak VAD pareigūno, remiantis Lietuvos vadovybės apsaugos įstatymo 23 straipsniu, VAD pareigūnas turi teisę transporto priemone stabdyti, blokuoti arba taranuoti kitą transporto priemonę, jeigu jos vairuotojas ar kitas toje transporto priemonėje esantis asmuo savo veiksmais kelia pavojų saugomo asmens gyvybei ar sveikatai.
"Pažymėtina, kad tai išimtinė priemonė ir tokiu atveju apie įvykį nedelsiant būtina pranešti policijai, o jei dėl tokių veiksmų kyla grėsmė asmenų sveikatai ar gyvybei, pareigūnai privalo imtis visų priemonių kilusiems padariniams pašalinti", – tvirtino M.Laumenis.
Situacijų įkaitai
VAD ilgus metus vairuotoju dirbęs, tačiau prisistatyti nenorėjęs "Kauno dienos" pašnekovas pasakojo, kad pirmuosius po nepriklausomybės atkūrimo aukščiausius šalies vadovus vežiojusius vairuotojus specialių manevrų mokė iš Vokietijos atvykę specialistai.
"Mums buvo pasakojama, kaip išsisukti nuo galimos avarijos, kaip pabėgti nuo persekiojančio automobilio, kaip užblokuoti pernelyg prie eskorto priartėjusį nepažįstamą automobilį, kad eskortu važiuojantiems žmonėms būtų padaryta kuo mažiau nuostolių", – pasakojo pašnekovas.
Paklaustas, ar dažnai jo praktikoje pasitaikė atvejų, kai buvo viršytas greitis, buvęs VAD darbuotojas pripažino, kad neretai tai tampa būtinybe. "Atsimenu, kai reikėjo vieną iš trijų svarbiausių šalies asmenų greičiau nei per pusantros valandos nuvežti iš Klaipėdos į Kauną. Teko važiuoti 200 km/val. greičiu. Tuomet net nekilo minčių, kad galima nepaklusti žmogui, kuris užima tokias aukštas pareigas", – tvirtino pašnekovas. Jis prisiminė, kad buvo suspėta laiku. Pasak vyro, nors kelionės laikas ir maršrutas suplanuojamas gana tiksliai, tačiau visuomet atsiranda netikėtų aplinkybių, kurios pailgina kelionę, – tai gali būti ir netikėtai per ilgai užtrukęs susitikimas ir kokie nors trukdžiai kelyje, o kartais ir aukščiausių šalies asmenų sekretoriato neapgalvotai sudaryta dienotvarkė, kai kelių šimtų kilometrų atstumą reikia įveikti vos per pora valandų. "Nors kiek žinau, sekretoriato darbuotojai visus planus turi suderinti su VAD atstovais", – pasakojo ne tik aukščiausius Lietuvos, bet ir užsienio šalių vadovus vežiojęs vyras.
Paklaustas, ar išties dėl saugumo būtina, kad VAD eskortas visuomet judėtų nesustodamas prie įsižiebusių raudonų šviesoforų signalų, vyras sakė vienareikšmiško atsakymo negalintis pateikti, tačiau prisiminė, kad net ir per jo kelerius metus trukusią praktiką buvo atvejų, kai bandyta pasikėsinti į jo vežamo asmens gyvybę. "Taigi galvodami apie tai, ar gali VAD eskortas eisme dalyvauti, kaip visi kiti eismo dalyviai, turėtume atsakyti sau, ar esame pasirengę investuoti gal net keliasdešimt kartų daugiau pinigų į itin apsaugotus šarvuotus automobilius, kad būtų užtikrintas jais vežamų asmenų saugumas", – svarstė buvęs VAD pareigūnas.
Komentaras
Viktoras Pranckietis
Seimo pirmininkas
Manau, kad VAD automobiliai su įjungtais švyturėliais turėtų važiuoti tik esant būtinybei, o saugaus ir leistino greičio laikytis būtų privalomas. Kaip jūs žinote, taisyklės, kaip turi būti eskortuojami valstybės pirmieji asmenys, nustato VAD, kad tinkamai būtų užtikrinta saugomų asmenų apsauga ir aplinkinių saugumas, tačiau pagarba kitiems eismo dalyviams ir jų saugumas taip pat labai svarbūs.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vilkikai prie Šalčininkų punkto nuo penktadienio turi laukti kitoje vietoje1
Vilkikai, važiuojantys per Šalčininkų pasienio postą ir laukiantys kelkraštyje bei keliantys riziką eismo saugumui, nuo penktadienio nukreipiami laukti į kitą, mažiau judrų kelią. ...
-
Papasakojo, kaip miške pasiklydęs tarnybinis šuo grįžo pas šeimininką1
Nekasdienė situacija nutiko Panevėžio rajone. Pasiklydusių žmonių ieškoti išmokytas tarnybinis šuo miško platybėse dingo pats. Paskelbta net paieška, pakeltas dronas. Pasirodo, Roksis, toks tarnybinio šuns varda...
-
Lietuvos kalėjimų tarnybos vadovu siūloma skirti M. Kairį
Teisingumo ministrė Ewelina Dobrowolska (Evelina Dobrovolska) Lietuvos kalėjimų tarnybos (LKT) vadovu siūlo skirti dabartinį įstaigos direktoriaus pavaduotoją Mindaugą Kairį. ...
-
Į Lietuvą pratyboms atvyksta JAV karinė technika7
Penktadienį Lenkijos - Lietuvos sieną kirto pirmoji JAV kariuomenės 2-ojo kavalerijos pulko karinės technikos kolona, pranešė Lietuvos kariuomenė. ...
-
Laisvės alėjoje kepa ir šakočius, ir sūrius2
Laisvės alėjoje karaliauja ūkininkai, tautodailininkai ir amatininkai. „Kauno mugė. Pavasaris 2024“ dalyvių stalai lūžta nuo mėsos, pieno, duonos, tekstilės, molio, juvelyrinių ir kitokių gaminių, dirbinių. ...
-
Kas ir kokiu atveju pripažįsta žmogų nepakaltinamu?2
Teismo esate pripažintas nukentėjusiuoju, bet nusikaltėlis – nepakaltinamas. Ar jums bus atlyginta žala ir kada žmogus laikomas nepakaltinamu? Į šiuos klausimus LNK atsakė Baudžiamosios ir baudžiamojo proceso teisės komiteto narys advoka...
-
Klaipėdoje baigti Baltijos prospekto sankryžos rekonstrukcijos darbai
Klaipėdoje pabaigti Baltijos prospekto, Šilutės plento ir Vilniaus plento žiedinės sankryžos rekonstrukcijos darbai, pranešė miesto savivaldybė. ...
-
Komendantūros: dažniausiai užduodami klausimai2
Kiekvienas žmogus turi žinoti savo vaidmenį valstybės gynyboje ir įgyti praktinių gebėjimų, reikalingų priešintis, nes žinios suteikia užtikrintumo, teigia Krašto apsaugos ministerija. Tam, kad visi suprastų savo vaidmenis, Lietuvos k...
-
Prezidentūra sureagavo į L. Kasčiūno siūlymus: tai negali vėlinti divizijos įgyvendinimo datos5
Krašto apsaugos ministro Lauryno Kasčiūno siūlymai stiprinti oro gynybą bei etapais didinti tankų pajėgas negali pavėlinti užsibrėžto divizijos suformavimo termino, teigia Prezidentūra. ...
-
Vilniaus savivaldybė pritarė naujojo darželio Perkūnkiemyje projektui3
Vilniaus miesto savivaldybė pritarė naujo, 290 vaikų talpinančio darželio Perkūnkiemio rajone projektui. Skelbiama, kad gavus statybų leidimus, darbus tikimasi pradėti kitų metų pradžioje. ...