Quantcast

„Iron Maiden“ plakato Lietuvoje išsigando suaugusieji, o ne vaikai?

Žurnalistų etikos inspektorės sprendimas riboti „Iron Maiden“ reklamą Lietuvoje – perteklinis ir net tragikomiškas. Taip LRT.lt sako vaikų ir paauglių psichiatras D. Pūras.

„Tokio pobūdžio sprendimas ir draudimai yra pertekliniai. Jie atidaro Pandoros skrynią ir skatina uždrausti dar tūkstančius dalykų, kartu pamirštant esmę – kas yra vaikų teisės ir nuo ko vaikus iš tikrųjų reikia saugoti“, – teigia jis.

Grupės „Iron Maiden“ simbolis Eddie the Head pirmą kartą panaudotas 1980 m. Jo autorius – britų menininkas Derekas Riggsas. Eddie the Head skirtingais pavidalais naudojamas ant grupės albumų viršelių, marškinėlių, plakatų ir pan., o kartais šis veikėjas išeina ir į sceną. Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnyba sprendimą grindžia Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo informacijos poveikio įstatymu. Tai yra pirmas kartas, kai šis personažas buvo uždraustas valstybinės institucijos.

Kad sprendimas – perteklinis, pritaria ir Žmogaus teisių stebėjimo instituto advokacijos vadovė Mėta Adutavičiūtė, kurios nuomone, įstatyme numatytas nuostatas galima plačiai interpretuoti, todėl priimami netgi absurdiški sprendimai. „Visi šiuo pagrindu žodžio laisvę ribojantys sprendimai turi būti išsamiai pagrįsti. Deja, būtent to neretai pritrūksta [Žurnalistų etikos inspektoriaus] tarnybos išvadose – rimtesnės analizės, svaresnių argumentų. Apsiribojama tik keliais glaustais, deklaratyviais teiginiais, kurie paskui pelnytai neatlaiko visuomenės kritikos“, – LRT.lt sako M. Adutavičiūtė.

Savo ruožtu LRT.lt kalbinta žurnalistų etikos inspektorė Gražina Ramanauskaitė-Tiumenevienė nesutinka su jos padarytam sprendimui išsakyta ekspertų ir visuomenės kritika, vadina ją nepagrįsta, o žiniasklaidoje pasirodžiusius pranešimus – iškraipytais. „Racionalią kritiką vertinu teigiamai, tačiau šiuo atveju, manau, dalis informacijos yra iškraipyta, todėl tos kritikos yra tiek daug“, – sako G. Ramanauskaitė-Tiumenevienė.

Inspektorė taip pat pripažįsta, kad iki šiol nežino, kiek tiksliai skundų buvo gauta, o vaikų taip ir nebuvo paklausta, ar juos iš tiesų gąsdina ši reklama. Kaip LRT.lt informavo Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnyba, ekspertų grupę sudarė du asmenys – vaikų psichologė psichoterapeutė Aušra Kurienė ir teisininkas Petras Ragauskas.

Ar tikrai skundų buvo tiek daug?

Kiek skundų buvo gauta, kad buvo priimtas sprendimas apriboti plakato naudojimą? G. Ramanauskaitės-Tiumenevienės teigimu, prezidentūra ir Vilniaus savivaldybės administracija persiuntė po vieną skundą, gautą iš gyventojo. „Taip pat buvo gautas raštas iš Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT). Jie informavo, kad gavo daug skundų (ir el. paštu, ir telefonu)“, – sako žurnalistų etikos inspektorė.

Tiesa, LRT.lt patikrinus minėtą raštą, paaiškėjo, jog jame nenurodyta, kad buvo gauta „daug skundų“. Rašoma, kad 2015 m. lapkričio mėn. buvo gautas vieno vartotojo pranešimas apie minėtoje grupės reklamoje „demonstruojamas agresyvias detales, peilį, kraują, žmogaus formą turinčią širdį, o ją savo rankose laiko taip pat agresyvios, baimę keliančios išvaizdos personažas“.

Remiantis šiuo pranešimu, koncerto organizatoriams buvo rekomenduota reklamos neskelbti prie vaikų susibūrimo vietų. Tačiau 2016 m. gegužės 21 d. reklama pastebėta prie vienos vaikų žaidimų aikštelės. Gegužės 23 d. taip pat esą gauta nusiskundimų telefonu. VVTAT, paprašyti patikslinti skaičių, nurodė, kad tądien gauti 5 skundai. Taigi iš viso, jeigu skaičiuosime ir lapkričio mėn. gautą skundą, jų buvo 8.

Kaip jau minėta, „Iron Maiden“ simbolis naudojamas jau 36 metus, tačiau dar nė karto šie plakatai nebuvo uždrausti ar apriboti valstybinių institucijų niekur pasaulyje.

G. Ramanauskaitė-Tiumenevienė: Siūlyčiau padaryti išsamesnį tyrimą. [...] Kokios buvo pilietinės akcijos. Pavyzdžiui, Vokietijoje.

LRT.lt: Pilietinės akcijos ir oficialūs valstybinių institucijų draudimai – skirtingi dalykai.

G. Ramanauskaitė-Tiumenevienė: Taip, skirtingi, nemaišykime, be abejo, bet yra kitas aspektas – nepilnamečių apsaugos įstatymas. [...] Siūlyčiau pagalvoti ne tik apie personažą, bet ir apie vaikus. Skundus pateikė asmenys, kurie greičiausiai augina nepilnamečius vaikus ir greičiausiai pastebėjo, kaip reaguoja vaikai į panašias reklamas.

LRT.lt: Kodėl niekur kitur jis nebuvo uždraustas, apribotas? Norite pasakyti, kad tik Lietuvoje „galvojama apie vaikus“?

G. Ramanauskaitė-Tiumenevienė: Na, Lietuvoje padidintas dėmesys vaiko teisėms.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių