Quantcast

Festivalyje „Mėnuo Juodaragis“ – Europos grandai „Laibach“

  • Teksto dydis:

Paskutinį vasaros savaitgalį vyksiančiame muzikos festivalyje „Mėnuo Juodaragis“ pasirodys viena įspūdingiausių muzikinio pasaulio grupių – „Laibach“.

Fenomenalus kolektyvas iš Slovėnijos garsėja itin savitu muzikiniu stiliumi bei analogų neturinčia menine koncepcija. Industrial muzikos avangardistai, įtraukiantys roko, techno ir pop skambesį, yra ko gero labiausiai išgarsėjusi grupė, kilusi iš Centrinės ir Rytų Europos. Tai bus pirmasis „Laibach“ pasirodymas Lietuvoje.

Gausi ir spalvinga „Laibach“ istorija skaičiuoja 35-us metus, jie dažnai vadinami grupe, kuri sugriovė Jugoslaviją ir komunistinį Tito režimą (Slovėnija paskelbė nepriklausomybę 1991 metais). Kolektyvo pasirodymus ir įrašus nuolat lydi kontraversija, kurią lemia intelektualūs, provokuojantys meno žaidimai kultūriniais, istoriniais ir ideologiniais simboliais. Daug pasako vien tai, kad šios grupės koncertai uždrausti Rusijoje, tačiau ji tapo pirma Vakarų pasaulio grupe koncertavusia Šiaurės Korėjoje!

1980-aisiais pramoniniame Trbovlje miestelyje gimęs reiškinys vienija žinomus Slovėnijos menininkus, kurie kiekvieną pasirodymą paverčia įtaigia poetine manifestacija.  Nuolat balansuodami ties rūstumo ir humoro riba, sulaukiantys kritikos ir sąmyšio tiek iš kairiųjų, tiek iš dešiniųjų pažiūrų atstovų, „Laibach“ neabejotinai įgavo atskirą statusą visoje pasaulinėje muzikos scenoje. Jie yra įkūrę savo deklaruojamą valstybę NSK (Neue Slowenische Kunst), kurią sudaro kelios įvairių sričių menininkų grupės. NSK valstybė turi savo pasus, pašto ženklus ir ambasadas keliose šalyse. Aptarti „Laibach“ veiklą ir poveikį rengiamos net mokslinės konferencijos.

Fenomenas popkultūroje

Kadaise paskelbti „liaudies priešais“ ir uždrausti gimtojoje šalyje, „Laibach“ netruko sulaukti tarptautinio pripažinimo – 1986 m. jie pasirašė sutartį su viena stambiausių muzikos kompanijų „Mute Records“, kurioje įrašus leido „Depeche Mode“, „Erasure“, Nick Cave ir „Moby“. Aštrų ir sunkų industrinį „Laibach“ avangardą spalvino įtaigi elektroninė muzika, atsiskleidusi populiariuose albumuose „Opus Dei“, „Kapital“ ir kt.

Plačiai klausytojų dėmesį užkariavo įvairių kūrinių perdirbiniai, atlikti firminiu didingu „Laibach“ stiliumi. Tarp labiausiai nuskambėjusių hitų – „Opus“ daina „Life Is Life“ ir glam rokerių „Europe“ perdirbinys „Final Countdown“. 

Nemažą įtaką „Laibach“ įvaizdis ir muzika padarė vokiečių grupei „Rammstein“. Patys muzikantai viename interviu minimas analogijas pakomentavo, sakydami, kad „Laibach“ yra tarsi „Rammstein“ suaugusiems“.

Slovėnus galime išgirsti ne tik grojant su simfoniniais orkestrais, bet ir filmo „Žmogus voras“ garso takelyje. 2003-aisiais pasirodė solidus autorinis grupės albumas „WAT“, vėliau tapęs pagrindu filmo „Iron Sky“ muzikai.

Pirmoji grupė Šiaurės Korėjoje

Pernai metais „Laibach“ sumirgėjo didžiausių pasaulio leidinių antraštėse, kai tapo pirmąją Vakarų pasaulio grupe, surengusia pasirodymus Šiaurės Korėjoje, Pyongyang mieste. „Mums tai buvo tarsi patekimas į sapną, – sakė „Laibach“ lyderis Ivo Novak. – Kažkas panašaus į „Trumano šou“. Koncertą stebėjo 2500 kviestinių žmonių, deja paties Kim Jong Uno nebuvo. Kiekvieną dainą lydėjo plojimai, o koncerto pabaigą – ovacijos stovint. Jautėmės saugiau nei, tarkim, Balkanuose. Bet mes nevengiame atsidurti ten, kur pavojinga.“

Atrodo, kad politiškai ironizuotas „Laibach“ pop-art'as pateko ten, kur jie patys nesitikėjo. Pasirodymas Š. Korėjoje suteikė dar daugiau ažiotažo naujausiam „Laibach“ albumui „Spectre“, kuriame skamba garsiausias pastarųjų metų kolektyvo hitas „The Whistleblowers“. Dokumentiniai kadrai iš vizito į uždarą šalį, garsėjančią masiniais maršais, šokiais gatvėse ir gimnastika, rodomi šių metų turo „Sound of Music“ koncertuose.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių