- Rimgailė Dikšaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
"Senovėje žmonės gyveno pagal gamtos ciklą, t.y. vasarą įtemptai dirbdavo, o žiemą, kai miegodavo gamta, daugiau ilsėdavosi ir švęsdavo. Šiais laikais neturime ramybės, vis lekiame, nes nesame taip priklausomi nuo gamtos, nebesilaikome advento, per darbus nespėjame ramiai pasiruošti šventėms, todėl jos ir atskuba netikėtai", – pasakoja Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Kultūrų studijų katedros vedėja doc. dr. Laimutė Anglickienė.
Etnologės teigimu, gražiausias metų šventes – Kūčias ir Kalėdas – lydi nuo seno gyvuojančios tradicijos, kuriose persipina ikikrikščioniški ir krikščioniški papročiai. "Kūčios – išskirtinė šventė, kurią švenčia nedaug tautų, tačiau lietuviams ji tampa vis labiau komercinė ar varginanti, nes nuo gruodžio pradžios ne tik persisotinama valgiais, kalėdiniais papuošimais, bet trūksta ir vidinio susikaupimo", – konstatuoja docentė.
Apsivalymo tradicijos
"Senovėje žmogus negalėdavo įžengti į sakraliojo pasaulio erdvę tinkamai nepasirengęs. Todėl kiekvienai reikšmingai metų šventei būdavo kruopščiai ruošiamasi – tam nepakakdavo vien susikaupimu paženklinto advento. Prieš šventes buvo iš pagrindų tvarkomi namai, tik tada puošiama eglutė, švarinamas kūnas (pirties ritualas) ir siela – laikomasi rimties, susikaupimo bei pasninko", – komentuoja VDU docentė ir primena, kad šiandien eglutė – neatsiejamas Kalėdų atributas, tačiau tradicija ją puošti ne tokia ir sena.
"Mitologiškai kalbant, tai yra nežemiška, svetima erdvė, kuri tradicinėje ritualinėje kultūroje buvo suvokiama kaip ano pasaulio erdvė", – sąsają su protėviais nurodė dėstytojas.
Eglutė Kalėdų šventei pasirinkta dėl to, kad tai visžalis medis, simbolizuojantis gyvybę. Rašytiniuose šaltiniuose eglutės puošimas minimas dar XVI a. Vokietijoje, vėliau paprotys paplito ir kituose kraštuose. XIX a. jos statytos daugelyje Europos miestų – aikštėse, bažnyčiose, mokyklose, o po namuose papuoštomis eglutėmis imta dėti ir dovanas. Iki tol Kalėdų Senelis nešdavo ne dovanas, o palinkėjimus – sveikatos, skalsos ir taikos namams.
"Lietuvoje XX a. pradžioje eglutes pradėjo puošti mokyklos, iš kur šis paprotys persikėlė ir į namus. Pradžioje eglutės puoštos obuoliais, kaip gyvybingumo, vaisingumo simboliu, sausainiais, saldainiais, popieriniais ar šiaudiniais dirbiniais, vėliau atsirado ir stikliniai žaisliukai. Beje, puošiama gyva eglutė buvo būtent Kūčių dieną, ne taip anksti kaip dabar", – aiškina L.Anglickienė.
Šalta vakarienė. Kodėl?
VDU Kultūrų studijų katedros dėstytojas doc. dr. Arūnas Vaicekauskas pasakoja, kad mitinis laiko suvokimas reikalavo, jog šventės metu nebūtų dirbami kasdieniai darbai, todėl didžiųjų švenčių dienomis šilti vaišių patiekalai nebuvo gaminami, jie buvo patiekiami šalti.
Arūnas Vaicekauskas / J. Petronio nuotr.
"Ant Kūčių stalo būtinai užtiesiama nauja balta staltiesė, šiuo ritualiniu veiksmu pabrėžiant pradžios akimirką. Kitas būtinas šios šventės ritualas – apeiginis prausimasis pirtyje. Švariai nusiprausę mūsų protėviai apsirengdavo naujus drabužius, baltus marškinius, pakeisdavo patalynę ir t.t. Įvyksta visiškas apsivalymas", – senuosius ritualus vardino etnologijos tyrinėtojas.
Dėl šaltinių trūkumo negalima tiksliai pasakyti, kada lietuviai pradėjo švęsti Kūčias. Terminas "kūčia" rašytiniuose šaltiniuose pirmą kartą paminėtas labai vėlai: latviškuose raštuose jis atsirado XVI a., lietuviškuose – tik XIX a.
Ankščiau per Kūčias nebūtinai turėjo būti dvylika patiekalų – jų galėjo būti ir daugiau. Kaip teigia docentas A.Vaicekauskas, Kūčių papročiai ir ritualai pirmiausia siejami su sočia vakariene, kuria siekiama užtikrinti gausą ir skalsą namams ateityje. Anot jo, jei šventės metu ant stalo yra daug maisto, tikima, kad jo bus daug visą laiką. L.Anglickienė papildo, kad šiuolaikinėje Lietuvoje per šventes netrūksta ne tik maisto, bet ir alkoholio, nors jis senovėje per šventes buvo vartojamas tikrai saikingai, o per pačias Kūčias iš viso ne. Tokią tradiciją – gerti per šventes – lietuviams atnešė Sovietų Sąjungos okupacija.
Sujungia gyvybę ir Anapilį
Etnologas A.Vaicekauskas pasakoja, kad seniau švęsti susirinkdavo visa šeima, o jei kas negalėdavo dalyvauti (pavyzdžiui, tarnaudavo kariuomenėje), tam nusiųsdavo dalį kalėdaičio, kurio pasidalijimas dvasiškai suvienydavo visus šeimos narius.
Kelias: tradicija Kalėdoms puošti eglutę į Lietuvą atkeliavo iš Vokietijos. (Pixabay nuotr.)
L.Anglickienė priduria, kad per Kūčias būtinai reikia susirinkti ne tik visai šeimai, bet ir pakviesti vakarienei vienišą kaimyną, giminaitį ar draugą, jeigu žinome, kad jis Kūčias sutiks vienas. Visiems susėdus prie vieno stalo, pradedama vaišinti, o svarbiausias ritualinis šventės patiekalas yra kūčia – kviečiai, pasaldinti medumi. Tyrinėtojai sutaria, kad šis patiekalas buvo skirtas protėvių vėlėms maitinti. Taip pat buvo neapsieinama be kūčiukų, aguonpienio, kalėdaičio ir žuvies patiekalų. Senovėje per šventę nebūdavo ne tik gyvūninės kilmės riebalų ir mėsos, bet ir pieno produktų.
A.Vaicekauskas atkreipė dėmesį, kad nemažai Kūčių patiekalų būdavo ne iš daržo, o iš miško – grybai, laukinės uogos ir t.t. "Mitologiškai kalbant, tai yra nežemiška, svetima erdvė, kuri tradicinėje ritualinėje kultūroje buvo suvokiama kaip ano pasaulio erdvė", – sąsają su protėviais nurodė dėstytojas.
Etnologų teigimu, nors Kūčios laikomos krikščioniška švente, jų metu daug dėmesio buvo skiriama burtams ir įvairioms maginėms praktikoms. Buvo tikima, kad sakraliu metu pasirodę ženklai, atlikti veiksmai, ištarti žodžiai turi magišką galią. Todėl ir per Kūčias seniau buvo spėjamas būsimas oras, derlius, gyvulių prieauglis, o daugiausiai dėmesio skiriama vedybiniams burtams.
Sąlytį su mirusiais rodo ir nemažai būrimų – pavyzdžiui, ištrauktas trumpas šiaudas arba žvakių šviesoje pamatytas karstą primenantis šešėlis pranašavo mirtį, kaip ir per naktį paliktas šaukštas, kurį ryte rasdavo apverstą. Dėl panašių priežasčių siekta ir išlaikyti porinį prie Kūčių stalo prisėdusių žmonių skaičių. Jei vieno esama atliekamo, jis esą toks tiesiogine prasme ir kitų Kalėdų nesulauks. VDU etnologas paaiškino, kad žmonės nelyginį skaičių taisydavo prie šventinio stalo pasikviesdami vargingą senyvą žmogų.
Panašių akcentų, anot pašnekovo, yra daug, kadangi Kūčios yra bene atviriausiai pomirtinį pasaulį pagerbianti lietuviška šventė. XIX a. Kūčių metu mirusiesiems dar buvo atvirai aukojama – numetant pastalėn pirmuosius maisto kąsnius ar nuliejant dalį gėrimo. Vėliau tai buvo daroma vis rečiau, kol liko tik tradicija nakčiai palikti nenukraustytą šventinį stalą, kad vėlės galėtų pasivaišinti.
"Iki susiėjimo su krikščioniška legenda apie Kūdikėlį Jėzų ėdžiose, Kūčių vakarą ant staltiesės klojamas šienas buvo skirtas mirusiesiems. Apskritai, šiaudai ritualuose visuomet skirti mirusių protėvių pagerbimui: pavyzdžiui, vežant velionį į kapines, pakelėje buvo pametama šieno, nes buvo tikima, kad vėlė pavargs ir norės ant šieno pailsėti", – priminė A.Vaicekauskas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Šuns nužudymu įtariamas A. Misiūnas kaltinimus atmeta: dvigubi standartai?
Prieš kelias dienas viešai apkaltintas, kad be priežasties užmigdė savo augintinį, Mišrių kovos menų (MMA) kovotojas Arnoldas Misiūnas išplatino viešą kreipimąsi. Jame vyras neigia, kad užmigdė pitbulių miš...
-
L. Suodaitis – apie persikūnijusios N. Bunkės panašumą į V. Siegel: praeidamas net krūptelėdavau
Apie įdomybes, nutikusias trečiadienį Klaipėdoje praūžusių, o balandžio 1-ąją ir televizijos eteryje pasirodysiančių „Auksinių svogūnų“ apdovanojimų užkulisiuose. Įdomu buvo išvysti tai, kas apdovanojimų metu v...
-
Mokytoja Veronika prisiminė vestuvių skandalą: kaip mokytoja sau gali leisti tokią prabangą?
Prieš metus garsiausia Lietuvos mokytoja Veronika su vyru Simu Kazilioniu susituokė saulėtuose Maldyvuose. Praėjus metams jauna pora vėl savo meilę atšventė Kenijoje. Ne paslaptis, kad meilės šventė vėl sulaukė daug susidomėjimo...
-
„Auksiniai svogūnai“ grįžo: suskaičiuoti ir apdainuoti ryškiausi politikos herojai ir nusidėjėliai5
Pandemijos pristabdyti, bet dar labiau subrendę, legendiniai, fantastiški, ryškiausiomis žvaigždėmis ir sąmoju spindintys, politikos nusidėjėliams akis graužiantys Lietuvos humoro apdovanojimai „Auksiniai svogūnai“ sugrįžo....
-
A. Pugačiova Rusijoje bus įtraukta į „užsienio agentų“ sąrašą11
Garsiai Rusijos dainininkei Alai Pugačiovai, kuri kartu su vyru Maksimu Galkinu ir vaikais yra palikusi Rusiją, turėtų būti suteiktas „užsienio agento“ statusas. ...
-
G. Savicko laimės recepto ingredientai: kiaušiniai ir A. Bružas2
Artėjant gražiausiai pavasario šventei, eksperimentinėje kulinarijos laidoje „Valgoma ar nevalgoma“ – duoklė Velykų karaliui kiaušiniui. Laidos vedėjas Giedrius Savickas į savo virtuvę šįkart pasikvietė seną bi...
-
A. Chošnau pasisakė apie šių metų atstovą „Eurovizijoje“ ir jo dainą: į finalą nepateksime2
Išgyvenantis tikrą muzikinį renesansą atlikėjas Alanas Chošnau vieną po kitos pristatinėja naujas dainas ir ruošiasi koncertiniam turui po Lietuvą. Paniręs į solinę karjerą, vyras atviravo, kad kartais gerai dainai parašy...
-
Po BMW gaisro Nyderlanduose prabilo Maybacho buvusioji: viską dėl jo atidaviau8
Praėjusią savaitę socialinių tinklų žvaigždė Laurynas Burovas-Maybachas išgarsėjo ne tik Lietuvoje, bet ir Europoje – Nyderlanduose. Degalinėje sudegė jo automobilis BMW. Lietuvis buvo suimtas ir išvežtas teisėsaugos pareigūn...
-
Ar „Eurovizijos“ pusfinalyje Silvester Belt padės laimingas numeris?7
Antradienį oficialiai paskelbtas „Eurovizijos“ konkurso dalyvių sąrašas ir jų pasirodymų eiliškumas. Paaiškėjo, kelintas savo dainą „Luktelk“ atliks ir Lietuvos atstovas Silvester Belt. ...
-
A. Misiūnui – kaltinimai dėl žiauraus elgesio su gyvūnais: įtariamas užmigdęs nusibodusį augintinį9
Socialiniuose tinkluose plinta naujiena apie mišrių kovos menų atletą Arnoldą Misiūną, taip pat žinomą dėl dalyvavimo 2021 m. vykusiose riaušėse prie Seimo. Aiškėja detalės, kad sportininkas užmigdė savo augintinį, pitbuli...