Quantcast

Paveldą išsaugos kopijos

Me­di­nė lie­tu­vių ar­chi­tek­tū­ra - vie­na uni­ka­liau­sių ša­lies pa­vel­do ver­ty­bių. Se­no­lių sta­ty­ti me­di­nu­kai bai­gia su­nyk­ti, jų neį­ma­no­ma už­kon­ser­vuo­ti. Už­sie­nio ša­lys me­di­nės ar­chi­tek­tū­ros tra­di­ci­jas tę­sia sta­ty­da­mos se­nų­jų pa­sta­tų ko­pi­jas. Šiuo pa­vyz­džiu pa­se­kė ir lie­tu­viai. Lie­tu­vos liau­dies bui­ties mu­zie­ju­je Rum­šiš­kė­se pir­mą kar­tą ky­la su­ny­ku­sios XIX a. baž­ny­čios ko­pi­ja. Po il­gų paieš­kų pa­vy­ko ras­ti se­nas dai­li­džių tra­di­ci­jas puo­se­lė­jan­čią Zu­ma­rų šei­mą iš Vil­ki­jos, ku­rios vy­rai vis dar mo­ka ręs­ti na­mus pa­gal ano me­to tra­di­ci­jas.

Aš­tuon­kam­pė for­ma

Lie­tu­vos liau­dies bui­ties mu­zie­jus lig šiol eks­po­nuo­ti per­kel­da­vo ori­gi­na­lius se­nus sta­ti­nius - išar­dy­da­vo ir vėl su­sta­ty­da­vo. Min­tis į mu­zie­jaus mies­te­lį per­kel­ti me­di­nę baž­ny­čią ru­se­no se­niai.

Mu­zie­jaus ar­chi­tek­tė Ra­sa Ber­ta­šiū­tė pa­sa­ko­jo, kad taip ir ne­pa­vy­ko ras­ti per­kel­ti tin­ka­mos baž­ny­čios. Lie­tu­va gar­sė­jo me­di­nė­mis šven­to­vė­mis, ta­čiau per ka­rus ir so­viet­me­čiu dau­gu­ma jų su­de­gė ar­ba ne­pri­žiū­ri­mos su­ny­ko.

Rum­šiš­kė­se dir­ban­tys mu­zie­ji­nin­kai bu­vo nu­si­tai­kę į Kel­mės ra­jo­ne esan­čią Ver­pe­nos Šv. Onos baž­ny­čią, ku­ri so­viet­me­čiu bu­vo ne­nau­do­ja­ma. At­kū­rus ne­prik­lau­so­my­bę, vie­tos bend­ruo­me­nė nu­spren­dė šios šven­to­vės mu­zie­jui nea­ti­duo­ti. Po il­gų dis­ku­si­jų nu­spręs­ta Liau­dies bui­ties mu­zie­ju­je sta­ty­ti nau­ją sta­ti­nį - se­nos baž­ny­čios ko­pi­ją.

Ma­ri­jam­po­lės sa­vi­val­dy­bė­je Sas­na­vo­je sto­vė­ju­si Šv. Mer­ge­lės Ma­ri­jos gi­mi­mo baž­ny­čia pa­si­rink­ta dėl neįp­ras­tos for­mos - ji aš­tuon­kam­pė. To­kių baž­ny­čių Lie­tu­vo­je neiš­li­ko, ta­čiau XVIII a. jų bū­ta ne­ma­žai, ir ne tik mū­sų ša­ly­je. R.Ber­ta­šiū­tė spė­ja, kad tai bu­vo to lai­ko Eu­ro­pos ar­chi­tek­tū­ros, gal­būt ba­ro­ko įta­ka.

Ver­ti­na­mas san­tū­rus gro­žis

1817 m. sta­ty­tos Sas­na­vos baž­ny­čios ko­pi­ja sta­to­ma pa­gal prieš­ka­riu da­ry­tus brė­ži­nius. Sas­na­vo­je tuo me­tu pra­dė­ta sta­ty­ti mū­ri­nė neo­go­ti­ki­nė baž­ny­čia, o se­no­sios me­di­nės baž­ny­čios po ke­lių de­šim­čių me­tų ne­li­ko.

Šie­met pa­va­sa­rį pra­dė­ta sta­ty­ti kam­puo­to ova­lo for­mos šven­to­vė bus 25 m il­gio, 16 m plo­čio, 10 m aukš­čio. Sie­nos ren­čia­mos iš rąs­tų, ku­rie vė­liau bus ap­kal­ti dai­ly­len­tė­mis. Pa­ma­tai su­mū­ry­ti iš ak­me­nų, sto­gas bus me­di­nis.

„Baž­ny­čios ar­chi­tek­tū­ra ne­prib­lokš. Apsk­ri­tai lie­tu­viams bū­din­gas san­tū­ru­mas. Baž­ny­čios išo­rė puo­šia­ma sai­kin­gai, gra­ži­na­mas vi­dus, dau­giau­sia dė­me­sio ski­ria­ma al­to­riui. Tai pa­ro­do, kad lie­tu­viui la­biau rei­kia vi­di­nio, o ne išo­ri­nio gro­žio", - ko­men­ta­vo mu­zie­jaus ar­chi­tek­tė.

Kaip ir kiek­vie­na­me baž­nyt­kai­my­je, baž­ny­čia bus dirb­ti­nai su­for­muo­to mu­zie­jaus mies­te­lio ašis. Pir­miau už baž­ny­čią ky­la me­di­nė var­pi­nė, ta­čiau ji nu­ko­pi­juo­ta ne nuo Sas­na­vo­je esan­čios. Šven­to­rių juo­sian­ti tvo­ra yra že­mai­tiš­kų tra­di­ci­jų - jo­je pa­da­ry­to­se ni­šo­se bus įreng­tos sta­ci­jos, drož­tos iš me­džio ar­ba ke­ra­mi­ki­nės.

Kir­vio kir­čiai ap­sau­go

Var­pi­nę ir tvo­rą sta­to pa­ty­rę res­tau­ra­to­riai, ta­čiau sta­ty­ti pa­čią baž­ny­čią pa­ti­kė­ta meist­rams iš Vil­ki­jos. Bri­ga­dai va­do­vau­ja jo­kių sta­ty­bos moks­lų ne­bai­gęs me­džio meist­ras Jo­nas Zu­ma­ras, ama­to iš­mo­kęs iš vy­res­nių tė­vo bro­lių. Da­bar jam tal­ki­na du sū­nūs - 22 me­tų Pau­lius ir 24 me­tų And­rius.

„Rin­ko­mės iš dau­gy­bės fir­mų, ta­čiau vi­sos at­si­sa­kė sta­ty­ti baž­ny­čią", - pa­sa­ko­jo R.Ber­ta­šiū­tė.

Su pa­ten­tu dir­ban­tis J.Zu­ma­ras įpra­tęs sta­ty­ti na­mus, pir­te­les, ta­čiau baž­ny­čios ėmė­si pir­mą kar­tą. „Dar­bas su­dė­tin­gas. Daug kam­pų, ne­ma­žai lan­gų", - pri­si­pa­ži­no ne­kal­bus dai­li­dė. Be­je, jis su bri­ga­da šiuo me­tu ir gy­ve­na vie­na­me mu­zie­jaus pa­sta­tų gre­ta sta­to­mos baž­ny­čios, na­mo grįž­ta tik sa­vait­ga­liais.

Jo­nas su ko­man­da neiš­si­ver­čia be se­no­vi­nių įran­kių. Ran­kų dar­bas - ne vien idė­ja, tai ir ko­ky­bės ga­ran­tas. An­tai rąs­tus ap­dir­bant kir­viais už­si­da­ro me­die­nos ka­pi­lia­rai, ji tam­pa at­spa­res­nė at­mos­fe­ros po­vei­kiui. Me­die­na neap­do­ro­ja­ma jo­kio­mis che­mi­nė­mis medžiagomis.

Baž­ny­čią sta­tan­tys vy­rai kiek­vie­ną rąs­tą kir­viais iš­ta­šo, kad šie san­da­riau ir gra­žiau vie­nas su ki­tu suei­tų. Kiek­vie­na­me baž­ny­čios kam­pe da­ro­mi su­dė­tin­gi va­di­na­mie­ji kregž­dės uo­de­gos maz­gai.

Mies­te­lis bus gy­vas

Mu­zie­jaus ar­chi­tek­tė ap­gai­les­ta­vo, kad baž­ny­čios sta­ty­to­jams ten­ka nau­do­ti ir šiuo­lai­ki­nius ben­zi­ni­nius, elekt­ri­nius įran­kius. Meist­rai pri­si­pa­žįs­ta, kad dar­bas se­nai­siais įran­kiais daug mie­les­nis, tiks­les­nis. Ta­čiau nu­sta­ty­tas griež­tas fi­nan­sa­vi­mo ter­mi­nas rei­ka­lau­ja sta­ty­ti grei­tai.

Ver­tin­gų ži­nių ir pa­tir­ties iš baž­ny­čios sta­ty­to­jų nie­kas ne­pe­ri­ma. „Dai­li­dės tik dir­ba, ki­tų ne­mo­ko. Ša­ly­je res­tau­ra­vi­mo sis­te­ma kol kas ne­pri­tai­ky­ta švie­ti­mui. Vi­siems nu­si­spjau­ti, per kiek lai­ko ir ar ko­ky­biš­kai bus at­kur­tas vie­nas ar ki­tas kū­ri­nys", - tei­gė R.Ber­ta­šiū­tė.

Į nau­ją­ją baž­ny­čią Rum­šiš­kių mu­zie­ju­je bus per­kel­ta da­lis se­no­sios Sas­na­vos baž­ny­čios in­ter­je­ro de­ta­lių: me­di­niai al­to­riai, sa­kyk­la. Vi­sa tai šiuo me­tu sau­go­ma ki­to­se šven­to­vė­se. Nau­jo­ji baž­ny­čia bus ne tik eks­po­na­tas, ji veiks.

Baž­ny­čios at­sta­ty­mo dar­bai fi­nan­suo­ja­mi iš Lie­tu­vos tūks­tant­me­čio pro­gra­mos, ji tu­rė­tų bū­ti už­baig­ta 2009-ai­siais. Ta­čiau rąs­tai dve­jus me­tus sė­da, to­dėl baž­ny­čios ne­bus ga­li­ma iš kar­to ap­kal­ti dai­ly­len­tė­mis, in­ter­je­ro ap­dai­la taip pat tu­rės pa­lauk­ti.

Ga­vus fi­nan­sa­vi­mą iš Lie­tu­vos tūks­tant­me­čio pro­gra­mos, Rum­šiš­kė­se yra iš­ki­lę jau trys nau­ji pa­sta­tai. Vie­na­me jų veiks ne­di­de­lė ke­pyk­la - tai taip pat se­no pa­sta­to ko­pi­ja. Ki­tas sta­ti­nys - bu­vu­si mu­zi­kan­tų bu­vei­nė, at­ke­lia­vu­si iš dva­ro Plun­gė­je. Dar vie­nas se­nas na­mas yra iš Gir­kal­nio. Mu­zie­jaus mies­te­ly­je jis at­liks vir­šai­čio na­mų funk­ci­ją, čia bus įkur­ti sve­čių na­mai.

Pas­ta­tai sta­ty­ti ir tam, kad mu­zie­jus ga­lė­tų veik­ti ir žie­mą, kad žmo­nės tu­rė­tų kur su­šil­ti, už­kąs­ti. Ta­čiau vi­sa tai pa­tei­kia­ma au­ten­tiš­kai. Iki šiol mu­zie­jus vei­kia tam tik­ru se­zo­nu, daž­niau­siai lan­ko­mas tik va­sa­rą.

Se­no­lių ži­nios už­mirš­ta­mos

R.Ber­ta­šiū­tės tei­gi­mu, į ko­pi­juo­ja­mus pa­sta­tus Lie­tu­vo­je žiū­ri­ma pro pirš­tus, esą tai ne­tin­ka­mas res­tau­ra­vi­mo bū­das. Vis dėl­to pa­sau­ly­je pa­ki­to po­žiū­ris į pa­vel­do­sau­gą, ypač me­di­nių ver­ty­bių. Daug me­di­nio pa­vel­do tu­rin­čios ša­lys, pa­vyz­džiui, Šve­di­ja, Nor­ve­gi­ja, Ja­po­ni­ja, drą­siai ko­pi­juo­ja, nes to­kio pa­vel­do es­mė yra gy­vo­ji tra­di­ci­ja - ama­ti­nin­kys­tė ir meist­rys­tė.

„Jei vals­ty­bei pa­vyks­ta iš­sau­go­ti tra­di­ci­nius ama­tus, tai ga­ran­tuo­ja me­di­nės ar­chi­tek­tū­ros tra­di­ci­jų tą­są. Me­dis - neil­gaam­žis. Lie­tu­vo­je, ga­na drėg­no kli­ma­to są­ly­go­mis, me­di­niai pa­sta­tai ga­li sto­vė­ti ne il­giau kaip 300-400 me­tų, ga­liau­siai jie vis tiek suy­ra", - ko­men­ta­vo ar­chi­tek­tė.

R.Ber­ta­šiū­tė pa­sa­ko­jo, kad Ja­po­ni­jo­je yra me­di­nė šven­tyk­la, ku­ri kas 30 me­tų nuo pa­ma­tų per­sta­to­ma nau­jai. Tai da­ro­ma ne dėl to, kad pa­sta­tas tam­pa pra­stos būk­lės. Tai tar­si ri­tua­las, kar­tu iš­sau­go­mos šven­to­vių sta­ty­bos tra­di­ci­jos. Ja­po­ni­jo­je ama­ti­nin­kai, meist­rai lai­ko­mi au­to­ri­te­tais.

Tra­di­ci­ja at­nau­jin­ti me­di­nę ar­chi­tek­tū­rą taip pat gy­va Šve­di­jo­je, Nor­ve­gi­jo­je. Pas­ta­ro­jo­je ša­ly­je per me­tus at­nau­ji­na­ma apie 500 me­di­nių ob­jek­tų, vals­ty­bė tam ski­ria di­de­lę pa­ra­mą. Šve­di­jo­je per ka­rą su­de­gė 16 baž­ny­čių, iš jų 14 bu­vo at­sta­ty­tos. Liau­dies bui­ties mu­zie­jaus ar­chi­tek­tės įsi­ti­ki­ni­mu, me­di­nių baž­ny­čių ga­lė­tų bū­ti pri­kel­ta ir dau­giau, nes tai yra vie­ni ver­tin­giau­sių Lie­tu­vos pa­mink­lų.



NAUJAUSI KOMENTARAI

br.mindaugas

br.mindaugas portretas
Straipsnio autorius suklydo dėl medinių aštuonkampių bažnyčių, išlikusių iki šiol Lietuvoje - Antanavo kaime (Kazlų Rūdos raj.) dar tebestovi, tačiau jau irgi baigia sugriūti medinė aštuonkampė koplyčia, statyta XVIIIa. Ji savita ir orginali tuo, jog iš tiesų jos planas yra šešiakampis, tačiau aštuoni kampai susidaro dėl dviejų zakristijų. Koplyčia - unikalus XVIIIa. liaudies sakralinės architektūros kūrinys, tačiau bebaigiantis sugriūti...

Saulius1

Saulius1 portretas
Taip, amatus irgi reikia saugot. Tik - kaip?

ecka

ecka portretas
jau kaip zumarai pastatys ta baznycia tai migom nukris,is ju tokie statybininkai kad visa vilkija juokias :D
VISI KOMENTARAI 4

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

Galerijos

Daugiau straipsnių