- Aura Baltrušaitytė, menotyrininkė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kartu su paroda „Jonas Mekas iš arčiau ir iš toliau“ Kauno paveikslų galerijoje atidaryta ir kita ekspozicija, nenutolstanti nuo avangardinio meno, – „Vieno laiško istorija“. Parodos kuratorė Eglė Komkaitė-Baltušnikienė kertine parodos ašimi pasirinko vieną eksponatą – laišką, rašytą 1999 m. Jo autorius – Jonas Mekas.
1999 m. Kauno paveikslų galerijoje buvo atidarytas „Fluxus“ kabinetas, supažindinantis smalsuolius su fluxus menu ir jo iniciatoriumi J. Mačiūnu. Tuometis muziejaus direktorius Osvaldas Daugelis kabineto įkūrimo proga sumanė fluxišką atvirlaiškių akciją, kuri papildytų naujai įkurtą kabinetą. Fluxus judėjimo įkarštyje menininkai patys nevengė žaismingo atvirlaiškio formato, kuris buvo pigi, lengvai prieinama priemonė pakovoti prieš sistemą ir į fluxus meną įtraukti eilinį darbuotoją. Puikus to pavyzdys – Beno Vautiero atvirlaiškis „Paštininko pasirinkimas“. Šio atvirlaiškio abi pusės vienodos, todėl abiejose buvo galima įrašyti du adresatus, pageidautina – skirtingus. Toks kurioziškas laiškas pakliuvęs į paštininko akiratį sukūrė nejaukią dilemą: darbuotojas turėjo nuspręsti, kam atvirlaiškį perduoti. Jei šis pokštas likdavo nepastebėtas, adresatą padiktuodavo likimas – kuria puse paštininkas atvirlaiškį perskaitydavo, ten jis ir nukeliaudavo.
1997 m. pasirodė J. Meko autobiografija „Laiškai iš niekur“.
Kauno paveikslų galerijoje vykdyta akcija paprasta – visi menininkai gavo vienodą atvirlaiškį, kurį turėjo paversti į fluxus meno kūrinį, pratęsdami vienoje pusėje pateiktą frazę „FLUXUS is...“ (liet. fluxus yra). Kitoje pusėje atvirlaiškio centre laišką prižiūri J. Mačiūno atvaizdas su lagaminu rankoje (gal šiame lagamine jis laiko fluxus rinkinį?). Šioje pusėje matoma vieta pašto ženklui, adresatui, galerijos adresas ir trumpas prierašas, pašto menas skirtas J. Mačiūno kambariui atidaryti.
Kuratorė, kuriai buvo patikėta užduotis surasti menininkų adresus ir išsiųsti šiuos atvirlaiškius, kreipėsi į J. Meką. Būdamas artimas J. Mačiūno draugas, sužinojęs apie akciją ir J. Mačiūno kabinetą, J. Mekas ne tik pasidalijo menininkų adresais, bet ir parašė laišką, kuriame kreipėsi į J. Mačiūno ir fluxus draugus, ragindamas prisidėti prie akcijos. Laiško kopija buvo išsiųsta kiekvienam menininkui, o šiandien matoma ir galerijoje.
Parodoje galima išvysti vykusios akcijos rezultatą – žaismingą atvirlaiškių kolekciją su skirtingomis menininkų interpretacijomis, kas jiems yra fluxus. Vieno atvirlaiškio teigimu, fluxus yra pats J. Mačiūnas, kito – pieštas šuo. Yra ir tokių menininkų, kurie teigė, kad fluxus yra visur ir tebevyksta.
Dalis menininkų, įkvėpti kabineto idėjos, kartu su atvirlaiškiais muziejui padovanojo ir įvairių meno kūrinių, kurie ir šiandien papildo fluxus kabinetą, pavyzdžiui, J. Meko ar Philipo Cornerio dovanos. Po ekspozicijos stiklu slepiasi ir ikoniška Marianne Eigenheer padovanota „Milo Veneros prijuostė“.
Ši akcija ir J. Meko įsitraukimas susilaukė grandininės reakcijos, po kurios muziejus buvo papildytas naujais kūriniais. Menininkas Saulius Valius į muziejų pasikvietė J. Mačiūno draugą Ay-O, kuris 2001 m. sukūrė instaliaciją „Juodoji skylė“. Instaliacijos įrengimo dokumentacija taip pat matoma parodoje.
Kitas „Vieno laiško istorijoje“ rodomas kūrinys – J. Meko dovana muziejui, kuris poetiškai užbaigia ekspoziciją, prasidėjusią J. Meko laišku – filmas „Destrukcijos kvartetas“. Nuo pat 2000-ųjų J. Mekas žaidė su vaizdinės medžiagos pateikimu ir atrado naują eksponavimo būdą savo kūrybai. Kiekvienam iš skirtingų trumpų filmų menininkas naudoja vis kitą ekraną, kurie kartu kuria skirtingų televizijos kanalų įspūdį, žiniasklaidos ir naujienų masiškumą.
Keturiuose nesinchronizuotuose ekranuose galima matyti skirtingų naikinimo apraiškų, simboliškų ir tikrų destrukcijos momentų, susijusių su politika, terorizmu ir menu. Pirmame ekrane J. Mekas destrukciją tapatina su buldozerio griaunama siena. Nors sienos naikinimas atliepia kūrinio temą, tačiau tikroji destrukcija slypi jos paskirtyje, mat J. Mekas įamžino Berlyno sienos griuvimą.
Kitame ekrane matomas gaisro įvykis – Daniaus Kesmino „Ugnies linijos“ įamžinimas, nufilmuotas Niujorke. Trečias kvarteto vaizdas – Rugsėjo 11-osios teroristinė ataka. Paskutinė kvarteto dedamoji dalis – menininko Nam June Paiko performanso kadrai, kuriame jis sulaužo pianiną.
Neįvardydamas matomų kadrų, menininkas ne tik neišskiria iš prigimties gana skirtingų destrukcijos apraiškų, bet jas sugretina, nepalikdamas aiškiai skiriančios ribos, apeliuodamas į kiekvieno sąžinę atpažinti, kas yra tikra destrukcija – menas ar politika.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Sugrįžimas į Kauną su šokiu apie autentiškumą ir motinystę
Prieš porą dienų prasidėjęs Tarptautinis šokio festivalis „Aura 33“, kaip ir kasmet, miestui dovanoja nemokamą šiuolaikinio šokio reginį. Rugsėjo 30 d. publika kviečiama į buvusios „Auros“ teatro &sc...
-
Šiuolaikinės keramikos paroda: „pavasaris“ būna ir rudenį3
Maironio lietuvių literatūros muziejuje eksponuojama kasmetė Baltijos šalių tarptautinė šiuolaikinės keramikos paroda „Pavasaris 2023“. ...
-
Šokio festivalio atidarymo akimirkos ir ovacijos „Auros“ trupės meistriškumui
Rugsėjo 21d. Kauno kino centro „Romuva“ scenoje įvyko jau 33 Tarptautinio šokio festivalio AURA atidarymas. Festivalio svečiai rinkosi į garsaus choreografo Emanuelio Gato (Izraelis, Prancūzija) šokio spektaklį &bdqu...
-
T. Ivanausko zoologijos muziejuje – tapytojo, keliautojo ir filmų kūrėjo G. Vuillardo paroda1
Nuo rugsėjo 29 d. Kauno Tado Ivanausko zoologijos muziejuje bus eksponuojama tapytojo, keliautojo ir filmų kūrėjo Gilleso Vuillardo paroda „XUACSAL“. ...
-
Kaune tautiškumą žadinantis renginys skatino šokti kartu4
Ketvirtadienio vakarą Nepriklausomybės aikštėje KTU tautinio meno ansamblis ,,Nemunas“ miestiečius kvietė į tautinio meno akciją ,,Nuspalvinkime kasdienybę tautiškumu“. Renginyje kartu lietuviškas tradicijas puoselėjo ...
-
Į pirmąją Nacionalinio Kauno dramos teatro naujojo sezono premjerą „Audra“ rinkosi garbūs svečiai6
Ketvirtadienio vakarą Nacionalinis Kauno dramos teatras gerbėjus pakvietė į pirmąją 104-ojo sezono premjerą – estų teatro grando Peeterio Jalakaso režisuojamą „Audrą“ pagal V. Šekspyro pjesę. Į spektaklį susirinko gausi t...
-
Po pastato rekonstrukcijos laikinai atidaromas Velnių muziejus3
Velnių muziejaus darbuotojai paskutiniu metu sulaukia daug lankytojų užklausų, kada vėl bus galima pamatyti unikalią velnių kolekciją. Pagaliau skelbiama džiugi žinia: rugsėjo 26 d. duris po pastato renovacijos atveria A. Žmuidzinavičiaus k...
-
„Dinamika“ su I. Jurgelevičiūte grįžta į arenas: mes valdome nostalgiją26
Šiomis dienomis suspurdo ne vieno lietuviškos popmuzikos gerbėjo širdis išgirdus, kad į grupę „Dinamika“ grįžus vokalistei Irmai Jurgelevičiūtei, skelbiami pasirodymai didžiosiose šalies arenose. Ši...
-
„Aura 33“: tradicija patirti šokio meną
Tarptautinis šokio festivalis „Aura“ jau 33-iąjį kartą pakvies šio meno gerbėjus pamatyti žinomų choreografų projektus – skirtingus savo koncepcijomis ir skleidžiamomis idėjomis. ...
-
J. Sammos kūryboje susitinka tautiški motyvai, tradicijos, seksualumas ir ironija2
Jaanus Samma – šiuolaikinio meno kūrėjas, gyvenantis ir dirbantis Taline, Estijoje. Įkvėpimo ieškodamas istorijoje ir queer kultūroje, menininkas savo kūryboje gvildena vyrų seksualumo reprezentacijos klausimus. Jo darbai drąsūs, i...