- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Mokytoja pataria skirti laiko vaikams: tegu skaitymas tampa žaidimu
-
Mokytoja pataria skirti laiko vaikams: tegu skaitymas tampa žaidimu
-
Mokytoja pataria skirti laiko vaikams: tegu skaitymas tampa žaidimu
-
Mokytoja pataria skirti laiko vaikams: tegu skaitymas tampa žaidimu
-
Mokytoja pataria skirti laiko vaikams: tegu skaitymas tampa žaidimu
-
Mokytoja pataria skirti laiko vaikams: tegu skaitymas tampa žaidimu
-
Mokytoja pataria skirti laiko vaikams: tegu skaitymas tampa žaidimu
-
Mokytoja pataria skirti laiko vaikams: tegu skaitymas tampa žaidimu
-
Mokytoja pataria skirti laiko vaikams: tegu skaitymas tampa žaidimu
-
Mokytoja pataria skirti laiko vaikams: tegu skaitymas tampa žaidimu
-
Mokytoja pataria skirti laiko vaikams: tegu skaitymas tampa žaidimu
-
Mokytoja pataria skirti laiko vaikams: tegu skaitymas tampa žaidimu
-
Mokytoja pataria skirti laiko vaikams: tegu skaitymas tampa žaidimu
-
Mokytoja pataria skirti laiko vaikams: tegu skaitymas tampa žaidimu
-
Mokytoja pataria skirti laiko vaikams: tegu skaitymas tampa žaidimu
-
Mokytoja pataria skirti laiko vaikams: tegu skaitymas tampa žaidimu
-
Mokytoja pataria skirti laiko vaikams: tegu skaitymas tampa žaidimu
-
Mokytoja pataria skirti laiko vaikams: tegu skaitymas tampa žaidimu
„Neturėkite iliuzijų, kad turėdami laisvo laiko jūsų vaikai apguls namų bibliotekos lentynas“, – teigia mokytoja ekspertė Jurgita Blažienė. Su pradinukais per savo pamokas tyrinėdama gamtą ir aplinką, kurioje gyvename, mokytoja sako, kad vaikams knyga turi atnešti džiaugsmo, o ne tapti nekenčiama prievole. Ir kaip nutiks, priklauso tik nuo tėvų. „Išgyvename laiką, kai daugiau būname su šeima, taigi, galime formuoti naujus įpročius, tradicijas ir laiką kartu“, – neabejoja mokytoja.
Skirtingos kartos
Daugiau nei dvidešimtį metų mokykloje dirbanti ir seminaruose savo patirtimi besidalijanti mokytoja ekspertė Jurgita Blažienė įsitikinusi, kad knyga šiuo sudėtingu laiku yra nepaprastai svarbi.
„Greičiausiai mokytojai jau sudarė knygų, kurias būtų verta perskaityti, sąrašą, bet jei tokio neturite, būtinai paskirkite dienos skaitymo laiką“, – pataria mokytoja.
Jos patirtis gali šokiruoti: auga telefonų ir planšečių karta, kuriai skaitymas sukelia kančią. „Jei prieš dešimtmetį kovą pirmokai jau puikiai skaitydavo, tai šiandien jiems tai sekasi labai sunkiai. Knygos įdomios tikrai ne visiems, dauguma mieliau renkasi telefoną ir kompiuterį“, – sako mokytoja.
Ar įmanoma su tuo kovoti? Mokytoja neabejoja, kad dienos ritmas ir kūrybiškas skaitymas yra puiki išeitis. „Būtų gerai, jei tėvai suprastų, jog skaitymas iš vaikų atima nemažai jėgų, skaitydami jie nesijaučia taip, kaip jausdavomės mes, skaitę knygas po antklode ir pasišviesdami žibintuvėliu, kad tėvai nenuvarytų miegoti. Šiandien vaikus turime įkalbinėti, kad jie paskaitytų, bet knyga-bausmė nesuformuos įpročio skaityti“, – sako J. Blažienė.
Remomenduoja knygas
Ji neabejoja, kad įprotį skaityti geriausiai formuoja bendras šeimos skaitymo laikas. Nes tik tėčio, mamos ar vyresniojo brolio bei sesės pavyzdys įkvepia. Tačiau vien skaityti vaikams neužtenka, jei žinios neįtvirtinamos, mokytoja teigia, tai, kas buvo perskaityta, gana greitai pamirštama.
Greičiausiai mokytojai jau sudarė knygų, kurias būtų verta perskaityti, sąrašą, bet jei tokio neturite, būtinai paskirkite dienos skaitymo laiką, – pataria mokytoja.
„Antroje klasėje mes pradedame kalbėti apie lytiškumą ir aiškintis, iš kur atsiranda vaikai. Ne visi mokiniai apie tai būna girdėję. Pažintinės knygos, enciklopedijos nepaprastai naudingos, kai reikia išsiaiškinti savo kūno, aplinkos, gamtos ir pasaulio reikalus“, – sako mokytoja J. Blažienė.
Papasakoti apie tai, kad vaikai randami ne kopūstų lauke, tėvai galėtų pamėginti drauge su leidyklos „Alma littera“ išleista lietuvių kilmės australų iliustratorės ir karikatūristės Fionos Katauskas knygele „Nuostabi tikra istorija apie tai, kaip tu atsiradai“. Šią knygą iliustratorė parašė, neradusi tinkamo leidinio savo vaikams.
Apie artėjančią paauglystę pakalbėti padėtų Lizzie Cox knygos „Berniukams: apie tai“ ir „Mergaitėms: apie tai“.
Pažintį su žmogaus kūnu galima būtų pradėti nuo praėjusiais metais leidykloje „Alma littera“ išleistos, labai įdomiai iliustruotos knygos „Žmogaus kūnas“. „Apie tai, kaip veikia organai ir kaulai, ne tik įdomu sužinoti, vėliau žinias galima pritaikyti sugalvojus įdomiausių žaidimų. Pradėkite nuo paprasčiausių – atspėk, kas kur yra, ir baikite žaidimais gamtoje, per kuriuos su vaikais galite išsiaiškinti, kaip darniai veikia žmogaus organų sistemos, kodėl kojos ir rankos reikalingos norint įkopti į medį arba ką reiškia savisaugos instinktas“, – siūlo mokytoja ir priduria, kad bet koks interaktyvus judesys stiprina žinias.
Vaikštinėjant lauke su knyga galima išsiaiškinti daug dalykų ir atsakyti į nuolat mažiesiems kylantį klausimą – kodėl? Jei pritrūktų fantazijos, įkvėpimo galima pasisemti iliustruotoje enciklopedijoje „Kodėl? Pirmoji didžioji knyga“. Užduotys kiekvieno skyriaus pabaigoje vaikams leidžia pasitikrinti, ko išmoko.
Pradinukus du dešimtmečius mokanti J. Blažienė įsitikinusi, kad savarankiškam mokymuisi itin tinka galvosūkių ir loginių uždavinių knygos. „Išlavinta logika vaikams padeda realizuoti žinias ir tai, ko išmoko, pritaikyti praktikoje. Loginiai žaidimai ir galvosūkiai ugdo gebėjimus spręsti gyvenimo situacijas, rinktis strategiją ir skirtingus kelius, kuriais vaikai pasiekia tikslą. Smalsiesiems ir žinių siekiantiesiems mokytoja siūlo iš anglų kalbos verstą proto mankštos knygą „Galvosūkiai 9–11 metų vaikams“.
Su savo mokiniais daug laiko gamtoje praleidžianti mokytoja teigia, kad kiekvienas pasivaikščiojimas gali tapti vertinga pamoka. „Skaičiuokite medžius, žaiskite seklius, sugalvokite apdovanojimų už tai, kad vaikai atpažins augalus, ypač – medžius. Paklauskite, ar jie žino, kas yra beržas, klevas arba kuo pušis skiriasi nuo eglės“, – siūlo ji ir sako, kad vaikai tokias pamokas labai gerai įsimena.
Turiningai vaikščioti po gamtą su vaikais padėti gali puikus vadovas „Pažink gamtą“. Jis moko pažinti paukščius, medžius ir laukines gėles. „Labai gražiai apie gamtą rašo Selemonas Paltanavičius, – sako mokytoja. – Ruošdamasi pamokoms apie gamtą, jo knygose ieškau įkvėpimo ir informacijos.“
Selemono Paltanavičiaus knygelės „Kas ir kodėl gamtoje?“, „Gandriuko metai“, „Voveriuko metai“ vaikams aiškiai, smagiai ir labai vizualiai pasakoja apie tai, kas vyksta gyvojoje Lietuvos gamtoje.
Dar viena erdvė pasireikšti tėvų ir vaikų fantazijai – eksperimentai. Nuo pačių paprasčiausių, kurie aprašyti knygoje „Čia tai bent! Smagūs eksperimentai“, iki „50 dalykų, kuriuos turėtumei išbandyti iki 13“ ar dr. Renatos Česiūnienės ir Lauryno Česiūno parašytos „Mėgintuvėlio eksperimentų ir atradimų knygos“.
„Vaikai eksperimentus nepaprastai mėgsta, jie – fantastiška proga pasireikšti tėčių ir mamų fantazijai, – sako mokytoja Jurgita Blažienė. – Eksperimentai gali vykti bet kur – miške, kieme, virtuvėje ar prie darbo stalo. Eksperimentu gali tapti ir pats paprasčiausias, kasdienis veiksmas, pavyzdžiui, pervilkti savo lovos patalynę, įkalti vinį ar pažiūrėti, kas nutinka, kai į sodą įlašinama acto. Patikėkit, jūsų vaikai tai įvertins, nes daugelis jų dar nėra bandę nei siūti, nei kalti.“
Virtuvė, anot mokytojos, yra tikras eksperimentų laukas. Taip pat ir puiki galimybė skaityti bei skaičiuoti. Vaikams tikrai patiks, jei jų paprašysite receptą perskaityti garsiai, pasverti produktus, pamatuoti vandens temperatūrą ar surašyti ant popieriaus kitos dienos meniu. „Rodos, paprasti dalykai, bet vaikai šitaip įtraukiami į ugdymo procesą“, – teigia pedagogė.
Kaip veikia automobilis? Kaip užverda arbatinukas? Kaip skrenda lėktuvas? Vaikai turi galybę klausimų, į kuriuos suaugusiesiems ne visada paprasta atsakyti. „Kaip veikia daiktai“ – atsakymų ir žaidimų knyga, kurioje drauge su vaikais smagu įsibrauti į daiktų vidų.
Pirmosios grožinės knygos, kurias tėvai galėtų pasiūlyti savo vaikams iš namų bibliotekos, galėtų būti lietuvių autorių rašytos. Mokytojai atrodo, kad vaikams dabar būtų itin pravartu lietuviškuose kūriniuose ieškoti naujų, vaizdingų mūsų kalbos žodžių. Kad ir Linos Žutautės knygoje „Kniūkiai arba Dingusių kojinių paslaptis“ ar rašytojos Renatos Šerelytės knygoje „Krakatukai požemiuose“.
Ar tėvai vaikus už skaitymą turėtų skatinti? Mokytoja sutinka, kad skatinimo sistemą verta sugalvoti, tačiau ji neturėtų būti įdomesnė už patį skaitymą. „Nemanau, kad kompiuteriniai žaidimai – geras skatinimo būdas. Didžiausia dovana vaikams yra laikas, kurį tėvai praleidžia su jais. Taip jau nutiko, kad daugybė tėvų ir vaikų tarpusavio ryšį yra pametę. Šiandien laiko turime labai daug, apsiginkluokime kantrybe ir neribokime savo fantazijos“, – siūlo mokytoja ekspertė Jurgita Blažienė.
Leidyklos „Alma littera“ atliktas vartotojų tyrimas teikia vilčių, kad situacija keičiasi. „Dėmesys vaikų literatūrai auga kiekvienais metais, skaitančių tėvų ir vaikų daugėja, – teigia leidyklos „Alma littera“ vadovė Dovilė Zaidė. – Tyrimas parodė, kad vaikams skaito trys ketvirtadaliai apklaustų tėvų. Beveik pusė jų (47 proc.) tai daro bent kelis kartus per savaitę.“
Daugiau knygų galite rasti čia.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Maironio lietuvių literatūros muziejui toliau vadovaus D. Cibulskienė
Maironio lietuvių literatūros muziejui ir toliau vadovaus Deimantė Cibulskienė, pranešė Kultūros ministerija. ...
-
Spektaklyje „Atžalynas“ – vertybių priminimas
Gegužės 3 d. 18 val. Žvejų rūmuose Klaipėdos žiūrovų lauks režisieriaus Jono Vaitkaus spektaklis „Atžalynas“, Lietuvos nacionaliniame dramos teatre (LNDT) pastatytas prieš daugiau nei dešimt metų. ...
-
Mažosios Lietuvos saugomų teritorijų direkcijos lankytojų centrui – ypatinga dovana
Dr. Saulius Bučas Mažosios Lietuvos saugomų teritorijų direkcijos lankytojų centrui įteikė ypatingą dovaną – maždaug 7 tūkst. metų senumo mezolito pabaigos kirvuką iš elnio rago. Mokslininkas rado jį parko teritorijoje, pajūrio ruo...
-
Tarptautinis B.Dvariono konkursas – muzikos pasaulio „viršūnių“ susitikimas
XII-asis Tarptautinis Balio Dvariono jaunųjų pianistų ir smuikininkų konkursas į Lietuvą pritraukė ne tik jaunuosius talentus beveik iš 20 valstybių, bet ir pasaulinio garso muzikus, kurie tuos talentus vertins. Vienas iš jų &ndash...
-
Vyriausybė – už Kultūros pagrindų įstatymo projektą, numatantį tolygų paslaugų teikimą3
Vyriausybė trečiadienį posėdyje pritarė Kultūros politikos pagrindų įstatymo projektui, kuriame numatomas tolygus kultūros paslaugų teikimas, kūrybos ir saviraiškos laisvės principai. ...
-
G. Kuprevičius: esu vietinės reikšmės kompozitorius ir tai man patinka14
Kompozitorius Giedrius Kuprevičius šiemet mini 80 metų jubiliejinę sukaktį. Sveiko humoro jausmo nestokojančio iškilaus kūrėjo jubiliejų Kauno valstybinė filharmonija paminės dviem reikšmingais koncertais. Su šarminguoju M...
-
Autizmo paliesta škotų rašytoja E. McNicoll: švente ir džiaugsmu aš paverčiau savo skausmą
Londone gyvenanti vaikų rašytoja škotė Elle McNicoll labai gerai žino, ką reiškia būti kitokiam. „Išgyvenau daug fizinių ir emocinių patyčių, daug žiaurių vardų, – prisipažino į geriausių „The Times&...
-
Tarpininkai: A. Miežio ir I. Kazakevičiaus darbų paroda
Autoriai – tapytojas Andrius Miežis ir menotyrininkas Ignas Kazakevičius – kūriniais kalbasi apie kultūrą ir natūrą, realybę ir mistifikaciją, apie menininkus ir paveikslus, jų „tarpininkavimo“ būdus bendraujant su meno publi...
-
Lietuvos fotomenininkų sąjungai pirmininkaus V. Samulionytė1
Nacionalinėje dailės galerijoje pirmadienį vykusiame Lietuvos fotomenininkų sąjungos (LFS) suvažiavime jos pirmininke ketverių metų kadencijai paskirta Vilma Samulionytė. ...
-
Atsiliepimuose apie dokumentinį filmą „Prezidentas“ – itin asmeninės patirtys8
„Filme mažai politikos, daug žmogaus“, – taip režisierės Giedrės Genevičiūtės ir žurnalistės Daivos Žiemytės-Bilienės dokumentinį filmą „Prezidentas“ įvertino televizijos laidų vedėjas Edmundas Jakilaitis. &Scaro...