- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
A. Kulikausko vaizdo dienoraščiai – lietuviškos fotografijos istorijos dalis
-
A. Kulikausko vaizdo dienoraščiai – lietuviškos fotografijos istorijos dalis
-
A. Kulikausko vaizdo dienoraščiai – lietuviškos fotografijos istorijos dalis
-
A. Kulikausko vaizdo dienoraščiai – lietuviškos fotografijos istorijos dalis
-
A. Kulikausko vaizdo dienoraščiai – lietuviškos fotografijos istorijos dalis
-
A. Kulikausko vaizdo dienoraščiai – lietuviškos fotografijos istorijos dalis
Šiaulių "Aušros" muziejaus padalinys – Fotografijos muziejus – šiuolaikinės fotografijos fondus papildė iš Kauno kilusio fotomenininko Arūno Kulikausko fotografijų kolekcija. 175 įsigyti darbai apima reikšmingą menininko kūrybinį etapą – paskutiniuosius menininko gyvenimo JAV metus (2007–2012 m.).
Tikrojo gyvenimo dienoraščiai
Kaune gimęs ir vaikystę praleidęs A.Kulikauskas buvo neformalios Kaune susikūrusios fotografų grupės "Plėšriųjų sekcija" lyderis. Jis su bendraminčiais įamžindavo realybę tokią, kokią ją išgyveno ir kokia ji buvo: nuobodi, monotoniška, slegianti ir be pagražinimų.
Paskutinįjį XX a. dešimtmetį išvykęs į JAV A.Kulikauskas daugiau nei du dešimtmečius gyveno Niujorke ir toliau pildė fotografo dienoraštį, kasdienybės atspindžius užrašydamas vaizdais. Savo kūryboje jis fiksavo tai, kuo gyvena, kas pakliūva į jo akiratį, ne veltui kūrėjo darbai alsuoja natūralumu, buitiškumu. 2012 m. menininkas grįžo į Lietuvą. Šiandien jis vadinamas universaliu kūrėju, sujungusiu Lietuvą ir išeiviją.
A. Kulikausko kūrybos braižu yra tapusi dviejų technikų – primityviojo "pinhole" principo ir novatoriškos momentinės fotografijos "polaroid" technologijos simbiozė.
A.Kulikausko kūrybos braižu yra tapusi dviejų technikų – primityviojo "pinhole" principo ir novatoriškos momentinės fotografijos "polaroid" technologijos, kai fotografuojamam vaizdui išsaugoti naudojamos momentinės polaroidinės fotografijos medžiagos, simbiozė.
A.Kulikauskas – pastabus ir jautrus aplinkos stebėtojas, mus supančių detalių, būsenų perteikėjas, atvirai ir asmeniškai kuriantis fotografinius realybės vaizdus.
Niujorke lietuvio žvilgsnį dėl savo formų ir detalių estetikos bei santykio su kitais miesto objektais patraukė dviračiai. Fotografas ėmėsi fiksuoti skirtingais kampais, įvairiose miesto erdvėse įsikomponavusius mažuosius miesto akcentus. A.Kulikausko fotografijose dviratis kai kada tampa ne tik objektu, bet ir tašku, iš kurio perspektyvos žvelgiame į metropolį.
Fotografijos muziejaus kolekcijai atrinktos 33 fotografijos iš serijų "Dviračiai", "Times Square" (liet. Taimso aikštė) ir įvairios tematikos kūriniai, kuriuose Niujorko vaizdai, užfiksuoti kasdienybės objektai iš galinio kiemo ("Backyard"), atostogų metu įamžinti peizažai Meksikoje, Playa La Mina paplūdimyje ir kt.
Sena ir nauja jungtis
Savito braižo menininkas suteikia naujas vertes kasdienybės objektams – juos nušviesdamas per mažą "pinhole" skylutę, įkomponuodamas ir užrašydamas fotografinio kadro rėmuose ir pateikdamas žiūrovui.
Fotografas, drąsiai jungdamas seną ir naują, kuria eksperimentinę fotografiją, kuroje fiksuojami urbanistiniai ir gamtos peizažai, jų fragmentai, miesto, gamtos ir namų aplinkos objektai. Dėl "Pinhole" principo laikas A.Kulikausko fotografijose tampa pagrindiniu veikėju, įtraukiančiu ir kuriančiu vizualųjį meną iš šviesos ir judesio žaismo. Laiko tėkmės nuojautomis alsuoja daugelis autoriaus darbų, o ypač stipriai ši nuotaika jaučiama fotografijose iš Taimso aikštės.
Gyvendamas Niujorke, menininkas dirbo studijoje visai šalia Taimso aikštės. Per pietų pertraukas joje pastatęs "pinhole" kamerą, jis fiksuodavo laiką, slenkantį per vietą, kuri yra tapusi pragmatiško ir materialaus pasaulio, kupino nesustabdomo judėjimo, simboliu.
Kol saulės šviesa užrašydavo vaizdą vienoje lėtoje A.Kulikausko "pinhole" fotografijoje, šimtai turistų tūkstančius kartų nuspausdavo mygtuką, sukurdami begales skaitmeninių vaizdų. Taip tame viename autoriaus kūrinyje sutilpdavo šimtai kadrų, darytų žmonių, tuomet buvusių ir fotografavusių Niujorko arterija vadinamą Taimso aikštę.
Atgaivinta "pinhole" istorija
Muziejaus įsigytame rinkinyje išsiskiria autoportretų serija "Pats / Self" – tai 142 fotografijos, atliktos "pinhole polaroid" technika su autentiškomis paties fotografo sukonstruotomis "pinhole" kameromis, iš kurių dvi muziejus įsigijo kartu su fotografijomis (iš viso įsigytos trys autoriaus gamintos "pinhole" kameros).
Gyvendamas Niujorke A.Kulikauskas pradėjo konstruoti "pinhole" fotoaparatus sau ir draugams. Jo savadarbes kameras pastebėjo momentinius fotoaparatus gaminančios "Impossible" įmonės parduotuvės Niujorke vadovas ir užsakė 100 tokių kamerų. Kiekvienas pagamintas fotoaparatas buvo testuojamas – autorius pats pozuodavo.
Muziejaus įsigytos A.Kulikausko fotografijos įvairiapusiškai reprezentuoja fotografo kūrybos kelią – kur kas ilgesnį nei paskutinieji penkeri metai išeivijoje. Fotografijų rinkinį, kuriame sutelpa įvairių temų darbai – nuotraukos iš žymiausių ciklų, išskirtinis fotografijų serijos "Pats / Self" projektas, savadarbės "pinhole" kameros – visa tai bus galima pamatyti muziejaus istorinėje ekspozicijoje, ateityje rengiamose parodose ir kituose muziejaus projektuose.
Įsigyta kolekcija prieinama internete šiuo e.adresu.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Valdovų rūmuose atidaroma interaktyvi paroda apie 1863–1864 metų sukilimą3
Valdovų rūmų Didžiajame kieme ketvirtadienį atidaroma interaktyvi paroda apie 1863–1864 metų sukilimą. ...
-
„Nerk į teatrą“: interaktyvumas be amžiaus cenzo
Tarptautinis edukacinis festivalis „Nerk į teatrą“ šiemet Nacionaliniame Kauno dramos teatre (NKDT) vyks jau keturioliktą kartą. Jo programoje nuo balandžio 25 d. iki birželio 14 d. – pusšimtis edukacijų, dvi premjeros, a...
-
Pagerbti trys geriausi 2023-iųjų bibliotekininkai, įstaigos sutarė derinti veiksmus
Kultūros ministerijoje antradienį minint Nacionalinę Lietuvos bibliotekų savaitę pagerbti geriausi praėjusių metų šio sektoriaus specialistai, tuo metu bibliotekų asociacijos pasirašė ketinimų protokolą dėl bendradarbiavimo. ...
-
Antrasis S. Dirsytės romanas: aplinkybių sutraiškyta herojė iki pabaigos kovojo už teisę išlikti
„Kai rašai istorinį romaną, išties, gerąja to žodžio prasme, ištinka tam tikras apsėdimas. Atrodo, kuo daugiau domiesi laikotarpiu, apie kurį rašai, tuo aiškiau dėliojasi istorija, o rūke tarsi paskendęs vaizd...
-
O. Šurajevas rėžė Lietuvos teatralams: kas iš to vardo, jei jie „myžniai“116
Visuomenininkas Olegas Šurajevas abejingų nepalieka. Anot jo, dabar nėra laikas abejoti ir kalbėti miglotomis metaforomis. Jis teigė, kad atėjo laikas išreikšti aiškias pozicijas – be dviprasmybių, naudos ir kašt...
-
„Lietuvos teatrų pavasaris“: 45-asis festivalis
Kauno teatro mylėtojai visą savaitę turi unikalią progą mėgautis profesionalų sukurtais spektakliais iš visos Lietuvos: sekmadienį prasidėjo jau 45-asis festivalis „Lietuvos teatrų pavasaris“. ...
-
Kultūros ministerija paskelbė konkursą vadovauti Nacionaliniam architektūros institutui2
Kultūros ministerija antradienį paskelbė konkursą į naujai įsteigto Nacionalinio architektūros instituto direktoriaus pareigas. ...
-
Prasideda Nacionalinė Lietuvos bibliotekų savaitė
Antradienį Lietuvoje prasideda Nacionalinė Lietuvos bibliotekų savaitė, kurios tema šiemet – Europos Sąjunga (ES). ...
-
Finaliniai B. Dvariono konkurso akordai: nuo rečitalių koncertų salėse iki kelionių į Disneilendą
Jau dvyliktą kartą jaunuosius smuikininkus ir pianistus iš viso pasaulio į Lietuvą pakvietęs Tarptautinis Balio Dvariono konkursas šį savaitgalį išrinko pačius geriausius. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje konkurso f...
-
S. Karunatilaka: tikiuosi, kad mes šio to pasimokysim iš pasakojimų, persmelktų mūsų patirties
„Rašant knygą nėra taip, kaip būna per kokią filmo premjerą, kai jis išleidžiamas ir palydimas su fanfaromis, ji gimsta pamažu, o paskui dar reikia tikėtis, kad ras skaitytojų“, – pripažįsta Bookerio premijos laureata...