- Aistė Kisarauskaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Eidama į mūsų vieno ryškiausių fotografijos klasikų Algimanto Kunčiaus retrospektyvinę parodą "Vaizdaraščiai" Nacionalinėje dailės galerijoje, tikėjausi sovietmečio reminiscencijų. Tiesą sakant, netgi nuo to pradėjau – eidama atidžiai žvelgiau laukdama, kol galvą iš nuotraukų kyštelės manoji vaikystė. Ir, žinoma, ji tikrai pasirodė. Stebuklingoji fotografijos galia staiga ištraukia kioskų tipo parduotuves Vilniaus, Islandijos ir Liejyklos gatvės sankirtoje Vilniuje, kurias bergždžiai bandžiau sudėlioti iš vaikiškomis emocijomis padengtos atminties. Nors puikiai žinoma fotografija, bet nuo joje užstrigusio "Pergalės" konditerijos fabriko lango tebesklinda tas svaiginantis Marcelio Prousto ir mūsų vaikystės pyragaičių kvapas, nors tai tebuvo sausainiai su gaideliu.
Va, tas gaidelis greičiausiai ir yra sovietmetis, kurio tikėjausi. Čia jis neskaudus, nebaisus, tiesiog iš vaikystės, todėl gal net visai ne sovietmetis, o tik praėjusio laiko fragmentai. Žingsniuoju toliau po parodos erdves, ieškodama kitų širdžiai mielų pažįstamų – serijos su mažutėle Kalėdų eglute "Voentorgo" parduotuvės lange, kopūstu ("Reminiscencijos 4. Pakruojis". 1979), "Debesų knygos". Ir viskas yra, tačiau pamažu suvokiu, kad apžvelgiant šią parodą (ačiū Dievui!) man nebereikės kartoti, kaip štai mūsų menininkai, besiremdami į sovietmečio faktus, ieško savo identiteto nūdienos pasaulyje; nebereikės vėl priminti traumas sukėlusias patirtis arba kaip mes augome, nors taip planavau pradėti.
Taip, fotografija, ypač reportažinė, negali išvengti laiko žymių (kaip greičiausiai bet kuri medija), jos įsispaudžia pačioje vaizdo struktūroje, tačiau A.Kunčiaus kadrai žiūrovą netrukus pradeda traukti ar stumti kažkur kitur, tempia į skirtingas puses, kas ir visai suprantama – parodoje pristatomi beveik visi svarbūs menininko kūrybos etapai, o jų kryptys gana įvairios. Kaip ir pats žmogaus gyvenimas.
Po šio sakinio turėčiau nubrėžti brūkšnį ir pradėti dėlioti tas skirtingas kryptis, ką tuoj padarysiu, tik prieš tai įspėsiu, kad jos net nėra panašaus stiprumo ar vertės, jei mene iš viso galimas koks skirtingų krypčių lyginimas pagal jų vertę, nes iš tiesų ar, tarkim, Henri Cartier Bressono šokantis per balą bevardis vyras yra mažiau vertingas už Antano Sutkaus didį mąstytoją Jeaną Paulį Sartre'ą? Taip, A.Kunčius tikrai turi H.Cartier-Bressono ar Brassai lygio kadrų – daug daug, bet tai jau pirmoji tema. Štai, brūkšnys ---------------------------------------------------------------------------------------------
Sugautos akimirkos mitas
Reportažinė fotografija labai įspūdinga, paveiki, didžioji dalis mėgėjų vis dar negali atsigauti nuo svaiginančio ir temdančio protą sustabdytos akimirkos poveikio.
Bet kuriuo atveju ši A.Kunčiaus kūrybos dalis tikrai verta dėmesio, ypač tarptautinio. Man kažkodėl atrodo, kad jo ilgus metus fotografuotas Vilniaus gyvenimas, Palangos paplūdimiai ("Palanga") ir vasaros metu ten plūdę žmonės, ryškios ar subtilios emocijos, ekspresyvios situacijos tiksliai iliustruoja tą sugautos akimirkos stebuklą, o vaiko, parduodančio verbas šalia Aušros vartų ("Verbų sekmadienis prie Aušros vartų", 1968) veidas ne mažiau išraiškingas nei žymiojo A.Sutkaus pionieriaus.
Tai nepaprastai įdomi menininko kūrybos dalis, bet kartu ir mažiausiai įdomi, nes tiek H.Cartier-Bressonas, tiek Brassai yra gimę gerokai seniau už A.Kunčių, tad šio kūryba turėtų žvelgti į naujuosius – avangardo ir formos paieškų amžius ar net dabartinius post.
Nerimas, nuobodulys ir kiti "post"
Tuo menininkas ir garsėja, tad žengiame žiūrėdami į langus ("Žiūrėjimas į langus. Užupis. Vilnius", 1979) – šis motyvas A.Kunčiaus kūryboje nusipelno atskiros apžvalgos. Langai su vata tarp stiklų, papuošta kalėdiniais žaisliukais, alijošiai už jų, sutrūkinėję rėmai – vėl lyg praeitis, bet kartu artėjimas prie kitokios raiškos, paliekant tik rėmo stačiakampį ar susikryžiavimą lyg iš Pieto Mondriano paveikslų.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
100-osioms aktoriaus D. Banionio gimimo metinėms – jam atminti skirti renginiai1
Minint aktoriaus Donato Banionio gimimo 100-ąsias metines, šia proga pirmadienį organizuojamas renginys „Nepamiršti“. ...
-
Moksleivių žemėlapyje – „art deco“1
Simono Daukanto progimnazijos aštuntokai interaktyviame žemėlapyje sujungė tai, ką myli labiausiai, – miesto istoriją, kultūrą ir paveldą. Taip gimė virtualusis art deco žemėlapis. ...
-
Mes prieš 7 306 dienas: kuo pasikeitėme per 20 metų?11
2004 m. gegužės 1-oji, pirma Lietuvos diena ES, įamžinta dviejuose fotografų projektuose ir dokumentiniame filme. Kuo pasikeitėme per 20 metų? ...
-
Žemaičių muziejui „Alka“ toliau vadovaus E. Stonkevičienė
Dabartinė Žemaičių muziejaus „Alka“ direktorė Eva Stonkevičienė laimėjo konkursą šio muziejaus vadovės pareigoms užimti. ...
-
Magiškasis realizmas iš Šri Lankos ir universalios jo pamokos
„Rašant knygą nėra taip, kaip būna per kokią filmo premjerą, kai jis išleidžiamas ir palydimas su fanfaromis. Ji gimsta pamažu, o paskui dar reikia tikėtis, kad ras skaitytojų“, – pripažįsta Bookerio premijos laureata...
-
S. Kairys su ESINT vadovu aptarė dirbtinio intelekto ir autorių teisių problematiką1
Kultūros ministras Simonas Kairys su vizito į Lietuvą atvykusiu Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnybos (ESINT, angl. EUIPO) vadovu João Negrão Kultūros ministerijoje aptarė aktualias temas, susijusias su dirbtiniu intelektu (DI...
-
Muziejus atsivėrė tiems, kas regi širdimi2
Žmogui su negalia kelionė į muziejų kelia nemažai iššūkių. Kaip savarankiškai aplankyti ekspoziciją, jei negali matyti eksponatų ar fiziškai patekti į parodos salę? Nacionalinis Mikalojaus Konstantino Čiurlionio dailės ...
-
Gyvenimo prasmė ir džiaugsmas – knygose: J. Strielkūnui – 85-eri
„Štai eina pakrypuodamas, kažko susirūpinęs (bet gali bemat nusijuokti), ant pilvuko prasiskyrusiais marškiniais, štai gurkšnoja negarsiai pašūkaliodamas su jaunais poetais, išmokusiais jo „Bocherso pla...
-
Kada baigsime kopijuoti natas?1
Lietuvos autorių teisių kolektyvinio administravimo asociacija LATGA kartu su Kultūros ministerija pakvietė valstybinių muzikos kolektyvų, Lietuvos nacionalinio kultūros centro, muzikos mokyklų ir kitų suinteresuotų organizacijų atstovus į atvirą ...
-
Buvusioje areštinėje – sovietinės Lietuvos grimasos: nostalgijos kupinas gastronomas21
Duris lankytojams vėl atveria alternatyvios kultūros erdvė buvusioje areštinėje, Vilniuje. Didelio susidomėjimo parodą apie gyvenimą sovietinėje Lietuvoje, kasdienius paprastų žmonių bandymus išgyventi, nepaisant buitį kausčiusio s...