Quantcast

1-ojoje Kauno iliustracijų bienalėje – iš stalčių iššokę kūriniai

Su iliustracijų žanru susipažįstame vaikystėje. Kiekvienas nesunkiai prisimintume, kokios vaikiškos knygos iliustracijos paliko didžiausią įspūdį – galbūt tai galėtų būti Charleso Thorsono "Kikas", o gal – legendinis Vitalijaus Suchockio komiksas apie "Paršiuką Čiuką", ar – Walto Disney klasika: pasakos "Undinėlė", "Pelenė", "Snieguolė ir septyni nykštukai"?

Dar prieš keletą dešimtmečių iliustracijos buvo neatsiejamos nuo naratyvą kuriančio turinio: knygų, žurnalų, plakatų. Tačiau pirmą kartą Vilniaus dailės akademijos Kauno fakulteto (VDA KF) Grafikos katedros surengta tarptautinė Kauno iliustracijų bienalė "Jump", kurios finalininkų: Alice Mulder (Nyderlandai), Annos Kiszkos (Lenkija), Barbaros Beke (Vengrija) – I prizo laimėtoja, Elyssos Padillo (Kanada), Ingos Dagilės (Lietuva), Jolitos Puleikytės (Lietuva) – III prizo laimėtoja, Zhao Zhao (Kinija) – II prizo laimėtojas – paroda, eksponuojama virtualiojoje "IRGIgalerijoje", ragina žiūrovus visą dėmesį sutelkti į profesionalų kurtas iliustracijas. Ir tik jas.

Šventė akims

"Bienalę vadiname iliustracijų švente. Siekiame parodyti šią vizualiąją kryptį kaip meno rūšį, kuri gali džiuginti ir būdama nuo nieko nepriklausoma. Norime išlaisvinti iliustraciją nuo kontekstų, pateikti grynas spalvas ir siužetus. Bienalės idėja kilo iš natūralus poreikio atšvęsti iliustracijų meną, kurio gausa galime pasidžiaugti ir Lietuvoje", – sako bienalės kuratorė, grafikos dizainerė Miglė Ceinorytė.

Alice Mulder. Mind Travel series.

Tiek lietuvių, tiek užsienio iliustracijų kūrėjai išsiskiria savitais istorijų pasakojimo būdais: originaliu vizualinės raiškos stiliumi, netikėtais kompoziciniais sprendimais, estetikos pajauta. Tai ryškiai atsiskleidžia virtualiojoje "IRGIgalerijoje" surengtoje parodoje, kurioje eksponuojamuose darbuose kiekvienas menininkas ieškojo bienalės temos "Jump" (liet. "Šuolis") reikšmės.

Norime išlaisvinti iliustraciją nuo kontekstų, pateikti grynas spalvas ir siužetus.

"Tema neįpareigojanti, abstrakti, laisvai interpretuojama. Ja kvietėme iliustruotojus pristatyti ir jau sukurtus darbus, ne tik kurti naujus", – pastebėjo kuratorė.

Tema neturėjusi apriboti, priešingai – drąsino pristatyti savo kūrybą tokią, kokia ji yra. "Norėjosi, kad tos stalčiuose gulinčios iliustracijos, galbūt dar neradusios savo vietos knygose, žurnaluose ar kitur, iš jų imtų ir iššoktų", – pabrėžia M.Ceinorytė.

Temos interpretacijų buvo labai įvairių – nuo kosmoso, supančios aplinkos, socialinių medijų (ir socialinių problemų) iki vaikystės, meilės, žinoma, ir pandeminės kasdienybės. "Tačiau kai kurių menininkų pasirinktų temų rimtumas nustebino. Išskirčiau II prizo laimėtoją, kūrėją iš Kinijos Zhao Zhao, kuris darbuose nagrinėjo sudėtingas vaikų ir tėvų santykių, vaikų švietimo problemas", – pastebėjimais dalijasi M.Ceinorytė.

Anna Kiszka. Above.

Nelengva užduotis

Pagrindinėje tarptautinės Kauno iliustracijų bienalės parodoje, kuri iki birželio 20 d. eksponuojama VDA KF galerijoje (Muitinės g. 2, Kaunas), dalyvauja daugiau nei 70 menininkų, o virtualiojoje "IRGIgalerijoje" pristatomi septyni bienalės finalininkai. Juos  rinkusiai tarptautinei profesionalų komisijai – Lienai Bondarei (Latvija), Linai Itagi (Lietuva), Natalijai Romaniuk (Lenkija), Markui Kekishevui (Estija), Rolandui Rimkūnui (Lietuva) – teko nelengva užduotis, nes reikėjo rasti atsakymus į klausimus: kaip įvertinti tokios abstrakčios temos aktualumą ir interpretaciją? Kas yra originalumas ir kūrybiškumas? Ar techniškumas tikrai toks svarbus?

"Savo sričių profesionalai jaučia, žino ir geba įvertinti, kurie kūriniai gali sukelti žiūrovui reakciją, išprovokuoti emociją, o gal – netgi įkvėpti kurti", – sako bienalės kuratorė.

Parodoje pristatomų finalininkų geografija plati – Lietuva, Lenkija, Vengrija, Nyderlandai, Kanada, Kinija, tokia pat plati, įvairi, skirtinga yra ir jų kūryba. "Tačiau nesinorėtų teigti, kad šio skirtingumo priežastis yra geografinė. Dabar iliustruotojai iš viso pasaulio gali būti labai arti vienas kito per socialinius tinklus ir mokytis technikos, semtis įkvėpimo, netgi interpretuoti vieni kitų kūrybą. O tai ypač įdomu tyrinėti "Instagram" platformoje", – atskleidžia M.Ceinorytė.

Septyni finalininkai

I prizo laimėtojos B.Beke iliustracijos atveria erdvę žiūrovo asmeniniams išgyvenimams, šiek tiek sugrąžindamos jį laiku atgal – į dėl pandemijos sukaustytą pasaulį, griežtą karantiną, keturių namų sienų monotoniją. Žiūrovas nesunkiai gali susitapatinti su pagrindiniu iliustracijų personažu ir jo patyrimais.

Pirmos vietos laimėtoja Barbara Beke. Pandemic stay home club.

Sudėtingų jausmų kupini ir I.Dagilės kūriniai, kuriuose menininkė atsigręžia į skaudžią holokausto temą. Kūrėjos iliustracijos emocionaliai paveikios ir jautrios.

II prizo laimėtojas Zhao Zhao, kaip apibūdino bienalės kuratorė, darbuose gilinosi į vaikų ir tėvų santykių, vaikų švietimo problemas. Kurdamas iliustracijas sudėtinga tema, menininkas pasirinko itin subtilią vizualinę raišką, kurioje dominuoja supaprastintas piešinys, minkštos pastelinės spalvos, neperkrauta kompozicija.

Antros vietos laimėtojas Zhao Zhao. On Children.

III prizo laimėtojos Jolitos Puleikytės iliustracijose – abstrahuoti supančios kasdienės aplinkos motyvai, iš kurių kuriamos kiek siurrealistiškos kompozicijos. Siurrealizmas artimas ir Annai Kiszkai, kurios iliustracijos sužavi savita menininkės estetikos pajauta ir darbuose atsiveriančiu sapnų pasauliu.

Trečios vietos laimėtoja Jolita Puleikytė. Gravitacija-ilgis-plotis-tūris.

Iš sapnų į realybę nukelia Elyssos Padillo kūriniai, kuriuose ji į įprastus dalykus žvelgia iš neįprastos perspektyvos. Menininkės iliustracijos kupinos spalvų ir formų dinamikos. Alice Mulder kūrinių pagrindinis personažas – kiekviena įprasta (o gal ir ne visai) diena. Jos iliustracijas papildo tekstas, todėl menininkės darbai primena dienoraštį, kuriame saugomos pačios svarbiausios akimirkos.

Norėtųsi, jog tarptautinė Kauno iliustracijų bienalė taptų dar viena tradicija kūrybiškumo nestokojančiame Kaune. "Viliamės, kad su metais ir patirtimi, bienalės parodos ir veiklos plėsis, tokiu būdu iliustracija, kaip žanras, ir iliustruotoja(-s), kaip profesija, taps pažįstama ir įdomi daug didesnei auditorijai", – ateities planais pasidalija bienalės kuratorė.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių