- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nors vėjo jėgainių parko statyboms jūroje dedama „vasiukų“ etiketė, panašu, kad parką bus stengiamasi žūtbūt pastatyti, nes yra įsipareigojimas Europos Sąjungai.
Ambicingi pasirengimo planai
Energetikos ministro Žygimanto Vaičiūno teigimu, į maždaug 700 megavatų vėjo jėgainių parką jūroje būtų investuojama daugiau nei vienas milijardas eurų.
Vėjo jėgainių parkas būtų jūroje netoli Latvijos sienos, maždaug už 42–44 km nuo Klaipėdos ir 30 km nuo Palangos.
Pagal dabar sudėliotą planą iki 2023 m. turėtų būti pasirengta jos statybai ir paskelbtas investuotojo aukcionas. 2028 m. vėjo elektrinių parkas jau turėtų pradėti veikti.
Inercija, kuri buvo Baltijos jūroje dėl vėjo jėgainių statybos, pajudės pakankamai sparčiai.
Pagal parengtą grafiką, kitais metais turėtų prasidėti Specialaus plano ir poveikio aplinkai vertinimo rengimo procedūros. 2021 ir 2022 m. taip pat būtų atliekami įvairūs jūros tyrimai. Dar šiemet Seimas turėtų patvirtinti įstatymų pakeitimus, kurie susiję su vėjo jėgainių parko Baltijos jūroje statyba.
Energetikos ministras Ž.Vaičiūnas teigė, kad prie Lietuvos krantų būtų statomos šiuo metu pačios efektyviausios vėjo jėgainės, kurių vienos galia yra 12 megavatų. Pagal bendrą planuojamo parko dydį ir vienos jėgainės galią išeitų, kad būtų pastatyta apie 60 atskirų vėjo jėgainių.
Žygimantas Vaičiūnas / Redakcijos archyvo nuotr.
Energetikos ministras Ž.Vaičiūnas teigė, kad prie Lietuvos krantų būtų statomos šiuo metu pačios efektyviausios vėjo jėgainės, kurių vienos galia yra 12 megavatų. Pagal bendrą planuojamo parko dydį ir vienos jėgainės galią išeitų, kad būtų pastatyta apie 60 atskirų vėjo jėgainių.
Vėjo jėgainių parkas būtų bendros Lietuvos energetikos sistemos, kuri bus sinchronizuota su Europa, dalimi. Pagal pasirašytą sutartį tarp Lietuvos ir Lenkijos iki 2025 m. Baltijos jūros dugnu planuojama nutiesti elektros liniją „Harmony Link“. Ši linija leis Lietuvai prisijungti prie Europos elektros tinklų.
„Harmony Link“ linija iš Baltijos jūros Lietuvoje įjungtų ties Darbėnais. Greičiausiai čia būtų atvesti ir iš Baltijos jūros jėgainių parko pagamintos elektros energijos kabeliai.
Ž.Vaičiūno teigimu, vėjo jėgainių parkas jūroje patenkintų apie 25 proc. Lietuvos elektros energijos poreikio.
Uoste kurtų jėgainių bazę
Vėjo jėgainių parkas ypač reikšmingas būtų Vakarų Lietuvos regionui. Žadama, kad jis sukurtų apie 1 400 tiesioginių ir šalutinių darbo vietų.
Ž.Vaičiūnas tikino, kad vėjo jėgainių parko statyba duotų pajamų ir Klaipėdos uostui. Jame būtų kuriama su vėjo jėgainių parko statyba susijusi veikla.
Laivams su įranga priimti uoste reikėtų ir apie 15 ha teritorijos su tvirta danga bei apie 800 m ilgio krantinių. Pagal Belgijos Ostendės uosto pavyzdį vėjo jėgainių bazėje uoste būtų ne tik iškraunama įranga iš laivų, bet surenkami komponentai, vykdoma netgi gamyba.
Vėjo jėgainių priėmimo, surinkimo infrastruktūra Klaipėdos uoste turėtų būti parengta iki 2023 m. vasario 1 d., kad, skelbiant investuotojo aukcioną, būtų aiški logistikos schema. Vėjo jėgainių statybos bazė uoste būtų rengiama Uosto direkcijos ir jos operatorių lėšomis.
Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacijos prezidentas Vidmantas Dambrauskas teigė, kad Klaipėdos uoste yra mažiausiai keturios teritorijos, kur galėtų vykti vėjo jėgainių statybai reikalinga krova ir veikla. Jis pažadėjo, kad, jei reikės, uosto bendrovės netgi susikooperuos.
Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacija norėtų, kad Energetikos ministerija informuotų, kokio konkretaus pajėgumo reikės. Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija šiemet iki rugsėjo įpareigota parengti analizę apie galimas laivų su vėjo jėgainių priėmimo, surinkimo vietas uoste. Lietuvos laivų statytojų ir remontininkų asociacijos prezidentas Arnoldas Šileika pareiškė, kad su vėjo jėgainėmis susijusią papildomą veiklą galėtų atlikti ir Klaipėdos uosto laivų statybos ir remonto bendrovės.
„Visi darbai ir pridėtinės vertės turi būti išanalizuotos, alternatyvos įvertintos, kad galėtume vykdyti tokį projektą“, – teigė Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius Algis Latakas.
Visi darbai ir pridėtinės vertės turi būti išanalizuotos, įvertintos alternatyvos, kad galėtume vykdyti tokį projektą.
Vėjo jėgainių gausa Baltijoje
Ž.Vaičiūno nuomone, Klaipėdos uoste atsiradusi vėjo jėgainių priežiūros bazė ateityje taip pat galėtų priimti laivus, gaminti komponentus vėjo jėgainių parkų statyboms Latvijos ar Estijos vandenyse.
Vėjo jėgainių statybos perspektyvos Baltijos jūroje, anot Ž.Vaičiūno, yra didžiulės. Dabar jau visi sujudo. Neseniai apie didžiulių vėjo jėgainių parkų statybą Gdansko įlankoje prabilo Lenkija. Lietuviams nereikėtų tikėtis ką nors daryti Lenkijoje, nes jie viską žada daryti savo jėgomis.
Algis Latakas / Redakcijos archyvo nuotr.
Šiuo metu Baltijos jūroje yra vos 2 gigavatų vėjo jėgainių galios parkai, o Šiaurės jūroje jau yra 18 gigavatų bendros galios parkai. Iki 2030 m. numatyta Baltijos jūros vėjo jėgainių parkų galią išplėsti iki 14 gigavatų, o iki 2050 m. – net iki 83 gigavatų.
Anot Ž.Vaičiūno, vėjo jėgainių parkai jūroje turės būti statomi, nes toks yra atskirų valstybių, taip pat ir Lietuvos, įsipareigojimas Europos Sąjungai.
„Pagal pateiktus energetikos plėtros planus Europos Komisija vertina atskirų valstybių pažangą. Tai bus daroma iki 2030 m, o greičiausiai ir iki 2050 m. Inercija, kuri buvo Baltijos jūroje dėl vėjo jėgainių statybos pajudės pakankamai sparčiai“, – komentavo energetikos ministras Ž.Vaičiūnas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Tarp daugiabučių Debreceno kvartale – nemalonus vaizdelis
Debreceno kvartale tarp daugiabučių namų esančioje žalioje pievoje – dar vienas šiukšlynas. Įvairias buitines atliekas iš perpildytų šiukšlių konteinerių veikiausiai išnešioja sparnuočiai, o kart...
-
Dainų šventės šimtmečiui paminėti doviliškiai pasodino ąžuoliukus
Dainų šventės šimtmečio progai paminėti doviliškiai savaitgalį sodino ąžuolus. Vienas ąžuoliukas buvo skirtas specialiai Dainų šventės paminėjimui, o kitus ąžuoliukus talkininkai sodino Dovilų centre pačių žmonių ...
-
Kariškius uostamiestyje autobusais veš nemokamai2
Siūloma tarptautinių pratybų „Baltijos operacija 2024“ konferencijos metu renginio dalyviams reguliaraus susisiekimo maršrutų autobusais važiuoti nemokamai. ...
-
Klaipėdiečiai aktyviai mokosi užsienio kalbų: tarp aktualių – ir turkų kalba
Klaipėdiečiai aktyviai mokosi įvairių kalbų, o populiarumo viršūnėje šiuo metu – anglų kalba. Tačiau ne mažiau aktualios ir ispanų, prancūzų ir net turkų kalbos. ...
-
Maisto atliekų rūšiavimas Klaipėdoje: kokios pagrindinės klaidos?20
Nuo balandžio 2 d. Klaipėdos miesto gyventojai buvo pakviesti pradėti maisto atliekų rūšiavimą. Klaipėdiečių aktyvumas maloniai nustebino – per pirmąją savaitę surinkta virš 5 tonų maisto likučių, o šią savaitę jau 8...
-
Klaipėdoje – gelbėtojų atranka: kandidatų laukia netradicinis darbo pokalbis1
Darbą paplūdimiuose Klaipėdos gelbėtojai pradės birželį, bet dabar vyksta atranka ir ji netradicinė – vietoje darbo pokalbio kandidatai turi šokti į baseiną. Tarp norinčiųjų gelbėti ne tik moksleiviai ir studentai, bet ir baigiantys ...
-
Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras pasikeitė neatpažįstamai35
Šiandien išaušo klaipėdiečių ilgai laukta diena – duris lankytojams po rekonstrukcijos atvers Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras. Penkerius metus be savo namų dirbę teatralai kvies ne tik mėgautis pastatymais, bet ir įve...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
Klaipėdoje baigti Baltijos prospekto sankryžos rekonstrukcijos darbai6
Klaipėdoje pabaigti Baltijos prospekto, Šilutės plento ir Vilniaus plento žiedinės sankryžos rekonstrukcijos darbai, pranešė miesto savivaldybė. ...
-
„Vaidila“ baigs savo gyvavimą: iškils modernus statinys53
Jau pirmadienį buvęs kino teatras „Vaidila“ baigs savo gyvavimą – tądien prasidės pastato griovimas. Šioje vietoje iškils naujas, modernus statinys. ...