- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija pripažinta vienašališkai ir neteisėtai nutraukusi sutartį ir turės atlyginti statybininkams.
Ginčas dėl atmušų
Po daugybės teismų, kur svarstyklės krypdavo tai į vieną, tai į kitą pusę, vasarį Uosto direkcija Lietuvos Aukščiausiajame Teisme pralaimėjo nuo 2018 m. užsitęsusį ginčą.
Po Lietuvos Aukščiausiojo Teismo sprendimo Lietuvos apeliacinis teismas balandžio 6 d. priėmė Latvijos bendrovei „BMGS“ palankų sprendimą. Jis iš Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos priteisė atlyginti 175 tūkst. 599 eurus nuostolių, 8 procentų metinių palūkanų ir per 16 tūkst. eurų bylinėjimosi išlaidų.
Bylinėjimasis vyko dėl dar 2016 m liepos 5 d. sudarytos rangos sutarties. Pagal ją „BMGS“ laimėjusi viešąjį pirkimo konkursą Klaipėdos uoste rekonstruoti 67 ir 68 krantines.
Vykstant darbams Uosto direkcija paprašė, kad „BMGS“ pakeistų jau numatytas uosto krantinių laivų švartavimo atmušas kitokiomis. Kai „BMGS“ atsisakė tai daryti, Uosto direkcija 2017 m. kovą nupirko atmušas iš kitos užsienio kompanijos.
Taikė naujesnes technologijas
Ginčas teismuose vyko dėl to, ar teisingai pasielgė Uosto direkcija, kai po konkurso, jau vykdant sutartį, sumanė pakeisti krantinių atmušų tipą.
Ji formaliai buvo pateikusi „BMGS“ komercinį pasiūlymą dėl naujų atmušų. Tai ir sukėlė abejonių teismuose – kodėl latvių kompanija neteikė pasiūlymo. Buvo konstatuota, kad ji nebeturėjusi realios galimybės pateikti naujo komercinio pasiūlymo, nes krantinių atmušos jau buvusios užsakytos iš kitos kompanijos.
Yra ir kita pusė. Uosto krantinių rekonstrukcija susijusi su itin didele svarba laivybai, kuri yra brangi, reikalauja, kad uosto rekonstrukcijai būtų naudojamos laikmetį ir technologijas atitinkančios naujausios medžiagos.
Manyta, kad valstybės įmonė tiek pagal juridines, tiek pagal verslo nuostatas turėjusi teisę keisti krantinių atmušas. Tai ji darė norėdama suvienodinti visas uosto atmušas. Todėl pradžioje teismai konstatavo, kad tą daryti buvę svarbių priežasčių.
Skirtingas teismų požiūris
Klaipėdos apygardos teismas 2019 m. balandžio 30 d. priteisė, kad Uosto direkcija turės atlyginti „BMGS“ 36 tūkst. eurų nuostolį su 8 proc. palūkanomis. 2020 m. balandžio 9 d. Lietuvos apeliacinis teismas priėmė sprendimą, palankų Uosto direkcijai. Jis ne tik panaikino priteistą 36 tūkst. eurų nuostolį, bet nurodė, kad „BMGS“ Uosto direkcijai turi atlyginti teismo išlaidas.
Viskas apsivertė po 2021 m. vasario 24 d. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo nutarties, kuri panaikino Lietuvos apeliacinio teismo 2020 m. balandžio 9 d. sprendimą. Jis kvalifikavo, kad Uosto direkcijos veiksmai dėl vienašališko sutarties pakeitimo buvo neteisėti, neatitiko tų sąlygų, kurios buvo numatytos viešojo pirkimo procese.
Byla iš naujo grąžinta nagrinėti Lietuvos apeliaciniam teismui, kuris 2021 m. balandžio 6 d. ir nusprendė „BMGS“ išlaidas ir nuostolius perkelti Uosto direkcijai. Teismas visiškai patenkino „BMGS“ ieškinį – priteisė ne tik patirtas išlaidas, bet ir nurodytą dėl sutarties keitimo negautų pajamų dydį.
Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos vadovas Algis Latakas teigė, jog nepaisant to, kad byla buvo pralaimėta ir teks sumokėti latviams negautas pajamas, apibendrinus uostas iš to laimėjo.
Atsisakius seno tipo atmušų ir įsigijus naujas buvo ne tik pagerinta uosto krantinių technologija, bet viską įvertinus dar pasiektas ir bendras teigiamas finansinis balansas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Klaipėdoje baigti Baltijos prospekto sankryžos rekonstrukcijos darbai
Klaipėdoje pabaigti Baltijos prospekto, Šilutės plento ir Vilniaus plento žiedinės sankryžos rekonstrukcijos darbai, pranešė miesto savivaldybė. ...
-
„Orlen Lietuva“ atlygino 146 tūkst. eurų į jūrą išsiliejusios naftos sukeltą žalą3
Naftos importo ir perdirbimo bendrovė „Orlen Lietuva“ teigia atlyginusi aplinkosaugininkų nustatytą 146,4 tūkst. eurų žalą, kai vasario pradžioje Baltijos jūroje ties Būtingės naftos terminalu išsiliejo beveik 2 tonų naftos. ...
-
Lietuvos jūrų muziejaus turo Aukštaitijoje startas – Utena
Lietuvos jūrų muziejus 45-ąjį sezoną pradeda įspūdingu projektu „Su jūra mes didesni“, kuris iki rudens jūrinės Lietuvos idėjas skleis labiausiai nuo Baltijos nutolusiame regione – Aukštaitijoje. ...
-
Lauko džiovyklos prie daugiabučių namų – aktualios?16
Lauko džiovyklos prie daugiabučių namų uostamiesčio gyventojams – vis dar aktualios. Tačiau daugelyje kiemų jos pamažu naikinamos, kadangi prioritetas teikiamas mašinų vietų, vaikų žaidimų aikštelių, suoliukų, žaliųjų plot...
-
Klaipėdiečius siutina kriokiantys automobiliai17
Uostamiesčio gyventojams įgriso naktimis triukšmingais automobiliais važinėjantys ir ramybės neduodantys jaunuoliai. Pareigūnai tikina, kad triukšmą keliančios modifikuotos automobilių išmetimo sistemos ne visais atvejais neatitin...
-
Klaipėdos kapinėse įjungtas vandens tiekimas4
Artimųjų amžinojo poilsio vietas lankantys klaipėdiečiai jau gali naudotis vandens čiaupais. Prižiūrėtojai įjungė vandens tiekimą Lėbartų ir Joniškės kapinėse. ...
-
Klaipėdoje planuojama rekonstruoti miesto polikliniką4
Klaipėdos savivaldybė pasirašė sutartį su įmone „Synergy Solutions“, kuri parengs 1979 metais uostamiestyje pastatytos poliklinikos kapitalinio remonto techninį projektą. ...
-
Jaunieji uostamiesčio ambasadoriai
Septintą kartą Klaipėdos turizmo informacijos centras organizavo „Jaunųjų gidų mokyklėlę“ arba užsiėmimų ciklą „Jaunasis Klaipėdos ambasadorius“, skirtą jaunesniųjų klasių vaikams. Kadangi šiemet mieste paskelbti...
-
Klaipėdiečiai: ant šaligatvių virsta medžiai7
Draudimas kirsti ar genėti medžius įsigaliojo nuo kovo vidurio. Tad uostamiestyje iki šios datos jau turėjo būti viskas iškirsta ir išgenėta. Tačiau klaipėdiečiai stebisi virš šaligatvių pavojingai pasvirusiais ir b...
-
Klaipėdos savivaldybės pastate – darbuotojų evakavimo pratybos2
Klaipėdos savivaldybės administracijos pastate, esančiame Liepų gatvėje, vyko darbuotojų evakavimo pratybos. Jų metu pastate buvo imituotas gaisras, sklido dūmai. Pasigirdus garsiniams signalams, žmonės evakavosi iš pastato į sutartą vietą ...