- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Baltijos jūros regione bręsta didžiulis skandalas dėl netinkamai panaudotos ES paramos vystant jūrų keltų linijas.
Milijoninis linijos rėmimas
Vienas iš Baltijos jūros ypatumų yra tai, kad čia ypač smarkiai išvystytas jūrų keltų linijų tinklas.
Iki pandemijos jūrų keltų linijų apkrovimas nuolat augo. Per visus Baltijos uostus, panašiai kaip Klaipėdoje, nusirito jūrų keltų didinimo banga. Juos lydėjo uostų infrastruktūros plėtra, kuriems, panašiai kaip ir Klaipėdoje, dalis pinigų buvo skiriama ir iš ES programų.
Didžiulę paramą gavo Lenkija kartu su Švedija dėl Svinouiscio – Istado linijos vystymo.
2017 m. buvo pasirašyta net 130 mln. eurų sutartis.
Keltai: „Polferries“ ir „Unity Line“ laivai Svinouiscio uoste.
Už tuos pinigus Istade turėjo būti sutvarkytos dvi krantinės, įrengta dujų pildymo stotis, pritaikyta priimti du didelius iki 228 metrų ilgio jūrų keltus. Juos taip pat su parama įsipareigojo pastatyti Lenkijos laivybos kompanija „Polska Zegluga Baltycka“ arba „Polferries“.
Parama jūrų keltų statybai siekė per 100 mln. eurų.
Laivų statybos sustojo
Švedijos Istado uosto administracija atnaujino krantines. Tam ji išleido 950 mln. Švedijos kronų (apie 94 mln. eurų). Iš jų 250 mln. Švedijos kronų arba apie 25 mln. eurų sudarė ES parama.
Tačiau nauji keltai tarp Švedijos ir Lenkijos taip ir nepradėjo plaukioti.
Abu jūrų keltai turėjo būti statomi pačioje Lenkijoje – vienas Ščecine, kitas Kolobžege. Ščecine pradėtas statyti laivo kylis ir darbai sustojo. Kolobžege jis net nepradėtas statyti, toliau projektavimo čia niekas nepažengė.
Partneriai: Istado uostas įvykdė savo programą, bet to paties nesulaukė iš partnerių Lenkijoje.
Dėl to, kad nevyksta laivų statyba, kaltinama laivybos kompanija. Ji prasidėjus pandemijai susidūrė su sunkumais ir nesugebėjo surasti laivų statybai reikalingų savos dalies pinigų.
Blogiausia yra tai, kad minėta Lenkijos laivybos kompanija yra valdoma valstybės. Dėl joje įvykusio skandalo dėl nepradėtų laivų statybos surastas ir „iešmininkas“ atleistas kompanijos „Polska Zegluga Baltycka“ prezidentas Piotras Redmerskis.
Grasina susigrąžinti paramą
Ši istorija Lenkijoje tapo rimta problema, kurios negali pajudinti nei Lenkijos infrastruktūros, nei Jūrų transporto ministerijos.
Pandemijos metu užstrigusios jūrų keltų statybos nepavyksta atnaujinti, nors laivų statybos daliai išleista per 12 mln. zlotų (per 2,5 mln. eurų). ES jau grasina atsiimti finansinį šio projekto įnašą.
Norai: „Polferries“ planavo atnaujinti jūrų keltus. Bet koją kiša pandemija.
Finansavimas gali būti atimtas ir iš Istado miesto administracijos, kuri yra uosto savininkė, nors ši ir įvykdė savo įsipareigojimo dalį – ir krantines sutvarkė, ir dujų degalinę laivams įrengė.
Neseniai ES pareikalavo iš laivybos kompanijos „Polferries“ garantijų, kad dujomis varomi keltai į eksploataciją bus įvesti iki 2024 m. Lenkijos infrastruktūros ministerija ėmėsi tarpininkavimo ir garantavo, kad keltai iki to laiko bus pastatyti. Tačiau nėra nurodyta jokių šaltinių, iš kur bus paimta jų statybai koofinansuoti reikalinga dalis pinigų. Laivybos kompanija yra menkos. Jos 2020 metų pelnas siekė vos 22 mln. zlotų (apie 4,8 mln. eurų).
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Tarp daugiabučių Debreceno kvartale – nemalonus vaizdelis6
Debreceno kvartale tarp daugiabučių namų esančioje žalioje pievoje – dar vienas šiukšlynas. Įvairias buitines atliekas iš perpildytų šiukšlių konteinerių veikiausiai išnešioja sparnuočiai, o kart...
-
Pamario prakeiksmas: žuvininkystės ūkiai nebeapsigina nuo kormoranų12
Kormoranai – pamario prakeiksmas. Žuvininkystės ūkis Kintuose nebeišmano, kaip atremti šių paukščių atakas. Kormoranai būriais puola į tvenkinius ir gvelbia ten auginamą žuvį, ypač mėgsta karpius. Žuvininkai sako i&scar...
-
Dainų šventės šimtmečiui paminėti doviliškiai pasodino ąžuoliukus
Dainų šventės šimtmečio progai paminėti doviliškiai savaitgalį sodino ąžuolus. Vienas ąžuoliukas buvo skirtas specialiai Dainų šventės paminėjimui, o kitus ąžuoliukus talkininkai sodino Dovilų centre pačių žmonių ...
-
Kariškius uostamiestyje autobusais veš nemokamai7
Siūloma tarptautinių pratybų „Baltijos operacija 2024“ konferencijos metu renginio dalyviams reguliaraus susisiekimo maršrutų autobusais važiuoti nemokamai. ...
-
Klaipėdiečiai aktyviai mokosi užsienio kalbų: tarp aktualių – ir turkų kalba5
Klaipėdiečiai aktyviai mokosi įvairių kalbų, o populiarumo viršūnėje šiuo metu – anglų kalba. Tačiau ne mažiau aktualios ir ispanų, prancūzų ir net turkų kalbos. ...
-
Maisto atliekų rūšiavimas Klaipėdoje: kokios pagrindinės klaidos?23
Nuo balandžio 2 d. Klaipėdos miesto gyventojai buvo pakviesti pradėti maisto atliekų rūšiavimą. Klaipėdiečių aktyvumas maloniai nustebino – per pirmąją savaitę surinkta virš 5 tonų maisto likučių, o šią savaitę jau 8...
-
Klaipėdoje – gelbėtojų atranka: kandidatų laukia netradicinis darbo pokalbis1
Darbą paplūdimiuose Klaipėdos gelbėtojai pradės birželį, bet dabar vyksta atranka ir ji netradicinė – vietoje darbo pokalbio kandidatai turi šokti į baseiną. Tarp norinčiųjų gelbėti ne tik moksleiviai ir studentai, bet ir baigiantys ...
-
Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras pasikeitė neatpažįstamai35
Šiandien išaušo klaipėdiečių ilgai laukta diena – duris lankytojams po rekonstrukcijos atvers Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras. Penkerius metus be savo namų dirbę teatralai kvies ne tik mėgautis pastatymais, bet ir įve...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
Klaipėdoje baigti Baltijos prospekto sankryžos rekonstrukcijos darbai6
Klaipėdoje pabaigti Baltijos prospekto, Šilutės plento ir Vilniaus plento žiedinės sankryžos rekonstrukcijos darbai, pranešė miesto savivaldybė. ...