Naktį Klaipėdoje – nelegalių taksi šou

Naktį Klaipėdoje pilna į taksi panašių automobilių. Jų vairuotojai klientų tyko prie girdyklomis vadinamų gėrimų parduotuvių, lošimo namų, naktinių klubų, bet daugiausia jų galima pamatyti Žvejų gatvėje, kur visą parą arba iki paryčių veikia pasilinksminimo įstaigos.

Vilionės stebina

Kai pavargęs nuo linksmybių ir svaigalų žmogus susiruošia namo, jam nelabai svarbu, kas jį veža – taksistas, pavežėjas ar nelegalas.

Sužinoti, kaip atrodo nelegalūs vežėjai, Klaipėdoje pakanka tik valandėlės.

Vėlų vakarą uostamiesčio gatvėse dienraščio "Klaipėda" žurnalistai jų pamatė daugybę.

Klientų viliojimo būdai – labai skirtingi, kartais tik žinovai gali pasakyti, kad tai būtent šešėlinės ekonomikos atstovas.

Automobilis su didele "centriuko" bangas gaudančia antena ir vienintele balta raide "T" ant keleivio durelių; automobilis, kurio priekinis langas iš tolo šviečia ryškiai mėlynu neono užrašu "Taksi"; mašina, ant kurios stogo ryškiai spindi oranžinis žiburys arba ant šono nupiešta linija baltų kvadratėlių, primenančių taksi simbolį; gerai žinomos Klaipėdos žmonėms taksi įmonės logotipais apklijuotas automobilis su visais taksi privalomais atributais, bet neturintis specialaus valstybinio numerio.

Tokių ir dar keisčiau atrodančių vežėjų mašinų Klaipėdoje – daugybė.

Jų vairuotojai daugiausia užsidirba penktadienio ir savaitgalio naktimis, kai apie 23 val. iš miegamaisiais vadinamų mikrorajonų klaipėdiečiai traukia į centrą linksmintis, o gilią naktį ieško, kas galėtų parvežti namo.

Legaliai dirbantys taksistai tikino, kad būtent tokius automobilius vairuojantieji neturi skaitiklių ir iš klientų lupa keliskart didesnę kainą nei dirbantieji teisėtai.

Įkaušę klientai tokiems neretai kimba į atlapus arba bando pabėgti nesumokėję.

Oficialiu taksi nuvažiuoti į atokiausio pietinės dalies mikrorajono iki centro daugiausia kainuoja apie aštuonis eurus, o nelegalai be 20 eurų nepajuda iš vietos.

Laukia vidurnakčio

Sausio 17-osios vakarą, apie 22 val. nelegalius primenantys vežėjai ėmė rikiuotis pelną nešančiose vietose.

Debreceno gatvėje, kur prie prekybos centro įsikūrusi naktinė gėrimų parduotuvė, stovėjo keli taksi įmonės ženklais išmarginti automobiliai.

Prie jų prisiglaudė ir juoda mašina, kurios variklio dangtis buvo dekoruotas eile baltų kvadratėlių, primenančių taksi simbolį.

Aurimo Skirmanto nuotr.

Priekiniame šios mašinos lange švietė akį rėžiantis užrašas "Taksi".

Prie prekybos centro "Grandus" Taikos prospekte taip pat kažko laukė keli automobiliai su šviečiančiais užrašais priekiniame lange.

Kad jų vairuotojai gali sulaukti iškvietimų, byloja ant jų automobilių stogų sumontuotos antenos.

Aikštelėje šalia autobusų stoties tą vėlų vakarą lūkuriavo kelios mašinos. Žmonės laukė autobusais atvažiuojančių savo artimųjų.

Tarp kitų automobilių stovėjo ir toks, kurį taip pat išskyrė ilga antena ant stogo. Kokias radijo bangas analizavo šios mašinos vairuotojas, galima tik spėlioti.

Žvejų gatvėje iki 23 val. taksi mašinų nebuvo daug, čia judėjimas prasideda po vidurnakčio, kai kavinių ir barų lankytojai įsilinksmina ir pradeda migruoti.

Tada šioje gatvėje pasirodo daugiausia taksi ir kitokių vežėjų automobilių.

Naudojasi svetimais lipdukais

Debreceno gatvėje, aikštelėje prie parduotuvės, stovėjo dar vienas keistas automobilis. Iš pirmo žvilgsnio – tarsi taksi įmonės mašina.

Apie tai bylojo užrašai ant automobilio, kurie skelbė įmonės "Švyturio taksi" pavadinimą, bei telefono numeriai, kuriais turėtų skambinti klientai, kviečiantys mašiną.

Be to, užrašas bylojo, kad tai, ko gero, pigiausias vežėjas mieste.

Tačiau šios mašinos valstybiniai numeriai – tokie kaip paprasto automobilio – trys raidės ir trys skaičiai baltame fone.

"Švyturio taksi" vadovė Laima Baškienė patikino, kad sutartį su įmone sudarę vairuotojai visi iki vieno mašinas yra pažymėję taksi ženklinti privalomais valstybiniais numeriais.

"Gali būti, kad tai buvusio mūsų darbuotojo arba pardavusio kažkokiam asmeniui mašina. Mes neturime galių priversti juos panaikinti įmonės ženklus. Skambiname jiems, bandome įkalbėti nulupti lipdukus, bet nieko padaryti negalime. Juk į atlapus nekibsime. Padėtis tokia, kad šie žmonės sudaro mums didžiulę konkurenciją, bet jų kol kas niekas nesuvaldo", – piktinosi L.Baškienė.

Įmonės vadovė tikino ne kartą bandžiusi ieškoti teisybės, bet kol kas jai nepavyko sužinoti, kas galėtų sutramdyti duoną iš taksistų vagiančius nelegalus.

Bėga ir nuo antstolių

Vienas dėl nesąžiningos konkurencijos pasipiktinęs klaipėdietis taksi vairuotojas lenkė pirštus, kokių prievolių išvengia nelegaliai dirbantieji.

Legaliai dirbantieji kas pusmetį turi atlikti techninę automobilio apžiūrą, privalo už draudimą mokėti kur kas daugiau nei paprastas vairuotojas.

Taksi vairuotojas moka mokesčius, jis yra įpareigotas vežiotis pažymas, kad nėra priklausomas nuo svaigiųjų medžiagų, bei dokumentą apie teistumą.

Jo automobilis turi būti pažymėtas plafonu, specialiais geltonais valstybiniais numeriais.

Reidus organizuojame ir savaitgaliais, ir naktimis, ir labai anksti iš ryto.

Viduje būtinai turi veikti taksometras, matomoje salono vietoje padėta lentelė su vairuotojo vardu ir pavarde bei informacija apie vežimo tarifus.

Tikrintojas bet kurią akimirką gali nesunkiai patikrinti, ar nurodomi tarifai atitinka realybę.

Nelegaliai keleivius vežiojantys vyrai visų šių prievolių išvengia.

Ne vieną vadinamąjį nelegalą pažįstantis taksistas pasakojo, jog dalis jų turi reikalų su antstoliais, todėl yra suinteresuoti oficialiai būti bedarbiai, kad uždirbti pinigai nenukeliautų skoloms apmokėti ir antstolių darbui atlyginti.

Tokiems tikrintojų skiriamos baudos – nė motais, nes visi pinigai, kuriuos jie gauna iš kliento, yra tik jų.

Aurimo Skirmanto nuotr.

Mašina – įsigyta svetimu vardu, todėl, jei tikrintojas pabeldžia į langą reikalaudamas parodyti dokumentus, nelegalas iškelia vidurinį pirštą ir nurūksta savais keliais.

Versle – didelis šešėlis

"Aš manau, kad Klaipėdoje yra ne mažiau nei pusšimtis nelegalų. Kretingoje, Palangoje, Plungėje taksistai nežaidžia, patys susitvarko su tokiais, jėga varo juos lauk. Mūsiškiai leidžia greta pasistatyti mašiną, kartu rūko ir toleruoja nesąžiningą konkurenciją, – piktinosi vairuotojas. – Sistema paprasta – tie, kurie anksčiau dirbo taksi įmonėse, nusipirko "senus kibirus", išėjo iš įmonių, bet palaiko su buvusiais darbdaviais ryšius – gauna iš jų "eterį", tai yra moka už tai apie 80 ar 100 eurų per savaitę. Kaip įmonės fiksuoja šias pajamas, galima tik įsivaizduoti. Šešėlis, apie kurį kalba valdžia, mūsų versle yra labai didelis."

Viešosios įstaigos "Klaipėdos keleivinis transportas" Teisės ir administravimo departamento vadovas Julius Paulikas tikino, kad vežėjai kontroliuojami ir griežtos kontrolės rezultatai jau duoda vaisių.

"Draudžiama naudoti žodžio "taksi" šaknį arba su juo susijusius žodžių junginius. Jei mašina tik išmarginta panašiomis į kokios nors taksi įmonės logotipus spalvomis ar ornamentais, tektų dar įrodyti, kad tai aliuzija į paslaugų teikimą. Jei yra konkretūs ženklai su žodžiu "taksi" ar šachmatinė juosta, bet automobilis pažymėtas ne taksi numeriais, tai galima būtų vertinti kaip galimą pažeidimą. Tačiau vis tiek reikėtų vertinti viską ir žiūrėti, ar automobilio savininkas yra įregistravęs kokią veiklą, o gal naudoja savo reikmėms automobilį, kuriuo nebevykdo ankstesnės veiklos. Kontekstas yra labai svarbus", – tikino J.Paulikas.

Jis patvirtino, kad nelegalūs vežėjai atsisako vykdyti teisėtus "Keleivinio transporto" tikrintojų reikalavimus, dėl to net bylinėjamasi.

Jeigu įsitikinama, kad šis asmuo anksčiau yra vykdęs tokią veiklą, kad jis veža keleivius arba laukia klientų ten, kur nuolat jų laukia ir kiti vežėjai, o automobilio apipavidalinimas rodo, jog jis teikia taksi paslaugas, tai tampa įrodymais skiriant nuobaudą.

Suskubo tapti taksistais

Paskutinę praėjusių metų dieną pasikeitęs įstatymas smarkiai pakoregavo ir vežėjų statusą. Daugybė pavežėjų vėl tapo taksistais.

Tokį reikalavimą įvykdė ne tik atskiri vairuotojai, bet ir vežėjų bendrovės.

Anksčiau taksi įmonės galėjo teikti ir vežimo pagal užsakymą paslaugas. Nuo šių metų tokios galimybės nebeliko. Privalu pasirinkti taksi arba pavežėjo statusą.

Pavežėjais gali būti tik fiziniai asmenys, jiems sugriežtinti reikalavimai.

Jų automobiliai privalo būti pažymėti specialiu ženklu ant priekinio ir galinio automobilio lango, o vairuotojams būtinas dvejų metų vairavimo stažas.

Naujieji reikalavimai galioja nuo šių metų sausio 1-osios.

Juridiniai asmenys, turintys leidimą pavėžėjimo veiklai, nuo šių metų pradžios nebegali vykdyti nurodytos veiklos, nors leidimas ir nėra sustabdytas ar panaikintas.

Aurimo Skirmanto nuotr.

Klausimai – be atsako

Šio virsmo metu atsirado gudručių, kurių automobiliai – vis dar pažymėti taksi įmonės logotipais, tačiau jų valstybiniai numeriai yra privataus asmens – trys raidės ir trys skaičiai.

Taksi įmonėms privalomo valstybinio numerio jie neturi. Koks yra jų oficialus statusas, neaišku.

Panašu, kad šie vairuotojai tik prisidengia buvusio darbdavio ženklais ir veža keleivius nemokėdami jokių mokesčių.

Kodėl įmonės vadovas nereikalauja nulupti logotipų, kol kas nesuprantama. Matyt, čia taip pat galima įžvelgti materialinį interesą.

J.Paulikas teigė, jog pernai už neteisėtą paslaugų teikimą vežėjų nubausta perpus mažiau, tikėtina, kad tai lėmė supaprastintas būdas įteisinti veiklą.

Klaipėdoje yra asmenų, kurie nepakluso tikrintojams 20 ir daugiau kartų, kaskart už tai skiriamos baudos didėja ir gali siekti tūkstantį ar daugiau eurų.

Tikrina ne vieni

"Tikimės, kad pokyčiai nepadidins nelegalų skaičiaus. Reidus organizuojame ir savaitgaliais, ir naktimis, ir labai anksti iš ryto. Dažniausiai ir efektyviausiai dirbame su policininkais. Pareigūnai mums padeda tiek stabdant, tiek identifikuojant pažeidėjus. Vykdome bendrus reidus ir su Valstybine mokesčių inspekcija", – tikino J.Paulikas.

Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos vadovas Mindaugas Džermeika teigė, kad pareigūnai, ir dirbdami vieni, gali ir neretai patikrina vežėjams privalomus turėti dokumentus bei įsitikina, ar jie dirba teisėtai.

Komentaras

Vida Okuličienė, Klaipėdos AVMI Kontrolės departamento direktorė:

VMI duomenimis, per pastaruosius metus pavėžėjimo veiklą vykdančių Klaipėdos gyventojų skaičius išaugo 34 proc. Patikrinimais nustatyta, kad dažniausiai vežėjai neišduoda apskaitos dokumentų sumokėjus už paslaugą, taksi vairuotojai dažniausiai neįjungia taksometro, vienas jų naudojo neįregistruotą taksometrą. Nustatyta ir nelegalaus keleivių vežimo atvejų, keli tokie asmenys įkliuvo ne kartą.

Atlikus operatyvius penkių keleivių vežimo organizatorių patikrinimus nustatyta, jog daugiau kaip 6 tūkst. keleivių vežimo veiklą vykdžiusių asmenų galbūt nedeklaravo dalies 2017–2018 m. laikotarpiu gautų pajamų. Po papildomų VMI veiksmų mokesčių mokėtojai patikslino savo pajamų deklaracijas, o susidariusi bendra mokėtina mokesčių suma viršijo 111 tūkst. eurų.

Pernai iš gyventojų dėl galimų transportavimo, vežimo, transporto paslaugomis užsiimančių verslo atstovų mokestinių pažeidimų sulaukta daugiau nei 180 pranešimų, 2018 m. – apie 220, 2017 m. – apie 280 pranešimų.

Faktai ir skaičiai

2019 m. pavežėjų veiklą buvo įregistravę 580 klaipėdiečių,

taksi veiklą – 397.

2018 m. įregistruota pavežėjų – 385,

taksi veiklą – 365.

2019 m. VMI atliko 50 vežėjų patikrinimų,

surašyti 27 administracinių nusižengimų protokolai.

2019 m. užfiksuota per 70 nelegalių taksi paslaugų atvejų.

2018 m. tokių atvejų užfiksuota per 150.

2019 m. teisėtų tikrintojų reikalavimų nevykdė 50 vežėjų.

2018 m. tokių nepaklususiųjų buvo 120.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Liet.

Liet.  portretas
Dėl nelegalų kurie stovi žvejų gatvėje, juos kuruoja Auto punkto taksi akcininkai kurie duoda jiems eteri

reikia

reikia portretas
kaip facebuke grupe antitrikuojai suorganizoti grupe antisudiski taksi!!!!

Faktui

Faktui portretas
Dar vienas debilas!!!!
VISI KOMENTARAI 21
  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Orai
  • TV
    programa
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Facebook
  • Twitter
  • RSS

Galerijos

Daugiau straipsnių