Quantcast

Laukiamas jūros dujų terminalų proveržis

2023 m. jūrinėje srityje išsiskirs naujų dujų terminalų atidarymais, o pradžią tam davė pernai gruodžio antroje pusėje pradėjęs veikti Vilhelmshafeno terminalas Vokietijoje.

Klaipėdos ir Vilhelmshafeno panašumas

Vokietijos Vilhelmshafeno terminale dujas iš tanklaivių dujovežių priima FSRU įrenginys arba išdujinimo laivas "Hoegh Esperanza". Jo talpa 170 tūkst. kub. metrų.

Pagal šį skaičių "Hoegh Esperanza" yra Klaipėdos SGD terminalo išdujinimo laivo "Independence" analogas. Net ilgis ir plotis yra toks pat – 294 ir 46 metrai. "Hoegh Esperanza" yra šiek tiek "jaunesnis". Jis statytas 2018 m., "Independence" – 2014 m.

Duomenimis, pateiktais apie Vilhelmshafeno suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalą, jo pajėgumas bus 15,8 mln. tonų dujų per metus.

Kyla klausimas, kodėl Vilhelmshafeno SGD terminalas su tokio pat dydžio FSRU laivu bus gerokai pajėgesnis nei yra Klaipėdos SGD terminalas.

Klaipėdos SGD terminalo pajėgumas pateikiamas kubiniais metrais. Tai 3,75 mlrd. kub. metrų per metus. Skaičiuojant kubiniais metrais Vilhelmshafeno SGD terminalo pajėgumas sieks per 7,5 mlrd. Pateikiami duomenys, kad jo pajėgumą planuojama didinti iki 10 mlrd. kub. metrų. Kyla klausimas, kodėl Vilhelmshafeno SGD terminalas su tokio pat dydžio FSRU laivu bus gerokai pajėgesnis nei yra Klaipėdos SGD terminalas. Svarstoma galimybė ir atliekama apklausa, ar reikėtų Klaipėdos SGD terminalo pajėgumą papildomai išplėsti dar 2,5 mlrd. kub. metrų iki 6,25 mlrd. kub. metrų per metus.

Tiek Vilhelmshafeno terminalas laivą "Hoegh Esperanza", tiek Klaipėdos SGD laivą "Independence" nuomoja iš tos pačios Norvegijos "Hoegh" verslo grupės.

Išskirtinis Vilhelmshafeno SGD terminalo atsiradimo aspektas yra tai, kad jis pastatytas rekordiniais tempais per 194 dienas ir kainavo tik 65 mln. eurų.

Pradžia: išdujinimo laivas "Exemplar" jau atplaukė į Suomijos Inkoo SGD terminalą. "DW.com" nuotr.

Vokietijoje – 6 terminalai

Baltijos jūros regiono Liubmino vietovėje dar šį mėnesį planuojama atidaryti antrąjį Vokietijos SGD terminalą. Jame bus FSRU arba išdujinimo laivas "Neptune", kurio talpa 140 kub. metrų. Dėl mažesnio laivo Liubmino SGD terminalo 5,2 mln. tonų metinis pajėgumas ryškiai, tiksliau daugiau nei tris kartus skirsis nuo Vilhelmshafeno terminalo.

Vasarį Vokietijos Brunsbiutelio vietovėje prie Elbės upės planuojama atidaryti ir trečiąjį Vokietijos SGD terminalą. Brunsbiutelyje bus analogiškas kaip ir "Neptune" FSRU laivas "Argus". Brunsbiutelio SGD terminalo pajėgumas sieks apie 4 mln. tonų suskystintų gamtinių dujų per metus.

Be šių terminalų, Vokietija 2023 m. planuoja atidaryti dar tris SGD terminalus – Stadės vietovėje prie Elbės, Vilhelmshafene ir privatų, ne valstybės remiamą SGD terminalą jau minėtame Liubmine.

Visų šešių Vokietijos SGD terminalų metinis pajėgumas sieks apie 30 mlrd. kub. metrų. Per metus Vokietijoje sunaudojama apie 90 mlrd. kub. metrų gamtinių dujų. Trūkstamą kiekį Vokietija planuoja gauti vamzdynais iš Norvegijos.

Iš Rusijos per "Nord Stream" vamzdyną Vokietija per metus gaudavo 55 mlrd. kub. metrų dujų. Atidarant Vilhelmshafeno SGD terminalą Vokietijos ekonomikos ministras Robertas Habekas pareiškė, kad iš Rusijos nebeketinama pirkti dujų, net jei ji ir atstatytų "Nord Stream" vamzdyną.

FSRU laivų paklausa Europoje itin išaugo po agresyvių Rusijos veiksmų Ukrainoje ir "Gazprom" dujų naudojimo kaip spaudimo įrankio.

Naujų terminalų bumas

Be Vokietijos, 2023 m. Europoje planuojama pastatyti dar keletą SGD terminalų. Iki 2023 m. gruodžio SGD importo pajėgumą Europoje planuojama padidinti iki 250 mln. tonų per metus. 2022 m. šis pajėgumas siekė apie 40 mln. tonų.

Suomija planuoja netrukus paleisti SGD dujų terminalą Inkoo vietovėje. Jį aprūpins FSRU laivas "Exemplar", kuris po remonto jau yra atplaukęs į Suomiją. Inkoo SGD terminalo pajėgumas sieks 3,9 mln. tonų dujų per metus. Panašų terminalą Paldiskio vietovėje planuoja ir Estija. Tiek Inkoo, tiek Paldiskio SGD terminalus aprūpintų tas pats FSRU laivas "Exemplar". Tiesa, dėl to iškilo problemų, nes Suomijos dujų poreikiai yra dideli, užsiminta, kad FSRU laivas "Exemplar" galės aprūpinti Inkoo SGD terminalą. Gali būti, kad ateityje Estijai reikės ieškoti savo išdujinimo laivo.

FSRU laivų paklausa Europoje itin išaugo po agresyvių Rusijos veiksmų Ukrainoje ir "Gazprom" dujų naudojimo kaip spaudimo įrankio.

Jau yra paskelbta, kad 5,6 mln. tonų metinio pajėgumo SGD terminalą, vadinamąjį Saros projektą, nori vystyti Turkija. Europoje savo SGD terminalus nori paleisti ir Italija (Pjombino), Albanija (Vliorės), Kipras (Vasilikos), Latvija (Skultės), Graikija (Diorigos ir Aleksandropolio). Jau veikiančius SGD importo pajėgumus planuoja plėsti Prancūzija.

Iki 2027 m. SGD terminalą Gdanske rengiasi atidaryti ir Lenkija. Tai būtų antrasis jos terminalas, nes stacionarus SGD terminalas nuo 2016 m. veikia Svinouiscio uoste.

2022 m. Lenkijos Svinouiscio SGD priėmė 4,4 mln. tonų dujų.



NAUJAUSI KOMENTARAI

wrfhejujm

wrfhejujm portretas
18 terminalu kyla ES-ruskiam amen

Fui fui

Fui fui portretas
dujų proveržis nuolat sklinda iš valdančiujų. Visa Lietuva prasmirdo konservais.

Man patinka

Man patinka portretas
Independence afera : milijardai pavogti kaltu nera
VISI KOMENTARAI 17

Galerijos

Daugiau straipsnių