- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Prieš pokyčius: šiandieninė Vakarų Baltijos laivų statykla užfiksuota dar 2000 m. su senąja „Baltijos“ emblema.
-
Dėmesys: muziejaus eksponatus pristato Lietuvos laivų statytojų ir remontininkų asociacijos vykdantysis direktorius Viktoras Čepys.
-
Vieta: laivų statytojų ir remontininkų muziejaus erdvėse.
-
Eksponatas: taip pristatomas Klaipėdos pramonės gigantas – „Baltijos“ laivų statykla.
-
Vieta: laivų statytojų ir remontininkų muziejaus erdvėse.
Kartais Klaipėdos miesto veiklos atskirose srityse jubiliejai atveria netikėtus klodus, apie kuriuos iki šiol žinojo tik nedaugelis.
Nuo burlaivių iki motorlaivių
Panašiai atsitiko su Vakarų Baltijos laivų statyklos muziejumi. Jis įkurtas buvusiame "Baltijos" laivų statyklos pagrindiniame kontoros pastate. Dabar šiame klaipėdiečiams nuo tarybinių laikų žinomame pastate su laikrodžiu įsikūrę daugybė nedidelių bendrovių, įstaigų. Čia yra ir privatus laivų statytojų muziejus.
Plačiau šis muziejus buvo pristatytas 1919 m., kai Klaipėdos laivų remontininkų ir statytojų bendruomenė minėjo Pauliaus Vilio Lindenau laivų statyklos įkūrimo šimtmetį.
Priminsime, kad 1919 m. Klaipėdoje pradėjo veikti laivų statykla "Schiffswerft Memel Lindenau&Cie., Eizen-und Holzschiffbau, Maschinenfabrik und Giesserei" ("Klaipėdos laivų statykla Lindenau&Cie – Geležinių ir medinių laivų statyba, mašinų fabrikas ir liejykla").
Ją įkūrė laivų statytojas ir inžinierius P.V. Lindenau, į Klaipėdą atvykęs iš Hamburgo.
Kartu turėtume prisiminti, kad laivų statyba buvusiame Mėmelyje prasidėjo jau seniau. XIX a. buvo ypač žinomas burlaivių statytojas Behrendtas Pieperis (1800–1877), kuris statė barkus, brigus, kitokius burinius laivus. Jis nuo 1829 m. iki savo mirties 1877 m. pastatė 144 laivus.
Nuo XIX a. pabaigos Klaipėdoje pradėti statyti ir garlaiviai. 1887 m. Klaipėdoje atsirado mažų garlaivių statybos fabrikas "Kroll und Eulert" (Maschinen-Schiffbau, Giesserei und Kesselschmiede Kroll und Eulert). Jis 1893–1899 m. nuleido į vandenį apie 40 įvairios paskirties laivų (19 sraigtinių ir 5 ratinius garlaivius, 6 transporto laivus Vokietijos kariniam laivynui, 5 garinius barkasus.
1897 m. buvo įkurta "Klaipėdos laivų statykla ir mašinų fabrikas R.Šnaideris ir Ko" (Memeler Schiffswerft und Maschinenfabrik R.Schneider & Co). Jis statė vilkikus, baržas. Iki 1897 m. pastatęs 6 garlaivius, vėliau jis pastatė dar 7 laivus.
Dėmesys: muziejaus eksponatus pristato Lietuvos laivų statytojų ir remontininkų asociacijos vykdantysis direktorius Viktoras Čepys. Vidmanto Matučio nuotr.
Atspindi pramonės istoriją
Vakarų Baltijos laivų statyklos muziejus daugiausia dėmesio skiria šiuolaikinių laivų statybos pradininke Klaipėdoje laikomai P.V. Lindenau laivų statyklai. Ji Klaipėdoje pradėjo statyti motorinius laivus, kurie statomi ir dabar, tik kur kas didesni.
Vakarų Baltijos laivų statyklos muziejus atspindi šiuolaikinės, lietuviškos Klaipėdos laivų statybos pramonės istoriją.
Šį muziejų 1919 m. puikiai pristatė lankytojus į ekskursijas kvietusi Klaipėdos gidė Agnė Abromavičienė.
Muziejus yra nedidelis, bet informatyvus. Jame patraukliai išdėstyti eksponatai. Muziejuje yra daug didesnių ar mažesnių laivų, kurie buvo pastatyti Klaipėdoje prieškaryje ir jau mūsų dienomis, modeliai.
Nuosekliai pristatoma ir tai, kaip kūrėsi P.V. Lindenau laivų statykla. Ypatingas eksponatas – Didysis laivų statyklos elingas. Jis buvo statomas 1942–1944 m. ir ne visai baigtas, nes 1944 m., artėjant Sovietų Sąjungos kariuomenei, laivų statykla iš Klaipėdos iš dalies buvo evakuota – perkelta į Kylį.
Iš P.V.Lindenau laikų tarp muziejaus eksponatų galima pamatyti 1922 m. pastatytą pirmąjį laivą "Cattaro". Ypač reikšmingas 1938–1939 m. pastatytas didžiausias laivas, 2 947 BRT talpos "Helgoland".
Primena ir "Baltijos" laikus
Tarp eksponatų ir tie laivai, kuriuos tarybiniais metais statė "Baltijos" laivų statykla. Tarp jų ir senųjų Smiltynės keltų ("Baltijos)" modeliai. Pristatyti laivai ir kartu su senaisiais Klaipėdos uosto dokais, Daugeliui vyresnės kartos žmonių plaukiant keltu į Smiltynę prie "Laivitės" krantinių įsiminė dokas su anglišku užrašu "Lėta eiga".
Tarp muziejaus eksponatų yra pirmojo lietuviško laivo "Vytautas" modelis. Šio laivo reikšmė didelė. Po Sovietų Sąjungos žlugimo Maskvai pavaldi "Baltijos" laivų statykla neturėjo užsakymų. Gelbėti bendrovę ėmėsi Lietuvos jūrų laivininkystė, 1994–1996 m. pateikdama užsakymą pastatyti krovinių gabenimo laivus "Vytautas" ir "Gediminas".
1952 m. įkurta "Baltijos" laivų statykla dabar priklauso Estijos kapitalo "BLRT Grupp" valdomai Vakarų laivų gamyklai.
"Baltijos" laivų statykla, o dabar Vakarų Baltijos laivų statykla šiemet mini veiklos 70-metį. Per tą laiką ji yra pastačiusi beveik 500 įvairaus tipo laivų, dokų, neskaitant daugybės laivų korpusų, antstatų.
Publikacija parengta įgyvendinant Klaipėdos miesto savivaldybės iš dalies finansuojamą 2022 m. kultūros ir meno sričių projektą "Klaipėdos prijungimo prie Lietuvos 100-metis – atverti jūrų vartai į pasaulį ", skirtą Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos 100-mečiui.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Klaipėdos meras apie sprendimą parduoti policijos pastatą: jis tapo miežiu valstybės akyse12
Šią savaitę Vyriausybei nusprendus daug metų miesto centre tuščią stovėjusį, ne kartą degusį buvusį Klaipėdos policijos pastatą parduoti aukcione, Klaipėdos meras Vytautas Grubliauskas sako, kad galų gale yra bent kažkoks sprendima...
-
Atlikus auditą bendrovėje „Neringos vanduo“ kurorto valdžia kreipėsi į teisėsaugą2
Neringos administracija kreipėsi į teisėsaugą, kuriai perdavė bendrovėje „Neringos vanduo“ atlikto audito medžiagą, kai abipusiu sutarimu atleidus buvusį vadovą Dangerą Aleksandrovą įmonėje pasigesta tam tikrų daiktų bei dokumentų....
-
Žiemiškų orų – vis mažiau
Pirmasis vasario savaitgalis didelių oro pokyčių neatneš. Nors temperatūra neprimins žiemiškos, stipresni vėjo gūsiai ar kelios snaigės gali pasirodyti. ...
-
B. Markauskas: biudžetas patvirtintas, galime tęsti darbus3
Vienas svarbiausių metų darbų – biudžeto tvirtinimas. Kasmet dešimtys žmonių administracijoje, įstaigose ir politiniu lygmeniu praleidžia savaites balansuodami ir skirstydami biudžeto lėšas. Darbas tikrai milžiniškas, nes ...
-
Profesorius V. Janušonis: turėkime kantrybės36
Po paskelbtos žinios apie Klaipėdos universitetinės, Jūrininkų ir Palangos reabilitacijos ligoninių sujungimą daugybei žmonių kyla klausimų. Pacientai ir medikai ne į visus juos randa atsakymus. Klaipėdos universiteto ligoninės filialo Klaipėdos ...
-
Naujuoju pažintiniu taku – į svaiginančias Parnidžio kopos aukštybes
Gamtos kūrinija žavi bet kuriuo laiku, o ramus žiemos metas – puiki galimybė įstabius Lietuvos kampelius pamatyti ar atrasti iš naujo. ...
-
Laužome mitus apie sofas lovas
Galbūt kažką tai ir nustebins, tačiau nuomonė apie sofas lovas ne visuomet būna teigiama. ...
-
Forume Klaipėdoje bus pristatytos palei marias besidriekiančio kvartalo vizijos4
Klaipėdoje penktadienį Vilniaus dailės akademijos magistrantai ir dėstytojai pristatys vizijas, kaip galėtų būti vystomas palei Kuršių marias besidriekiantis Klaipėdos Vitės kvartalas bei Žiemos uostas, patirtimi pasidalins panašioje v...
-
Bankroto administratorių veikla: pažeidimų šleifas2
Nemokumo administratorių rūmų vadovas Andrius Bielinis pripažino: praėjusią savaitę kilęs korupcijos skandalas rūmų nariams sudavė reputacinį smūgį. Visiems aštuoniems tyrimo dalyviams sustabdyta teisė užsiimti nemokumo administratoriaus...
-
Stintų mėgėjams – geros žinios9
Žvejai mėgėjai įspūdingais laimikiais ne itin giriasi, tačiau vienai kompanijai žvejyba iš valties buvo itin laiminga. Fiksuotas pirmasis šios žiemos rekordas – beveik trys šimtai stintų per šešias valandas. ...