- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Pastaruoju metu vis labiau ryškėja tendencijos, jog Lietuvos valdžia nežino, ką daryti, kad iš tranzito gyvenusi valstybė neatsidurtų užribyje.
Pasiteisinimui – diktatoriaus nurodymas
Dar šiemet kovą buvo pastebėta, kad, netenkant rusiškų krovinių, į Latvijos uostus sėkmingai pritraukiamas tranzitas iš Centrinės Azijos šalių – Kazachstano, Uzbekijos, Kirgizijos ar Turkmėnijos. Todėl Latvijos uostų krova ne tik nekrito, kaip Klaipėdos, bet ir išlaiko tendenciją kilti.
Kodėl Lietuva ir Klaipėda negalėjo ieškoti panašių krovinių Vidurinės Azijos šalyse? Atsakymas labiau nei akivaizdus. Niekas per pastarąjį pusmetį negirdėjo, kad Lietuvos atstovai, vadovai, netgi ministerijų lygio, būtų priėmę kokias nors delegacijas iš Centrinės Azijos šalių, nuvežę į Klaipėdos uostą, kvietę per jį eksportuoti savo produkciją. Jau nekalbant apie tai, kad būtų buvę kokių nors žinių viešojoje erdvėje, jog Lietuvos verslo delegacijos lankėsi centrinės Azijos šalyse.
Latvijos valdžia, jos Transporto ministerija elgėsi pragmatiškiau. Latviai palaiko žymiai draugiškesnius ryšius su Kazachstanu, „neauklėja“ Kinijos dėl jos užsienio politikos, nes supranta, kad ši šalis yra tapusi pasaulio „fabriku“ ir didžiausiu krovinių tiekėju.
Pastaruoju metu Lietuvos žiniasklaidoje pasirodė teiginių, kad Lietuvai gauti krovinių iš Centrinės Azijos šalių trukdantis Baltarusijos diktatorius Aliaksandras Lukašenka. Jis neva asmeniškai davęs nurodymą stabdyti trečiųjų šalių krovinių gabenimą per Baltarusiją į Lietuvą, liepia nukreipti krovinius į Latviją. Ar tai nėra tik Lietuvos valdininkų siekis pasiteisinti visuomenės akyse?
Taip pat kyla klausimas, o ko tikėjosi Lietuvos valdžia, kurios iniciatyva buvo nutrauktas Baltarusijos, pirmiausia „Belaruskalij“ trąšų, tranzitas per Klaipėdos uostą? Dėl krovinių, kurie susiję su žemės ūkiu, yra nevienareikšmiška netgi Jungtinių Tautų Organizacijos pozicija. Karas, diktatūros ar kažkokie kiti reiškiniai neturi būti siejami su maisto produktų ar jiems išauginti reikalingų krovinių gabenimu tam, kad nesukeltų pasaulinės maisto produktų trūkumo krizės.
Tuščių konteinerių sindromas
Pastaruoju metu Lietuvos viešojoje erdvėje pasirodė apie mūsų šalies valdžios nesugebėjimą tvarkytis ekonomikoje ir krovinių rinkose liudijantis faktas, jog tušti konteineriai išgabenami iš Klaipėdos uosto. Neva lėtėjant Lietuvos ekonomikai į tuščius konteinerius Lietuvoje nebėra ko krauti.
Tam, kad suvoktume, kas realiai vyksta, reikia suprasti, kodėl per pastaruosius metus, po Rusijos įsiveržimo į Ukrainą, Klaipėdos uoste atsirado didžiuliai kiekiai tuščių konteinerių. Viena iš pagrindinių priežasčių buvo tai, kad, Rusijai pradėjus karą prieš Ukrainą, iš Sankt Peterburgo uosto pasitraukė visos didžiosios pasaulinės konteinerinės linijos. Sankt Peterburge buvę jų tušti konteineriai buvo „permesti“ į artimiausius Baltijos jūros uostus, įskaitant ir Klaipėdą.
Kita priežastis buvo tai, kad krovinių gabenimas konteineriais dėl pernelyg „išpūstų“ konteinerinių laivų frachtų nemažoje dalyje regionų buvo sulėtėjęs. Lėmė ir tai, kad Kinijoje buvo nauja COVID-19 pandemijos banga ir ji buvo uždariusi dalį savo uostų.
Dabar konteinerinių laivų frachtai traukiasi, Kinija atsivėrė, todėl dalis Baltijos jūros šalių uostuose (Klaipėdoje, Gdynėje, Gdanske, Rygoje, Talino Mugoje) sukauptų tuščių konteinerių iš Rusijos „paleidžiami į apyvartą“.
Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija per pirmuosius šių metų mėnesius tikino, kad konteinerių gabenimas per Klaipėdos uostą išlieka stabilus, didesnis nei pernai. Priminsime, kad pernai buvo pasiektas visų laikų Klaipėdos uosto konteinerių gabenimo rekordas – peržengtas 1 mln. TEU krovinių.
Į Klaipėdos uostą riedėjo ir toliau rieda konteineriai ne tik iš Lietuvos gamyklų, logistikos centrų, bet ir iš Latvijos. Nuostabą kelia tai, kad iš net tris uostus turinčios Latvijos konteineriai su kroviniais gabenami į Klaipėdos uostą. Taip yra todėl, kad Lietuvos vežėjai yra gerokai stipresni už latvius, sugeba surinkti konteinerių į Klaipėdą.
Kita tendencija yra tokia, kad iš trečiųjų šalių per Klaipėdos uostą atgabenami konteineriai iškraunami Lietuvoje, po to kraunami į tentines puspriekabes ir prekės išgabenamos į Baltarusiją ar Rusiją. Reisuose į šias šalis dalyvauja įvažiavimo į jas teisę turintys Centrinės Azijos ar Baltarusijos vairuotojai, kuriuos samdo Lietuvos vežėjai.
Kyla klausimų, kodėl Lietuvoje pernelyg lėtai dirba muitinės sistema?
Neefektyvus konteinerių priėmimas
Kol valdžia sankcijomis stabdo tranzitą su kaimyninėmis valstybėmis, Lietuvos verslas ieško būdų, kaip pasinaudoti geopolitine situacija, kokia yra susiklosčiusi dėl diktatorių ir karo Ukrainoje.
Labai panašu, kad Lietuvos valdžia net nežino, kaip esant situacijai, kokia yra dabar, stabilizuoti tranzitą per Lietuvą.
Tik dabar Lietuvos susisiekimo ministerija paskelbė, kad būtų atlikta Krovinių rinkų diversifikavimo studija. Siekiama išsiaiškinti, kokie yra krovinių srautai užsienio rinkose, numatyti, kokius krovinius galėtų perimti Lietuvos transporto sektorius. Bus siekiama išsiaiškinti mažiausiai 10 srautų, į kuriuos galėtų įsilieti Lietuvos verslas.
Kartu kyla klausimas, ar tokia studija neturėjo būti užsakoma dar prieš nutraukiant tranzitą per Lietuvą tarp Rytų ir Vakarų, o tiksliau iš Baltarusijos? Kyla klausimas, ar tokia studija nėra užsakoma vien tam, kad, visiškai žlugus tranzitui, būtų galima ja mojuoti įrodinėjant, kad valdžia kažką dariusi.
Rinkos tyrimui „uždedama“ ir išankstinė nuostata, kad reikšmingi srautai iš rytų – Rusijos, Kazachstano ir Kinijos – nėra galimi dėl geopolitinių priežasčių. Neminima Baltarusija, nes galbūt tikimasi susigrąžinti su ja prarastą tranzitą?
Planuojama atlikti tyrimą, kuris apimtų krovinių gabenimą jūra, Lietuvos keliais ir geležinkeliais, analizuotų, kokios yra priežastys dėl mažėjančios krovos Klaipėdos uoste, kaip galėtų būti skatinamas krovinių perkėlimas iš vienos transporto sistemos į kitą.
Studija turėtų numatyti Lietuvos transporto sektoriaus auginimą trumpuoju iki trejų metų ir ilguoju laikotarpiu. Pagal studiją gali būti skirstomi ir europiniai transporto sistemos gerinimo pinigai.
Vienas iš Lietuvos transporto sistemos orientyrų būtų surasti aukštos pridėtinės vertės krovinių srautus, išanalizuoti, kas konkrečiai trukdo juos gabenti. Galbūt kažkokiam kroviniui priimti Klaipėdos uostas neturi tinkamų kranų, krantinių, o Lietuvos geležinkeliai neturi tam pritaikytų vagonų?
Studijoje galėtų būti analizuojama ir kai kurių Lietuvos valstybės institucijų pernelyg lėto ir klampaus darbo specifika. Kyla klausimų, kodėl Lietuvoje pernelyg lėtai dirba muitinės sistema? Kodėl vairuotojai priversti po 2–3 valandas, o kartais, kai „stringa“ muitinės sistemos, ir ilgiau laukti, kol bus uždėta varnelė iškrauti į uostą atvežtą konteinerį? Kodėl Klaipėdos konteinerių terminaluose pagal analogiškų terminalų pavyzdžius Vakarų Europos uostuose nėra sukurtos automatinės sistemos, kurios leistų greitai ir efektyviai palikti uoste atvežtus konteinerius?
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Nemaloniems kvapams suvaldyti „Klaipėdos vanduo“ diegia inovatyvias technologijas
AB „Klaipėdos vanduo“ siekia užkirsti kelią nemaloniems kvapams sklisti. Šiam tikslui įgyvendinti pastaraisiais metais į modernios įrangos įsigijimą buvo investuota daugiau nei pusė milijono eurų. Ateityje bendrovė ir toliau taiky...
-
Dviračių laikyklos skatina keisti keliavimo įpročius
Dviračių laikyklomis vadinami nameliai Rumpiškės kvartale moko klaipėdiečius ne tik tvarkingai dalintis visiems gyventojams skirtomis patalpomis. Naudodamiesi jais kvartalo gyventojai išgyvena ir bendruomeniškumo pamokas. ...
-
Iš Čikagos į Lietuvą pargabenti J. Polovinsko-Budrio ir jo sutuoktinės palaikai6
Iš Čikagos Jungtinėse Valstijose į Lietuvą ketvirtadienį pargabenti vieno iš Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos organizatorių, Klaipėdos krašto gubernatoriaus ir diplomato Jono Polovinsko-Budrio ir jo sutuoktinės pal...
-
Klaipėdoje kiekvienam mokytojui kanceliarinėms išlaidoms savivaldybė skirs po 70 eurų6
Klaipėdos savivaldybė ketvirtadienį pranešė, kad iš miesto biudžeto kanceliarinėms priemonėms įsigyti kiekvienai mokytojo pareigybei bus skirta po 70 eurų. ...
-
Egzaminus laiko ne tik abiturientai
Kasmet tarp gausaus būrio gimnazistų brandos egzaminus laiko ir anksčiau vidurinę mokyklą baigę, bet dėl įvairių priežasčių egzaminų nelaikę ar ankstesniais jų rezultatais nepatenkinti jaunuoliai. Per kitą brandos egzaminų sesiją visi norinti...
-
Partijos ir komitetai turi susiskaičiuoti narius1
Dukart per metus – iki kovo 1 d. ir iki spalio 1 d. – politinės partijos ir politiniai komitetai Teisingumo ministerijai privalo pateikti patikslintus savo narių sąrašus. Iki termino likus dešimčiai dienų, juos jau pateikė 14 po...
-
Nuo dviračio iki laivo: ko galima pasimokyti iš miestų, kuriuose gera gyventi?1
Klaipėda – uostamiestis, didžiausias Lietuvos logistikos centras ir vartai į kurortus, turintis didžiulį augimo potencialą, tačiau geriausius specialistus į Klaipėdą vis dar sunkiau pritraukti dėl gero ir kokybiško būsto trūkumo. Nenu...
-
Klaipėdos Naujojo ir Senojo turgaus pirkėjai kviečiami dalyvauti apklausoje
UAB „Naujasis turgus“ administracija, valdanti Klaipėdos Naująjį ir Senąjį turgų, nuo rugsėjo 20 dienos kviečia pirkėjus dalyvauti apklausoje – išsakyti savo nuomonę ir pastebėjimus apie turgaviečių veiklą internete arba ...
-
Pribloškė vairuotojo elgesys: į autobusą neįleido su vaikišku paspirtuku38
Šeimą sutrikdė uostamiesčio viešojo transporto vairuotojo elgesys – į autobusą neįleido su vaikišku, ne elektriniu paspirtuku. Vietoje kelionės autobusu vyriškis pasiūlė klaipėdiečiams namo grįžti pėsčiomis. Kad...
-
Rengiamasi Vasaros estrados remontui3
Jau parengtas projektinis pasiūlymas dėl Vasaros koncertų estrados rekonstrukcijos ir šalia jos esančios aplinkos sutvarkymo. Pasiūlymas po dviejų savaičių bus svarstomas su visuomene. Projektas numato, kad esama estrados amfiteatrinė forma bus...