- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Per pastaruosius metus Lietuvoje įsikūrė rekordiškai daug krovinių vežimo veiklą vykdančių įmonių. Tačiau tuo pačiu padaugėjo ir verslininkų, vengiančių su darbuotojais atsiskaityti, nuolat bankrutuojančių, statusą keičiančių ar ir dingstančių lyg į vandenį įmonių. Kovo viduryje į didžiųjų šalies portalų redakcijas kreipėsi keli Vilniuje įsikūrusios įmonės darbuotojai, kurie ne tik nesulaukė atlyginimo, bet ir įstrigo Vokietijoje be atlygio, degalų, negana to, vienas vilkikų buvo konfiskuotas Lenkijoje, o keliems vos pavyko išvengti konfiskacijos. Tad kaip išvengti tokių situacijų?
Transporto biržos įdiegė saugiklius
Transporto biržos į nesąžiningų krovinių siuntėjų ir vežėjų problematiką dėmesį atkreipė jau prieš du dešimtmečius. „Cargo“ transporto biržoje, internete pasiekiamoje adresu https://www.cargo.lt/asp/index_guest.asp, potencialias problemas galima užčiuopti ankstyviausioje stadijoje. Transporto biržos registruotieji nariai dalijasi informacija apie nesąžiningus rinkos dalyvius, o ir sistemoje įdiegti tam tikri saugikliai, kad vartotojai, dar prieš sudarydami sandorius, būtų maksimaliai apsaugoti.
Tuo tarpu vairuotojai apie potencialius darbdavius turi pasidomėti patys. Teoriškai jie ginami institucijų, praktiškai atgauti uždirbtus pinigus – labai sudėtinga, procesas ilgai užtrunka.
Esminė klaida – nepasidomėti darbdaviu
Apgautieji ir Vokietijoje įstrigę vairuotojai pasakoja, kad darbo skelbimą, kviečiantį padirbėti tolimųjų reisų vairuotojais, jie rado internete. Skelbime buvo nurodytas žadamas dieninis atlygis – nuo 80 eurų. Tačiau, kaip pasakoja įsidarbinę vairuotojai, sunkumų jie patyrė jau išvykę į pirmuosius reisus. Vilkikai, kuriais jie vyko į Vakarų Europą, buvo neapdrausti, nepraėję techninės apžiūros. Vairuotojai neturėjo lėšų kelių mokesčiams, degalams. Todėl Didžiojoje Britanijoje vienas iš vilkikų vos nebuvo konfiskuotas, o kito vilkiko, vairuojamo vairuotojo Roberto, laukė ir liūdnesnis likimas: jis areštuotas ir saugomas Lenkijoje. Iš reisų grįžę vairuotojai sulaukė dar vienos nemalonios staigmenos: jų darbdavio – įmonės, įsikūrusios Vilniuje, Gedimino pr. 45–4, patalpose šiuo metu registruota ir veiklą vykdo jau kita įmonė. Vairuotojai viliasi, kad viešumas padės išsireikalauti teisėto atlygio.
Kaip norintiems įsidarbinti tolimųjų reisų vairuotojais išvengti tokių dviprasmių situacijų?
– Pasidomėti įmonės teisiniu statusu. Pasak Valstybinės darbo inspekcijos (VDI) atstovų, reikia pasidomėti įmonės steigimo ir veiklos istorija. Pavyzdžiui, į institucijų akiratį patekusi Vilniaus įmonė per pastaruosius kelerius metus net 3 kartus keitė pavadinimą. VDI dėl šios įmonės sulaukė per 20 skundų. Kilus įtarimų dėl darbdavio sąžiningumo, telefonu ar el. paštu galima pasikonsultuoti su VDI specialistais.
– Pasidomėti, kokia informacija apie įmonę pateikiama internete. Nepatikimos įmonės internete turi pagrįstų skundų su konkrečia informacija (reikia skirti konkurentų skleidžiamą antireklamą nuo realių nusiskundimų).
– Pasirašyti darbo sutartį, kurioje nurodytas tikslus sutartas atlygis. Itin rizikinga dirbti pradėti be sutarties, nes tokiu atveju savo tiesą teisme įrodyti bus labai sudėtinga. Sutartyje turi būti nurodytos visos esminės detalės ir, svarbiausia, tikslus sutartas atlygis – alga ir dienpinigiai. Tiesa, nelegalaus darbo atvejų tarp tolimųjų reisų vairuotojų beveik nepasitaiko, tačiau daug atvejų, kai darbo sutartyje nurodomas minimalus atlyginimas, o didesnio atlygio, kuris buvo žadamas „vokeliuose“, vairuotojai taip ir nesulaukia.
Kaip skelbia VDI, kasmet sulaukiama vis daugiau skundų dėl vežėjų nesumokėtų atlyginimų. Per visus 2018 metus tokio tipo skundų gauta per 900.
Lietuvoje pagal statistiką daugiausia įdarbinama pardavėjų ir tolimųjų reisų vairuotojų. Šiuo metu sunkiasvorių sunkvežimių vairuotojų šalyje dirba per 73 tūkst. Vidutinis tolimųjų reisų vairuotojo atlyginimas siekia apie 600 eurų, o už kiekvieną dieną reise papildomai mokama vidutiniškai 60–85 Eur dienpinigių.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Orlen Lietuva“ atlygino 146 tūkst. eurų į jūrą išsiliejusios naftos sukeltą žalą1
Naftos importo ir perdirbimo bendrovė „Orlen Lietuva“ teigia atlyginusi aplinkosaugininkų nustatytą 146,4 tūkst. eurų žalą, kai vasario pradžioje Baltijos jūroje ties Būtingės naftos terminalu išsiliejo beveik 2 tonų naftos. ...
-
Lietuvos jūrų muziejaus turo Aukštaitijoje startas – Utena
Lietuvos jūrų muziejus 45-ąjį sezoną pradeda įspūdingu projektu „Su jūra mes didesni“, kuris iki rudens jūrinės Lietuvos idėjas skleis labiausiai nuo Baltijos nutolusiame regione – Aukštaitijoje. ...
-
Lauko džiovyklos prie daugiabučių namų – aktualios?13
Lauko džiovyklos prie daugiabučių namų uostamiesčio gyventojams – vis dar aktualios. Tačiau daugelyje kiemų jos pamažu naikinamos, kadangi prioritetas teikiamas mašinų vietų, vaikų žaidimų aikštelių, suoliukų, žaliųjų plot...
-
Klaipėdiečius siutina kriokiantys automobiliai9
Uostamiesčio gyventojams įgriso naktimis triukšmingais automobiliais važinėjantys ir ramybės neduodantys jaunuoliai. Pareigūnai tikina, kad triukšmą keliančios modifikuotos automobilių išmetimo sistemos ne visais atvejais neatitin...
-
Klaipėdos kapinėse įjungtas vandens tiekimas4
Artimųjų amžinojo poilsio vietas lankantys klaipėdiečiai jau gali naudotis vandens čiaupais. Prižiūrėtojai įjungė vandens tiekimą Lėbartų ir Joniškės kapinėse. ...
-
Klaipėdoje planuojama rekonstruoti miesto polikliniką4
Klaipėdos savivaldybė pasirašė sutartį su įmone „Synergy Solutions“, kuri parengs 1979 metais uostamiestyje pastatytos poliklinikos kapitalinio remonto techninį projektą. ...
-
Jaunieji uostamiesčio ambasadoriai
Septintą kartą Klaipėdos turizmo informacijos centras organizavo „Jaunųjų gidų mokyklėlę“ arba užsiėmimų ciklą „Jaunasis Klaipėdos ambasadorius“, skirtą jaunesniųjų klasių vaikams. Kadangi šiemet mieste paskelbti...
-
Klaipėdiečiai: ant šaligatvių virsta medžiai7
Draudimas kirsti ar genėti medžius įsigaliojo nuo kovo vidurio. Tad uostamiestyje iki šios datos jau turėjo būti viskas iškirsta ir išgenėta. Tačiau klaipėdiečiai stebisi virš šaligatvių pavojingai pasvirusiais ir b...
-
Klaipėdos savivaldybės pastate – darbuotojų evakavimo pratybos2
Klaipėdos savivaldybės administracijos pastate, esančiame Liepų gatvėje, vyko darbuotojų evakavimo pratybos. Jų metu pastate buvo imituotas gaisras, sklido dūmai. Pasigirdus garsiniams signalams, žmonės evakavosi iš pastato į sutartą vietą ...
-
Paskelbtas konkursas Paupių pirminės sveikatos priežiūros centro vadovo pareigoms
Klaipėdos rajono savivaldybės administracija dar kartą skelbia konkursą Paupių pirminės sveikatos priežiūros centro vadovo (-ės) pareigoms. ...