- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kilus naujai COVID-19 bangai, pasaulyje vėl paaštrėjo jūrininkų keitimo problema.
Aštriausia logistikos problema
Tarptautinė jūrų organizacija pranešė, kad laivuose įstrigusių, nekeičiamų jūrininkų skaičius išaugo nuo 250 tūkst. iki 400 tūkst.
Ši problema daugiau ar mažiau pasaulyje liečia apie 60 tūkst. krovininių laivų. Jūrininkai laivuose yra pervargę, dalis psichiškai išsekę, tačiau jų prašoma, kad toliau tęstų reisus.
Be laivuose įstrigusių jūrininkų, dar toks pats skaičius jūrininkų laukia namuose, kol galės pakeisti. Šių žmonių būsena taip pat ne pati geriausia – už laukimą atlyginimo jie negauna.
Jokios tarptautinės organizacijos, jų atstovų kreipimaisi į pasaulio valstybių vadovus, lyderius nepramuša įvestų kelionių apribojimų, kurie atsirado dėl COVID-19 pandemijos.
ICS generalinis sekretorius įvardijo, kad šiuo metu pasaulinė laivyba išgyvena pačią aštriausią logistikos problemą, kuri buvo per pastaruosius 50 metų.
Daugėja laivų incidentų
Tarptautinės transporto darbuotojų federacijos (ITF) generalinis sekretorius Stephenas Cottonas dėl susiklosčiusios situacijos kritikuoja atskirų šalių vyriausybes, laivų savininkus, aviacijos kompanijas.
Susiklosčiusią situaciją jis pavadino šiuolaikine vergyste, nes jūrininkai prieš jų valią yra priversti likti laivuose. Jūrininkų keitimo krizė pasaulyje jau tęsiasi šešis mėnesius ir jos pabaigos kol kas nesimato.
„Jei mes nepadėsime iš laivų, kurie virto tarsi kalėjimais, pakeisti pavargusių jūrininkų, mūsų laukia avarijų banga, išsilieję milijonai naftos produktų, gaisrai ir žuvę žmonės“, – svarstė S. Cottonas.
Jo žodžius jau tarsi patvirtina Tarptautinė nepriklausoma jūrų įvykių tyrimo organizacija „Seafarers Rights International“. Jos duomenimis, COVID-19 pandemijos metu jau šoktelėjo incidentų skaičius laivuose.
Pasaulyje nuskambėjo atvejai, kai Mauritanijoje ant koralinio rifo užplaukė laivas „Wakashio“ ir išliejo apie tūkstantį tonų laivų kuro.
Azijos regione su 6 tūkst. karvių ir 42 įgulos nariais nuskendo galvijų gabenimo laivas „Gulf Livestock“. Prie Šri Lankos užsidegė tanklaivis „New Diamond“. Visais atvejais incidentai įvyko dėl pervargusių įgulos narių kaltės.
Yra dalykų, kurie stebina
Jūrų kapitonas ir Lietuvos jūrų kapitonų asociacijos prezidentas Juozas Liepuonius šiemet spėjo pabuvoti jau keliuose skirtinguose laivuose.
Yra atvejų, kai vietoje vieno mėnesio užsilaikoma ir du mėnesius. Pasitaikė, kai vietoje 2,5 mėnesių jūrininkas reise išbuvo šešis mėnesius.
Praėjusią savaitę jis Slovėnijos Koperio uoste priiminėjo balkerinį laivą. Juo kaip laivo kapitonas su įgulos nariais iš kanadiečių ir kroatų, su kroviniu, kurį paims iš Egipto, plauks per Atlantą į JAV.
„Išvykti iš Lietuvos į Slovėnijos uostą man nebuvo sudėtinga. Pasidariau COVID-19 testą ir su persėdimais atskridau į Slovėniją. Jokių stabdymų ar kliūčių“, – teigė J. Liepuonius.
Per pirmąją COVID-19 bangą jis iš Lietuvos per Olandiją skrido į Singapūrą. Lėktuvas buvo pustuštis. Jokių incidentų nepatyrė. Perėmė laivą, atliko 10 savaičių misiją, atsidūrė Pietų Afrikoje. Sugrįžimas į Lietuvą iš jos buvo konflikuotas. Iš Pietų Afrikos Respublikos į Europą nebuvo skrydžių. Teko vykti į Nigeriją, iš ten į Berlyną ir Lietuvą.
Nustebino, kad Berlyne pasidaryti COVID-19 testą kainuoja vos 24 eurus, o Lietuvoje – 76. Lietuvoje dar pastebėjo ir tam tikrą aplaidumą, kai tomis pačiomis pirštinėmis ir pinigus skaičiuoja, ir mėginį norėjo paimti. Anot jūrų kapitono, netgi Afrikoje, Nigerijoje tvarka yra geresnė. Priimdama žmogų testuotoja keičia ne tik pirštines, bet ir kaukę.
Jūrininkus prilygino diplomatams
J. Liepuonius teigė negirdėjęs daug nusiskundimų iš Lietuvos jūrininkų, kad jie būtų ilgam užstrigę ir nepakeisti.
Yra atvejų, kai vietoje vieno mėnesio užsilaikoma ir du mėnesius. Pasitaikė, kai vietoje 2,5 mėnesių jūrininkas reise išbuvo šešis mėnesius.
Kartais įgulos pakeitimas yra ir sėkmės atvejis, nes uostuose labai skirtingos tvarkos dėl jūrininkų priėmimo ir išleidimo iš laivų. Kartais pačioms laivybos kompanijoms yra sunku surasti įgulų keitimo uostus, ypač jei laivai išmėtyti po įvairius pasaulio regionus.
„Daug kas lyg ir keikia sveikatos apsaugos ministrą, bet Lietuvoje dėl jūrininkų sistema yra sutvarkyta. Jūrininkai yra prilyginti diplomatinių tarnybų pareigūnams ir laisviau nei bet kurie kiti piliečiai gali tiek sugrįžti po reiso, tiek išvykti iš Lietuvos“, – pasakojo kapitonas.
Iš Lietuvos įgulas palyginti nesunku pakeisti Europos uostuose, juo labiau kad Lietuva, net ir dabar, prasidėjus naujai COVID-19 bangai, nelaikoma itin pavojinga šalimi.
Sunkiau pakeisti įgulas, kai laivuose yra jūrininkai ne tik iš Lietuvos, bet ir iš Rusijos, nes ten COVID-19 lygis gerokai aukštesnis. Dėl įgulų keitimo yra daug ir pačių įvairiausių niuansų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Dėl gaisro Kretingoje galima oro tarša bei draudžiamas automobilių eismas Klaipėdos gatvėje2
Dėl kilusio gaisro UAB „Imedeksa“ Kretingoje, galima oro tarša bei draudžiamas automobilių eismas Klaipėdos gatvėje. Apie tai savo feisbuko paskyroje paskelbė Kretingos rajono meras Antanas Kalnius. ...
-
Būna ir taip: gandras jau kelis pavasarius mėgina susisukti lizdą ant „Laisvės“ paminklo4
Švėkšnos „Saulės“ gimnazijos kieme stovintis „Laisvės“ paminklas taip patiko vienam gandrui iš Švėkšnos, kad jis jau kelis pavasarius mėgina susisukti lizdą ant šio paminklo. Tačiau vieti...
-
Netoli Kaštonų gatvės gyventojai vis veisia šiukšlynus3
Netoli Kaštonų gatvės atsirado savavališkas sąvartynas, tarp šiukšlių – senos padangos ir net sofa. Atokesnėse vietose tyčia paliktas atliekas pareigingi gyventojai surenka patys, tačiau norint pašalinti stambias...
-
Klaipėdoje kruizinis laivas pasitiktas sningant1
Šių metų pirmąjį keleivinį laivą su prancūzų turistais Klaipėda pasitiko žiemiškai. Šiemet į mūsų uostą planuoja atvykti 53 kruiziniai laineriai – daugiau nei pernai, ketinama sulaukti iki 70 tūkst. turistų. Sugrįžt...
-
Kas balsuos referendume?9
Jau dabar prognozuojama, kad balsuojant referendume dėl dvigubos pilietybės gali būti pasiektas antirekordas. Rinkėjai nepatenkinti ne tik informacijos stoka šiuo klausimu, bet ir neregėtu prezidento rinkiminės kampanijos vangumu. Žmonės pasigen...
-
Uostamiestyje – akibrokštas: merginą nustebino pardavėjos pasiūlymas13
Kai kuriuose prekybos centruose aptarnavimas verčia linkėti permainų. Esą kai kurie parduotuvių darbuotojai su klientais bendrauja ne itin supratingai. Viename prekybos centre apsilankiusią klaipėdietę nustebino pardavėjos elgesys. Merginai papra&scar...
-
Intriga darže – kažkas užkasinėja margučius?4
Viena sodininkė sunerimo, kai kelerius metus iš eilės savo darže panašiu metu pradėjo rasti po užkastą velykinį kiaušinį. Margučius kažkas vis užkasa skirtingose sklypo vietose. Daržininkė klausė – gal kas nors jai link...
-
Tarp daugiabučių Debreceno kvartale – nemalonus vaizdelis9
Debreceno kvartale tarp daugiabučių namų esančioje žalioje pievoje – dar vienas šiukšlynas. Įvairias buitines atliekas iš perpildytų šiukšlių konteinerių veikiausiai išnešioja sparnuočiai, o kart...
-
Metai po inauguracijos: Klaipėdos meras sudėliojo taškus48
Po inauguracijos praėjus lygiai metams, Klaipėdos meras Arvydas Vaitkus neslepia, kad per pirmuosius metus einant šias pareigas buvo visko – daug nuveikta miesto ir miestiečių labui, tačiau kai kurių projektų dėl jų neracionalumo teko ats...
-
Pamario prakeiksmas: žuvininkystės ūkiai nebeapsigina nuo kormoranų18
Kormoranai – pamario prakeiksmas. Žuvininkystės ūkis Kintuose nebeišmano, kaip atremti šių paukščių atakas. Kormoranai būriais puola į tvenkinius ir gvelbia ten auginamą žuvį, ypač mėgsta karpius. Žuvininkai sako i&scar...