- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kiekvienas kapitonas pasakytų, kad laivuose sutinka jūrininkų, kuriuos norisi greičiau išsiųsti į krantą.
Bijo nedrausmingų jūrininkų
Girtuokliavimas, netgi narkotikų vartojimas, nesugyvenamas charakteris, nuolatinis nepasitenkinimas viskuo laive. Įprasta, kad dar nesibaigus reisams dėl to dalį jūrininkų stengiamasi išsodinti į krantą.
Kalbos apie jūrininkus triukšmadarius ir nusižengėlius eina iš lūpų į lūpas. Lietuvos jūrų kapitonų asociacijos pirmininkas, jūrų kapitonas Juozas Liepuonius teigė, kad prieš formuodami įgulas kapitonai skambina vieni kitiems, klausinėja apie jūrininkus.
Jūrų kapitonai tokia informacija mielai dalijasi, nieko neslepia, nes kiekvienas savo darbe yra sutikęs netinkamų, kaprizingų jūrininkų su blogais įpročiais. Anksčiau kapitonai pildydavo netgi specialias grafas jūrininkų knygelėse apie jų elgesį. Dabar to nebedaroma, nors vietos įrašams apie jūrininkų elgesį yra išlikusios.
Anot J.Liepuoniaus, kad į laivus pakliūtų drausmingi, tvarkingi jūrininkai, ypač suinteresuotos įdarbinimo agentūros. Jei jūrininkas dėl netinkamo elgesio nurašomas iš laivo, jo sugrąžinimo išlaidas apmoka agentūra, kuri paskui gali iš to jūrininko išsireikalauti pinigus.
Ar įdarbinimo agentūros turi jūrininkų juoduosius sąrašus? J.Liepuonius teigė to klausęs įdarbinimo agentūrų, bet niekas nepripažino, kad tokie sąrašai yra. Be abejo, kad kiekviena įdarbinimo agentūra žino tuos, iš kurių „galima laukti netikėtumų“.
Tarptautinė transporto darbuotojų federacija (ITF) savo leidinyje „Itfseafarers.org“ pripažįsta, kad kai kuriose šalyse juodieji sąrašai egzistuoja ir į juos traukiami asmenys, kurie neva esantys „rūpesčių kėlėjai“ ir reikalauja laivuose geresnių darbo sąlygų, atlyginimų, kolektyvinių sutarčių.
Keičiasi girtuokliavimo tradicijos
Įgulos formuojamos iš įvairių šalių jūrininkų ir sunkaus charakterio žmonės pakliūva į laivus.
J.Liepuonius pasakojo, kad ankstesniais metais pagrindinis jūrininkų nusižengimas laivuose būdavo alkoholio vartojimas.
Daugiausia šią silpnybę turi slavų kilmės jūrininkai – tiek rusai, tiek ukrainiečiai. Bet laive sutikęs ir girtuokliaujančių rumunų, netgi australų. Kitų tautybių žmonės išgeria ir nedarbingi būna maždaug parą, o slavų kilmės jūrininkai „gastroliuoja“ ir 3–4 paras.
Prisimintas atvejis, kaip iš Murmansko į Ispaniją remontuoti reikėjo pervaryti laivą. Jo padėjėjas per neapdairumą naujai atėjusiems jūrininkams rusams davė avansą. Šie laive nesirodė tris paras. Žinoma, kad ir tarp rusų, ukrainiečių būna labai padorių, inteligentiškų, alkoholiu nepiktnaudžiaujančių jūrininkų.
Prisimintas ir vienas atvejis su vokiečių kilmės mechaniku.
„Klausas visada prašydavosi pas mane į laivą, nes žinojo, kad aš jam leisiu pasiimti į reisą dėžę alaus. Po budėjimo jis išgerdavo alaus ir su juo niekada nebuvo jokių problemų“, – prisiminė J.Liepuonius.
Anot jo, pastarąjį dešimtmetį piktnaudžiavimas alkoholiu laivuose sparčiai mažėja. Prisideda ir daugelyje laivybos kompanijų diegiama nulinė alkoholio tolerancija.
„Ne tik jūrininkai, bet ir aš, kaip laivo kapitonas, ateidamas į laivą privalau pasirašyti garbės deklaraciją, kad neturiu polinkio į alkoholį, narkotikus. Kai kuriose kompanijose netgi atliekami specialūs kepenų tyrimai, kad būtų apsisaugoma nuo priklausomybę turinčių jūrininkų“, – teigė J.Liepuonius.
Savo praktikoje J.Liepuonius teigė du kartus susidūręs su jūrininkais, kurie vartojo narkotikus. Abiem atvejais juos teko išsiųsti iš laivo.
Buvo ir toks atvejis, kai vienas mechanikas vos ne kasdien rašydavo raportus apie kitus įgulos narius. Kai jų susikaupė krūva, teko atsisveikinti su mechaniku, paaiškinus, kad jį vieną lengviau atleisti nei būrį jūrininkų.
Laivuose nebetoleruoja ir rūkorių
J.Liepuoniaus vertinimu, mūsų laikais laivuose dažnesni būna nacionaliniai konfliktai. Jie kyla dėl pačių įvairiausių ir netikėčiausių dalykų.
Viename iš laivų, kuriam jis vadovavo, susiginčijo įgulos nariai vokiečiai ir rumunai. Pastarieji priekaištavo vokiečiams, kad šie per Antrąjį pasaulinį karą palikę žūti prie Staliningrado sąjungininkų rumunų divizijas. Paaiškėjo, kad vieno rumunų jūrininko senelis kariavo ir žuvo prie Staliningrado.
Kitame laive kapitonas susidūrė su atveju, kai jūrininkai nenorėjo klausyti vyriausiojo mechaniko, nes šis pagal jų kastą esąs žemesnio rango. Tokie atvejai dažnesni tarp Indijos, Šri lankos, Pakistano jūrininkų.
Jūrų teisę Lietuvos jūreivystės akademijos klausytojams dėstantis J.Liepuonius specialiai dėmėjosi nacionalinių konfliktų atvejais laivuose. Pastaraisiais metais buvo du išskirtiniai atvejai, kai viename laive susimušė Malaizijos ir Indijos jūreivių įgulos. Kol vyko muštynės, laivas užplaukė ant rifo. Kitame laive mušėsi filipiniečiai ir lenkai. Muštynės buvo aršios, su aukomis.
Kai kuriuose jūriniuose puslapiuose, pavyzdžiui „Maritimeolympiad.com“, pateikiamos rekomendacijos, kaip gesinti konfliktus tarp jūrininkų.
Išskirtiniai jūrininkai laivuose būna rumunai. Jiems būdingas polinkis į kontrabandą – nelegalią prekybą cigaretėmis, alkoholiu, kitomis prekėmis. J.Liepuonius prisiminė, kai vienas rumunas, JAV prisipirkęs cigarečių po 7 JAV dolerius už pakelį, sugebėjo parduoti Brazilijoje po 35–40 JAV dolerių.
Kontrabandininkai ne mažiau pavojingi nei narkomanai, nes į laivą gali atsinešti ir narkotikų. Europos šalyse jau įvedama sistema, kad jūrininkai į laivą galėtų pasiimti apibrėžtą kiekį cigarečių. Taip pat daugėja laivų, kuriuose rūkantys jūrininkai iš viso nepageidaujami. Rūkymas laivuose laikomas ne ką mažesne bėda nei alkoholis. Tačiau tiesiogiai uždrausti jūrininkams rūkyti nesiryžtama, nes tai būtų žmogaus teisių pažeidimas. Atranka gali būti vykdoma į tanklaivius, balkerinius ir pavojingus krovinius gabenančius laivus.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Tarp daugiabučių Debreceno kvartale – nemalonus vaizdelis3
Debreceno kvartale tarp daugiabučių namų esančioje žalioje pievoje – dar vienas šiukšlynas. Įvairias buitines atliekas iš perpildytų šiukšlių konteinerių veikiausiai išnešioja sparnuočiai, o kart...
-
Pamario prakeiksmas: žuvininkystės ūkiai nebeapsigina nuo kormoranų1
Kormoranai – pamario prakeiksmas. Žuvininkystės ūkis Kintuose nebeišmano, kaip atremti šių paukščių atakas. Kormoranai būriais puola į tvenkinius ir gvelbia ten auginamą žuvį, ypač mėgsta karpius. Žuvininkai sako i&scar...
-
Dainų šventės šimtmečiui paminėti doviliškiai pasodino ąžuoliukus
Dainų šventės šimtmečio progai paminėti doviliškiai savaitgalį sodino ąžuolus. Vienas ąžuoliukas buvo skirtas specialiai Dainų šventės paminėjimui, o kitus ąžuoliukus talkininkai sodino Dovilų centre pačių žmonių ...
-
Kariškius uostamiestyje autobusais veš nemokamai5
Siūloma tarptautinių pratybų „Baltijos operacija 2024“ konferencijos metu renginio dalyviams reguliaraus susisiekimo maršrutų autobusais važiuoti nemokamai. ...
-
Klaipėdiečiai aktyviai mokosi užsienio kalbų: tarp aktualių – ir turkų kalba1
Klaipėdiečiai aktyviai mokosi įvairių kalbų, o populiarumo viršūnėje šiuo metu – anglų kalba. Tačiau ne mažiau aktualios ir ispanų, prancūzų ir net turkų kalbos. ...
-
Maisto atliekų rūšiavimas Klaipėdoje: kokios pagrindinės klaidos?23
Nuo balandžio 2 d. Klaipėdos miesto gyventojai buvo pakviesti pradėti maisto atliekų rūšiavimą. Klaipėdiečių aktyvumas maloniai nustebino – per pirmąją savaitę surinkta virš 5 tonų maisto likučių, o šią savaitę jau 8...
-
Klaipėdoje – gelbėtojų atranka: kandidatų laukia netradicinis darbo pokalbis1
Darbą paplūdimiuose Klaipėdos gelbėtojai pradės birželį, bet dabar vyksta atranka ir ji netradicinė – vietoje darbo pokalbio kandidatai turi šokti į baseiną. Tarp norinčiųjų gelbėti ne tik moksleiviai ir studentai, bet ir baigiantys ...
-
Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras pasikeitė neatpažįstamai35
Šiandien išaušo klaipėdiečių ilgai laukta diena – duris lankytojams po rekonstrukcijos atvers Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras. Penkerius metus be savo namų dirbę teatralai kvies ne tik mėgautis pastatymais, bet ir įve...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
Klaipėdoje baigti Baltijos prospekto sankryžos rekonstrukcijos darbai6
Klaipėdoje pabaigti Baltijos prospekto, Šilutės plento ir Vilniaus plento žiedinės sankryžos rekonstrukcijos darbai, pranešė miesto savivaldybė. ...