- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kol vieni spėlioja kada ir kokio juodumo krizės scenarijus nusimato, kiti ieško verslo galimybių. Kaip pastebi buhalterines paslaugas teikiančios bendrovės „LC paslaugų centras“ vadovas Laurynas Čiutys, krizė tai naujų ir neišnaudotų galimybių metas, kai rinka apsišluoja. O tokio švarinimosi metu tam tikri sektoriai skaičiuoja aukso amžių.
Kada kils ir kiek truks?
Vilniaus universiteto profesorius Rimantas Rudzkis portalo DELFI.lt žurnalistui Edgarui Savickui sakė, kad 2008 metų krizė nebuvo panaudota ekonomikos išvalymui ir disproporcijų panaikinimui, o tai sukūrė papildomų problemų.
„Pasaulinės krizės pojūtis tikrai sklando, nes visas, o ypač Vakarų, pasaulis pasižymi pernelyg dideliu įsiskolinimu. 2008 metų krizė šios problemos neišsprendė. Problema buvo tik užšaldyta. Manau, kelių metų bėgyje tam tikra pasaulinė krizė labai tikėtina. Pagrindinis klausimas – kada ji kils ir kiek truks”, – sakė prof. R. Rudzkis.
Pasak profesoriaus, Lietuva labai stipriai priklausoma nuo pasaulinių rinkų. Esame maža ir atvira ekonomika, kurios ekonomikos raidoje toną užduoda eksporto rodikliai. Jei situacija blogės Europos Sąjungoje, tai neišvengiamai bus labai svarbus veiksnys, stabdantis Lietuvos ūkio augimą.
Didžiausias smūgis – transporto ir statybų sektoriams
Vis dėlto, 2008-ieji buvo pamoka, kurią turėjome išmokti. Kaip pastebi L. Čiutys, kadangi Lietuvos ekonomika orientuojasi į eksportą, pirmasis ir labiausiai nuo krizės nukraujavęs sektorius buvo transporto, antrasis krito statybų sektorius.
„Transporte daugiausiai bėdų turėjo tie, kurie buvo prisiėmę lizinguojamų automobilių ir bankas staiga, pagal sutartyje suteiktas teises, pareikalaudavo anksčiau nei numatyta grafike grąžinti visą paskolą dėl suprastėjusių įmonės finansinių rodiklių. Statybų sektorius krito dėl sustojusios rinkos, nes krizės metu dažniausiai tiek juridiniai, tiek ir fiziniai asmenys pereina į taupymo ir „išgyvenimo“ rėžimą. Todėl stabdomi plėtros projektai, fiziniai asmenys vangiai investuoja į nekilnojamąjį turtą”, – sako šiuo metu Baltijos šalyse aktyvią plėtrą vykdančios įmonės direktorius.
Krizė iš tiesų skatina rinktis konservatyvius pinigų taupymo sprendimus. L. Čiutys pastebi, kad gerais laikais „lašinius“ užsiaugina tik reta statybos ar transporto kompanija. Dažniausiai visos pajamos „pravalgomos“, o atėjus krizei ir padidėjus vėluojančių atsiskaitymų skaičiui, įmonė atsiduria ant bankroto slenksčio. Beje, 2008-aisiais net ir valstybinis sektorius pristabdė mokėjimus už kai kuriuos didelius statybos projektus. Tai iššaukė praktiškai nesustabdomą bankrotų grandininę reakciją nuo generalinių rangovų iki pat subrangovų.
L. Čiutys prisimena, kad tuomet išsilaikė ir net gerokai išsiplėtė įmonės, kurios krizę sutiko turėdamos finansinių išteklių – santaupų. Tarp jų buvo ir transporto įmonių, kurioms atsirado galimybė pigiai praplėsti savo autotransporto ūkį superkant stipriai atpigusius vilkikus (dėl sunkmečiu smukusio transporto sektoriaus vilkikų tiesiog niekam nebereikėjo). Taip pat krizė buvo labai geras laikas tiek smulkiems NT spekuliantams, tiek stambesniems investuotojams, nes stipriai krito ir nekilnojamojo turto kainos.
„Natūralu, kad krizė yra pats geriausias laikas apsipirkti, ir tie, kurie iki krizės konservatyviai pasiskaičiuoja savo galimybes, sutaupo vieną kitą eurą, atėjus krizės valandai ne tik laisviau kvėpuoja, bet ir gali gerokai papildyti savo turto eilutę“, – sako specialistas.
Sėkmei reikia pasiruošti
Vis dėlto, „LC paslaugų centras“ vadovas sako, kad kiekviena krizė paženklinta sėkmės istorijomis, kurių apstu yra visuose sektoriuose. Tarkim, krizė yra tikras aukso amžius smulkiųjų kreditų bendrovėms. Juk žmonėms tiesiog reikia greitai gauti pinigų.
2008-aisiais rankomis trynė ir loterijų ir azartinių lošimų verslai. Kai kurių analitikų skaičiavimu, 2008–2011-aisiais, kai visas pasaulis gelbėjosi nuo krizės smūgio, loterijos bilietų pardavimas Lietuvoje išaugo 56 proc. Skaičiuojama, kad lietuviai loterijos bilietams kriziniu laikotarpiu išleido beveik tris milijonus eurų kasmet.
„Kai ekonomikos apsukos lėtėja, didesnį uždarbį skaičiuoja smulkiosios kredito bendrovės, loterijos ir azartiniai lošimai. Taip pat buvo populiaru steigti įdarbinimo agentūras, kurios padeda surasti darbą užsienyje. Juk lietuviai (ir ne tik jie, bet ir lenkai, latviai) tiesiog pradėjo masiškai ieškoti galimybių emigruoti į ekonomiškai stipresnes šalis. Na ir galiausiai sėkmingu kriziniu laikotarpiu džiaugėsi skolų išieškojimo įmonės. Taip, kad galimybių daug. Tiesiog sėkmei reikia pasiruošti”, – pataria įmonių steigimo ir buhalterinės apskaitos paslaugas teikiančios bendrovės vadovas L. Čiutys.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Šalia „Gilijos“ pradinės mokyklos – sporto aikštynas2
Už pusę milijono eurų iš miesto biudžeto šalia „Gilijos“ pradinės mokyklos įrengtas naujas sporto aikštynas. Iki tol šioje daugiau nei pusantro hektaro užimančioje mokyklos teritorijoje dažniausiai telkšo...
-
Automobilių stovėjimo aikštelės neįgaliojo vietoje – duobė
Baltijos prospekte prie parduotuvės esančioje automobilių stovėjimo aikštelėje, neįgaliesiems skirtoje vietoje – duobė. Dėl kokių priežasčių ji galėjo atsirasti, nežinoma, tačiau dėl to į parduotuvę atvykę negalią turintys klie...
-
Klaipėdos darbo inspekcijos vadovui – ieškinys1
Prokuratūra iš Kretingos rajono savivaldybės tarybos nario Vytauto Ročio, einančio ir Valstybinės darbo inspekcijos Klaipėdos teritorinio skyriaus vadovo pareigas, siekia priteisti per 10 tūkst. eurų. Įtariama, kad tokia suma nepagrįstai panau...
-
Bendruomeniškiausios Lietuvos seniūnijos titulas – Priekulei
Respublikinio bendruomenių konkurso „Bendruomenė – Švyturys 2023 – kelias į sėkmę“ apdovanojimuose nuskambėjo ir Klaipėdos rajono vardas. Priekulės seniūnija su bendruomenėmis, nevyriausybinėmis organizacijomis ir kult...
-
Naujosios Uosto ir Danės gatvių sankryžoje – ribojimai dėl statybos darbų1
Naujosios Uosto ir Danės gatvių sankryžoje – laikinai ribojamas eismas. Čia vykdomi vandentiekio ir buitinių nuotekų tinklų statybos darbai. Nors buvo planuota iki balandžio 26-osios šiuos darbus užbaigti, dėl nenumatytų aplinkybių to ...
-
Palangoje – pokyčiai dėl vietinės rinkliavos už automobilių statymą2
Ketvirtadienį Palangos savivaldybės taryba apsisprendė dėl vietinės rinkliavos už automobilių statymą nustatytose apmokestinamose kurorto vietose pokyčių. Jie priimti Palangos rinkliavų centro siūlymu. ...
-
Po rietenų dėl automobiliais užgrūstų kiemų – atsakas: lopšelis-darželis aikštelės neatvers1
Baltijos prospekte daugiabučių gyventojai piktinasi, esą šalia esantis lopšelis-darželis turi didelę stovėjimo aikštelę, tačiau draudžia joje vaikų tėvams statyti mašinas. Automobiliai paliekami daugiabučių kiemuose, o ...
-
Dėl gaisro Kretingoje galima oro tarša bei draudžiamas automobilių eismas Klaipėdos gatvėje3
Dėl kilusio gaisro UAB „Imedeksa“ Kretingoje, galima oro tarša bei draudžiamas automobilių eismas Klaipėdos gatvėje. Apie tai savo feisbuko paskyroje paskelbė Kretingos rajono meras Antanas Kalnius. ...
-
A. Vaitkus: politikuoti nereikėtų24
Klaipėdos savivaldybė rengiasi steigti naują Paliatyviosios pagalbos dienos centrą vaikams. Tokį centrą numatoma įkurti J. Karoso gatvėje, šalia Vaikų ligoninės, pritaikant buvusį konsultacinės poliklinikos pastatą. Kūdikių namai, kuriuos...
-
Būna ir taip: gandras jau kelis pavasarius mėgina susisukti lizdą ant „Laisvės“ paminklo8
Švėkšnos „Saulės“ gimnazijos kieme stovintis „Laisvės“ paminklas taip patiko vienam gandrui iš Švėkšnos, kad jis jau kelis pavasarius mėgina susisukti lizdą ant šio paminklo. Tačiau vieti...