- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kai Lietuvoje trys savivaldybės nesugeba turizmo reikmėms sutvarkyti vos 27 kilometrų ilgio Karaliaus Vilhelmo kanalo, tenka stebėtis, su kokiu entuziazmu vidaus vandenų pritaikymo imamasi Lenkijoje.
Nuo Aistmarių iki Oderio
Liubušo, Didžiosios Lenkijos, Kujavijos Pamario, Pamario ir Varmijos Mozūrų vaivadijų maršalkos (kažkas panašaus į krašto savivaldos tarybų pirmininkus) šiemet birželio pradžioje pasirašė deklaraciją iš esmės atnaujinti ir vidaus vandens laivybai bei turizmui pritaikyti E70 kelią.
E70 vandens kelio tinklas Lenkijoje turi būti modernizuotas, pastatyti nauji hidrotechniniai įrenginiai (šliuzai) arba rekonstruoti senieji. Daugelyje vietų upes ir jas jungiančius kanalus reikia gilinti, šalinti įvairias kliūtis.
Šis kelias turi sujungti Vyslos marias, Gdansko įlanką per Vyslos, Notecės, Vartos upes su Oderiu prie Vokietijos sienos. Nuo Aistmarių, tiksliau Elbingo iki Kostšynio prie Oderio yra apie 700 kilometrų.
Toliau E70 maršrutu per Vokietiją įmanoma pasiekti netgi Nyderlandus.
Maršrutas: E70 vandens kelias Aistmares sujungtų su Oderio upe Vokietijos pasienyje. "Portalmorski" nuotr.
Gaivintų seną maršrutą
Prašoma, kad į šio maršruto gaivinimą įsitrauktų Lenkijos vyriausybė. Jau pavyko pasiekti, kad Lenkijos Infrastruktūros ministerija parengtų E70 tarptautinio vandens kelio atgaivinimo planą.
Pagal jį siekiamas atgaivinti E70 kelias būtų įtrauktas į Lenkijos nacionalinę veiklos programą iki 2030 m. Tai leistų šio kelio gaivinimui naudotis ES parama.
Realiai nė viena vidaus vandens kelių atkarpa, kuri Lietuvą per Kaliningrado sritį jungtų su Lenkija, neveikia.
Minėtos penkios vaivadijos, kurios pasirašė deklaraciją, siekia prie vandens maršruto E70 kurti gamtos ir kultūros vertybes išryškinančias priemones. Prie gražių istorinių vietų būtų statomos prieplaukos.
Verta prisiminti, kad minėtas vandens kelias buvo įrengtas dar XIX a. pabaigoje. Socialistinė Lenkija apie 1970 m. buvo parengusi jo gaivinimo planą, tačiau jis taip ir neįgyvendintas.
Dabar vėl atgaivinti E70 kelio tvarkymo idėją paskatino ir žymūs pokyčiai Lenkijos Vyslos mariose, kai čia perkasta šių marių nerija ir bus įrengtas plaukimo kanalas.
Prisiminimas: pasiplaukiojimas po Aistmares nedideliais laivais – patrauklus užsiėmimas. V. Matučio nuotr.
Galimybes uždaro realybė
Lenkijos E70 kelio atgaivinimas būtų svarbus, tiksliau įdomus ir Lietuvai. Šį kelią, kai jis jau veiks, galės išbandyti ir Lietuvos mažosios laivybos entuziastai.
Vienas būdų bus iš Klaipėdos per Baltijos jūrą plaukti iki Vyslos kanalo. Tokia galimybė atsiras jau kitais metais.
Yra ir dar bent pora galimybių, bet šiuo metu jos tarsi ir užkirstos dėl to, kad pagrindinis Lietuvos vandens kelias E41 (Kuršių mariomis ir Nemunu) nuo Klaipėdos iki Kauno yra sujungtas su E70 per Kaliningrado sritį.
Per Kuršių marias, Poleską, Deimenos, Priegliaus upėmis galima nuplaukti iki Karaliaučiaus (Kaliningrado), toliau kanalu į Aistmares ir į minėtą E70 kelią. Būtų galimas plaukimas ir iš Nemuno Gilija, po to Polesko kanalu iki Polesko ir toliau Deimena, Priegliumi į Aistmares.
Realiai nė viena vidaus vandens kelių atkarpa, kuri Lietuvą per Kaliningrado sritį jungtų su Lenkija, neveikia. Atskiri entuziastai yra išbandę plaukimą iš Kuršių marių per Kaliningrado srities vandenis į Aistmares.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras pasikeitė neatpažįstamai3
Šiandien išaušo klaipėdiečių ilgai laukta diena – duris lankytojams po rekonstrukcijos atvers Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras. Penkerius metus be savo namų dirbę teatralai kvies ne tik mėgautis pastatymais, bet ir įve...
-
Klaipėdoje baigti Baltijos prospekto sankryžos rekonstrukcijos darbai1
Klaipėdoje pabaigti Baltijos prospekto, Šilutės plento ir Vilniaus plento žiedinės sankryžos rekonstrukcijos darbai, pranešė miesto savivaldybė. ...
-
Žada vėjus ir darganą3
Sinoptikai nieko gero artimiausioms dienoms nežada – bus šalta, vėjuota, o kai kuriomis dienomis galime sulaukti ir šlapdribos. Malonesnių orų galima tikėtis tik ateinančios savaitės pabaigoje. ...
-
„Orlen Lietuva“ atlygino 146 tūkst. eurų į jūrą išsiliejusios naftos sukeltą žalą5
Naftos importo ir perdirbimo bendrovė „Orlen Lietuva“ teigia atlyginusi aplinkosaugininkų nustatytą 146,4 tūkst. eurų žalą, kai vasario pradžioje Baltijos jūroje ties Būtingės naftos terminalu išsiliejo beveik 2 tonų naftos. ...
-
Lietuvos jūrų muziejaus turo Aukštaitijoje startas – Utena
Lietuvos jūrų muziejus 45-ąjį sezoną pradeda įspūdingu projektu „Su jūra mes didesni“, kuris iki rudens jūrinės Lietuvos idėjas skleis labiausiai nuo Baltijos nutolusiame regione – Aukštaitijoje. ...
-
Lauko džiovyklos prie daugiabučių namų – aktualios?21
Lauko džiovyklos prie daugiabučių namų uostamiesčio gyventojams – vis dar aktualios. Tačiau daugelyje kiemų jos pamažu naikinamos, kadangi prioritetas teikiamas mašinų vietų, vaikų žaidimų aikštelių, suoliukų, žaliųjų plot...
-
Klaipėdiečius siutina kriokiantys automobiliai20
Uostamiesčio gyventojams įgriso naktimis triukšmingais automobiliais važinėjantys ir ramybės neduodantys jaunuoliai. Pareigūnai tikina, kad triukšmą keliančios modifikuotos automobilių išmetimo sistemos ne visais atvejais neatitin...
-
Klaipėdos kapinėse įjungtas vandens tiekimas5
Artimųjų amžinojo poilsio vietas lankantys klaipėdiečiai jau gali naudotis vandens čiaupais. Prižiūrėtojai įjungė vandens tiekimą Lėbartų ir Joniškės kapinėse. ...
-
Klaipėdoje planuojama rekonstruoti miesto polikliniką6
Klaipėdos savivaldybė pasirašė sutartį su įmone „Synergy Solutions“, kuri parengs 1979 metais uostamiestyje pastatytos poliklinikos kapitalinio remonto techninį projektą. ...
-
Jaunieji uostamiesčio ambasadoriai
Septintą kartą Klaipėdos turizmo informacijos centras organizavo „Jaunųjų gidų mokyklėlę“ arba užsiėmimų ciklą „Jaunasis Klaipėdos ambasadorius“, skirtą jaunesniųjų klasių vaikams. Kadangi šiemet mieste paskelbti...