- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kai Klaipėdos uostas pernai, per pandemiją, fiksavo rekordą, dalis Europos uostų vertėsi sunkiai.
Kentėjo keleivių uostai
Europos uostų bendradarbiavimo organizacijos (ESPO) duomenys rodo, kad krovinių apyvarta 2020 m. daugiau nei aštuoniais proc. mažėjo 87 ES uostuose. Korona Europos uostams smogė skirtingai. Labiausiai kentėjo tie uostai, kur didelės pajamos būdavo gaunamos iš keleivių srauto.
ESPO duomenimis, keleivių srautas ES uostuose pernai mažėjo perpus. Jūrinio turizmo arba kruizų nuostoliai Europos uostuose sudarė 94 procentus, palyginti su 2019 m. Dalyje uostų, tarp jų ir Klaipėdos, tas skaičius siekė ir 100 procentų, nes pernai neatplaukė nė vienas kruizinis laivas.
Baltijos jūros regione dėl jūrų keltų keleivių ir jūrų turizmo srauto tarp labiausiai nukentėjusių uostų yra Talinas, Stokholmas, Helsinkis, Ryga.
Iš kitų Europos uostų pandemija labiausiai palietė Barselonos, Havro, Genujos uostus.
Tarp labiausiai nukentėjusių yra ir Danijos Kopenhagos uostas. Jis buvo pagrindinis Baltijos jūros regiono jūrinio turizmo uostas, iš kur prasidėdavo ir baigdavosi didžioji dalis jūrų kruizų.
Tai lėmė ir didžiulę turistų netektį pačioje Kopenhagoje. Įprastai į laivus atvykę jūrų turistai 1–2 paras dar likdavo svečiuotis Danijos sostinėje. Dėl keleivių ir turistų srauto sumažėjimo kentėjo ir mažesni Danijos uostai, kaip Skagenas, Olborgas, Orhusas, Frederisija, Bornholmo salos uostas Rionė.
Krovos augimas – 19 kartų
Pateikdama duomenis apie ES uostų 2020 m. netektis, ESPO juos lygino su 2008–2009 m. krize. Padaryta išvada, kad prieš 12 metų buvusios krizės padariniai Europos uostams buvo skausmingesni.
Po 2008–2009 m. krizės Europos uostai, ypač laivybos sektorius, atsigavo labai lėtai. Yra ir akivaizdžių netikėtumų. Nemažai uostų, tokių kaip Alchesirasas, Brėmerhafenas, Hamburgas, Sankt Peterburgas, Barselona ir Roterdamas ypač nukentėjo nuo 2008–2009 m. krizės, tačiau 2020 m. juose fiksuoti gerokai mažesni nuostoliai.
Nuo 2008 iki 2020 m. Vakarų Europos uostuose sparčiai augo konteinerių krova. Per tą laiką žymesnį augimą demonstravo ne tik Antverpenas (+47 proc.), Roterdamas (+33 proc.), iškilo nauji konteinerių krovos uostai kaip Gdanskas, Pirėjus, Triestas, Vilhemshavenas.
Nuo 2007 iki 2020 m. Gdansko konteinerių krova išaugo net 19 kartų. Lėmė tai, kad pastačius išorinį uostą jis tapo Baltijos jūros konteinerių skirstymo centru. Pirėjo uosto konteinerių krova augo tris kartus. Tam įtakos turėjo tai, kad šį uostą perėmė ir į jį investavo Kinijos kapitalas. Trečioje pozicijoje buvusio Valensijos uosto konteinerių krovos augimas per tą laiką sudarė beveik 80 proc.
Tarp Europos uostų, kurie nuo krizės iki pandemijos demonstravo didžiulį augimą, yra ir Klaipėdos uostas. Jis bendrą krovą nuo 27,86 mln. tonų 2009 m. padidino iki 47,79 mln. tonų. Tai beveik 20 mln. tonų arba beveik 72 proc. augimas.
Visuose uostuose, kur bendra krova arba konteinerių krova augo labiausiai, rezultatus žymia dalimi lėmė ir investicijos.
Tuo pat metu savo pozicijas prarado Hamburgas, Džoja Tauras, Brėmerhafenas, Konstanca.
Atkreipiamas dėmesys į Vokietijos Šiaurės jūros regiono uostus, kuriuos pandemija paveikė labiau nei kaimyninius Belgijos, Olandijos uostus.
Skirtingas uostų atsigavimas
Ekspertų vertinimu, Europos uostų atsigavimas po koronos pandemijos, kuri dar nesibaigė, yra gerokai greitesnis. Jį lydi ir staigus kainų kilimas.
Ekspertai svarsto, kad po koronos Europos uostams atsigauti arba grįžti į tas krovos apimtis, kokios buvo iki pandemijos, prireiks maždaug dvejų metų. Tačiau net ir to laikotarpio ne visiems uostams gali pakakti.
Kai kuriuose regionuose, iš dalies ir rytinės Baltijos jūros, uostų krovą gali pradėti veikti ir geopolitinės įtampos, kaimyninių valstybių nesutarimai. Po šiuo presu pakliuvo Latvijos uostai, kurie neteko beveik visų rusiškų krovinių.
Per 2008–2009 m. krizę Klaipėdos uostas 2009 m. buvo sumažinęs krovą 2 mln. tonų, bet 2010 m. ji šoktelėjo net beveik 3,5 mln. tonų. 2020 m. Klaipėdos uostui iš viso buvo rekordiniai, nes krauta 47,79 mln. tonų.
Dalis Europos uostų 2020 m. pabaigoje, taip pat šių metų pradžioje pajuto netektis ir dėl „Brexit“ proceso – Didžiosios Britanijos išstojimo iš ES. Jo įtaka Šiaurės jūros regiono uostams dar nesibaigė.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Tarp daugiabučių Debreceno kvartale – nemalonus vaizdelis6
Debreceno kvartale tarp daugiabučių namų esančioje žalioje pievoje – dar vienas šiukšlynas. Įvairias buitines atliekas iš perpildytų šiukšlių konteinerių veikiausiai išnešioja sparnuočiai, o kart...
-
Pamario prakeiksmas: žuvininkystės ūkiai nebeapsigina nuo kormoranų12
Kormoranai – pamario prakeiksmas. Žuvininkystės ūkis Kintuose nebeišmano, kaip atremti šių paukščių atakas. Kormoranai būriais puola į tvenkinius ir gvelbia ten auginamą žuvį, ypač mėgsta karpius. Žuvininkai sako i&scar...
-
Dainų šventės šimtmečiui paminėti doviliškiai pasodino ąžuoliukus
Dainų šventės šimtmečio progai paminėti doviliškiai savaitgalį sodino ąžuolus. Vienas ąžuoliukas buvo skirtas specialiai Dainų šventės paminėjimui, o kitus ąžuoliukus talkininkai sodino Dovilų centre pačių žmonių ...
-
Kariškius uostamiestyje autobusais veš nemokamai7
Siūloma tarptautinių pratybų „Baltijos operacija 2024“ konferencijos metu renginio dalyviams reguliaraus susisiekimo maršrutų autobusais važiuoti nemokamai. ...
-
Klaipėdiečiai aktyviai mokosi užsienio kalbų: tarp aktualių – ir turkų kalba4
Klaipėdiečiai aktyviai mokosi įvairių kalbų, o populiarumo viršūnėje šiuo metu – anglų kalba. Tačiau ne mažiau aktualios ir ispanų, prancūzų ir net turkų kalbos. ...
-
Maisto atliekų rūšiavimas Klaipėdoje: kokios pagrindinės klaidos?23
Nuo balandžio 2 d. Klaipėdos miesto gyventojai buvo pakviesti pradėti maisto atliekų rūšiavimą. Klaipėdiečių aktyvumas maloniai nustebino – per pirmąją savaitę surinkta virš 5 tonų maisto likučių, o šią savaitę jau 8...
-
Klaipėdoje – gelbėtojų atranka: kandidatų laukia netradicinis darbo pokalbis1
Darbą paplūdimiuose Klaipėdos gelbėtojai pradės birželį, bet dabar vyksta atranka ir ji netradicinė – vietoje darbo pokalbio kandidatai turi šokti į baseiną. Tarp norinčiųjų gelbėti ne tik moksleiviai ir studentai, bet ir baigiantys ...
-
Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras pasikeitė neatpažįstamai35
Šiandien išaušo klaipėdiečių ilgai laukta diena – duris lankytojams po rekonstrukcijos atvers Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras. Penkerius metus be savo namų dirbę teatralai kvies ne tik mėgautis pastatymais, bet ir įve...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
Klaipėdoje baigti Baltijos prospekto sankryžos rekonstrukcijos darbai6
Klaipėdoje pabaigti Baltijos prospekto, Šilutės plento ir Vilniaus plento žiedinės sankryžos rekonstrukcijos darbai, pranešė miesto savivaldybė. ...