Quantcast

Dėl vienos raidės – bėdos

Kol uostamiesčio įvaizdžio kūrėjai suka galvas, kaip paversti Klaipėdos miestą patrauklesnį, verslo atstovai numoja ranka net į akivaizdžiausią netvarką. Matomose vietose iki šiol akis bado reklaminiai stendai, kuriuose apstu gramatinių klaidų, o žinomų prekybos tinklų iškabose mėnesių mėnesiais trūksta raidžių.

Netiko raidė O

Kaip pasitinka uostamiestis atvykėlius? Vienas vilnietis verslininkas, vos įsukęs į uostamiestį, rėžė, ką manąs apie mieste esančią vizualinę reklamą.

"Pirmą kartą važiavau į Klaipėdą su reikalais, kai pajūryje siautėjo audra. Tą kartą akys užkliuvo už mažiausiai dviejų nuplėštų reklaminių stendų. Tačiau atvykęs po kurio laiko pastebėjau, jog vėjai čia siaučia ir kai kuriose galvose. Nudrėkstus reklaminius stendus reklamos gamintojai dar susirinko, kitose vietose matyti, jog neskubama tvarkytis. Vienas stambus prekybos ir pramogų centras iki šiol gyvena su viena nedegančia raide apšviestame reklaminiame pavadinime, o kitas prekybos centras puikiai jaučiasi pusmetį be vienos raidės iškaboje", – klaipėdiečiams verslininkams replikavo viešųjų ryšių specialistas.

Vyras kaip pavyzdį nurodė Šilutės plente ne taip seniai duris atvėrusį prekybos centrą "Depo".

Išties jau keletą mėnesių matomiausioje šios gatvės vietoje stovi stendas, kuriame trūksta vienos raidės.

Pateikė skirtingas versijas

Pasiteiravus, kokia audra nuplėšė raidę O iškaboje ir kada išorinė reklama bus sutvarkyta, prekybos tinklo atstovai į klausimus atsakė tik sulaukę Klaipėdos savivaldybės Viešosios tvarkos skyriaus specialistų vizito.

Iki tol verslo naujokai uostamiestyje nejautė nepatogumų dėl įvaizdžio miestiečių akyse.

Latvijos kapitalo prekybos tinklo atstovai pareiškė, jog reklama bus atnaujinta per artimiausią mėnesį.

"Buvo nustatytas reklaminio pilono "Depo" logotipo raidės O neatitikimas užsakymui, todėl raidė O buvo nuimta ir šiuo metu atliekami šios raidės gamybos ir atnaujinimo darbai", – aiškino prekybos tinklo "Depo" direktorius rinkodarai Rimants Jugans (kalba netaisyta – A.A.).

Paaiškėjo, jog visai kitas priežastis prekybininkai nurodė Klaipėdos savivaldybės Viešosios tvarkos skyriaus Administracinių pažeidimų tyrimo poskyrio pareigūnams, kurie "Depo" reklama susidomėjo po dienraščio žurnalistų skambučio.

"Buvo paaiškinta, jog raidę nuplėšė audra. Na, bet tikrąsias priežastis dar aiškinamės. Surašėme patikrinimo aktą ir vertiname aplinkybes. Ūkio ministro patvirtintose taisyklėse yra numatytas reikalavimas, jog išorinė reklama būtų tvarkinga, nesugadinta ir įrengta pagal suderintą projektą", – aiškino poskyrio vedėja Viktorija Zubienė.

Ji juokėsi, jog savivaldybės darbuotojai, kasdien važiuodami į pietinę miesto dalį nuo savivaldybės pusės, ne iš karto atkreipė dėmesį į "Depo" iškabą be vienos raidės.

"Gal nematė? Bet, kita vertus, pačiam ūkio subjektui turi rūpėti verslo kultūra. Vieniems verslininkams yra aktuali kitų miestiečių reakcija ir kaip pats miestas atrodys dėl netvarkingų reklamų, kitiems – gali nerūpėti", – pastebėjo V.Zubienė.

Memelis virto "emeliu"

Klaipėdos miesto vyriausiasis dailininkas Mindaugas Petrulis savaip įvertino latvių supratimą apie savireklamą.

Jei verslininkas savęs negerbia, taip jis gerbia ir klientą.

"Jei verslininkas savęs negerbia, taip jis gerbia ir klientą. Jei pats save taip prižiūri, apie kitų pagarbą sau gali net negalvoti. Leidimai jiems išduoti, esame projektą svarstę vizualinės estetikos ir reklamos formavimo komisijoje. Įrenginys stovi jiems priklausančiame sklype. Bet kas turi priversti žmogų nusiprausti, jei jis pats to nenori daryti?" – pastebėjo miesto vyriausiasis dailininkai.

M.Petrulis patikino, jog apsileidusius verslininkus vertėtų aplankyti savivaldybės Viešosios tvarkos skyriui.

"Architektūros skyrius prižiūri, ar išorinė reklama atitinka kriterijus, numatytus Klaipėdos specialiajame vizualinės informacijos ir išorinės reklamos plane, savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu pasirašytas tvarkas, kurios nusako reikalavimus išorinei reklamai. Jei subjektas neprižiūri savo reklamos ir įrenginių, toks juridinis asmuo gali būti vertinamas Viešosios tvarkos skyriaus pareigūnų, nes neatitinka patvirtintų projektinių sprendinių, pagal kuriuos buvo išduotas išorinės reklamos leidimas", – tvarkas priminė M.Petrulis.

Klaipėdoje galima aptikti ir daugiau reklaminių iškabų su apibyrėjusiomis raidėmis.

Senamiestyje iki šiol kabo vienos parduotuvės iškaba, kurioje yra net dvi klaidos. Pavadinime "Memelio žuvis" trūksta pirmosios M raidės.

Virš parduotuvės durų kabo užrašas, jog pardavinėjama viena vienintelė – firminė žuvis. Prekybininkai nesusimąstė, jog prekiaujama žuvimis, o ne viena žuvimi.

Nežino nosinių raidžių

Tvarką vizualinės reklamos srityje sergsti ir Klaipėdos savivaldybės vyriausioji kalbos tvarkytoja Asta Chrustaliova.

Ji pripažįsta, kad šių dienų verslininkai turi savą požiūrį į reklamos kultūrą.

"Klaidų tikrai pasitaiko. Būna net taip, kad tenka kreiptis dėl tų reklamų, kurios jau yra gavusios leidimus. Kalbu apie vieną įmonę, kuri turi leidimus įrenginėti reklamas autobusų stotelėse ir žaliosiose gatvių juostose. Atrodytų, jog projektai buvo suderinti, gal ir kituose miestuose kurti, o klaidų vis dar pasitaiko", – tikino A.Chrustaliova.

Viena versijų, kodėl žmonės viešam žodžiui neskiria jokio dėmesio, jiems akių nebado iškritusi raidė prekės ženklo pavadinime, A.Chrustaliova įvardija bendrą verslo kartos požiūrį į kalbą.

"Iš tiesų, feisbukas ir rašymas jame bet kaip ir bet ką rodo, koks žmonių požiūris į kalbą. O kalbos tvarkytojai pristatomi lyg didžiausias visuomenės baubas, esą mes norime įkalinti kalbą. Pamenu vieną reklamą, kurioje trūko net logikos. Buvo sunku suprasti mintį, kurią norima perteikti. Kiti reklamos kūrėjai vartojo neegzistuojančius veiksmažodžius. Suprask, reklamai – viskas leidžiama", – pastebėjo A.Chrustaliova.

Kalbos tvarkytoja prisiminė iškabą, kurioje trūko nosinės raidės.

"Mane papiktino, pagalvojau, jog net galininko linksnio nepažįsta reklamos kūrėjas. Tačiau buvo ir kitas nutikimas. Buvo ruošiama statyti naują knechtą. Visi žiūrėjo ir tikrino užrašą, o niekas nepamatė, kad vienaskaitos vietininke įvardžiuotinėje formoje priešpaskutiniame skiemenyje buvo padėta nosinė", – prisiminė A.Chrustaliova.

Dar vienas išradingas verslininkas reklaminėje iškaboje paskelbė, jog pardavinėja ne tik baldus, nors pati reklama kelia šypseną – "Baldų komisas ir..."

Erzina netvarka

M.Petrulis patikino, jog šiuolaikinės reklamos kūrėjai net griebiasi tokios strategijos – kuo blogiau, tuo geriau.

"Yra ir tokia mada. Dirbama vizualinės taršos principu, vadovaujamasi skandalais. Bet tai labiau laikino pobūdžio plakatuose ar komercinio pobūdžio trumpalaikiuose žaidimuose naudojami būdai", – svarstė M.Petrulis.

Paklaustas, ar uostamiestyje būtų patvirtintas reklaminis projektas su "Keulė Rūkė" analogu, M.Petrulis priminė, jog gali atsirasti tokių žmonių, kurie net žodyje "ir" gali padaryti klaidą.

"Aš kalbu apie tai, kad kiekvienas turi dirbti savo darbą, o tam tikrų dalykų verta imtis tik profesionalams. Kartais, užvirus diskusijoms dėl vieno ar kito projekto, išgirstu sakant: "Ai, aš prie meno." Tada atsakau, kad "aš tai prie pašto", nes jis tik per gatvę nuo savivaldybės. Bet kiekvienas turime dirbti savo darbą", – teigė M.Petrulis.

Jis pastebėjo, jog vienu iš reklaminės kakofonijos pavyzdžių galėtų būti prekybos bazių teritorija.

"Yra tokių pastatų, kur baisu net pažiūrėti. Tai tam tikros oazės, kuriose daug savininkų, ir susikalbėti yra labai sunku. Tvarkos išorėje nebus, nes lietuviai nemoka susitarti. Nors dar galime džiaugtis, jog tokių vietų nėra daug", – pastebėjo M.Petrulis.

Gresia solidžios baudos

Klaipėdos savivaldybės Viešosios tvarkos skyriaus Administracinių pažeidimų tyrimo poskyrio vedėja V.Zubienė patikino, jog savivaldybės darbuotojai nuolat rengia reidus uostamiestyje.

"Palyginus skaičius matyti, jog pažeidimų mažėja. Yra tam tikra prevencija, pirmiausia žmonės informuojami apie reikalavimus, reaguojame į gyventojų pranešimus ir tikrai stengiamės, kad šioje srityje būtų tvarka. Užpernai dėl tokių pažeidimų buvo surašyti 173 protokolai, o pernai – 89", – aiškino V.Zubienė.

Didžiausias reklamų ir iškabų bumas uostamiestyje užfiksuotas prieš Kalėdas. Verslininkai plūdo į savivaldybę su prašymais išduoti leidimus reklamai.

"Už tokio pobūdžio pažeidimus numatyta bauda nuo 140 iki 300 eurų, o pakartotinai nusižengus – nuo 300 iki 560 eurų", – tikino V.Zubienė.

Įžeidė "pizza"

Tačiau neretai tai, kas verslininkams atrodo priimtina, kitiems vartotojams gali rėžti akį ar net versti raudonuoti. Viena klaipėdietė atkreipė dėmesį į žinomo picerijų tinklo iškabas.

"Herkaus Manto gatvėje akis bado užrašas "pizza". Man tas žodis toks bjaurus. Iš karto įvairios asociacijos kyla", – dienraščiui skundėsi Danutė.

V.Zubienė tikino, jog picerijų tinklo reklama, jei net ir įžeidžia ar verčia nesmagiai jaustis senyvą klaipėdietę, išliks kaip buvusi.

"Jei tai yra prekės ženklas, užpatentuotas patentų biure, toks pavadinimas gali būti. Svarbu, kad šalia būtų patikslinantis, lietuviškas pavadinimas, paaiškinantis įstaigos veiklos sritį. Tai privaloma, kai užrašai yra užsienio kalba", – akcentavo V.Zubienė.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Matas

Matas portretas
Miestas nyksta, o didžiausia problema yra sulūžus vienos statybinių medžiagų parduotuvės iškaba.

Anonimas

Anonimas portretas
Ped :)

paskaitykim

paskaitykim portretas
pavadinimą iš kito galo
VISI KOMENTARAI 18

Galerijos

Daugiau straipsnių