Quantcast

Studija apie harmoniją – minimalizmo gerbėjams

  • Teksto dydis:

„Studija apie harmoniją“ – tai legendinio amerikiečių minimalisto Johno Adamso kūrinys, originaliai vadinamas „Harmonielehre“. Jis skambės taip pat pavadintoje Modesto Pitrėno vadovaujamo Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro (LNSO) programoje šį penktadienį 18.30 val. Klaipėdos koncertų salėje. Tai jos festivalio „Permainų muzika“ renginys.

Kaip tiksinti bomba

Pasaulinę šlovę kompozitoriui atnešusi kompozicija užburia ritminio pulso ir muzikos tėkmės intensyvumu, plačia garso dinamikos skale. Repetityvius motyvus jis meistriškai suderino su sodrios, itin ekspresyvios XIX a. simfoninės muzikos kalbos atbalsiais. Taip gimė „maksimalistiškas minimalizmas“, šios muzikos gerbėjams galintis sukelti garsinę ekstazę. Pats J.Adamsas „Harmonielehre“ apibūdino kaip savo troškimą pasiekti ir aprėpti „visą tą harmoniją, kurios mes neturėjome patirti“.

J.Adamso „Grand Pianola Music“ savo energetiniu užtaisu nė kiek nenusileidžia anksčiau aprašytam opusui. Ji skirta dviem soluojantiems fortepijonams ir simfoniniam orkestrui be styginių instrumentų, bet su didesne mušamųjų grupe.

Ekspresyvusis duetas

Ekspresyvusis Rūtos Rikterės ir Zbignevo Ibelhaupto duetas meistriškai valdys iš baltų ir juodų klavišų besiveržiančias garsų liepsnas, kibirkščiuojančias ir sprogstančias finale.

Fortepijoninio dueto 30-metį minintys Rūta ir Zbignevas tarp savo kolegų išsiskiria solidžiausia scenine patirtimi, leidžiančia visiškai pasitikėti jų interpretacijomis. Abu pianistai yra tarptautinio M.K.Čiurlionio pianistų konkurso laureatai, pelnę ir tarptautinio fortepijoninių duetų konkurso Romoje laurus.

Fortepijoninio dueto 30-metį minintys Rūta ir Zbignevas tarp savo kolegų išsiskiria solidžiausia scenine patirtimi, leidžiančia visiškai pasitikėti jų interpretacijomis.

Muzikologės Vytautės Markeliūnienės nuomone, „savaip artistiškai didinga laikysena, stabilumas ir nenuspėjamumas – ko gero, būdingiausios šio dueto žymės“.

Lietuvių arfos ambasadorė

Kontrastą amerikietiškajam minimalizmui sudarys arfos deivės Joanos Daunytės ir LNSO atliekama poetiška lietuviškojo minimalizmo krypties atstovės Loretos Narvilaitės kompozicija „Skambesys bangų sutampa su dangum“. Ji buvo sukurta praėjusių metų „Gaidos“ festivaliui Vilniuje. Šiame kūrinyje darniai susilieja postminimalizmas ir neoromantinė ekspresija. Į kompozicijos pavadinimą nubyrėjo eilutė iš Antano A.Jonyno eilėraščio: „tik traukias tolin skambesys bangų kol palengva sutampa su dangum...“

Arfininkės J.Daunytės muzikavimas kritikų vertinamas kaip išraiškingas, jaudinantis ir itin techniškas. Dėl savo talento ir meistriškumo ji vadinama lietuvių arfos ambasadore. Solistės interpretuojama šio karališko instrumento muzika yra skambėjusi Šveicarijos, Prancūzijos, Norvegijos, Airijos, Vokietijos, Jungtinės Karalystės, Rusijos, Nyderlandų, Ispanijos, JAV koncertų salėse.

Naujosios muzikos entuziastas

„Gaidos“ festivalyje su LNSO prieš trejus metus koncertavo britų dirigentas Jonathanas Bermanas. Savo pasirodymais Europoje ir JAV jis jau pelnė tarptautinį pripažinimą. J.Bermanas diriguoja tokiems kolektyvams kaip Roterdamo filharmonijos orkestras, Londono „Sinfonietta“, Tanglvudo ir Aldeburgo festivalių kolektyvai, Berlyno naujosios muzikos kamerinis ansamblis ir kt. Svarbią vietą dirigento veikloje užima operų atlikimas.

Pradėjęs muzikinę veiklą kaip violončelininkas J.Bermanas yra ir naujosios muzikos entuziastas. Šįkart jis specialiai atvyko į Lietuvą su LNSO pristatyti intriguojančią programą „Permainų muzikos“ festivalyje.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių