Quantcast

Naujausiame Klaipėdos dramos teatro spektaklyje sceną užlies vanduo

Į Adomo Juškos režisuojamo spektaklio „Vakarų krantinė“ pagal Bernardo-Marie Koltèso pjesę repeticijas susirenkantys aktoriai aunasi guminius aulinius. Klaipėdos dramos teatro Didžiosios salės scenoje tyvuliuoja vanduo. Spektaklio veiksmas vystosi industriniame miesto pakraštyje, kur porai parų susitinka ir susipina aštuonių labai skirtingų personažų gyvenimo istorijos. Tai pasakojimas apie žmones, kurie iš tiesų niekada neturėjo susitikti, tačiau susitiko.

Sceną užliejęs vanduo ne tik tiesiogiai atliepia pjesės pasaulį ir atsiskleidžia plačiomis, įvairius reikšmės niuansus kuriančiomis galimybėmis, jis taip pat savotiškai susisieja ir su miestu už teatro sienų – Klaipėda.

„Vakarų krantinės“ scenografiją kūrusi Lauryna Liepaitė pasakojo apie neįprastą, bet labai iškalbingą medžiagą, kurios pagrindu kuriamas spektaklio pasaulis.

Dominuojanti materija

– Kaip kilo būtent tokio, vandens merkiamo scenografijos sprendimo idėja?

– „Vakarų krantinė“ man turi aiškias žaidimo taisykles – joje neegzistuoja meilė, joje nėra užuojautos, galioja tik pirkimo, pardavimo ir derybų taisyklės. Žmogus čia tiek pat svarbus, kiek svarbus paauksuotas prabangus laikrodis ar brangus automobilis.

Gilindamiesi į kūrinį, svarstėme, ar tik bendri susitarimai mus sulaiko nuo ribos peržengimo? Ar išties gyvename derybų, pirkimų, pardavimų pasaulyje? Kada ateina ta akimirka, kai nieko nebereikia, arba, kitaip, kada praregime, ir ar tai nėra paskutinė akimirka, kaip toji, prieš mirtį? Tai lėmė ir spendimą, tam tikrą skaistyklos modelį: personažai scenovaizdyje užstrigę lyg sielos, išsirikiavusios prie Stikso upės – vienos gali perplaukti, nes rankoje gniaužia monetą, o kitos, neturinčios monetų, kuriomis galėtų susimokėti keltininkui, lieka užstrigusios krante.

D. Rimeikos nuotr.

– Kaip save atrandate spektaklio kūrimo procese? Kas pasitarnauja kaip pagrindiniai atramos taškai, gairės?

– Viskas prasideda nuo pokalbių, dalijimosi vaizdais, filmų kadrais, viskuo, kas turi bent mažiausią ryšį su medžiaga, apie kurią tuo metu kalbamės. Sunku atsakyti, kada pati idėja pradeda materializuotis ir tampa vaizdiniu, konkrečiu sprendimu. Viskas dėliojasi iš mažų detalių. Pradžioje mums buvo svarbus vandens motyvas, jis atkeliavo iš pjesės. Tai diena, kai krantinėje dingo geriamas vanduo, diena, kai nebeplaukia keltas, taip atskirdamas gyvenančius krantinėje vandens siena nuo likusio pasaulio.

Vanduo dažniausiai siejamas su gyvybe, tai – gyvybės šaltinis, jam suteikiamos mistinės galios. Bet taip pat tai ir viena iš baisiausių stichijų, todėl scenoje po personažų kojomis – nesibaigiantis vanduo. Paradoksalu, kadangi tas vanduo netinkamas gerti, jie pasmerkti mirti nuo troškulio braidydami vandenyje. Vanduo šiame sprendime nužymi mirtį. Tiek jo, tinkamo gerti, nebuvimas, tiek ir jo, ledinio, nuolat semiančio personažų pėdas, atimančio namus ir gyvybę, buvimas.

Vėliau ieškojau materijos, kurią labiausiai veikia vanduo, taip scenografijoje atsirado metalas. Po to sekė veidrodis, leidžiantis išplėsti esamą erdvę ir joje paskandinti visą sceną, kuriant įspūdį, tarsi vanduo užlietų sceną ir keliautų toliau, lauždamas galinę teatro sieną, galiausiai išsilietų į miestą.

Įkalinanti laike be pabaigos

– Kas jums buvo svarbiausia kuriant „Vakarų krantinės“ scenografiją, ką labiausiai rūpėjo perteikti?

– „Vakarų krantinė“ savo vidiniu laiku man yra akimirka „po“, lyg bibliniame pasakojime apie Nojų ateinant pasauliniam tvanui. Tik šiuo konkrečiu atveju Nojus jau išplaukė, ir visa tai, kas liko, yra pasmerkta nuskęsti. Kas tokią akimirką nutinka žmogui ir kokia ta vieta, kurioje jis lieka? Tai labai jautri ir žiauri akimirka, tokia man atrodė turi būti ir scenografija, tiesiog pasmerkianti personažus joje nuskęsti, įkalinanti laike be pabaigos. Šioje erdvėje jau nėra vietos žmogui.

– „Vakarų krantinės“ scenografijoje derinate labai kontrastingas medžiagas – kaip apibūdintumėte, kas atsiskleidžia jų santykyje?

– Pjesėje vandenį galima nujausti – tai uosto aplinka, joje vienaip ar kitaip nuolat šlapia, kad ir kas tai būtų, ar krintantis rūkas, ar nesibaigiantis lietus. Todėl vanduo mūsų sprendime yra dominuojanti materija. Scenovaizdis pradėjo konstruotis nuo vamzdžio vaizdinio, ar, tiksliau, ertmės sienoje, kuria tekėjo vanduo į tą teritoriją, kurioje vyksta pjesės veiksmas. Vamzdis – lyg akis, kažkas pavojingo, akinama tamsa ir drėgmė, niekad nežinai, kas ten tūno ir su kuo teks susidurti ten įžengus. Tai tarsi tarpinė jungtis tarp ten ir čia, mirties ir gyvenimo. Tokia man yra ir ši pjesė – balansuojanti ant labai plonos ribos, scenos joje kelia ir juoką, ir kartu beprotišką neviltį.

– Kokie buvo didžiausi iššūkiai, dirbant su vandeniu scenoje?

– Didžiausi iššūkiai, dirbant su vandeniu, susiję su saugumu. Ši medžiaga gali būti labai graži, bet ir labai pavojinga techninei teatro įrangai.

Lyg nesibaigianti banga

– Ar pats Klaipėdos miestas, jo specifika, jo ir jį supančio vandens sugyvenimo ar susipriešinimo formatai padėjo kuriant scenografiją, inspiravo?

– Adomas rinkosi pjesę, galvodamas apie miestą, kurio scenoje ji bus statoma. Manau, tai turėjo įtakos ir mano sprendimams scenografijoje. Atrodė, kad vanduo neatsiejamai yra ir turi būti mūsų sprendimo dalimi, net tada, kai dar nebuvo aišku, kokią galutinę formą jis įgaus scenoje.

Man Klaipėda – labai melancholiškas miestas. Laivai uoste ar vaikštant pakrante girdima vandens mūša į betono krantinę, praplaukiant didesniam laivui, ji nuaidi per visa Danės upę lyg nesibaigianti banga. Uostas Klaipėdoje užima be proto didelius plotus – ir emociniu, ir fiziniu požiūriu.


„Vakarų krantinės“ premjera – rugsėjo 8 d. 18.30 val. ir rugsėjo 9 d. 17 val. Klaipėdos dramos teatre.

Spektaklio režisierius – A. Juška, B. M. Koltès pjesę į lietuvių kalbą išvertė Akvilė Melkūnaitė, scenografė – L. Liepaitė, kompozitorius – Vygintas Kisevičius, šviesų dailininkas – Julius Kuršis, vaizdo projekcijų meninis pastatymas – Kornelijaus Jaroševičiaus, kostiumų dailininkas – Džiugas Rumbutis.

Spektaklyje vaidins Eglė Barauskaitė, Renata Idzelytė, Laurynas Luotė, Darius Meškauskas, Digna Kulionytė, Igoris Reklaitis, Donatas Želvys, Michaëlis Nkenda.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Jonas

Jonas portretas
Geras spektaklis. Daug po to buvo kalbos. Nes daug nutylėjimų ir tokių pusiau atomazgų

senobinis žmogelė

senobinis žmogelė portretas
Buvo jau operos pastatymas prie laivo griaučių, ir vandens papilstyta nemažai. Net žiūrovams kliuvo. Buvo teatre spektaklis, kuriame žiūrovai sėdėjo viduryje, o aktoriai lakstė aplinkui, kabarojosi ant balkono, darė kitas nesąmones. Man tokio meno gana. Nepatinka, neisiu, nors ir su "pencinykų" nuolaida.

Senukas

Senukas portretas
Vandens prie jūros daug kam dar teatre?
VISI KOMENTARAI 11

Galerijos

Daugiau straipsnių