Quantcast

Klaipėdos tarptautinis violončelės festivalis: tai, ko nesitikėtum iš klasikos (2)

  • Teksto dydis:

Gegužės 1–6 dienomis į Klaipėdos koncertų salės iniciatyva rengiamą Tarptautinį violončelės festivalį Lietuvos uostamiestyje susirinkę įvairių šalių violončelininkai siūlys pažinti muzikos pasaulį iš skirtingų perspektyvų.

Bachas kitaip

Pirmąją festivalio dieną Šv. Pranciškaus Asižiečio koplyčia priims J.S.Bacho muzikos grožį. Koncertuos svečiai iš Nyderlandų – „Ensemble Schönbrunn Amsterdam”: Martenas Rootas (fleita), Viola de Hoog (violončelė) ir Menno van Delftas (klavesinas). Jų programoje gegužės 1 d. 17 val. – gražiausi baroko meistro kūriniai.

Ansamblio koncertinė veikla trunka jau daugiau nei 25 metus, per kuriuos surengta gausybė puikių koncertų, parengta profesionalių kamerinės muzikos įrašų. Atidžiai kolektyvo programas atrenka jo meno vadovas ir vienas įkūrėjų M.Rootas. Neretai muzikas į koncertų sales sugrąžina pamirštą repertuarą, kuris apima kūrinius nuo G.Frescobaldi iki C.Debussy. „Ensemble Schönbrunn Amsterdam” išsiskiria ir savo pomėgiu pristatyti gerai žinomas kamerinės muzikos kompozicijas kitaip – būtent tuo ir galės įsitikinti uostamiesčio publika.

Atidarymo koncertas

Festivalio atidarymo koncerte 19 val. Klaipėdos koncertų salėje Klaipėdos kamerinis orkestras muzikuos kartu su pasaulinio garso violončelininku ir kompozitoriumi Giovanni Sollima. Jo „kalbinama“ violončelė skambėjo „Carnegie Hall“ Niujorke, „Wigmore“ ir „Queen Elizabeth“ salėse Londone, „Salle Gaveau“ Paryžiuje, „Musicgebouw“ Amsterdame, „La Scala“ Milane bei daugelyje kitų.

Šis violončelės supervirtuozas komunikuoja su pasauliu ne tik įspūdinga atlikėjo veikla, bet ir novatoriškomis kompozicijomis, reikšmingai papildančiomis instrumento repertuarą ir plečiančiomis jo galimybių ribas. Jo kūryba tyrinėja naujus horizontus, balansuodama tarp įvairiausių žanrų ir sukurdama skambesių erdvę, kurioje gerai jaučiasi tiek klasikinės, tiek metalo muzikos gerbėjai.

Menininkas, ieškodamas originalios muzikinės raiškos galimybių, neapsiriboja tradiciniais akustiniais ir elektriniais instrumentais – kompozicijose G.Sollima naudoja ir savo paties sukurtus instrumentus. Nuo 2010 m. violončelininkas dėsto „Santa Cecilia“ akademijoje Romoje, kur yra pripažintas „Akademijos nariu“ – tai aukščiausias Italijos apdovanojimas, skiriamas muzikams.

Net tris G.Sollima kūriniai skambės šiame koncerte. Tarp jų bus „Kai mes buvome medžiai”  /  „When We Were Trees“, kurį atlikėjas įrašė kartu su kita programos soliste – garsia kroatų violončelininke Monika Leskovar. Laimėjusi daug tarptautinių konkursų, ši atlikėja bendradarbiauja su svarbiausiais Europos simfoniniais orkestrais, dirigentais ir kompozitoriais. Monika Leskovar – buvusi violončelininko Davido Geringo studentė Hannso Eislerio aukštojoje muzikos mokykloje Berlyne.

Koncerto pertraukos metu pirmojo aukšto fojė bus atidaryta muzikologės prof. Danutės Petrauskaitės parengta paroda „Violončelės mokyklos ištakos ir raida Lietuvoje“.

Gintarinis kvartetas

Festivalio atidarymo „Afterparty“ 21.30 val. klube „Raketa“ vienintelius pasaulyje gintarinius instrumentus ir jais atliekamą programą pristatys „Gintarinis kvartetas“: Vytautas Mikeliūnas (I smuikas), Tadas Dešukas (II smuikas), Tomas Petrikis (altas), Ona Švabauskaitė (violončelė).

Mintis sukurti instrumentus iš gintaro kilo juvelyrui Šarūnui Davainiui, kuris, iš pradžių padaręs tik dekoratyvinius modelius, drąsiai žengė toliau ir iš gintaro pagamino instrumentus, kuriais galima groti. Pirmasis grojantis gintarinis instrumentas buvo smuikas. Vėliau atsirado visas styginių instrumentų kvartetas – du smuikai, altas ir violončelė. Instrumentai gaminami iš natūralaus Baltijos gintaro, atrenkant ir paruošiant tam tikros spalvos ir formos gabaliukus. Tai kruopštus ir ilgas rankų darbas, reikalaujantis įgūdžių bei patirties.

Galimybę prabilti jiems suteikė „Gintarinio kvarteto“ nariai – Lietuvos publikai gerai pažįstami muzikai, nebijantys eksperimentuoti.  Vėlyvą vakarą atlikėjai improvizuos džiazo stiliumi – Stingo, J.Zawinul, Ch.Corea, L.Morgano ir kt. temomis.

Šokiai violončelei

Gal norėtumėte... pašokti? Tokiu klausimu publiką pasitiks koncertas „Šokiai violončelei“ gegužės 2 d. 17 val. Prano Domšaičio galerijoje. Jame skambės skirtingų tautybių, epochų ir charakterių kompozitorių sukurti šokiai violončelėms, kuriuos atliks Ramutė Kalnėnaitė (violončelė) ir Daiva Stulgytė (fortepijonas).

Per ilgametę karjerą R.Kalnėnaitė koncertavo daugelyje Europos šalių, taip pat JAV, buvo Lietuvos kamerinio orkestro, kuriam vadovavo maestro Saulius Sondeckis, narė. Violončelininkė veda meistriškumo kursus, dėsto Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje (LMTA). Pianistė D.Stulgytė yra LMTA Styginių katedros koncertmeisterė, Kauno J.Naujalio muzikos gimnazijoje vadovauja Kamerinio ansamblio skyriui. Ji ypač gilinasi į kamerinę muziką, yra parengusi programų tiek su Lietuvos, tiek su užsienio atlikėjais.

Barokinė violončelė

Antrąjį festivalio vakarą 19 val. Klaipėdos koncertų salė pakvies pasiklausyti „Barokinės violončelės“.

Klaipėdos kamerinis orkestras meno vadovo Mindaugo Bačkaus iniciatyva kasmet vis daugiau gilinasi į barokinės muzikos atlikimo subtilumus, koncertuodamas su pripažintais šios srities specialistais, semdamasis patirties meistriškumo klasėse. Tad ir šiame koncerte, pasak M.Bačkaus, „su orkestru gros žmonės, kurie savo visą laiką paskyrė barokinės muzikos tyrinėjimams, atlikimo tradicijų kūrimui ir perteikimui“. Tai autoritetingi barokinės violončelės atlikėjai Bruno Cocset (Prancūzija), Viola de Hoog bei klavesinininkas Menno van Delft (Olandija). Skambės pas mus rečiau girdima barokinė muzika, atliekama autentiškais barokiniais instrumentais, sekant senosios muzikos atlikimo tradicijomis.

B.Cocset skambiai vadinamas vienu įtakingiausių mūsų dienų barokinės violončelės meistrų. Gilindamasis į autentišką baroko muzikos atlikimą, jis ypač vertinamas už „pamirštų“ kompozitorių muzikos sugrąžinimą į koncertų sales.  B.Cocset žinomas ir kaip muzikologas, pripažintas pedagogas, įkūręs istorinės violončelės klasę Katalonijos aukštojoje muzikos mokykloje. Per savo tarptautinę karjerą jis yra bendradarbiavęs su profesionaliausiais baroko muzikos meno meistrais. 2011 m. jis įkūrė „Vannes“ senosios muzikos institutą.

Violončelininkė V. de Hoog tarptautinį pripažinimą pelnė autentišku senosios muzikos atlikimu. 20 metų ji keliavo po pasaulį kaip žymaus olandų „Schönbergo“ kvarteto narė. Jos repertuaras, koncertuojant kartu su kameriniais ansambliais, apima muziką nuo XVII a. iki mūsų dienų. Sėkmės tarptautiniu mastu sulaukė jos J.S.Bacho siuitų violončelei atlikimai.

Klavesino virtuozas M. van Delftas visame pasaulyje koncertuoja tiek kaip solistas, tiek kaip kamerinių ansamblių narys. Per savo karjerą jis yra vedęs meistriškumo kursus Europoje ir JAV, įrašęs daugybę įrašų radijui ir televizijai, tokioms leidybinėms kompanijoms kaip „Globe“, „Deutsche Harmonia Mundi“, „EMI“, „Channel Classics“.

Baroko genijaus siuitos

Sodrus violončelės tembras ir nepaprasto grožio bei gelmės J.S.Bacho muzika – tai dovana išskirtinės muzikinės patirties ieškantiems melomanams. Šv. Pranciškaus Asyžiečio koplyčioje gegužės 2 d. 21.30 val. vyksiantis koncertas „Naktis Bach LT“ suburs šešis skirtingų kartų violončelininkus, kuriuos vienija išskirtinis talentas. Tai D.Geringas, M.Bačkus, Glebas Pyšniakas, Rimantas Armonas, Marius Urba ir Vytautas Sondeckis. Jų paruoštoje programoje skambės J.S.Bacho siuitos violončelei solo. Šeši talentingiausi atlikėjai ir šešios baroko genijaus siuitos...

LMTA garbės daktarą D.Geringą pažįsta publika visame pasaulyje. Neabejotinas šiandienos muzikinio elito narys, ypatingai universalus atlikėjas, kurio violončelei paklūsta tiek baroko, tiek šiuolaikinės muzikos šedevrai, pasaulį sužavėjo stilistiniu įvairiapusiškumu, intelektualumu ir išskirtiniu violončelės tembru.

Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovas M.Bačkus – vienas intensyviausiai Lietuvoje koncertuojančių violončelininkų. Atlikėjas gilinasi į įvairių stilių ir epochų muziką, o platus muzikinių interesų ratas atsispindi jo interpretaciniame braiže – muziko atlikimai pasižymi drąsa, polėkiu, įtaigia intonacija ir turtinga tembrine ištarme.

G.Pyšniakas – vienas ryškiausių šalies jaunosios kartos violončelininkų. Atlikėjas yra griežęs prestižinėse salėse, tobulinęsis pas žymiausius šiandienos violončelininkus. Be aktyvios solinės koncertinės veiklos, jis taip pat yra Klaipėdos kamerinio orkestro narys, įvairių muzikos festivalių ir programų iniciatorius bei meno vadovas.

Buvęs prof. D.Geringo studentas, daugybės tarptautinių konkursų laureatas V.Sondeckis 2001 m. JAV klasikinės muzikos radijo stoties KDFC buvo įvertintas kaip vienas iš 30 geriausių jaunųjų pasaulio atlikėjų. Jo įrašas su D.Geringu ir Lietuvos kameriniu orkestru pelnė pasaulinį kritikų pripažinimą. V.Sondeckiui nesvetima ir elektroninės muzikos scena – jis prodiusuoja šio stiliaus muziką

R.Armonas – LMTA profesorius, žymios muzikų dinastijos narys, grojantis įvairiuose kameriniuose ansambliuose. Violončelininkas dažnai kviečiamas dalytis savo profesine patirtimi meistriškumo kursuose, įvairiuose seminaruose, dalyvauti tarptautinių konkursų žiuri.

„...Puikus violončelininkas, turintis nepaprastą garsą ir šiltą vibrato...“, – taip apie violončelininką M.Urbą atsiliepė kritikas Riccardo Chailly. Jaunosios kartos muzikas mokytis griežti pradėjo pas savo tėvą, maestro M.Rostropovičiaus mokinį.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių