Quantcast

Pažaislio muzikos festivalis atsisveikins istorine opera

  • Teksto dydis:

Sekmadienį Pažaislio vienuolyne nuskambės galingi XXV Pažaislio muzikos festivalio baigiamojo koncerto akordai. Minėdamas Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo 30-metį festivalis dovanos publikai unikalią progą pasiklausyti ne taip dažnai atliekamos Amilcare Ponchielli operos "Lietuviai".

Lemtingi atsitiktinumai

Koncertinis A.Ponchielli operos atlikimas suvienys rinktines Lietuvos atlikėjų pajėgas. Koncerte gros Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras, dainuos skambusis Kauno valstybinis choras, o personažus nuostabiausiais balsais įkūnys ryškiausi mūsų šalies dainininkai.

Kaip nutiko, kad Lietuvos vardas pateko į operos žanro aukso fondo puslapius? Operos "Lietuviai" istorines peripetijas žaismingai ir šmaikščiai aprašo muzikologė Jūratė Katinaitė. "Dėl laimingo atsitiktinumo niekada Lietuvoje nesilankęs ir greičiausiai nė vieno lietuvio niekada nesutikęs XIX a. italų operos kūrėjas A.Ponchielli išaukštino lietuvių tautą kaip drąsią ir didingą, kuriai tėvynės laisvė brangesnė už gyvybę. Tai vis Adomo Mickevičiaus, kurio poema "Konradas Valenrodas" pateko į rankas vienam iš "Casa Ricordi" leidyklos libretistų, nuopelnas. Įtikintas poemos grožiu ir tinkamumu operos libretui, garbusis Tito Ricordi pavedė libretą parašyti Antonio Ghislanzoni (Giuseppe Verdi operos "Aida" libreto autoriui), o muziką – A.Ponchielli. Dar vieno laimingo atsitiktinumo neįvyko. Nors sakoma, kad libretas buvo pasiūlytas pačiam G.Verdi, senasis metras jau nebesiruošė rašyti operos. Tai bent argumentas būtų mums amžinoje trintyje su rusais ir lenkais dėl istorinio orumo – pats G.Verdi būtų išaukštinęs lietuvius!" – pastebi muzikologė.

Nors A.Ponchielli plunksnai priklauso dvylika operų ir keli baletai, vienintelė jo "Džokonda" tapo repertuarine ir išgelbėjo kompozitoriaus vardą nuo užmaršties rūdžių.

Aštuntoji jo opera "Lietuviai" irgi būtų dulkėjusi Milano archyvuose, jei ne Čikagos lietuvių opera, kuri ne sykį statė veikalą Šaltojo karo metais. "Teisybės dėlei reikėtų prisiminti viską nuo pradžių. Po sėkmingos operos premjeros 1874 m. teatre "La Scala", ji buvo pastatyta Romoje, Turine, kituose Italijos miestuose, netgi Buenos Airėse, Čikagoje, o praėjus dešimtmečiui – Sankt Peterburge. Carinė Rusija nepasibodėjo romantinio siužeto apie vienos iš savo gubernijų istorinę kovą už laisvę. Na, žinoma, opera buvo pakoreguota ir apdairiai pervadinta "Aldona". Deja, Valstybės teatras taip ir nesuspėjo tarpukaryje pastatyti šios operos. Lietuvoje pirmą kartą "Lietuviai" suskambo tik 1991 m. bendrame Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro (LNOBT) bei Čikagos lietuvių operos pastatyme", – sudėtingą operos kelionę iki mūsų laikų nusako J.Katinaitė.

Siužeto niuansai

A.Ghislanzoni librete naudojami itališki operos herojų vardai, vienintelis Aldonos personažas nebuvo transformuotas. Čikagos lietuvių operai poetas Stasys Santvaras išvertė libretą į lietuvių kalbą ir personažams suteikė lietuviškus vardus: Valteris (Konradas Valenrodas) – Kernius, Albano – Viltenis, Vitoldo – Germanas, Arnoldo – Erdvilis.

Jubiliejinio Pažaislio muzikos festivalio baigiamajame koncerte trijų veiksmų su prologu opera bus atliekama originalo – italų kalba.

Prologo metu bardas Albano aprauda tėvynainius, žuvusius mūšyje su kryžiuočiais. Kariai sužino, kad dėl pralaimėto mūšio kaltas išdavikas Vitoldo.

Valteris, kurį vaikystėje pagrobė ir augino kryžiuočiai, nusprendžia vykti į Marienburgą, įgyti jų pasitikėjimą ir, pasiekus aukštą padėtį, susidoroti su Ordinu. Kartu išvyksta Albano. Pirmajame veiksme įvykiai klostosi prabėgus dešimčiai metų. Valteris tampa Ordino magistru Konradu Valenrodu. Aikštėje susirenka Marienburgo gyventojai, kurie sveikina Konradą, grįžusį po sėkmingų mūšių. Atvedami lietuvių belaisviai, pasmerkti mirčiai. Minioje pasirodo ir Valterio žmona Aldona, apsigobusi maldininkės apsiaustu. Ją atpažįsta Arnoldo ir Albano. Antrasis veiksmas prasideda puota Marienburgo pilyje. Magistras nori išgirsti herojinę dainą. Prisidengęs veidą gobtuvu, Arnoldo siūlosi padainuoti. Jo daina – apie kenčiančią, bet pasiryžusią kovoti Lietuvą, apie karį, užmiršusį savo priesaiką Tėvynei.

Supykę kryžiuočiai griebiasi kardų, bet Konradas juos sulaiko. Tarp susirinkusiųjų jis atpažįsta Aldoną. Ją pastebi ir išdavikas Vitoldo. Trečiasis veiksmas. Netoli mūšio lauko prie kryžiaus meldžiasi Aldona. Pasirodo Konradas. Jis įvykdė savo priesaiką – kryžiuočių kariauna nualinta, tėvynei pavojus nebegresia. Pasigirsta kryžiuočių riksmai: jie sužino, kas iš tikrųjų yra Konradas, Ordinas pasmerkia jį mirčiai. Nuvykęs į Marienburgą, Konradas išgeria taurę nuodų ir sviedžia savo teisėjams po kojų magistro regalijas. Įbėga lietuvių kariai. Susirėmimą sulaiko Aldona. Valterį apsupa dvasių choras.

Veidai ir balsai

Konrado Valenrodo (Valterio) partiją dainuos italų-belgų kilmės tenoras Mickael Spadaccini, jo mylimoji Aldona prabils JAV reziduojančio soprano Jūratės Švedaitės balsu. Aldonos brolį Arnoldo įkūnys baritonas Modestas Sedlevičius, Valterio bendražygio, bardo Albano partiją atliks bosas Tadas Girininkas, o kryžiuočiams palankaus kario Vitoldo personažas prabils skambiu Arūno Malikėno baritonu. Gausiam atlikėjų būriui diriguos charizmatiškasis Maestro Modestas Pitrėnas.

Pagrindinio vaidmens atlikėjas italų-belgų kilmės tenoras M.Spadaccini jau pažįstamas Lietuvos publikai. Šių metų liepos pradžioje jis klausytojus nustebino atlikdamas Valterio vaidmenį lietuviškai, o šiame atlikime jam teko iššūkis per rekordiškai trumpą laiką parengti partiją italų kalba. Dainininkas operos teatre debiutavo būdamas vos devyniolikos metų.

Sėkminga M.Spadaccini karjera nuvedė jį į geriausius pasaulio teatrus ir festivalius, tokius kaip Teatro Colon Buenos Airėse ir Salzburgo festivalis (M.Spadaccini buvo Jono Kauffmanno dubleris spektakliuose "Pajacai" ir "Kaimo garbė"), jis dainavo daugelyje Italijos teatrų, Taline, Minske (Didysis teatras), Vilniuje (LNOBT), Paryžiuje, Nensyje, Briuselyje, Mumbajuje, Brno, Ostravoje, Prahoje, Brėmene, Drezdene, Miunchene, Darmštate, Buenos Airėse, Amsterdame, Bukarešte, Varšuvoje (Teatr Wielki), Maskvoje, Sankt Galene, Lozanoje ir kitur.

Jubiliejinio Pažaislio muzikos festivalio baigiamajame koncerte trijų veiksmų su prologu opera bus atliekama originalo – italų kalba.

Kompozitoriaus Jono Švedo anūkė dainininkė J.Švedaitė-Waller po studijų Lietuvos muzikos akademijoje išvyko į JAV, kur šiuo metu dėsto Konektikuto koledže ir Thames Valley muzikos mokykloje. Dainininkė yra koncertavusi keturiuose žemynuose, dalyvavusi festivaliuose JAV, Lenkijoje, Italijoje, Izraelyje, Lietuvoje, žiūrovai jos klausėsi Konektikuto lyrinėje operoje, "Carnegie Hall", Jeruzalės centre, Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje, "Metropolitano de Medellin" teatre. Atlikėja yra sukūrusi gausybę soprano balsui skirtų vaidmenų. Jos repertuare puikuojasi Toska, Čio Čio San, Violeta, Mimi, Dona Ana, Dezdemona, Margarita, Tatjana ir kitos daugelio sopranų svajonių rolės.

M.Sedlevičius – vienas iš ryškiausių jaunosios kartos dainininkų, lydimas sėkmės tiek operos, tiek koncertų scenose. Studijas jis pradėjo Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, vėliau mokėsi Manheimo muzikos ir teatro universitete. Daugelio tarptautinių konkursų laureatas, laimėjęs Milano teatro "La Scala" stipendiją vienus metus tobulinosi Italijoje. Vokietijos, Italijos ir kitų šalių teatruose jis atliko pagrindines baritono partijas.

T.Girininkas – Lietuvos muzikos ir teatro akademijos auklėtinis, tapęs Lietuvos metų operos solistu ir pelnęs "Auksinio scenos kryžiaus" apdovanojimą. Dainininkas kuria vaidmenis Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre, Kauno valstybiniame muzikiniame teatre, "Vilnius City Opera" projektuose. Atlikėjas debiutavo Konstancos filharmonijoje, dirbo Niurnbergo ir Sankt Galeno operos teatruose.

Dovana Šiauliams

Preliudu prasidėjęs XXV Pažaislio muzikos festivalis rugsėjo 3 d. Šiaulių Chaimo Frenkelio viloje kviečia klausytojus į nuotaikingą koncertą "Festivalio postliudas".

Visą jubiliejinį festivalio sezoną apibendrinsiantis renginys – fantastiška kelionė laiku nuo baroko epochos genijaus Antonio Vivaldi iki šiuolaikiško tango. Keliauti muzikos sparnais publiką pakvies akordeonininkų trio "Indeed", kuriame groja Laimonas Salijus, Sandra Veverskytė ir Lukas Katinas. Profesionalūs atlikėjai, nuolat ieškantys naujų idėjų, iki tobulumo nugludintų sąskambių ir unikalių sprendimų – taip apibūdinamas šis trio, savuoju moto pasirinkęs ansamblio pavadinimą atspindintį šūkį "Iš tikrųjų". "Nesumeluotas nuoširdumas ir muzikavimo džiaugsmas. Tikime, kad vedami šių motyvų nuoširdų džiaugsmą perduodame visiems klausytojams", – taip kalba ansamblio nariai. Jau ketverius metus kartu muzikuojanti bičiulių trijulė – Vytauto Didžiojo universiteto Muzikos akademijos absolventai, daugelio tarptautinių konkursų prizininkai ir nugalėtojai. Trio "Indeed" pavadinimas dažnai mirga Lietuvos festivalių programose, atlikėjai vis dažniau tampa pastebimi užsienio scenose: jų rečitaliai skambėjo Latvijoje, Estijoje, Sakartvele ir Vokietijoje. Ansamblio repertuaras neapsiriboja klasikiniais opusais – nemariosios klasikos programas trio papildo populiariąja ir tango muzika, scenoje juos galima išvysti kartu su žinomais dainininkais ar kameriniais orkestrais.


Kas? XXV Pažaislio muzikos festivalio baigiamasis koncertas. Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo 30-mečiui paminėti A.Ponchielli – opera "Lietuviai" (koncertinis atlikimas).

Kur? Pažaislio vienuolyne.

Kada? Rugpjūčio 30 d. 18 val.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Ar ne laikas tą šeimos biznį stabdyti?

Ar ne laikas tą šeimos biznį stabdyti? portretas
Skambusis choras maloningai pasidalins virysu su aborigenais melomanais.
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių