Quantcast

Pažaislio muzikos festivalio savaitgalis: įkandin svajonių

  • Teksto dydis:

Ką tik prasidėjęs XXIV Pažaislio muzikos festivalis lieka ištikimas sau: programa nepripažįsta nei žanro, nei geografinių rėmų.

Bendras vardiklis – muzika

Pirmąjį birželio penktadienį Kauno valstybinėje filharmonijoje skambės išskirtinis muzikos projektas "Gražiausia Europos muzika", kurio programoje skambės visų 28 ES šalių kompozitorių kūriniai.

Tokį neįprastą rečitalį Pažaislio muzikos festivalio klausytojams dovanos atviras iššūkiams ir netikėtiems išbandymams, virtuoziškas, nepaprastai lakios ir turtingos muzikinės vaizduotės lenkų pianistas Wojciechas Waleczekas. Jis gali vieno ir to paties koncerto metu skambinti tiek grupės "The Beatles" dainas, tiek klasiką, vienu fortepijonu atlikti Frederico Chopino koncertą fortepijonui ir orkestrui, o šioje programoje, dedikuotoje Lietuvos ir Lenkijos įstojimo į ES penkiolikos metų sukakčiai, pianistas užsimojo atlikti visų bendrijos šalių kompozitorių kūrinius.

W.Waleczekas plačiai žinomas dėl bekompromisio požiūrio į atlikėjo meną. Link keturiasdešimtmečio jubiliejaus artėjantis atlikėjas dar būdamas dvidešimties pradėjo aktyvią koncertinę veiklą, grodamas rečitalius, pasirodydamas su simfoniniais orkestrais ar dalyvaudamas kamerinės muzikos projektuose.

Jo koncertai skamba ir ES šalyse, ir toli už bendrijos ribų: Šveicarijoje, Bosnijoje ir Hercegovinoje, Moldovoje, Baltarusijoje, Rusijoje, Kazachstane, Jordanijoje, Palestinoje, Alžyre, Japonijoje, Argentinoje, Kanadoje ir daugelyje kitų pasaulio šalių.

Prieš penkerius metus leidykla "Naxos" išleido lenkų atlikėjo kamerinės muzikos albumą, o prieš dvejus metus atlikėjas įrašė kompaktinę plokštelę, kurioje skamba Ferenco Liszto sukurtos Niccolo Paganini kūrinių transkripcijos.

Katovicų muzikos akademiją baigęs pianistas yra tapęs ne vieno tarptautinio konkurso laureatu. Vėliau jis tobulinosi Vankuverio muzikos akademijoje, o prieš dvejus metus apgynė habilituoto daktaro disertaciją Bydgoščiaus muzikos akademijoje. Ir toliau mokslinę bei meninę veiklas aktyviai plėtojančiam muzikantui Lenkijos kultūros ministras yra paskyręs prestižinį apdovanojimą – Nusipelniusio lenkų kultūrai garbės ženklą.

Tango aistros

Šeštadienį Šiaulių Chaimo Frenkelio viloje kiek netikėtu amplua pasirodys kamerinis ansamblis "Vilniaus arsenalas", pristatydamas Pažaislio muzikos festivalio publikai aistringą programą "Tango ritmu".

Ansamblis susibūrė 1986 m., šiuo metu jame groja Laima Šulskutė (fleita), Rolandas Romoslauskas (altas) ir Sergejus Okruška (klavesinas). Kolektyvo pavadinimas siejamas su Taikomosios dailės muziejaus patalpomis, kuriose XVI–XVII a. buvo laikomi ginklai, nes būtent čia prasidėjo aktyvus kolektyvo koncertinis gyvenimas. "Vilniaus arsenalas" yra daugelio tęstinių projektų, klasikinės ir šiuolaikinės muzikos festivalių dalyvis, aktyviai koncertuoja, yra surengęs daugiau nei tūkstantį koncertų įvairiuose Lietuvos ir Europos miestuose. Ansamblio repertuaras itin platus: nuo ankstyvojo baroko iki šiuolaikinių kompozicijų.

Šį kartą Pažaislio muzikos festivalio klausytojus ansamblis kviečia įsitraukti į aistringą tango muzikos sūkurį, pristatydamas originalios sudėties atliekamą nemirtingojo Astoro Piazzollos kūrybą.

Kurgi slypi neblėstančio šio kūrėjo populiarumo priežastis? Muzikologai teigia, kad A.Piazzolla, dažnai vadinamas "nuevo tango" stiliaus krikštatėviu, buvo nepataisomas svajotojas, dažnai kentėjęs argentiniečių priekaištus dėl to, kad jų nacionalinį šokį jis drįso interpretuoti kitaip, praturtindamas jį savo muzikinėmis fantazijomis. Nepaisant tų priekaištavimų, šis dvasingas ir aistringas atlikėjas, grojęs bandonija, tapo vienu populiariausių pasaulio kompozitorių.

A.Piazzolla – tikras muzikos novatorius, savo meninei saviraiškai itin sėkmingai pasirinkęs instrumentą ir muzikos stilių, neištirpęs Buenos Airių naktinių klubų šokių aikštelėse, o prasiveržęs į tarptautinę sceną. Būtent studijų Paryžiuje pas kompozitorę Nadią Boulanger metu pabudo jo kūrybinės galios, padėjusios pažinti gimtosios šalies muzikos gelmes. Modernizuotas tango ir gyvenimo džiugesio kupinas jo atlikimas greitai patraukė viso pasaulio klausytojų dėmesį ir prasiskynė kelią į populiariausias koncertų scenas.

Requiem didybė

Sekmadienį Kauno valstybinėje filharmonijoje skambės didingas kūrinys – Giuseppe's Verdi Requiem.

Šį įspūdingą, susikaupimo ir apmąstymų kupiną opusą, prieš 145 metus sukurtą italų rašytojo Alessandro Manzoni atminimui, klausytojams dovanos rinktinės atlikėjų pajėgos, diriguojamos Constantine'o Orbeliano.

Tarp operos ir liturginės muzikos žanrų varijuojantis kūrinys nuo pat pirmojo atlikimo iki šiol yra itin populiarus ir greta iškiliojo Wolfgango Amadeus Mozarto Requiem yra vienas dažniausiai atliekamų šio pobūdžio veikalų. Šį įspūdingą, susikaupimo ir apmąstymų kupiną opusą, prieš 145 metus sukurtą italų rašytojo Alessandro Manzoni atminimui, klausytojams dovanos rinktinės atlikėjų pajėgos, diriguojamos Constantine'o Orbeliano. Gros Kauno miesto simfoninis orkestras, kurio vadovas yra Algimantas Treikauskas, o vyriausiasis dirigentas – armėnų kilmės C.Orbelianas, šiuo metu reziduojantis JAV.

Giedos šio žanro muzikoje neįtikimų aukštumų pasiekęs, veiklos 50-metį pasitinkantis Kauno valstybinis choras, vadovaujamas Petro Bingelio, ir tarptautinė operos solistų komanda: sopranas Karina Flores, mecosopranas Eleni Matos, tenoras Hovhannesas Ayvazyanas ir bosas Haykas Tigranyanas. Visi šie dainininkai yra pasiekę neįtikimų karjeros aukštumų, o jų balsai skamba žinomiausiuose pasaulio operos teatruose.

"K.Flores – itin charizmatiška asmenybė, ideali tiek savo išvaizda, tiek balsu", – taip apie šį sopraną atsiliepia muzikos kritikai. Rusijoje gimusi dainininkė studijavo Rostovo konservatorijoje, vėliau studijas tęsė Romoje, Šv.Cecilijos vardo muzikos akademijoje, kur jos vokalo pedagogė buvo legendinė atlikėja Renata Scotto.

Prieš dešimtį metų pelniusi prizines vietas prestižiniuose konkursuose, ji pradėjo tarptautinę karjerą debiutuodama Insbruko operos teatre. Nuo to laiko jos sukurtų vaidmenų sąrašas nuolat pildosi ryškiausiais lyrinio-spinto soprano vaidmenimis, tokiais kaip Amelija "Kaukių baliuje", Čio Čio San operoje "Madam Baterflai" ar Santuca "Kaimo garbėje". Atlikėja dainuoja įvairiausiuose operos teatruose: nuo Vokietijos iki Rusijos. Praeitų metų sezoną ji pradėjo debiutu žymiajame Regio di Torino teatre ir pasirodymu Vašingtone, kur dainininkė atliko soprano partiją Benjamino Britteno "Karo requiem".

Iš JAV kilusios E.Matos vardas puikuojasi daugiausia prizų tarptautiniuose konkursuose laimėjusių akademinių dainininkų sąraše. Ji tapo 34 prestižinių, tokių kaip Maria Callas ar Luciano Pavarotti konkursų laureate. Ši dainininkė populiari visame pasaulyje, jai teko dainuoti diriguojant tokioms įžymybėms kaip Danielis Bareboimas, Zubinas Mehta, Jahja Lingas ar Neeme Jarvi. Atlikėja yra sukūrusi gausybę mecosoprano vaidmenų žinomiausiose operose, o jos nuostabaus balso klausėsi Čikagos lyrinės operos, Lenkijos nacionalinės operos teatrų, Niu Džersio operos festivalio ir kitų prestižinių scenų publika. Dainininkė dažnai pasirodo kaip stambių scenos žanrų mecosoprano partijų atlikėja, o vienas ryškiausių jos pasiekimų – dalyvavimas Akropolio papėdėje vykusiame koncerte, skirtame Mariai Callas atminti.

H.Ayvazyanas, operos scenoje debiutavęs prieš devynerius metus, iš karto pasuko tarptautinės karjeros keliu. Jo balsas skamba Toronto, Sankt Peterburgo, Totorių valstybiniame, Maskvos didžiajame operos teatruose ir žinomiausiose koncertų erdvėse, tokiose kaip Vienos "Musikverein" ar Maskvos valstybinės konservatorijos koncertų salė. Kritikų giriamas kaip visus tikro dramatinio tenoro duomenis turintis atlikėjas, H.Ayvazyanas dažnai dainuoja diriguojant Valerijui Gergijevui, o scenoje jam teko bendradarbiauti su tokiomis įžymybėmis kaip Maria Guleghina, Anna Netrebko, Olga Borodina, Liudmila Monastirskaya ir kt. Daugelį ryškių tenoro vaidmenų atlikėjas sukūrė Sankt Peterburgo Marijos teatre, gastroliavo su Berlyno simfoniniu orkestru, praeitą vasarą jis dainavo Manriką Giuseppe's Verdi operoje "Trubadūras" diriguojant pačiam Placido Domingo ir debiutavo Arena di Verona festivalyje.

H.Tigranyanas savo muzikanto karjerą pradėjo kaip obojininkas, vėliau pasuko dainininko keliu ir prieš dešimtį metų tapo Jerevano Komito konservatorijos absolventu. Vokalo paslapčių sėmęsis pas legendinį tenorą Geghamą Grigoryaną atlikėjas nuo 2008 m. yra Armėnijos nacionalinio operos ir baleto teatro solistas. Jo sukurtų vaidmenų sąrašą puošia Gremino, Mefistofelio, Končiako ir kiti ryškūs operų vaidmenys. Pas žymiausius vokalo pedagogus meistriškumo kursus lankęs dainininkas tapo daugelio tarptautinių konkursų laureatu, o Armėnijos vyriausybė jį ne kartą apdovanojo už pasiekimus operos srityje ir už ypatingą dėmesį nacionalinei armėnų tautybės kompozitorių kūrybai. Dainininką dažnai galima išgirsti muzikos festivaliuose, pasirodant su orkestrais, taip pat kamerinės muzikos koncertuose. Prieš penkerius metus solistas gastroliavo Pietų Amerikoje – jo balso klausėsi Argentinos, Urugvajaus ir Brazilijos publika.


Kas? Koncertas "Gražiausia Europos muzika". Dalyvauja Wojciechas Waleczekas (fortepijonas, Lenkija).

Kur? Kauno valstybinėje filharmonijoje.

Kada? Birželio 7 d. 18 val.

 

Kas? Koncertas "Tango ritmu". Dalyvauja ansamblis "Vilniaus arsenalas".

Kur? Šiaulių Chaimo Frenkelio viloje.

Kada? Birželio 8 d. 16 val.

 

Kas? Koncertas "Giuseppe Verdi – Requiem". Dalyvauja Kauno miesto simfoninis orkestras, Kauno valstybinis choras ir solistai.

Kur? Kauno valstybinėje filharmonijoje.

Kada? birželio 9 d. 17 val.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių