- Lauryna Miškinytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Adelės ir Pauliaus Galaunių memorialinis muziejus kelioms savaitėms virto portalu, perkeliančiu į neapibrėžtame laike egzistuojantį mikropasaulį. Jis – tarsi mozaika – sukurtas iš nedidelio formato kūrinių, kuriuose telpa skirtingi žmogaus gyvenimo tarpsniai, iš kartos į kartą perduodama patirtis, tikėjimas, tradicijos, kasdienybės vertybės.
Palaimintas menas
Kiek simboliška, kad šviesiojo Lietuvos naiviojo meno ambasadore vadinamos Jūratės Mikulevičienės tapyba pristatoma būtent Lietuvos profesionaliosios muziejininkystės pradininko ir garsiosios operos solistės, choro dirigentės namuose.
Šiuo metu JAV gyvenanti buvusi kaunietė – įvairių meno mūzų lankoma kūrėja. Kaune įgijusi solinio dainavimo specialybę, jau brandžioje jaunystėje ji atrado tapybą, tekstilę, o nuo 1994 m. gyvendama Detroite (JAV) įsteigė mėgėjų teatrą, kuriame ne tik režisuoja, vaidina, bet ir kuria scenografiją ir kostiumus. Dėl stilistikos, motyvų jos paveikslai – tarsi atvirlaiškiai, išsiųsti iš praeities, kurią tyrinėti, atminti, branginti ir kvietė pats P.Galaunė, šių namų šeimininkas.
J.Mikulevičienės kūrybos kelias, kaip anotacijoje teigia parodos kuratorė Violeta Krištopaitytė-Jocienė, radosi keliaujant „gyvenimo koridoriumi“ su gausybe užrakintų slėpiningų durų.
„Vienas duris atrakinau 1986 m. Įėjusi vidun, radau teptukus, dažus ir Vitalijos Ušinskienės (dailininkė, Liaudies meno draugijos Kauno skyriaus konsultantė, paskatinusi kurti ne vieną tautodailininką – red. past.) palaiminimą tapybai“, – menininkę cituoja parodos anotacijos autorė.
J. Mikulevičienės kūriniai idealizuoja gyvenimą, kuriama būta ne tik ritualizuotos buities, – jos paveikslai – tai ištapyta odė šeimai, bendrystei, nuoširdumui.
Palaiminimas, anot V.Krištopaitytės-Jocienės, lydėjo ne tik kūrėją, bet ir jos kūrinius. Juose – sutikti žmonės, šilti vaikystės prisiminimai, kaimo, miestelių viešos erdvės, namų buitis, kalendorinės šventės ir gelminiai pokalbiai su lietuvių dievdirbių šventaisiais paveikslais.
Tradicijų tąsa
Parodos erdvė – kamerinė, jauki ir sava bet kuriam lankytojui. Nuoširdų intymumą skleidžiantys paveikslai joje idealiai dera. Gal dėlto, kad ir J.Mikulevičienė tapo kamerinėje aplinkoje, prie virtuvės stalo Detroite?
„Tai tikra tapyba savimi, pasakojant apie patirtis ar jausenas. Menininkės kūryba atstovauja naiviojo meno laukui, tad joje natūraliai aptinkame nesudėtingų kompozicijų, vaikiškai paprastų formų plastiką, dekoratyvų grynų spalvų naudojimą ir jausmo primatą“, – pastebi parodos kuratorė.
Dailininkė sąžiningai tęsia Lietuvos liaudies meno tradiciją ir papildo ją savitais tapybos darbais: naiviojo stiliaus natiurmortais, jau tik atsiminimuose išlikusio lietuviško kaimo vaizdiniais, lietuviams svarbiausiais krikščionybės simboliais, šventųjų portretais.
J.Mikulevičienė naudoja ryškias, išgrynintas spalvas, jos tapomi objektai supaprastinti. Tačiau, kaip pastebi kita jos kūrybą tyrinėjanti menotyrininkė Miglė Morkūnaitė-Vervečkienė, bene svarbiausia kūrybos tema – šventieji ir subtilus jų ikonografijos atskleidimas naivistinių idėjų kupina maniera.
Ją pasitelkusi, dailininkė savaip per sakraliojo pasaulio charakterius pristato lietuvių gyvenimo pagrindu laikytas krikščioniškojo tikėjimo vertybes. Šiandien vienu dideliu kaimu virtusiame pasaulyje jas vis labiau nustelbia kitų kultūrų, tikėjimų, tradicijų postulatai, dažniausiai nugalintys dvikovoje su tuo, kas dar prieš du trečdalius amžiaus buvo neatsiejama nuo tiek kaime, tiek mieste gyvenusio lietuvio kasdienybės.
J.Mikulevičienės kūriniai idealizuoja gyvenimą, kuriama būta ne tik ritualizuotos buities, – jos paveikslai – tai ištapyta odė šeimai, bendrystei, nuoširdumui. Nesunku numanyti, kad, gyvendama toli nuo Lietuvos, menininkė ir pati ilgisi tradicijų, kai po atviru dangumi prie ilgo stalo susirenka kaimynai ir giminės, kai aplink didelę miestelio aikštėje papuoštą eglę linksminasi šv.Kalėdų stebuklu tikintys vaikai. Jos jaučiamas pirmapradės nekaltos meilės ilgesys užkoduotas biblinį motyvą atkartojančiame paveiksle, kur sodo obelis saugo nebylaus įsimylėjėlių – labai žemiškų Ievos ir Adomo – dialogo paslaptis.
Kaip danguje, taip ir žemėje
Anot V.Krištopaitytės-Jocienės, J.Mikulevičienės darbus išskiria itin tikra emocija, į kurią beveik neįmanoma nesureaguoti, komponavimo lengvumas ir mielų detalių kalba, žiūrinčiojo veide dažniausiai atverianti šypseną.
Kad tik laiku... / L. Pranaitytės nuotr.
„Net vaizduodama skausmingąsias istorijas – Nukryžiuotąjį ar septynių kalavijų pervertą Švč.Mergelės Marijos figūrą, Jūratė išlaiko vidinę giedrą. Todėl jos paveikslai išskirtinai jaukūs, tarsi netoliese po kėde visada snaustų katinas, o ant nertos staltiesėlės tebesiilsėtų mylintis mamos ar močiutės žvilgsnis“, – teigia menotyrininkė.
Jaukūs ir savi net ir J.Mikulevičienės šventieji. Dailininkės darbuose jie tampa centrine figūra – vaizduojami stambiu planu, ryškūs, dėstomo siužeto atžvilgiu aplinkai paliekamas antraeilis vaidmuo. Kita vertus, pastaroji – kaip ir dera naiviojo meno kūryboje – motyvų hierarchijoje nuo viršūnės tėra nutolusi puse žingsnio. Tarsi negalėdama apsispręsti, kas svarbiau – dangiškasis ar žemiškasis pradas, o gal kaip ir visi liaudies meno kūrėjai norėdama akcentuoti abiejų ryšį, menininkė šventuosius apsupa, įrėmina augalų gijose, Jėzus Kristus kryžių neša mirguliuojant tradicinius metalinius kryžius menančiomis saulutėmis, Rūpintojėlis pasaulį apmąsto varpų ar verbų fone, lemtingas Ievos ir Adomo susitikimas įrėminamas servetėlės nėrinyje – tarsi laukiančio šeimyninio gyvenimo, būsimo namų jaukumo simbolyje.
Net lemtingoji akimirka, kai šv.Jurgio ietis perveria slibiną – J.Mikulevičienės labai mėgstama scena, – gali vykti ne abstrakčioje erdvėje, abstrakčiame laike, bet nekaltų žiedų pilnoje pievoje ar pavasario naktį, kai saulės šviesą skleidžia mėnulis, žemišku džiaugsmu kvepia trapūs pievų ir obelų žiedai, o lakštingala skelbia šviesai nugalėjus tamsą.
Ne antraeilį, bet visumą papildantį vaidmenį atlieka ir kūrinio forma, rėmai, kuriuos menininkė parenka itin kruopščiai. Marijos su kūdikių paveikslo rėmus ji ištapo ornamentais, kokius mėgo skrynių, langinių ar puodynių margintojai. Jėzaus istorijos triptikas įrėmintas kančios motyvą atliepiančiu nenudailintu, kalbant nūdienos terminais, augalo defektų turtingu medžiu. Pasirengimo šv.Kalėdų šventei akimirką vaizduojantis kūrinys pateiktas su prabangą imituojančiu rėmu, dėl kurio paprasta miniatiūra virsta tikru šventiniu atviruku.
Kiekvienas J.Mikulevičienės kūrinys – tarsi atskiras pasakojimas, parodos pavadinimo „Kada buvo...“ tęsinys, sujungiantis tai, kas buvo ir ką šiandien galime rasti jau ne kaimo troboje, sode, miestelio aikštėje, bet mene.
Kas? Paroda „KADA BUVO... JŪRATĖS MIKULEVIČIENĖS TAPYBA (KAUNAS–DETROITAS (JAV)“.
Kur? A. ir P. Galaunių namuose-muziejuje.
Kada? Veikia iki spalio 15 d.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Šokio festivalio atidarymo akimirkos ir ovacijos „Auros“ trupės meistriškumui
Rugsėjo 21d. Kauno kino centro „Romuva“ scenoje įvyko jau 33 Tarptautinio šokio festivalio AURA atidarymas. Festivalio svečiai rinkosi į garsaus choreografo Emanuelio Gato (Izraelis, Prancūzija) šokio spektaklį &bdqu...
-
T. Ivanausko zoologijos muziejuje – tapytojo, keliautojo ir filmų kūrėjo G. Vuillardo paroda1
Nuo rugsėjo 29 d. Kauno Tado Ivanausko zoologijos muziejuje bus eksponuojama tapytojo, keliautojo ir filmų kūrėjo Gilleso Vuillardo paroda „XUACSAL“. ...
-
Kaune tautiškumą žadinantis renginys skatino šokti kartu3
Ketvirtadienio vakarą Nepriklausomybės aikštėje KTU tautinio meno ansamblis ,,Nemunas“ miestiečius kvietė į tautinio meno akciją ,,Nuspalvinkime kasdienybę tautiškumu“. Renginyje kartu lietuviškas tradicijas puoselėjo ...
-
Į pirmąją Nacionalinio Kauno dramos teatro naujojo sezono premjerą „Audra“ rinkosi garbūs svečiai6
Ketvirtadienio vakarą Nacionalinis Kauno dramos teatras gerbėjus pakvietė į pirmąją 104-ojo sezono premjerą – estų teatro grando Peeterio Jalakaso režisuojamą „Audrą“ pagal V. Šekspyro pjesę. Į spektaklį susirinko gausi t...
-
Po pastato rekonstrukcijos laikinai atidaromas Velnių muziejus3
Velnių muziejaus darbuotojai paskutiniu metu sulaukia daug lankytojų užklausų, kada vėl bus galima pamatyti unikalią velnių kolekciją. Pagaliau skelbiama džiugi žinia: rugsėjo 26 d. duris po pastato renovacijos atveria A. Žmuidzinavičiaus k...
-
„Dinamika“ su I. Jurgelevičiūte grįžta į arenas: mes valdome nostalgiją24
Šiomis dienomis suspurdo ne vieno lietuviškos popmuzikos gerbėjo širdis išgirdus, kad į grupę „Dinamika“ grįžus vokalistei Irmai Jurgelevičiūtei, skelbiami pasirodymai didžiosiose šalies arenose. Ši...
-
„Aura 33“: tradicija patirti šokio meną
Tarptautinis šokio festivalis „Aura“ jau 33-iąjį kartą pakvies šio meno gerbėjus pamatyti žinomų choreografų projektus – skirtingus savo koncepcijomis ir skleidžiamomis idėjomis. ...
-
J. Sammos kūryboje susitinka tautiški motyvai, tradicijos, seksualumas ir ironija2
Jaanus Samma – šiuolaikinio meno kūrėjas, gyvenantis ir dirbantis Taline, Estijoje. Įkvėpimo ieškodamas istorijoje ir queer kultūroje, menininkas savo kūryboje gvildena vyrų seksualumo reprezentacijos klausimus. Jo darbai drąsūs, i...
-
Bliuzo festivalis „Kaunas Blues“ – atsinaujinusioje Kauno sporto halėje3
Atsinaujinusi Kauno sporto halė spalio 6 ir 7 dienomis kvies kauniečius bei miesto svečius apsilankyti pirmą kartą organizuojamame miesto bliuzo festivalyje „Kaunas Blues“. Net du vakarus iš eilės halė skambės nuo ryškių ir i...
-
Dizainerė K. Kalinauskaitė apie aprangą teatre ir aksesuarą NKDT personalo aprangoje
Pirmosios premjeros proga Nacionalinio Kauno dramos teatro žiūrovų aptarnavimo skyriaus personalas publiką pasitiks pasipuošęs „Kristi Andress“ mados namų įkūrėjos ir dizainerės Kristinos Kalinauskaitės autoriniais aksesuarais. Di...