- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Karantinas sutrukdė Kauno apskrities viešojoje bibliotekoje pristatyti klaipėdiečio fotomenininko Aleksandro Dapkevičiaus (1929–2007 m.) parodą "Iš(va)duota tikrovė" ir pirmąjį jo kūrinių albumą.
A.Dapkevičiaus kūrybinis palikimas – gausus ir įvairialypis. Jis nuolat eksperimentavo, kūrė montažus, koliažus, ieškojo naujų vaizdų prasmių daugkartinėje ekspozicijoje. Tačiau ką bepasirinktų, kokias priemones naudotų, jo kūryboje visuomet išliko ryškios pastangos prasilaužti pro anuometinius ideologinius barjerus ir nusistovėjusius mąstymo standartus. Išlaikydamas pagarbą tradicijai, jis kartu ieškojo naujų raiškos galimybių, net ir neįsitenkančių fotografijos rėmuose.
2018 m. A.Dapkevičiaus fotografija po daugiau kaip dešimties metų pertraukos buvo pristatyta retrospektyvinėje parodoje "Ant realaus pasaulio pagrindo". Pasibaigus parodai, leidybai parengtas pirmasis jo albumas, apimantis 1960–2007 m. kūrybą nuo ankstyvųjų fotografijų iki paskutinių kūrinių – koliažų, sukurtų prieš pat mirtį.
Albume publikuojami ne tik paties autoriaus spausdinti ir tuometinėse parodose eksponuoti kūriniai.
Paskutinieji autoriaus kūriniai žymi radikalų kūrybos posūkį po beveik 30 metų darbo tradicinės fotografijos ribose.
Menotyrininkė Danguolė Ruškienė, daugiau kaip metus tyrinėjusi A.Dapkevičiaus fotografijų archyvą, saugomą Klaipėdos apskrities I.Simonaitytės viešojoje bibliotekoje, iš gausios negatyvų kolekcijos atrinko vertingiausius kadrus, kurie pirmą kartą pristatomi visuomenei. Leidinyje taip pat publikuojamos ištraukos iš aktyviuoju kūrybos periodu spausdintų straipsnių, paties fotomenininko pasisakymai.
Daugiausia diskusijų sukėlusią A.Dapkevičiaus kūrinių seriją "Fotografika" (2002–2007 m.), kartu su kitais jo eksperimentiniais darbais, ketinta pristatyta kuratorės parengtoje parodoje "Iš(va)duota tikrovė". Paskutinieji autoriaus kūriniai žymi radikalų kūrybos posūkį po beveik 30 metų darbo tradicinės fotografijos ribose.
Apie 2000-uosius A.Dapkevičius ėmė perkurti savo archyvines fotografijas, tačiau pasirinktos priemonės – flomasteriai, guašas ir džiovinti augalai tapo tikru akibrokštu jo kūrybos žinovams. Iš pradžių autorius gana atsargiai dėliojo spalvotus akcentus, retkarčiais paspalvindamas detales, priklijuodamas augalą. Vėliau padengdavo visą fotografijos paviršių ryškiomis spalvomis, kartais gausiai aplipdydavo džiovintais augalais.
Naudodamas tokias raiškos priemones, A.Dapkevičius netrukus pradėjo ignoruoti realistinį turinį ir tiesiogine žodžio prasme paskandindavo vaizdą ryškių dėmių siautulyje. Taip radosi naujų kūrinių. Sutelkęs dėmesį į naujas formos, spalvos išraiškos priemones, fotomenininkas bandė sukurti savitą kūrybos metodą. Būdingas tapybos eskiziškumas, spontaniškumas neatpažįstamai pakeitė gerai apgalvotą fotografinio vaizdo sąrangą. Tačiau teigti, kad nauji vaizdiniai prarado bet kokį ryšį su fotografija, negalima. Net ir fiktyvų pasaulį A.Dapkevičius kūrė ant realaus pasaulio pagrindo, naudodamasis tikrovės padiktuotomis formomis ir jų tarpusavio ryšiais.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Černobilyje“ vaidinęs ir Kaune kuriantis aktorius P. Jatkevičius: svarbu nebūti tik atlikėju4
Iš Vilniaus kilusį jauną aktorių Povilą Jatkevičių kūrybiniai sumanymai vedžioja įvairiais keliais. Seriale „Černobylis“ ir filme „Nova Lituania“ vaidinusį menininką noras kūrybiškai eksperimentuoti atvedė ir...
-
Kauno kompozitorių bendruomenės variklis netyla jau pusšimtį metų5
Lietuvos kompozitorių sąjungos Kauno skyrius šiemet švenčia jubiliejinius metus. Pirmuosius narius buvo galima suskaičiuoti ant vienos rankos pirštų, o dabar nepakanka ir dviejų. O vertinant veiklą, atrodytų, pluša kelios de...
-
Metų iniciatyva – interaktyvusis turas po žydiškąjį Kauną30
Įsimintiniausia 2020 m. kultūros iniciatyva išrinktas Kauno Vinco Kudirkos viešosios bibliotekos pristatytas interaktyvusis žydų kultūros paveldo Kaune žemėlapis. Trečią kartą Kauno menininkų namų surengtuose Įsimintiniausios Kauno m...
-
M. Stabačinskas: šokis išlaisvina ir kuria laimės pojūtį
Kauno menininkų namų skelbiami Įsimintiniausio Kauno menininko rinkimai kasmet sulaukia daug dėmesio, o kas tapo įsimintiniausiu 2020 m., kurie dėl pandemijos dažnai įvardijami kitokiais, menininku – ypač įdomu. 23-iąjį kartą skiriami laurai...
-
Kasdienybės labirintų klasta: kas užmigdo milžinų budrumą?
Ar galėjote įsivaizduoti, kad jūsų "Facebook" paskyra galėtų virsti savotiška teatro scena? Komentarai – scenarijumi, o srautu perduodami įvykiai – mizanscenomis, kurias norima linkme pakreipiate jūs patys? Naujų patirči...
-
Įsimintiniausias 2020-ųjų Kauno menininkas – šokėjas ir choreografas M. Stabačinskas1
23-ąjį kartą Kauno menininkų namų organizuotų Įsimintiniausio Kauno miesto menininko rinkimų laureatu tapo šokėjas ir choreografas Mantas Stabačinskas. Už praėjusių metų kūrybinę veiklą šiam titului jį nominavo Kauno bienalė. ...
-
Negaili ovacijų: folklorinė „The Roop“ dainos versija pranoksta originalą?26
Eurovizinė „The Roop“ daina „Discoteque“ jau turi ir folkloro versiją, ir ji skamba ne mažiau kietai ir įdomiai nei originalas. Tai yra kauniečio muzikos mokytojo Artūro Sinkevičiaus ir jo atžalų projektas, sulaukęs didelio in...
-
Laimės dieną visus kviečia pakilti7
Tarptautinė laimės diena, minima kovo 20 d., šiais metais vėl grįžta – "Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022" komanda ją kviečia švęsti jau ketvirtą kartą. Šiemet jos tema – metas pakilti. ...
-
KMSO gimtadieniui – solidi dovana melomanams1
Šiomis dienomis Kauno miesto simfoniniam orkestrui (KMSO) sukako šešiolika metų. Jei ne pasaulį užgriuvusi pandemija, šį gimtadienį KMS kolektyvas būtų minėjęs koncertuodamas JAV, kur buvo suplanuota apie 30 jo, taip pat so...
-
Tarptautinę laimės dieną šiemet kvies paminėti kūrybiškai1
Tarptautinė laimės diena, minima kovo 20 dieną, šiais metais vėl grįžta į Kauną ir visą Lietuvą – „Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“ kviečia ją minėti jau ketvirtą kartą. Šiemet jos tema: „Meta...