- Ainė Jacytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Paroda M. Žilinsko dailės galerijoje: „Satyrikonas“, anonimas ir 300 jo paveikslų
-
Paroda M. Žilinsko dailės galerijoje: „Satyrikonas“, anonimas ir 300 jo paveikslų
-
Paroda M. Žilinsko dailės galerijoje: „Satyrikonas“, anonimas ir 300 jo paveikslų
-
Paroda M. Žilinsko dailės galerijoje: „Satyrikonas“, anonimas ir 300 jo paveikslų
-
Impulsai: parodos eksponatai žadina žiūrovo vaizduotę.
-
Paroda M. Žilinsko dailės galerijoje: „Satyrikonas“, anonimas ir 300 jo paveikslų
-
Paroda M. Žilinsko dailės galerijoje: „Satyrikonas“, anonimas ir 300 jo paveikslų
-
Paroda M. Žilinsko dailės galerijoje: „Satyrikonas“, anonimas ir 300 jo paveikslų
-
Paroda M. Žilinsko dailės galerijoje: „Satyrikonas“, anonimas ir 300 jo paveikslų
-
Paroda M. Žilinsko dailės galerijoje: „Satyrikonas“, anonimas ir 300 jo paveikslų
-
Paroda M. Žilinsko dailės galerijoje: „Satyrikonas“, anonimas ir 300 jo paveikslų
-
Paroda M. Žilinsko dailės galerijoje: „Satyrikonas“, anonimas ir 300 jo paveikslų
-
Paroda M. Žilinsko dailės galerijoje: „Satyrikonas“, anonimas ir 300 jo paveikslų
-
Paroda M. Žilinsko dailės galerijoje: „Satyrikonas“, anonimas ir 300 jo paveikslų
"Mes nenorime kopijuoti gamtos. Mes nenorime atgaminti, mes norime kurti. Mes norime kurti taip, kaip augalas veda vaisius ir nekopijuoja jų. Mes norime kurti tiesiogiai ir, beje, be jokio tarpininko. Kadangi šis menas neturi net menkiausio abstrakcijos pėdsako, mes jį vadiname Konkrečiu menu. Konkretaus meno kūrinys neturi būti pasirašytas autoriaus. Šis kūrinys turi likti anonimiškas didžiojoje gamtos studijoje taip, kaip debesys, kalnai, jūros, gyvūnai, žmonės", – šie žodžiai iš prancūzų skulptoriaus, grafiko, koliažų kūrėjo, poeto Hanso (Jeano) Arpo manifesto "Konkretus menas", parašyto 5-ojo dešimtmečio pradžioje, yra įžanga į (ilgą) kelionę po M.Žilinsko dailės galerijoje eksponuojamą parodą "300 paveikslų antikiniam romanui "Satyrikonas".
Nutylėjimas ir intriga
Pritariant H.Arpo manifesto žodžiams, parodos autorius tegu lieka neatskleistas. Nors vaikščiojant po tarp pirmojo bei trečiojo aukštų ekspozicines erdves, sutiktas žiūrovas jį įvardijo net neprašytas, o ir atspėti jį Kauno meno lauko gerbėjams nebūtų sunku. Tačiau norėtųsi nutylėti, suteikiantį nedidelę intrigą, kuri šios parodos kontekste labai pritinka.
Jau vien dėl to, kad sklando tik spėlionės, jog romano "Satyrikonas" autorius yra Petronijus, o ir pats romanas – tikriausiai būtų nelabai išsiskirianti istorija, jei ne jo veikėjų nutylėjimai, šnabždesiai ir filosofavimai, niekada iki galo neatskleidžiant, ką iš tiesų norima pasakyti.
Nerono laikų Romoje pasirodęs romanas parašytas pakiliu kalbos tonu, todėl parodoje skaitant jo ištraukas galima įsivaizduoti aprašomas scenas. Tiesa, dalis jų tikrai nėra malonios, tad ir vaikščiojimas po ekspoziciją kai kuriose jos vietose pasidaro nepatogus. Tiesa, vos įžengus į parodą nesunku suprasti, kad į gražiausius šilkus įsupta ir brangiausiais aliejais iškvėpinta daili provokacija yra teatrališko neįvardyto autoriaus pasirodymo dalis.
Pasirodymo scenografija
Šio pasirodymo scenografija – galerijos sienas puošiantys koliažai – traukianti akį, įdomi, stebinanti. Autorius – koliažų meistras, jo kiekvienas kūrinys tampa kelione po dekonstruotą pasakojamos istorijos fragmentą.
Prisiminkime ankstesnes šio menininko parodas. Kaune koliažo žanro kūriniai nėra dažnai eksponuojami, todėl tikrai nesunku atgaivinti savo atmintį. O ir menininkas, apie kurį kalbama, turi savitą stilių, dėl kurio išskirti jį iš kitų nereikia didelių pastangų. Ankstesnėse ekspozicijose jis prisitaikydavo prie dvimatės plokštumos rėmų, kuriuose iškarpomis iš senų, nespalvotų leidinių, nuotraukomis, atvirukais, smulkiais daikčiukais: degtukų dežutėmis, blizgiais saldainių popierėliais, medžiagų skiautėmis, sagomis ir kt. – buvo kuriamas naratyvas. O naujausiuose darbuose menininko fantazijos, pakurstytos "Satyrikono", išplinta trimatėje erdvėje.
Koliažuose esančios žmogaus figūros jau nebėra tik kompozicijų detalės. Jos tampa veikėjais, o jei tiksliau (prisitaikant prie romano tono) – oratoriais, pakeltais smakrais ir pasipūtimo kupinais balsais skelbiančiais savo "tiesas", savas jiems nutikusių istorijų versijas.
Vaizdai nėra tekstų citatos, todėl žiūrovas parodoje gali atlikti net du vaidmenis: būti labai atidus lankytojas arba malonumo ieškantis estetas.
Prisitaikydami prie pagrindinių romano veikėjų, koliažai tampa tikrai spalvingais vizualiąja prasme. Vieni turtingi smulkių detalių, skirtingų formų ir faktūrų, o kompozicijose atsiranda keli planai, gyliai, interpretuojamą tekstą iš "Satyrikono" padalijantys skerspjūviais. Kitų vizualinė kalba kupina nutylėjimų – vos keletas detalių, subtiliai sukomponuotų trimatėje kūrinio erdvėje, neretai estetiškai įvedant tipografinius elementus, žadina žiūrovo vaizduotę ir paskatina kurti dar vieną parodoje pasakojamos istorijos versiją.
Laiku keliaujantys veidai
Interpretacijų ribos plačios, nes kurdamas koliažus autorius neprisirišo prie "Satyrikono", kurio atskiriems epizodams ieškojo vizualinės išraiškos, tad kūriniai nėra tiesiogiai perteikiantys šalia jų esančias romano ištraukas. Juolab kad ir laikmečiai, kuriuose veikia romano veikėjai ir menininko koliažų personažai, – nesutampa.
Parodos autorius išlaiko "Satyrikono" veikėjų ir jo kūriniuose esančių žmonių tipažų panašumus, charakterius, nesutapatindamas jų, tik išryškindamas tai, kad tekstu pasakojama istorija ir ją iliustruojantys koliažai yra tarpusavyje susiję.
Tiesa, matomi vaizdai nėra tekstų citatos, todėl žiūrovas parodoje gali atlikti net du vaidmenis: būti labai atidus lankytojas, skaitantis kiekvieną romano ištrauką ir atrandantis jo detalių koliažuose, arba malonumo ieškantis estetas, besidairantis po 300 kūrinių ekspoziciją ir kartas nuo karto dėmesį atkreipiantis į greta koliažų esančius tekstus. Juose, beje, galima atrasti ir šiuolaikiniam pasauliui pritaikomos išminties: "(...) Scenoje trupė vaidina štai mimą: viens tėvu vadinas, kitas – sūnum, o anas sakos turtuolis esąs. Bet vos tik baigiasi tekstas ir aktoriai sceną palieka, jų tikrieji veidai vėl pasirodo visiems."
Tie skirtingi laikmečiai, kurie atskiria romano personažus, koliažų veikėjus ir parodos žiūrovus, tampa ne tokie reikšmingi, nes žmogus, kad ir kaip stipriai siektų tobulybės, nušvitimo, dieviškumo, yra ydingas. Tokia jo prigimtis.
Todėl pasivaikščiojimą po parodą norisi užbaigti Edgaro Bayley žodžiais iš "Atradėjo manifesto": "Ne ieškokite ar raskite – išraskite."
Išradėju gali tituluotis kiekvienas ekspoziciją aplankęs žiūrovas, kuris susilaikys nuo buvimo labai rimtu, teisingu, dorovingu ir leis sau šiek tiek pažaisti, gaudydamas užuominas koliažuose, skaitydamas tarp eilučių romano ištraukose ir išrasdamas naujas šio neįvardyto menininko pasirodymo, pavadinto "300 paveikslų antikiniam romanui "Satyrikonas", reikšmes.
Kas? Paroda "300 PAVEIKSLŲ ANTIKINIAM ROMANUI "SATYRIKONAS".
Kur? M.ŽILINSKO DAILĖS GALERIJOJE.
Kada? Veikia iki kovo 15 d.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
45-asis „Lietuvos teatrų pavasaris“ kviečia Kauno publiką į teatrališką savaitę
Kauno teatro mylėtojai turės unikalią progą mėgautis aukščiausio lygio teatro spektakliais iš visos Lietuvos. Nuo balandžio 21 iki 28 dienos Kauno kultūros centras kviečia visus teatro gerbėjus švęsti 45-ąjį „Lietuvos te...
-
Kauną užplūs skandinaviškos kultūros banga3
Paskutinę balandžio savaitę Kaunas tradiciškai kviečia iš arčiau pažinti skandinavišką kultūrą. Dalyvių laukia gausi renginių programa: parodos, norvegų kalbos pamokos, protmūšis, paskaitos bei diskusijos, ekskursijos i...
-
Maironio lietuvių literatūros muziejui toliau vadovaus D. Cibulskienė1
Maironio lietuvių literatūros muziejui ir toliau vadovaus Deimantė Cibulskienė, pranešė Kultūros ministerija. ...
-
R. Jatkevičiūtės-Kasparavičienės sielos peizažai
Šiandien Lietuvos dailininkų sąjungos Kauno skyriaus galerijoje „Drobė“ atidaroma Raimondos Jatkevičiūtės-Kasparavičienės (1959–2023) tapybos darbų paroda „Virš debesų“. ...
-
G. Kuprevičius: esu vietinės reikšmės kompozitorius ir tai man patinka18
Kompozitorius Giedrius Kuprevičius šiemet mini 80 metų jubiliejinę sukaktį. Sveiko humoro jausmo nestokojančio iškilaus kūrėjo jubiliejų Kauno valstybinė filharmonija paminės dviem reikšmingais koncertais. Su šarminguoju M...
-
Tarpininkai: A. Miežio ir I. Kazakevičiaus darbų paroda
Autoriai – tapytojas Andrius Miežis ir menotyrininkas Ignas Kazakevičius – kūriniais kalbasi apie kultūrą ir natūrą, realybę ir mistifikaciją, apie menininkus ir paveikslus, jų „tarpininkavimo“ būdus bendraujant su meno publi...
-
Atsisveikinama su operetės primadona D. Dirginčiūte-Tamuliene5
Antradienį Kauno valstybiniame muzikiniame teatre atsisveikinama su soliste, operetės primadona Danute Dirginčiūte-Tamuliene. Urna bus išnešama 14 val. Laidojama Petrašiūnų kapinėse. ...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone balandžio 15–21 d.
Balandžio 17 d. Garliavos kultūros centras: 12 val. – projekto „Teatro SPA jaunimui ir vaikams“ Klaipėdos jaunimo teatro spektaklis vaikams „Knygų personažai atgyja“. Kauno rajono sporto centras: 19 val. – Lietuvos ...
-
Parodoje – muzikos ir tapybos sinergija
Garliavos kultūros centre atidaryta tapybos darbų paroda „M. K. Čiurlionio muzikos ir tapybos sinergija“. ...
-
Kaunas švenčia: žalgiriečiai ir trečią kartą sezone įveikė „Rytą“8
Kauno „Žalgirio“ komanda įsirašė dar vieną pergalę „Betsafe-LKL“ čempionate. Andrea Trinchieri auklėtiniai sausakimšoje „Žalgirio“ arenoje nugalėjo Vilniaus „Ryto“ krepšininkus...