Quantcast

Paroda „Geriausias 2019 metų kūrinys“: su meile praeičiai ir ateičiai

Dvidešimtą kartą Kauno paveikslų galerijos organizuojamuose Geriausio metų kūrinio apdovanojimuose sėkmė lydėjo skulptorių Evaldą Pauzą. Vasario 16-ąją vykusiame apdovanojimų renginyje menininkas išskirtas jau nuo pat pradžių – skulptorius tapo vienu iš profesionalių kūrėjų darbus parodoje vertinusios komisijos laureatų.

Apdovanojimams įpusėjus vėl nuskambėjo E.Pauzos vardas. Menininkui buvo įteiktas specialus Kauno valstybinės filharmonijos prizas. Išlaikant intrigą iki pat renginio pabaigos ir paskelbus laureatus bei išdalijus dovanas, buvo atskleista, kad Geriausias 2019 m. kūrinys, iš 2 233 žiūrovų balsų surinkęs 219, E.Pauzos skulptūra "Su meile II".

"Visi apdovanojimai man svarbūs. Labai džiaugiuosi, kad kūrinys sulaukė tiek daug dėmesio. Tačiau kas nulėmė mano sėkmę, nesvarstau. Tiesiog dirbu toliau", – sako skulptorius.

Kuo skulptoriaus kūryba paperka? Profesionalumu ir kūrinių estetika.

Profesionalumas ir estetika

Šiuose didelio susidomėjimo kasmet sulaukiančiuose apdovanojimuose skulptorius nugalėtoju tampa nebe pirmą kartą – 2005-ieji ir 2008-ieji E.Pauzai taip pat buvo sėkmingi. Tai parodo, kad menininko kūryba yra vertinama ir žiūrovų, ir meno lauko profesionalų, o toks sutapimas nėra dažnas. Kuo skulptoriaus kūryba paperka? Profesionalumu ir kūrinių estetika.

E.Pauzos darbai nėra, perkeltine prasme kalbant, apibarstyti milteliniu cukrumi, kai norima išryškinti, kaip puikiai kūrėjas atkartoja realybę (nesvarbu, tapybos, skulptūros ar kito dailės žanro kūrinys) idealiai ją nukopijuodamas ir dargi išlygindamas visus jos netobulumus, kad žiūrovas, vos pažvelgęs į kūrinį, pajustų nepatogumą dėl akistatos su didingu realybės atvaizdu.

Skulptorius nuo realybės nenutolsta: jos formos, proporcijos E.Pauzos kūriniuose nėra deformuojamos, be to, idėjiškai menininko kūriniai atkartoja realybės epizodus.

Tikriausiai tai lemia ir menininko kūrybą sekančių jos gerbėjų ir profesionalų pagarbą bei įvertinimą. E.Pauza išlaiko skulptūros žanro ribas, neperkrauna darbų detalėmis ir vizualioje raiškoje vengia akivaizdžių kontrastų. Jo kūriniai – malonūs akims ir suteikiantys galimybę vizualiai patirti, pajausti darbus, o konceptualiai – pasukti galvą, įsitraukus į prasmių ir kontekstų žaidimą.

Moteris, vyras ir žąsys

Idėjiškai savo kūriniuose skulptorius žongliruoja paradoksais, ironija, suteikdamas pramogą ir džiaugsmą žiūrovams. Puikus to pavyzdys – Geriausiu 2019 metų kūriniu išrinktas darbas "Su meile II".

Vieno filmo herojus yra pasakęs: "Pasakose meilė įkvepia būti kilnų ir drąsų, tačiau realiame gyvenime meilė tėra pasiteisinimas dėl egoistiško elgesio." O kam įkvepia E.Pauzos "Su meile II"?

Nusikelti laiku į praeitį – tarpukarį – ir akimis įsispitrėti į du nepažįstamuosius, galbūt stabtelėjusius kur nors Laisvės alėjos viduryje, po liepomis, tingią birželio pabaigos popietę. Juk atšilus orams, prisėdus ant suolelio Laisvės alėjoje, stebėti praeivius, žingsniuojančius pagrindine miesto arterija, – malonus užsiėmimas. Apie ką su šalia sėdinčiu kaimynu būtų galima pasišnibždėti žiūrint į E.Pauzos skulptūros veikėjus?

Ar konfliktinė situacija, kurią galima įžvelgti šioje skulptūroje, gali būti dialogo su žiūrovu apie moterų emancipaciją paskatinimas? Galbūt.

Akivaizdu, kad moteris kažko nori, rodos, net reikalauja, nes visa jos figūra yra palinkusi į priekį, link vyro. Vyro poza spinduliuoja ramybę, o šiek tiek šonu pakreiptas veidas reiškia arba norą pabučiuoti, arba nepajudinamą kategoriškumą, įsmeigiant savo akis į moters ir pro sukąstus dantis iškošiant: "Bus taip ir ne kitaip, nes aš taip pasakiau."

Ar konfliktinė situacija, kurią galima įžvelgti šioje skulptūroje, gali būti dialogo su žiūrovu apie moterų emancipaciją paskatinimas? Galbūt. Tiek tarpukariu, tiek dabar ši tema nepraranda savo aktualumo ir sukelia diskusijas ar net ginčus.

Meno kūriniu elegantiškai paprovokuoti abiejų lyčių žiūrovus juk nėra nieko blogo. Tačiau nuo šios temos atitraukia viena, kiek keista, detalė kūrinyje – į žaislines panašios žąsys, kurias vaizduojamos moters ir vyro figūros laiko rankose. Tai citata iš 1934-ųjų, kai buvo kilusi vadinamoji žąsų krizė. To meto Vyriausybės nurodymu, kiekvienas asmuo, priklausomai nuo uždirbamos algos, turėjo įsigyti atitinkamą žąsų skaičių.

Toks posūkis prie žąsų tikrai netikėtas. Juk žąsis – mažoji gulbės versija, priskiriama moterų ir namų sričiai. Tai ir ištikimybės, neišsekančios laimės simbolis. Tad šio paukščio pasirodymas skulptūroje – kiek dviprasmiškas: ar tai parodymas moteriai, kad jos vieta turėtų būti namuose, rūpinantis buitimi? Ar gražus palaikymo, supratimo gestas, akcentuojantis buvimą drauge ir laimėje, ir nelaimėje (juk tiek moteris, tiek vyras rankose laiko po vieną žąsį, o tai reiškia lygybę)? Atsakymų gali būti įvairių. Tikriausiai kiek žiūrovų, tiek ir nuomonių.

Geriausio 2019 metų kūrinio autorius sako: "Seniai galvojau apie skulptūrą, skirtą miestui, kuriame gimiau ir kuris turi art deco veidą. Kūrinio vizualumas primena tarpukario skulptorių meistrų plastiką, o jo idėja nulemta "Fluxus" pasaulėjautos. Ir tai buvo geriausias mano 2019 metų kūrinys. Su meile – praeičiai ir ateičiai!"

Ši skulptūra ir jos prasmių ieškojimas tikrai tampa nuotykiu, į kurį pasinerti galima iki kovo 1 d. parodoje "Geriausias metų kūrinys" Kauno paveikslų galerijoje.


Kas? Paroda "Geriausias 2019 metų kūrinys".

Kur? Kauno paveikslų galerijoje.

Kada? Veikia iki kovo 1 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

:-)

:-) portretas
nebūtų geresnių,būtų geriausias..

vox populi vox Dei

vox populi vox Dei portretas
:-) vienas geriausių LT skulptorių.
VISI KOMENTARAI 2

Galerijos

Daugiau straipsnių