- Gražina Dainauskienė, muzikologė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Praėjusių metų pabaiga buvo dosni operos mėgėjams – nuaidėjusi premjeromis Vilniuje ir Kaune. Italų kompozitoriaus Giuseppe's Verdi „Traviata“, nors ir metais vėluodama dėl nepalankiai susiklosčiusių aplinkybių, pažymėjo Lietuvos profesionaliosios operos gimimo jubiliejų, kaip ir prieš 100 metų – Kauno muzikiniame teatre – žvelgiant į Naujuosius metus.
Kauno scenoje ši opera su nedidelėmis pertraukomis skambėjo visą 100-metį – keitėsi statytojai, solistai, scenografijos. Nesikeitė tik visų pamėgta muzika ir kaskart išgyvenama psichologinė drama, kurioje atsiskleidžia kompozitoriaus gyvenamojo laikotarpio aplinka ir jausmai, suprantami ir jaudinantys visais laikais.
Kiekvienas „Traviatos“ pastatymas turėjo savo išskirtinių žymių. Senesnieji išlikę tik archyviniuose kadruose ir įrašuose. Todėl 100-mečio retrospektyva, supažindinanti su visais teatre buvusiais „Traviatos“ pastatymais, patraukia daugelio žiūrovų dėmesį teatro fojė operos pertraukų metu.
Simboliškai virš scenoje vykstančio veiksmo kabantis laikrodžio mechanizmas – pagrindinis sceninis akcentas, paliekantis erdvės choreografiniams intarpams ir masinėms scenoms.
Šią visame pasaulyje populiarią ir įvairiai interpretuojamą operą statyti atrodytų paprasta, tačiau ir sudėtinga siekiant atrasti ir atskleisti kažką naujo. Todėl žinant, kad šį kartą damos su kamelijomis trapų gyvenimo epizodą atskleisti pakviesta choreografė ir baletmeisterė Anželika Cholina, dėmesys naujam pastatymui dar labiau sustiprėja. Operos kūrėjų komandoje – ir dirigentas Ričardas Šumila bei scenografas Marijus Jacovskis.
Simboliškai virš scenoje vykstančio veiksmo kabantis laikrodžio mechanizmas – pagrindinis sceninis akcentas, paliekantis erdvės choreografiniams intarpams ir masinėms scenoms. Ir solistams, kurie išskiria šią „Traviatą“ iš ankstesnių savo jaunatviškumu ir maloniai nuteikiančiomis perspektyvomis.
Puikios abi Violetos – Gabrielė Bukinė ir Agnė Stančikaitė, suvaldžiusios premjerinį jaudulį ir įtikinamai kuriančios Violetos vaidmenį – tiek solo, tiek duetuose ir kituose ansambliuose. Violetos mylimasis Alfredas – naujomis vokalo galimybėmis klausytojus nudžiuginęs Egidijus Bavikinas, atsakingai ir kryptingai brandinantis savo personažą, bei Tomas Pavilionis, jau kūręs šį vaidmenį Klaipėdos muzikiniame teatre.
Alfredo tėvą Žoržą Žermoną ankstesniame Kauno teatro pastatyme dainavęs ir įvairiuose Lietuvos bei užsienio operos teatruose jį dainuojantis Laimonas Pautienius savo solidžia scenine patirtimi suteikia pasitikėjimo ir tą patį vaidmenį kuriantiems jaunesniems kauniečiams solistams (Andrius Apšega ir Žygimantas Galinis).
Iš antraplanių išryškintas Violetos tarnaitės Aninos vaidmuo (Kristina Siurbytė ir Ieva Vaznelytė), pabrėžiantis vidinį abejingumą Violetos kančioms ir tirpstančiam gyvybingumui. Empatijos nedemonstruoja ir daktaras Grenvilis (Giedrius Prunskus ir Joris Rubinovas), dar labiau atskiriantis Violetą nuo gyvojo karnavalu kunkuliuojančio pasaulio. Visos operos emocinė kulminacija išryškėja trečiojo veiksmo scenoje Alfredui ir jo tėvui atvykus į Violetos namus. Ar ir jų empatija Violetos tragizmui apsimestinė? Palikime apie tai spręsti žiūrovui.
Būtent toks gaivus žvilgsnis į „Traviatos“ turinį labiausiai tinka mėgavimuisi be dėmesį nuo muzikos atitraukiančių perteklinių vaizdo detalių.
Pastatymo režisierė A.Cholina pasirinko tradicinį operos perteikimo būdą. O juk kiek pasaulyje pastatyta „Traviatos“ operų, bandant pagrindines idėjas priartinti ir atskleisti įvelkant operą į nūdienos aplinką ir šiuolaikinius apdarus! Tačiau būtent toks gaivus žvilgsnis į „Traviatos“ turinį labiausiai tinka operos Lietuvoje jubiliejui paminėti ir mėgautis be dėmesį nuo muzikos atitraukiančių perteklinių vaizdo detalių.
Žinant A.Cholinos šokio teatro spektaklius, natūraliai kyla klausimas apie choreografijos epizodus operoje. Stebint spalvingus čigonių ir matadorų šokius belieka apgailestauti, kad G.Verdi, rašydamas operą, neįtraukė jų daugiau.
Orkestro polėkį suvaldyti bando dirigentas R.Šumila, vadovaujantis ir viso spektaklio muzikiniam vyksmui. Pirmosiose premjerose paprastai pasitaiko tobulintinų dalykų ansambliuose ar tarp orkestro ir dainininkų, bet pastatymo branda netruks ateiti, kai operoje visi dirba nuoširdžiai ir atsakingai. O Kauno valstybiniame muzikiniame teatre būtent taip ir yra.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Stotelė-hiphopas“: jaunimą kviečia ateiti pasikrauti parako
Nuo rugsėjo mėn. Kauno apskrities viešojoje bibliotekoje vyksta jaunimui skirtas projektas „Stotelė-hiphopas“, kurio tikslas didinti hiphopo kultūros žinomumą Lietuvoje. ...
-
„PROmetėjas“ spektakliai jauniesiems žiūrovams – nuotykiai ir judesio kalba
Šiuolaikinio šokio sklaidos projekto regione „PROmetėjas” – prasideda. Kauno regiono miestelius aplankys daugiau kaip dešimt pripažintų bei žiūrovų jau pamėgtų šokio spektaklių ir menininkų rezidencijų. ...
-
„Įsilaužti“ į žmogaus smegenis: pokalbis su filmo „Absoliutus draudimas“ režisieriumi R. Braundu
Gegužės 28–29 dienomis Kaune vyksiančiame „Animacijos savaitgalyje“ Lietuvoje pirmą kartą bus pristatytas debiutinis režisieriaus, scenaristo ir animatoriaus Ryano Braundo pilnametražis moklinės fantastikos (sci-fi) trileris „Ab...
-
Ilgiausia meno galerija po atviru dangumi „No-Fly Zone“
Birželio 1-ąją Vytauto Didžiojo universitetas (VDU) pradeda įgyvendinti vienos ilgiausių Baltijos šalyse meno galerijos „No-Fly Zone“ po atviru dangumi idėją, kurios tikslas komunikuoti laisvę ir karo brutalumą. Iniciatyvą kuruoja...
-
Misijų savaitė Kauno arkikatedroje: kviečiami ir netikintieji2
Gegužės 28 – birželio 5 dienomis tarp gausių Europos kultūros sostinės renginių įsiterps ir Misijų savaitė, kuri vyks Kauno arkikatedroje bazilikoje. Misijų savaitę iniciavo misionieriai dvasininkai Peteris Hertelis ir Rastislavas Dluhý...
-
Pasaulinė minimalizmo muzikos žvaigždė Kaune pristatys lietuviškų sutartinių kūrinį
Birželio 29 – liepos 3 dienomis Kauną užklups „Audra“ — penkių dienų trukmės muzikos ir meno festivalis miesto erdvėse. ...
-
Pažaislio muzikos festivalio unikali tradicija – pradėti vasarą su opera
Birželio 3 d. Pažaislio vienuolyno didysis kiemas prisipildys džiazo klasikos garsais iš Džordžo Geršvino operos „Porgis ir Besė“. Lyrinio soprano, iš Pietų Afrikos kilusios Pumezos Matshikizos, „The Independent&ld...
-
Kauno Kalniečių parke atidaroma lauko vasaros skaitykla2
Kauniečių pamėgtame Kalniečių parke atveriama nauja kultūros erdvė – Kauno Vinco Kudirkos viešosios bibliotekos vasaros skaitykla. Šioje skaitykloje lankytojų lauks knygos, laikraščiai ir žurnalai, stalo bei lauko žaidimai...
-
„Kitokių pasikalbėjimų“ scenoje – sentimentalioji Monika Liu18
Iš „Eurovizijos“ Turine, į laidos „Kitokie pasikalbėjimai“ sceną Kaune – Monika Liu pasiruošusi kalbėti ne tik apie dainų konkursą. ...
-
Žaliakalnio istorija atsiskleis šokio ekskursijoje „Pakopa po pakopos“
Performatyvi šokio ekskursija „Pakopa po pakopos“ miestiečius ir svečius kvies į Žaliakalnio gyvosios istorijos nuotykius, lydimus netikėtumų ir Kaukų pasirodymo. Spektaklio dramaturgijoje įpinti gyventojų pasakojimai, spalvingi kos...