- Dr. Miglė Munderzbakaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nacionalinio Kauno dramos teatro Didžiojoje scenoje pristatytas kūrėjų Vincento Adelaus, Isabelle’ės Adelus & Suran spektaklis „Veidas / Visage“, skirtas filosofo Emmanuelio Levino (1906–1995) atminimui. Bendru projektu su Liuksemburgo miesto Ešo prie Alzeto teatru siekta ieškoti bendrų jungčių tarp šiųmečių Europos kultūros sostinių – Kauno ir Ešo prie Alzeto. Šia jungtimi pasirinktas Kaune gimęs ir Prancūzijoje gyvenęs filosofas, humanistas E.Levinas.
Spektaklio dramaturgija sudaryta iš E. Levino filosofinių tekstų, parašytų 1947–1995 m. laikotarpiu, pristatomos jo idėjos, suformuluotos sąvokos, spektaklio pagrindine idėja tampa veido samprata. Spektaklio autoriai (tarp kurių ir filosofijos konsultantai Viktoras Bachmetjevas, Bernardas Fischeris, Robertas Scholtus) „Veido“ sąvoką aiškina taip: „Kai žiūriu į žmogų, dar prieš pamatydamas fizinį individą, pirmiausia matau žmogišką būtybę. Prieš mane stovintis žmogus mano atžvilgiu turi galią ir pranašumą, kurį jam suteikia jo „silpnumas ir skurdas“. Kai tik priešais mane atsiduria vyras ar moteris, aš esu už jį atsakingas.“
Scenografijoje veido idėja išreiškiama, akcentuojama pasitelkiant veidrodį. „Veidas / Visage“ – ne linijinis pasakojimas, o fragmentiškas susidūrimas su E. Levino idėjomis, išskaidant pasirinktas koncepcijas į aiškiai, pasitelkus scenografijos vizualinius sprendimus, atskirtas dalis.
Būtent scenografija, kostiumai, vaizdo projekcijos ir gyvai atliekama muzika, kuriami garso sprendimai tampa šio spektaklio stipriąja dalimi.
Priešpremjeriniuose idėjos autorių, režisierių komentaruose akcentuota, kad abstrakčios sąvokos bus siejamos su realiais gyvenimo pavyzdžiais. Tačiau, spektaklio patirtis rodo, kad jame vis dėlto gausu minčių, įspraustų į gana griežtą teorinę apibrėžtį, ne visuomet pailiustruotų apčiuopiamais, žiūrovą galinčiais artimiau paliesti pavyzdžiais.
Šiek tiek išsiskiria spektaklio dalys – „Bobis“ ir „Čiunė Sempo Sugihara“, kur filosofinė mintis sujungiama su konkrečiu prisiminimu ir istorija.
Negaliu tvirtinti, tik daryti prielaidą, kad aktoriams, kuriems teko užduotis scenoje atskleisti E. Levino idėjas, – Mariui Karoliui Gotbergui, Motiejui Ivanauskui, Povilui Jatkevičiui, Artūrui Sužiedėliui, pritrūko repeticijų, spektaklio kūrybinės komandos dėmesio, ilgesnio susipažinimo su tekstu, kuris leistų įsigilinti į E. Levino idėjas, išmokti ne tik tekstą, bet pasinerti į turinį, rasti individualių sąsajų, paralelių, suartinančių atlikėjus ir filosofą.
S. Baturos nuotr.
Prieš premjerą spektaklio režisieriai, aktoriai pasidalijo mintimis apie kūrybos procesą LRT laidoje, aktorius Povilas Jatkevičius paminėjo, kad gilinimasis į tekstus užtruko apie mėnesį. Tikėtina, kad net sudėtingesnės dramaturginės medžiagos išgliaudymas, pasitelkiant kontekstus, gali užtrukti – šiuo atveju tai filosofinės idėjos, atkeliaujančios iš net ne vieno, o penkių E. Levino veikalų.
Suprantamas kūrėjų sprendimas dažniausiai rinktis monologinę išraišką, tai, kad spektaklyje nėra tradicinių personažų, tad įsikūnijimo ar tapatinimosi su veikėju čia ieškoti ir nederėtų, tačiau užtikrintumo sakomu tekstu čia irgi stinga. Jeigu koks žodis, teksto eilutė prasprūsta ar iš atminties iškyla ne visai taip, kaip parašyta scenarijuje, atrodo, net jauti tą aktoriaus viduje tvyrančią įtampą: nėra galimybės improvizuoti, apžaisti, pasinaudoti scenine patirtimi.
Iš dalies šią aktoriams tikrai ne komfortišką situaciją taiso, nukreipia dėmesį jų judesiai, choreografiniai sprendimai, naudojamas rekvizitas.
Būtent scenografija, kostiumai, sukurti I. Adelus & Suran, Milosho Luczynskio vaizdo projekcijos ir Rafalo Mazuro gyvai atliekama muzika, kuriami garso sprendimai tampa šio spektaklio stipriąja dalimi.
Spektaklio scenografijoje aptinkama Kauno modernistinės architektūros citata – Centrinio pašto grindų raštas, kuris inspiruotas tradicinių lietuviškų audinių. Pastebima sąsaja su 2016 m. sukurtu „Auros“ šokio teatro spektakliu „Godos“ (chor. Birutė Letukaitė), kurio projekcijose taip pat estetiškai taikliai įterpti stilizuoti tradicinių austinių juostų raštai.
„Veido / Visage“ atveju šis sprendimas pagrįstas, apgalvotas, sėkmingai sujungiantis šiuolaikinių technologijų kuriamus efektus ir istorinę, tautinę atmintį. Scenovaizdis kupinas įvairiausių detalių, kintančių projekcijų ir informatyvių nuorodų. Kadangi žiūrovas sėdi scenoje, šis spektaklis jam puiki proga susipažinti, patyrinėti scenos techninį mechanizmą, iš arti stebėti besikeičiančius scenografijos elementus.
Dažnai scenovaizdyje didesniu ar mažesniu pavidalu vis akcentuojamas veidrodžio motyvas, mintimis nuvedantis už aktorių sakomo teksto į ne kartą reflektuotą teatro, kaip visuomenės, veidrodžio idėją. Spektaklio pabaigoje, kaip buvo galima nuspėti, atveriama scenos uždanga, daugiau nei prieš dešimtmetį tos pačios scenos uždangą čia praskleidė režisieriaus Gintaro Varno spektaklis „Publika“.
Žvelgiant iš teatrologinės perspektyvos, spektaklis „Veidas / Visage“ – teatralizuota autorių pasirinktų, išgrynintų E. Levino idėjų paskaita, kurios medžiaga skaitytina (tai patvirtina išsami programėlė su spektaklio tekstu), tačiau visapusiškai realizacijai teatro scenoje, jungiančiai visus svarbiausius elementus, kol kas dar pritrūksta užtikrintumo, o gal tikslingesnių akcentų, pavyzdžių, suteikiančių energijos, dinamiškumo.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Lietuvos roko ilgaamžiai „Mountainside“ pristato naują singlą ir klipą: karantiną išnaudojom kūrybai3
Viena ilgaamžiškiausių nepriklausomos Lietuvos roko grupių „Mountainside“ metus pradeda naujo singlo ir vaizdo klipo pristatymu. Daina „Parco Urbano (There Are Other Exits)“ – pirmasis būsimo konceptualaus albumo pasako...
-
Tarptautinėje parodoje pristatyti turizmo smaragdai
Sausio 27–29 d. Kauno rajono turizmo ir verslo informacijos centro komanda dalyvavo tarptautinėje turizmo ir aktyvaus laisvalaikio parodoje ADVENTUR 2023 Vilniuje. ...
-
Kunigas ir poetas S. Kandratavičius: galiu ir noriu keistis9
Šiemet sausio 4-ąją kunigas ir poetas Skaidrius Kandratavičius pažymėjo savo 50-ąjį jubiliejų. Pernai sukako 20 metų, kai jis įšventintas į kunigus. Septyniolika metų klebonavo Kėdainių rajone: Paberžėje, Surviliškyje, Lab...
-
Kai laikinumo jausmas ir padeda išgyventi, ir žudo
Po Rusijos plataus masto invazijos į Ukrainą bet koks kultūros projektas, kuriame dalyvauja šios šalies menininkai, įgyja naujų prasmių. Net ir iki 2022 m. vasario 24 d. tapytuose paveiksluose, kurtoje muzikoje, komponuotoje instaliacijoje ...
-
Kauno gatvių istorija: Parodos gatvė8
Metams bėgant, Parodos gatvės medinukus ėmė keisti prie moderniosios sostinės architektūros rūpestingai priderinti pastatai. ...
-
Pirmą kartą surengtuose hiphopo apdovanojimuose – kauniečių triumfas1
Pirmą kartą surengtuose hiphopo šokėjų apdovanojimuose „Žalgirio“ arenos amfiteatre apdovanoti šalies geriausieji. Daugiausia apdovanojimų susišlavė kauniečiai, o vakaro intrigą sustiprino netikėtos sužadėtuvės. ...
-
Fantasmagoriškas Kauno miesto simfoninio orkestro gimtadienio koncertas
2005 m. vasario 5 dieną nuskambėjo pirmasis naujai suburto Kauno miesto simfoninio orkestro koncertas, šiais metais kolektyvas pasitinka jau 18-ąjį gimtadienį, kasmet klausytojus nudžiugindamas naujomis programomis, įrašais ir koncertais s...
-
Opera „Lokys“: mistinis trileris su pagoniškais užkeikimais
Visko persisotinęs šiuolaikinis pasaulis vis dažniau atsigręžia į prigimties ar žmogiškos esybės slėpinius, tad Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre pastatyta opera „Lokys“ kaip niekada aktuali ir įtraukianti. Kaune vi...
-
V. Petrulis: architektūra – daugiau nei fasadai3
Geriau suprasti žmones ir jų gyvenimą skirtingais laikmečiais galima vien tik lėtai pasivaikščiojus miestų gatvėmis ir gerai įsižiūrėjus į namų fasadus. Pasak architektūros istoriko Vaido Petrulio, išmokus tinkamai „skaityti&...
-
Spalvos įtikina: viskas bus gerai2
Maironio literatūros muziejaus padalinyje – Vaikų literatūros muziejuje – veikia tapytojos, kraštovaizdžio architektūros specialistės, dėstytojos doc. dr. Indrės Gražulevičiūtės-Vilėniškės tapybos darbų paroda optimisti...