Quantcast

Dailės parodoje-konkurse „Atgimimas“ paskelbti metų geriausieji

Laisvė – kertinė žmogaus ir tautos vertybė. Prieš 30 metų Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai Tarybai – Atkuriamajam Seimui pasirašius Lietuvos Nepriklausomybės Atkūrimo Aktą prasidėjo nelengvas jame išreikšto valstybės ir jos žmonių laisvės įtvirtinimo metas, kuriame visuomet itin svarbus buvo imunitetą prieš dvasinį pavergimą teikęs menas.

Nuo pat sausio 13-ąją dainomis apgintos Lietuvos nepriklausomybės autentiška tautos, visuomenės ir asmens laisvės idėja ryškiausiai buvo palaikoma, ginama ir formuojama meninėje, kultūrinėje terpėje, kurioje išskirtinai paminėtinas šiais metais jau 25-ą kartą lankytojams duris atveriantis kasmetinis dailės konkursas-paroda "Atgimimas", įprasminantis mūsų Valstybei, jos ir žmogaus laisvei gyvuoti bei kurti svarbias datas: Vasario 16-ąją ir Kovo 11-ąją.

Prasminga tradicija

Šią parodą galima įvardyti ne tik kaip reiškinį, brandinantį visuomenės pilietiškumą, gaivinantį istorinę atmintį, ugdantį tautinę savimonę, kultūrinę brandą, bet ir kaip rimčiausią Kauno meninio gyvenimo kasmetinę apžvalgą.

Parodos sumanytojas ir organizatorius dailininkas Vilius Ksaveras Slavinskas ir jo į organizacinį darbą įtraukti kolegos kultūrininkai, menininkai, menotyrininkai, Kauno dailininkų klubų "Meno sparnai" ir "Sfinksas" nariai kasmet rengiamų parodų tematika puoselėja tautiškumo ir kūrybinės laisvės idėjas, o eksponuojamų kūrinių atrankos kriterijais skatina demokratiją bei meninį profesionalumą. Nuo 1999 m. parodų rengime išskirtinai daug talkino dailininkas Vytautas Stasys Lagunavičius, o pastaruoju metu – dailininkas Bangutis Prapuolenis.

 

Kasmet rengiamose parodose dalyvauja tiek vyresnioji, tiek jaunoji menininkų kartos, eksponuojami kūriniai pasižymi atlikimo technikų, raiškos būdų, stilių, temų įvairove, nenutrūkstamai kurdami ištisą Kauno kūrybinio gyvenimo metraštį jau ketvirtį amžiaus. Per šį laiką eksponuota apie 4 tūkst. kūrinių. Šiais metais parodoje eksponuojami 112 autorių 225 sukurti kūriniai.

Šių metų parodoje pristatomas platus Kauno menininkų kūrybos spektras nuo realizmo iki šiuolaikinio meno objektų. Tai kontrastinga Kauno dailės panorama, dokumentuojanti meno lauko kaitą per pastaruosius metus: fiksuojanti naujų autorių atsiradimą, senbuvių kūrybos vystymąsi, meninių laikmečio tendencijų kaitą. Eksponuojami kūriniai – ne tik tautinio ir meninio tapatumo paieškų, bet ir savojo laiko liudytojai, išraiškingai liudijantys, kad kauniečių menas gyvybingas ir progresuojantis.

Stiklo meno ambasadoriai

Kovo 9-ąją Kauno apskrities viešojoje bibliotekoje iškilmingai apdovanojus konkurso nugalėtojus, norisi pristatyti jų kūrinius.

Šiųmetė paroda gausi akį traukiančių stiklo kūrinių. Subtilia šilkografijos technika atliktas jautrią asmeninę, o kartu ir tėvynės laisvės istoriją pasakojantis pagrindinį konkurso apdovanojimą laimėjusios stiklo menininkės Sigitos Grabliauskaitės triptikas "Mylėjau laisvę kaip Lietuvą" dedikuotas autorės seneliui Vyties kryžiaus kavalieriui Pranui Starkevičiui atminti.

Vidurinės kartos kauniečio stiklininko Artūro Rimkevičiaus plonastiklis švino vitražas "Vydūnas" reprezentuoja konstruktyviąją kryptį ir temos pasirinkimu akcentuoja vydūnišką tautos prigimties sampratą, kurioje ypač vertinamas menas, kaip įkūnijantis aukščiausios žmogaus dvasios apraiškas ir atskleidžiantis tautos prigimtį.

Grakščių formų Viktorijos Anskaitienės stiklo plastikos kūriniai "Auštant", "Miražas" ir "Atspindys" užburia savo trapiu grožiu ir prasminėmis asociacijomis, priartinančiomis iš pirmo žvilgsnio tiesiog dekoratyvią autorės kūrybą prie 9-ajame dešimtmetyje užgimusios stiklo, kaip žinutę nešančios jaudinančios medijos, koncepcijos.

Iškalbingi motyvai

Paprastai keramikiniais stebuklais kerinti Živilė Bardziliauskaitė-Bergins šįkart užburia tapyba – triptiko "Žemės garsai" spalvomis ir savotiškon meditacijon įtraukiančiais ornamentiniais motyvais. Meditatyvią nuotaiką skleidžia ir Rytų estetikoje įkvėpimo besisemiančio kauniečio menininko Sigito Oranto-Sausio mandalos: "Gloriasanctus", "Sielosargis" ir "Rugpjūtis".

Stilizuotą akmens masės medelį "BonSai" parodai-konkursui "Atgimimas" pateikusi keramikė Konstancija Dzimidavičienė stebina tiek atlikimo technikos įmantrybėmis, tiek archeologinei dailei artima stilistika bei gelmine baltiška poetika, kuri bene ryškiausiai parodoje suskambėjo keramiko Vlado Rukšos diptike "Giedojimas".

Dailininkės Saulės Gylienės apibendrinta plastika "Kaukių meistro" kompozicijoje kelia lengvos melancholijos nuotaiką su tarsi dar juntamu dažo kvapu ir potėpio dvelksmu.

Skulptoriaus Lino Heningo lakoniškų formų akmens masės objektas "Alfa" iškalbingas tiek savo turiniu, tiek formos paprastume slypinčiu genialumu. Įdomus ir kiek netikėtas akmens bei medžio derinys objekte. Kūrinys, pavadintas "Alfos" (pirmoji graikų abėcėlės raidė) vardu, tarsi simbolizuoja laiko rate užstrigusį slėpinį, kurį bandant įminti nuolat grįžtama į tą pačią pradžią.

Apie pradžią kalba ir viešnios iš sostinės – Erikos Petunovienės Aytės – tapybos kūriniai, kur nuo abstrakčios kosminės energijos apraiškų "Pradžioje" pereinama prie pasaulio radimosi stebuklo "Sagoje".

Spalvos ir prasmės

Įtaigus spalvingų drobių įtaigumas, žavintis E.Petunovienės kūryboje, nesvetimas ir kaunietei Jurgitai Rancevienei. Spalvingose kompozicijose "Auksinės širdies vagis", "Riestainių mėgėjas pirtyje" ir "Cirkas" autorė kuria savitai personalizuotą teatrališkų siužetų kupiną mitologinį pasaulį. Tiek spalva, tiek forma, tiek turiniu dinamiški J.Rancevienės kūriniai kontrastuoja su ramiomis, bet ne mažiau įtaigiomis Ritos Rimšienės abstrakčiomis kompozicijomis "Atspindžiai" ir "Rūko iliuzija".

Gintauto Velykio "Stogai ir sienos" užburia spalvine ekspresija, spalvomis, ir dar kartą įrodo šio menininko kūrybinį veržlumą, drąsą ieškoti netikėtų spalvinių, kompozicinių, teminių sprendimų ir nepaprastą meninį pojūtį, dėl kurio G.Velykio kūriniai kiekvieną kartą kažkuo nauji, netikėti, bet visuomet estetiškai išjausti ir emociškai įtaigūs.

Skulptorius, scenografas, instaliacijų kūrėjas Danielius Sodeika šįkart parodai pateikė konceptualų kūrinį – raktais nukabintą širdies formos objektą "Atrakink savo širdį". Kūrinys perteikia emocijas, vizualizuojamas per archetipinį simbolį – širdį. Autorius, kuris visuomet akcentuoja, kad jam svarbiau, jog žiūrovas jo kūrinius ne supratų, o pajustų, per šiuos jausmus patirdamas visą gyvenimo daugialypiškumą, ir šįkart liko ištikimas savo kūrybos principams.

Minėti dailės parodos-konkurso "Atgimimas" diplomus savo rankose jau laikantys autoriai ir jų kūriniai puikiai reprezentuoja parodos visumą, kur galima pamatyti visko – nuo jaunųjų menininkų kūrybos iki laiko patikrintos skulptorių Juozo Šlivinsko (gavusio specialų Kauno apskrities viešosios bibliotekos įsteigtą apdovanojimą) ar dailininkės Mildos Mildažytės-Kulikauskienės tapybos. Visos 25 "Atgimimo" parodos įamžintos vaizdo laikmenose, plakatuose ir kataloguose.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių