Quantcast

Bibliotekoje – raganų medžioklė su istorike K. Petrauske

Istorikė Kristina Petrauskė įrodė, kad anuomet Kaune buvo daugiausiai raganų ir raganių. Įdomu, kiek jų susirinko į Ąžuolyno biblioteką.

Raganos Viduramžiais

Jei Ąžuolyno bibliotekos lankytojai Žvaigždžių salėje būtų susirinkę ne 2024-ųjų pradžioje, o XVI a. pabaigoje, tikėtina, kad bent trečdalis jų Vytauto Didžiojo karo muziejaus istorikės  K. Petrauskės paskaitos nebūtų išklausę. Apkaltinti raganavimu ir kerėjimu, kauniečiai ir kaunietės keliautų ant laužo arba po ledu. Ko gero, toks pats likimas lauktų ir pačios Kristinos.

„Kalbėdami apie raganas dažnai nueiname į popkultūrą, o pačias raganas įsivaizduojame kaip puskvailes moteriškes. Tačiau nevalia pamiršti, kad šita istorija – tai šimtai, dešimtys, kiti priskaičiuoja net šimtą tūkstančių likimų, kurie buvo negrįžtamai sužlugdyti, – K. Petrauskė savo pasakojimą bibliotekoje pradėjo mitais apie raganas ir jų paneigimu. – Moteris už raganavimą Bažnyčia persekiojo Viduramžiais. Šiame trumpame sakinyje yra net trys istoriniai mitai, kurie itin plačiai įsigalėję mūsų istorinėje vaizduotėje.“

Raganas, anot istorikės, Viduramžiais saugojo. Veikė netgi tam tikri bažnytiniai įstatymai, baudžiantys ne patį raganavimą, o tuos, kurie persekiojo raganas. X a. išleistas „Vyskupų kanonas“ smerkė tokius medžiotojus ir akcentavo tai, kad vienintelis šėtoniškas raganų aspektas yra tikėjimas, kad jos egzistuoja. Popiežius Grigalius VII Danijos karaliui nurodė liautis persekioti įtariamus burtininkus. Popiežius Aleksandras VI taip pat buvo uždraudęs dvasininkams tirti kaltinimus raganavimu, nes tai buvo laikoma tik pasaulietinės valdžios teise. Tais laikais raganų teismai buvo labai retas reiškinys, nes ginčas ar procesas visada vykdavo ne tarp bendruomenės ir kaltinamojo, bet tiesiogiai tarp kaltintojo ir kaltinamojo, o, pastarojo kaltės neįrodžius, kaltintojas turėjo atsakyti tokia bausme, kokios reikalaudavo kaltinamajam.

Sambūris: raganų tema miestiečiams aktuali – Žvaigždžių salė buvo sausakimša. Regimanto Zakšensko nuotr. 

Knyga atkeliavo į Kauną

Viskas prasidėjo nuo erezijų. Pastarosios, anot istorikės, Didįjį bažnytinį teismą paskatino kovoti ne tik su eretikais, bet ir su raganomis. Šėtono garbintojos, kaip jas tuo metu vadino, labiausiai buvo persekiojamos ankstyvaisiais naujaisiais laikais. 1484 m. popiežius Inocentas VIII (beje, pirmasis popiežius demonologas) paskelbė bulę, kurioje ragino nustatyti ir pašalinti iš visuomenės susidėjusius su velniu.

Kalbėdami apie raganas dažnai nueiname į popkultūrą, o pačias raganas įsivaizduojame kaip puskvailes moteriškes.

Remdamiesi bule Vokietijos dominikonai Johannas Sprengeris ir Heinrichas Kraemeris 1486 m. išleido knygą „Raganų kūjis“, turėjusią bene daugiausia įtakos tolesnei raganų medžioklei. Autoriai perspėjo visus dėl moterų silpnumo, nevaldomo jų polinkio į blogį ir velnio gundymus. H. Kraemeris buvo įsitikinęs, kad visi raganavimai kyla iš kūniškų geismų, o nevaldomas moterų seksualumas pavertė jas tikėtinomis bet kokio nuodėmingo atsitikimo kaltininkėmis. Išleistas įvairiomis kalbomis net trisdešimt kartų, leidinys sparčiai plito ir buvo antras pagal populiarumą po Biblijos. H. Kraemerio bendraminčiams knyga pasitarnavo identifikuojant, medžiojant, tardant, baudžiant ir gelbstint vadinamąsias raganas.

„Po poros metų pati knyga Bažnyčios buvo uždrausta, Inkvizicija teisė Kraemerį, tačiau, paleistas paukšteliu, leidinys briedžiu lakstė po visą Europą“, – K. Petrauskė prasitarė, kad vieną tokį egzempliorių, išleistą lenkų kalba, savo stalčiuje turėjo ir kaunietis Jonas Sevecevičius.

Muitinės gatvėje gyvenęs vyras XVII a. pirmoje pusėje dirbo Prienų dvaro raštininku ir vienu iš septynių suolininkų Kauno miesto kriminaliniame teisme, kur vyrai ir moterys, kaltinami raganavimu, buvo baudžiami kaip už kriminalinį nusikaltimą.

Susidorojimo būdas

Užtekdavo gandų pamačius žmogų glostant karves ar besišlapinant ant namo kampo, kad jį apkaltintų raganavimu. Dažnai kaltinimų raganavimų sulaukdavo pribuvėjos, natūralios medicinos šalininkai, keistuoliai kaimynai. Be to, tai būdavo būdas susidoroti su nemėgstamu giminaičiu ar vyro meiluže. Istorikės lūpose nuskambėjo kaunietiška istorija, kai 1610 m. batsiuvio Povilo Martinavičiaus žmona audėjo Jono Juknevičiaus tarnaitės buvo apkaltinta raganavimu, nes ši esą pamatė, kaip batsiuvo žmona vartosi skiedrose. Vėliau pas ją ant odos atsivėrė negyjančios piktžaizdės. Galiausiai moteris buvo išteisinta, nes kaltinimai jai buvo atsiimti.

Europoje savo apogėjų raganų medžioklės pasiekė XVI–XVII a. Kokių tik būdų raganoms atpažinti žmonės nebuvo prigalvoję. Olandai naudojo specialias svarstykles. Ant vienos lėkštės stodavo kaltinamoji, ant kitos būdavo kraunama tiek Biblijų, kiek tariamai raganai metų. Rodyklei pasvirus į kaltinamosios arba Biblijų pusę, ji būdavo skelbiama ragana. Anglijoje ir Skandinavijoje anksčiau raganavimu buvo įtariamos visos išvaizdžios moterys, dėl to kartais nevykusiai pajuokaujama, esą tuose kraštuose nebeliko gražuolių. O štai pagal H. Kraemerį ir knygą „Raganų kūjis“, raganos atrodė kitaip – su karpomis ir apgamais, pigmentinėmis dėmėmis, raukšlėtos, nutįsusiomis krūtimis.

Vienas iš būdų, kaip patikrinti raganas, – skandinimas vandenyje. 1615 m. Magūnų kaime už kerėjimą buvo teisiama Sofija Sūnėnienė ir jos sūnus. Jiems abiems buvo skirtas išbandymas vandeniu. Tam, kad nenuteistų nekaltų, šalia nuspręsta skandinti ir geriausią kaimo valstietį Jonutį Paškėną. Pastarasis ėmė skęsti. Stebėtojai puolė traukti jį ir gaivinti. Tuo metu Sofija buvo sudeginta savo sūnaus akivaizdoje. Vėliau tas pats likimas ištiko ir jį patį. Beje, žmonės būdavo deginami ne taip, kaip esame pratę matyti kino juostuose. Dažniausiai juos rišdavo prie kopėčių, o tada šias mesdavo į smarkiai liepsnojantį laužą.

Iškalbinga statistika

Iš Lietuvos Didžiosios kunigaikštystės (LDK) Laikotarpio likę apie 180 raganavimo bylų. Tiesa, minėtas skaičius nėra tikslus. Šalies rankraštinis paveldas nukentėjo karų metu – dalis sudegė, dalis buvo išvežta. Be to, ne viskas buvo užrašoma ant popieriaus. Ne sykį raganavimo atvejus vietoje išspręsdavo bendruomenė. Dažniausiai tokios istorijos baigdavosi mirtimi.

Titulas: istorikę K. Petrauskę pelnytai galima vadinti raganų eksperte. Regimanto Zakšensko nuotr.

„Iš visų šių bylų net šešiolika yra kaunietiškos. Santykinai tai yra didelis skaičius, nes LDK buvo didelė. Beje, pirmoji mums žinoma raganos byla 1566 m. buvo Kaune“, – lapus atidžiai vertė K. Petrauskė.

Įraše žymima, kad moteris, vardu Ulijona, ketino iškasti mirusį vaiką, sutrinti jį, sumaišyti su žolelėmis ir nuodyti kitus žmones. Pripažinus miestietės kaltę, ji buvo sudeginta Kaune.

Iš tiesų Statute bausmės už raganavimą nėra, tik trečiajame, 1588 m. parengtame Statute minimas kerėjimas nuodijant, tačiau kaip tiksliai bausti nėra nurodyta. Kaip buvo baudžiamos raganos ir raganiai? Pirmiausia žmonės, įtariami raganavimu, būdavo tardomi.

Tardymo metu buvo legalu taikyti kankinimą. Jis buvo griežtai reglamentuotas, bet labai žiaurus. Kankinimai vykdavo viešai. Vadinasi, mažiausiai šešiolika kartų Kauno rotušėje miestiečiai galėjo stebėti viešą ir žiaurų tardymą su kankinimu. Pripažinus kaltę buvo skiriamos bausmės. Kilmingiesiems lėkdavo galvos. Kitus, prieš tai sulaužę galūnes, įpindavo į ratus. Mažiausiai vienuolika raganų Lietuvoje buvo pakartos. Kiti kaltinamieji pakišti po ledu.

„Daug kalbėta, kad raganas degino Inkvizicija. Mitas. Tarkim, LDK laikais, papuolus į Bažnytinį teismą, būdavo kur kas daugiau šansų likti išteisintu už raganavimą ir kerėjimą nei pilies teisme, kuopos teisme arba suolininkų“, – pasakojimą tęsė K. Petrauskė.

Paskutinė byla

Bene daugiausia teismo dokumentų yra išlikę iš XVII–XVIII a., tačiau Lietuvos Statute nėra buvę straipsnių apie burtus ir raganų persekiojimą.

Kilus įtarimams dėl raganavimo, būdavo baudžiama kaip už kūno sužalojimą arba nužudymą. XVIII a. Bažnyčios atstovai patys pradėjo drausti persekioti žmones už kerėjimus. Tarkim, Žemaitijos vyskupas Antanas Tiškevičius išreiškė didelį nusivylimą, kad susirinkę keli teisėtai nepaskirti pasauliečiai teisėjai, remdamiesi kokios nors senės svaičiojimais, teisia nepriekaištingai gyvenusius vyrus ir moteris kaip burtininkus ir raganas.

Raganų medžioklės banga baigėsi tada, kai buvo uždrausti kankinimai. Paskutinė žinoma LDK byla yra iš 1771 m. Tąsyk Raseiniuose buvo teisiama dvylikametė Magdalena Brazauskaitė, valstiečio Jurgio Česulio piemenė, padegusi jo sodybą. Tardoma kuopos teisme mergaitė pripažino, kad valstietė Ruginienė iš Alštainių kaimo ją išmokė kerėti pučiant orą iš burnos į žmones. Tardomajai ji esą liepė klausyti ponaičio velnio, nenuryti komunijos, o ją išspjauti. Be to, tardomoji pati prisipažino turėjusi padegti Salvanos sodybą, Petro Bičkausko dvarą ir patį Raseinių miestą. Vienuoliai dominikonai Rugininienei skyrė areštą, o visai netrukus ją ir visą šeimą pasiėmė į vienuolyną argumentuodami tuo, kad valstiečiai kuria laužą mirties nuosprendžiui.

„Šiuo atveju dominikonai išgelbėjo moterį, kuri buvo įtariama raganavimu ir kurią įskundė naivi dvylikametė“, – pokalbį baigė istorikė.



NAUJAUSI KOMENTARAI

-

- portretas
Ji nusišneka, kad atseit tik filmuose vaizduoja, kad raganas degina pririštas prie stulpo. Įsiveskite į Google "witch burning". Krūvos graviūrų, piešinių iš 15-to, 17-to amžiaus vaizduojančių būtent pririštas prie medinio stulpo deginamas raganas. Pririšimas prie kopėčių ir metimas į laužą yra specifinis, regioninis metodas: jį atvaizduotą mačiau tik vienoje Daniškoje graviūroje. Beje, pirmą kartą girdžiu, kad bažnyčia gindavo raganas. Lietuvių istorikų išvis beveik neklausau. Anglų kalbą daug kas iš mūsų moka ir užsienio istorikai įdomiau, išsamiau pasakoja, šaltiniai gausesni, patikimesni. Patikrinti informaciją šiais laikais lengviau nei bet kada, jei tik turi kritiško proto ir internetą.

pastebejimas

pastebejimas portretas
dauguma moteriskiu kuriu pavardes su galune -e,dazniausiai pusdurnes

V

V portretas
"Istorikė", kuri iškraipė istorinę lietuviškų pavardžių rašybą....Tokia ir istorikė, be sielos, pamynusi istoriją...Karalius - karalIENĖ, durnius-durnĖ.
VISI KOMENTARAI 12

Galerijos

Daugiau straipsnių