- Enrika Striogaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Živilė Bardzilauskaitė-Bergins. Prisiminimas iš dabarties.
-
Virginija Juršienė. Marsiečiai.
-
Virginija Laužadienė. Gyvastis.
-
Zofija Kosiorek. Kitų moterų archeologių mintys apie Mariją Gimbutienę.
-
Zofija Kosiorek. Šeima
-
Aristokratas, išlaisvintas iš kanonų nelaisvės
-
Juris Bergins. Archajiškos baltų kalbos (kairėje). Kristinos Ancutaitės kūrinio fragmentas.
-
Aristokratas, išlaisvintas iš kanonų nelaisvės
-
Zofija Kosiorek. Dangaus sargai.
Kauno miesto muziejuje Tautinės muzikos skyriuje eksponuojama tarptautinio mažų formų kaulinio porceliano simpoziumo paroda "Dangus II".
Trapus ir baltas
Dėl savo trapumo ir ypatingo baltumo porcelianas – išskirtinė medžiaga: tauri, aristokratiška, subtili. Kūrybai jį pasirinkęs menininkas ne tik turi gerai išmanyti sudėtingą procesą, techniką, bet, greičiausiai, turi būti jautrus, subtilus, kažkiek porcelianiškos prigimties.
Keramikė Živilė Bardzilauskaitė-Bergins žino: kaulinis porcelianas turi ir atmintį, t.y. degdamas gali atsiminti prieš tai menininko išgautą formą ir netekti naujai suformuotos.
Tad ne veltui ir simpoziumo paroda pavadinta "Dangus", nes išties porcelianas kažkiek dangiškas, savotiškai nežemiškas baltumo spindesiu, plonytėmis kūrinių sienelėmis ir trapumu.
Net kvėpuoti porceliano parodoje norisi atsargiau, vaikščioti grakščiau, ne mosikuoti rankomis, o tyliai, susikaupus, švelniai žvilgsniu išglostyti kiekvieną menininko sukurtą kaulinio porceliano kūrinį, kurie tarsi savaime prašosi įdėmaus žvilgsnio ir apmąstymų jau vien dėl šiųmetės dedikacijos iškiliai mokslininkei Marijai Gimbutienei, kurios mintis, nuveiktus darbus savaip interpretavo tarptautinio kaulinio porceliano simpoziumo dalyviai: Kristina Ancutaitė, Konstancija Dzimidavičienė, Zofia Kosiorek (Lenkija), Domilė Ragauskaitė (Lietuva / Vokietija), Virginija Juršienė, Alma Mirzienė, Virginija Ridikaitė-Laužadienė, Živilė Bardzilauskaitė-Bergins (pojekto vadovė), Juris Berginis (Latvija).
Aukšto degimo keramika
"Idėja kurti parodas "Dangus" gimė aplankius Šanchajaus muziejuje kinų porceliano istorijos skyrių, – prisimena parodos kuratorius J.Berginis. – Pagal muziejaus informaciją, ankstyvojo porceliano atsiradimo laikas – XVI–XI amžius pr. m.e., kai atsirado aukšto degimo glazūruota keramika."
Pasak J.Berginio, indoeuropiečiai, tarp jų ir baltai, bronzos amžiuje XVII–VI pr.m.e. turėjo degimo technologijas, siekiančias 1 200 °C temperatūrą, ir žinojo, kokios molio rūšys tinka. Porcelianiniu moliu kinai vadina keramikos masę, kurioje geležies yra iki 3 proc., degimo temperatūra siekia 1 200 °C, paviršius padengtas kalkių glazūra.
XX a. Kinijoje, Tarimo baseino dalyse, buvo surasta daug mumijų, seniausios jų datuojamos 1800 m. pr. m. e. ir priklauso kaukazoidams. Joms artimiausi bronzos amžiaus populiacijos tipai yra Pietų Sibiro, Kazachstano, Centrinės Azijos ir Žemutinės Volgos vietovių gyventojai. Genetinės DNR sekų duomenys parodė, kad mumijos turi Vakarų Eurazijos ir Ukrainos gyventojams būdingą haploidinį genotipą. Kinijos ir Amerikos mokslininkų grupė ištyrė 52 skirtingų mumijų DNR. Išdėsčius mumijų kilmės genetinį žemėlapį, tyrėjai patvirtino spėjimus, kad šios mumijos yra kilusios iš Vakarų Eurazijos. Taigi tyrimais buvo susieta Rytų ir Vakarų Eurazijos civilizacijų formavimosi etapai.
"Paroda skirta M.Gimbutienės, pelniusios pasaulinį pripažinimą už indoeuropiečių protėvynės hipotezę, šimtmečiui paminėti, – pastebi parodos kuratorius J.Berginis. – M.Gimbutienės knygoje "The Balts" teigiama, kad baltų išplitimas bronzos amžuje buvo nuo Baltijos jūros iki Uralo. Bronzos kultūros periode žmonių DNR patvirtina baltiškų teritorijų ir Kinijos teritorijų gyventojų istorini kontaktą."
Tad simpoziumas "Dangus" – tai savitas grįžimas prie porceliano ištakų, o pavadinimą simpoziumo kuratorius J.Berginis sieja su Korėjos karalystės Godžiosiono įkūrėju Dangunu ir Tibeto kalnyne tekiančia upe Dangqu.
Įvairovė ir originalumas
Prabilę kaulinio porceliano kalba menininkai išsakė įvairių interpretacijų ir minčių. Nenuostabu, kad J.Berginis liko ištikimas savajam, jau gerai atpažįstamam meniniam braižui, ties jo kūriniais visada reikia ilgėliau stabtelėti norint atkoduoti ženklus, simbolius, archeologinius faktus. Ir šiame simpoziume menininkas susitelkia ne ties savimi, o ties istorija, archeologija, kurią savotiškai priešpriešina dabarčiai ir sukuria daugiaplanę diskusiją ("Archajiškos baltų kalbos").
Savo kūriniu "Prisiminimai iš dabarties" savaip diskutuoja ir Ž.Bardzilauskaitė-Bergins: baltiški ženklai menininkės darbuose gretinami su šiuolaikybę atspindinčiomis formomis ir ryškiomis spalvomis, tarsi parodant giluminį kontrastą ir drauge kviečiant ieškoti sąsajų.
Ryškus, dekoratyvus darbas "Neparašyti laiškai I, II, III" – tai keramikės K.Ancutaitės simpoziume sukurti porcelianiniai neparašyti laiškai-laivai , kurie negali nežavėti romantiška dvasia ir nostalgija. Estetiški, itin plastiški, kompoziciškai išbaigti ir su šarmu darbai visą parodos ekspoziciją kiek pakylėja dangun, nes giliai rūsyje esančioje muziejaus menėje jie tarsi plevena.
Neįmanoma nepastebėti D.Ragauskaitės kiek skaudoko kūrinio "Expectations", kuriuo ji tarsi užduoda nepatogius klausimus: porcelianinė mažytė moters figūra, sukurta meistriškai laikantis anatomijos ir dailės pusiausvyros, sėdi palinkus ties auksiniu kiaušiniu ir nebylus retorinis klausimas verčia ilgokai stabtelėti apmąstant grožį, trapumą, laikinumą ir skausmą, savotišką naštą, net kaltinimą, o gal pasirinkimų dualybę.
Savitai M.Gimbutienės atradimus interpretuoja lenkų menininkė Z.Kosiorek. Jos darbe "Dangaus sargai" atgyja ir tiesioginė dedikacija M.Gimbutienei, mitologiniai gyviai, ir tiesiog dekoratyvūs porcelianiniai debesėliai.
Žavi žaismingas V.Juršienės kūrinys "Marsiečiai", įdomus A.Mirzienės darbas "Ūkanos", subtiliai eksponuojama V.Ridikaitės-Laužadienės sukurta porcelianinė vaivorykštė ("Po audros") su pabirusiais po ja kirvukais ir kitas itin jautrus menininkės darbas – "Gyvastis", kuriame grūdas, estetiškai jį pakylėjant, įkūnijant kaulinio porceliano ypatingame baltumo ir aukso glazūros spindesyje, įgyja sakralinę vertę.
Keramikė K.Dzimidavičienė, dažnai nustebinanti didelės apimties įdomiais kūriniais, parodoje "Dangus" eksponuoja mažų formų kaulinio porceliano kūrinį, kurio kiekvienas segmentas tarsi paženklintas pirmapradiškumo leitmotyvu.
"M.Gimbutienės kertinė mintis – kad šiame pasaulyje niekas niekad galutinai nepranyksta, – pastebi menininkė. – Mes, lietuviai, galime didžiuotis savo protėviais – baltais, pabrėždami jų pasaulėjautos atspindžius šiuolaikiniame mene. Mano generuojamos kūrybinės nuostatos yra pamatinis keramikos, kaip žemės meno, suvokimas. Tarsi žemė viską žino, o baltų simboliai savyje neša užkoduotą žinią, jungia praeitį ir ateitį."
Kas? Tarptautinio mažų formų kaulinio porceliano simpoziumo paroda "Dangus II".
Kur? Kauno miesto muziejuje Tautinės muzikos skyriuje.
Kada? Veikia iki lapkričio 20 d.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Pajūrio dvelksmas daugiabučių kieme
Šį savaitgalį dar galima pamatyti Petrašiūnuose eksponuojamą parodą „Širdis“. Tai tarptautinio projekto „Kultūra į kiemus“ dalis. Šįsyk menininkai nudžiugino vienos iš didžiausių Kauno seni...
-
Laipiojant po Kauno kalvas: ant Pelėdų kalno – performansas „Mano kelionė“1
Kauno miesto muziejaus ir MO muziejaus parodos "Kaunas–Vilnius: nuversti kalnus" erdvėje ant Pelėdų kalno lankytojus pasitinka Alekso Andriuškevičiaus 1992 m. sukurtas performansas „Mano kelionė“. Jis visu kūnu i&scaron...
-
Įkvėpimo šaltiniu tapo sodyba: trapus stiklas saugo amžiną gamtos ir žmogaus ryšį2
Prasidėjus pandemijai įprasta realybė stipriai pasikeitė. Taip, kaip buvome įpratę leisti laiką, atsipalaiduoti iki jos – galimybių nebebuvo. Sudėtinga situacija skatino ieškoti sprendimų, kaip išlaikyti vidinę pusiausvyrą, jaus...
-
Kauno kultūros mugė kviečia atrasti įvairius kultūros skonius2
Rugsėjo 3–4 dienomis Kaune, Vienybės aikštėje, antrus metus vykstanti mugė ir vėl suburs kultūros organizacijas ir iniciatyvas. Šiemet Kauno miesto ir rajono gyventojų bei svečių lauks daugiau nei 30 kultūros operatorių, kurie kv...
-
„Baltijos kino dienos“ kviečia susipažinti su naujuoju Latvijos ir Estijos kinu
Rugpjūčio 23–24 dienomis Vilniuje bei Kaune žiūrovų didžiuosiuose ekranuose lauks jau šeštąjį kartą vykstančios „Baltijos kino dienos“. Lietuvos kino centro organizuojamas renginys šiemet kvies susipažinti su l...
-
A. Grižas: gentys – vyrų įkvėpimas ir užnugaris8
Psichologas Antanas Grižas turi geros dienos receptą. Jį sudaro sportas, meditacija, pasirūpinimas savimi, gamta, judėjimas, bendravimas. „Dar aš gerai jaučiuosi per dieną padaręs tai, kas mane gąsdino, bet buvo man svarbu“, –...
-
J. Kelpšas: esu slemo fanatikas1
„Baika, kai nesisek. / Baika, jeigu būni viens. / Baika, jei esi namisėda. / Baika, jei surūga piens“, – eilėraštyje „Baika“ rašo Jovaras Kelpšas, Kauno menininkų namų slemo ir literatūrinių renginių ...
-
Kompozitorė Z. Bružaitė: viskas man Kaune gražu, istoriška ir prasminga2
Nuo gegužės vidurio Kauno centriniame pašte veikiančią parodą „1972-ieji. Pramušti sieną“ ekspertai laiko būtinąja Europos kultūros sostinės programos stotele. „Tai galimybė vienoje vietoje pamatyti pilkojo amžiaus p...
-
Išrinktos kitų metų mažosios Lietuvos kultūros sostinės
Mažosiomis kitų metų Lietuvos kultūros sostinėmis tapo Kauno rajone esanti Kulautuva, Biržų rajone esanti Pačeriaukštė, Marcinkonys Varėnos rajone, Baraginė Marijampolės savivaldybėje ir Plungės rajone esantys Plateliai. ...
-
Kauno rajono muziejus kviečia į respublikinį folkloro festivalį1
Rugpjūčio 14–15 d. Kauno rajono muziejus kartu su programa „Kaunas ir Kauno rajonas – Europos kultūros sostinė 2022“ organizuoja pirmąjį respublikinį folkloro festivalį „Obelynės Žolinė 2022“, skirtą Sūduvos ir ...